Discussietopic n.a.v. het topic mijn "held"

08-10-2008 16:13 1176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Leef je uit, discussieer er op los en ben aub zo netjes om minnys topic niet verder te vervuilen...
.
Hoi Leo! Tijd niet gesproken (gaan we binnenkort weer inhalen).

Zoals jij weet heb ik ook mijn eigen verhaal. Maar als iemand tegen mij zou zeggen "wat verschrikkellijk erg", zou ik me alleen maar erger misbruikt voelen. Meeleven werkt in mijn ogen namelijk enorm verlammend; je wordt er slachtoffer van.

Daarom ben ik het zo eens met de posts van Marg. Ga op een vechtsport en sla zo n vent tot moes. Als dat dan nog niet helpt, dan heb je iig alles geprobeerd.

Maargoed, ik snap ook wel dat andere vrouwen anders in elkaar zitten dan ik. Maar dit wilde ik even kwijt.

En wederom; mijn opmerkingen zijn niet op alle situatie van toepassing (zie Mamzelles verhaal bijv).
Hé, bij Lindy is het al gebeurd en ik vind het erg dat het haar gebeurd is. Dat is niet verlammend, dat is meelevend want ik weet hoe het is en ik sta nog steeds, ben geen slachtoffer maar het was ook geen walk in the park of zo.

En trouwens, als het je gebeurt dan bén je een slachtoffer en je moet er niet in gaan zwelgen maar mag je het misschien wel rot voor jezelf vinden of mag ik het misschien rot vinden voor Lindy? Je kunt niet álles altijd maar met een 'nah ja, jammer, volgende keer beter!' onder het tapijt vegen. Zou leuk zijn maar kan niet. Misschien kun jij het, ik niet en inderdaad, ik ben anders dan jij.

En zelfs vrouwen die op een vechtsport zitten verlammen en weten zich geen raad trouwens. Die worden óók nog steeds slachtoffer van zo'n achterlijke actie als van je fiets getrokken worden (want om zoiets gaat het dus, even niet om wat bijvoorbeeld Minny gebeurt is).

Maar weet je wat, ik zal mijn posting weghalen. Ik zou niet willen dat Lindy zich door mij verlamd voelt en ik ben het niet met je eens maar ik haal weg want ik vind mijn eigen posting nu stom.

Thanks!
Nou moe.

Je hebt het recht om "wat erg voor je" te zeggen, maar ik wilde even benadrukken dat zoiets voor mij (en wellicht voor andere dames) juist een soort van verlammend werkt.

Je bent toch niet boos?
Nijn, Lindy post een paar pagina's terug dat van die fiets en die bosjes. Niemand reageert daar op. Nu weet ik dat zij nooit iets zal posten om medelijden op te wekken maar ze post het wel en het is haar gebeurd en dat vind ik erg voor haar, dus daar geef ik uiting aan.

Het voelt dan wel even als een vuist in mijn maag als jij zegt dat mijn posting verlammend is (voor jou). Alsof ik het niet erg mag vinden voor iemand want o jee, stel dat zij zich dan een slachtoffer gaat voelen omdat jij je een slachtoffer zou voelen en misschien anderen ook wel.

Maar punt één het is Lindy. Die voelt zich niet zo snel zielig. Dat is er een net als jij bijvoorbeeld, een knokker een vechter en een relativeerder. Ik ken heus mijn publiek wel. En punt twee, wat is er toch mis met iets meelevends zeggen tegen een ander, zeker als je weet dat die ander daar niet in zal gaan zwelgen?

En dan zit ik maar mijn posting te kijken, die ik lief bedoel en dan denk ik laat ook maar, het zal wel weer stom zijn om er nog even op terug te komen om te laten weten dat je het gelezen hebt en dat je voor de persoon die 'm geplaatst heeft (Lindy dus, waar ik stapel op ben) enorm rot vind dat het haar gebeurde en waar jij je door verlamd zou voelen. En wat jij schrijft neem ik ook serieus al ben ik het niet met je eens. Maar om te voorkomen dat ik Lindy zou verlammen, huppekee, weg ermee.

Boos, nee. Stom genoeg zit ik er om te janken en zeg er maar niks over want dat vind ik zelf ook belachelijk.

:hug:
Wat vervelend dat je erom zit te janken Leo. Ik heb nog getwijfeld om die post te plaatsen, maar ik dacht dat het wel kon. Wist niet dat je het als een vuist zou interpreteren. Daar komt dus precies mijn relativerende / koele kant naar boven. Echt sorry dat je je rot voelt door mijn posting!

Ik reageerde gewoon vanuit mezelf en hoe ik omga met doe dingen, en niet vanuit wat Lindy wel niet zou denken van je meeleven. Ze zal het ongetwijfeld juist enorm kunnen waarderen.

:flower:
Jij kunt niet weten hoe ik wat dan ook interpreteer Nijn en ik ken je, je neemt geen blad voor de mond en dat is juist geweldig aan je. Het geeft allemaal helemaal niks, even goede vrienden, ik moet gewoon een beetje meer slapen 's nachts, daar knap ik vast van op :-]

:smooch: vakantie ze nog even lekker jij! En doe PP en de kleine Nijns de groeten van tante Leo.
tilalia2 schreef op 08 oktober 2008 @ 23:21:

[...]

Ik ben toch gvd geen kind!

Ik vertik het, werkelijk waar, om een tweederangsburger te zijn die beschermd moet zijn, ten alle tijden, tegen mannelijk geweld.

Ik weiger mezelf zo te beschermen dat ik mezelf isoleer. Dus als ik in het donker (over een paar weken al vanaf een uurtje of 5 's middags) wil fietsen of lopen of lallen of whatever, dan moet dat gewoon kunnen. En als de grote boze buitenwereld me dan inderdaad te grazen neemt, sla ik eenieder op z'n neus die zegt dat ik daar dan niet had moeten lopen of fietsen of lallen.
Á-mén! Zo helemaal eensch met je Tila!
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Leo :hug:
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Godsamme Pip, ik loop leeg hier, traangewijs, dank je wel voor de :hug: weedetooknietwadderaandehandis..... :'-(
Ja, ik snap dat dus juist niet, zo n mening van Talilia. Waarom sla je diegene die jou aanrand dan niet gewoon op zn bek, ipv de mensen die je zeggen dat het niet verstandig was om zo rond te lopen?

Kijk, dat het iritant is dat snap ik ook wel, de "I told you so" opmerkingen. Maar wie is er nou fout? Degene die dat zeggen, of degene die jou aanvalt in het donker?

En what about common sence?

*deelt ondertussen tissues uit aan Leo*
Misschien ben ik wel sceptisch hoor, maar voor mij is het een tweede natuur, om me te beschermen tegen mannelijk geweld.

Altijd op je hoede zijn, daar wen je ook aan. Ik vind het niet erg. Het is een gewoonte.
eleonora schreef op 09 oktober 2008 @ 06:23:

:smooch: vakantie ze nog even lekker jij! En doe PP en de kleine Nijns de groeten van tante Leo.
Ja, je zal wel denken; wat moet dat mens de hele tijd op het forum, ze is toch op vakantie? Ja, we zitten in een hotelkamer en ik zit hier de Nijnen te entertainen (= die kijken Sponsbob) terwijl PP een heeeeeeele lange boodschap doet. Vandaar.
tilalia2 schreef op 08 oktober 2008 @ 23:40:

[...]

Elninjoo, 1 op de 3 vrouwen wordt slachtoffer van seksueel geweld, dat kunnen dus echt niet alleen maar de psychopaten zijn die dat doen, daar zitten een hele hoop, pak em beet, het merendeel, normale mensen tussen.

Klopt, die student van Minny lijkt mij bij die normale mensen horen. Als je daar 'n flinke vuist bij in z'n gezicht had geplant had ie 't wel begrepen en opgehouden. Psychopaten zal 't kleinste percentage wel zijn, de mannen die doorgaan als je ze letterlijk en figuurlijk van je af probeert te bijten.

rosanna08 schreef op 08 oktober 2008 @ 23:40:

[...]

en 's morgens vroeg? Ik begin regelmatig op een tijdstip dat ik toch echt om half 6, 6 uur de bus moet hebben, waar ik dan naar toe moet lopen. Verder als ik nachtdienst heb, begin ik om 23.00 uur, ook maar niet meer doen?

Ik heb altijd afgelegen gewoond, hier is het normaal dat je op je 18e je rijbewijs haalt zodat je onafhankelijk en zelfstandig bent en niet in donkere bosweggetjes hoeft te lopen/fietsen voordat je 'ns ergens bij 'n zeldzaam rijdende bus komt. Zou het voor mij geen optie vinden om mijzelf afhankelijk te maken van 't OV of de fiets.

Met 's ochtends vroeg heb ik niet echt moeite trouwens. Als het nachtvolk maar is opgerot. Dan heb je ook weer gewoon de werkenden die onderweg zijn of de joggers. Daar kan natuurlijk ook 'n leipo tussen zitten, maar die kans acht ik toch kleiner dan met mensen die tot 's ochtends vroeg de hort op zijn geweest.

mylenevalerie schreef op 08 oktober 2008 @ 23:40:

[...]

Ja je zal maar geen auto hebben en door omstandigheden (bijv. een gestolen portemonee) geen taxi kunnen bestellen.

Een gestolen portemonee zou mij er niet van weerhouden 'n taxi te bestellen. Om 6 uur 's ochtends in het weekend ligt het grootste deel van Nederland gewoon op z'n bed, de kans is heel klein dat je voor een leeg huis komt te staan als je je ergens laat afzetten. Ik zou me dus gewoon laten thuisbrengen en bij een van de buren even wat geld gaan lenen om de taxi te betalen.

tilalia2 schreef op 08 oktober 2008 @ 23:45:

[...]

Dan was ik dus niet de wijste? Dan was ik dùs de domste en was het dus mijn eigen schuld?

Je geeft in je postings meestal aan dat de wereld of zwart, of zit is, dus als je niet de wijste was, dan was je de domste, toch? Volgens mij mag je binnen de wetten in NL gewoon s nachts over straat fietsen. Voor zover ik weet mag je niet zomaar vrouwen aanranden of verkrachten. Dus wie is er dan dom?

Het is nooit je eigen schuld dat 'n ander met z'n gore poten aan je zit, maar degene die zich bewust in die kwetsbare positie blijft plaatsen moet niet raar opkijken als ze toch 'n keer prijs heeft. Als je echt niet anders kan dan fietsen, zou ik toch op z'n minst een mes meenemen en dat al opengeklapt in de hand houden terwijl je fietst zodat je gelijk toe kunt slaan.

Over zwart/wit betreft: natuurlijk is 'n forum discussie makkelijker in zwart en wit, maar irl liggen dingen altijd genuanceerder.
eleonora schreef op 08 oktober 2008 @ 16:29:

Over het al dan niet zelf schuld hebben aan een situatie als deze kan dagen gepraat worden. Geloof het of niet maar in het geval wat ik beschreef waren er ook mensen die zeiden dat ik het wel een beetje aan mezelf te danken had. Als ik dan vroeg waarom was dat bijvoorbeeld omdat ik mijn vriendin niet bij me had. Nee, dat klopt, die was ik kwijt, dus?

Ja maar ja, als jij dan aan zo'n man vraagt, om half vier 's nachts enzovoort.....ander land, andere cultuur. Het was mijn eigen vader die dit zei en dat is me altijd bijgebleven. Ik vroeg om de sleutel, niet om seks.

Dit even ter illustratie om aan te geven dat zelfs als je er werkelijk niets aan kunt doen, er nog mensen zijn die je weten te vertellen dat je misschien dit, of misschien dat had moeten doen om het te voorkomen.

Heb nog niet het hele topic doorgeworsteld maar deze sprong er meteen voor mij uit vanuit herkenning.

Ooit heeft een jongen een poging gedaan mij te verkrachten in een openbaar park op klaarlichte dag.

Waar ik toen ontzettend van geschrokken ben, is dat heel veel mensen achteraf vroegen (die ik dus het verhaal vertelde); "oh, wat had je dan aan?"

Een korte broek en een t-shirt dus, want het was bloedje warm.

De politie vertelde mij dat aanrandingen en verkrachtingen ook vaker voorkwamen met warm weer, omdat vrouwen dan wat schaarser gekleed zijn.
.
.
.
Nijntje schreef op 09 oktober 2008 @ 06:40:

Ja, ik snap dat dus juist niet, zo n mening van Talilia. Waarom sla je diegene die jou aanrand dan niet gewoon op zn bek, ipv de mensen die je zeggen dat het niet verstandig was om zo rond te lopen?

Ik ben maar één keer aangerand, door maar één jongen, maar daar stond wel een groep jonge mannen omheen aan te moedigen. Ik kon niet naar buiten, want de deur was op slot. Ik kan niet op tegen 7 of 8 mannen. Echt niet. De sfeer was angstaanjagend agressief, en buiten dat ik dus verlamde, wil ik niet weten wat er was gebeurd als ik was gaan meppen.

Ik denk dat mocht het nu gebeuren, ik wel zal gaan meppen. Maar dat is ook omdat ik niet denk dat ik nog een keer in zo'n groepssituatie zal komen.

Kijk, dat het iritant is dat snap ik ook wel, de "I told you so" opmerkingen. Maar wie is er nou fout? Degene die dat zeggen, of degene die jou aanvalt in het donker?

De agent die mijn aangifte niet op wilde nemen zat fout. Toen hij zei dat ik het wel uitgelokt zou hebben, zat ie fout. Ik niet. Ik heb op geen enkel moment fout gezeten. Ik ben niet vrijwillig in mijn eentje dt huis binnen gegaan, ik heb geen hints gegeven dat ik wel in was voor seks, ik was niet dronken, ik zat niet fout.

En what about common sence?

Wat voor common sence? Ik was niet dronken, ik was godbetert op een vakantiehuisjespark, ik was met een groep, het was de bedoeling dat 'mijn' groep ook gezellig naar dat feestje zou gaan, alleen werd mijn deels in elkaar getimmerd nadat ik naar binnen was gesleurd.

Common sence zegt mij dat ik best met een groep jongens en meiden op een huisjespark wat kan gaan drinken en dansen bij een groep gozers die ik een jaar daarvoor ook al had gezien.Toch?

*deelt ondertussen tissues uit aan Leo*

En daarmee zeg ik niet dat je een aanranding standaard lijdzaam moet ondergaan. Natuurlijk is mijn mening gekleurd of zelfs gevormd door mijn ervaringen. Dat weet ik ook wel. Maar als je zò buiten je schuld in zo'n situatie terecht komt, en je krijgt dan van een agent te horen dat je het wel uitgelokt zal hebben, dan lijkt het me logisch dat je daarna alle 'I told you so' en 'ja maar dat was dan ook niet heel slim' zeggers een gebroken neusbotje toewenst, toch?

Het lijkt me dat als iemand tegen Lindy zegt 'dan had je maar niet alleen moeten fietsen' dat Lindy datzelfde wenst, toch?
lindy schreef op 09 oktober 2008 @ 08:34:

O ja. Ik ga er toch nog maar wel iets over zeggen, ter leering (niet ter vermaeck, dan maar)

Dat ik uiteindelijk op een niet al te emotionele manier met het gebeuren kan om gaan heeft er toch ook wel mee te maken dat ik uiteindelijk toch de regie heb kunnen houden. Want jan doedel van net 18 heeft mij dan wel van mijn fiets getrokken, ik heb 'm helemaal lens geslagen, nadat ik me er in een verbazingwekkend glashelder moment van had verzekerd dat hij geen pistool of mes in zijn handen had. Daar heb ik erger mee kunnen voorkomen, ik had ook dood kunnen zijn of aids kunnen krijgen immers. Ik heb aangifte gedaan. Daar bleken al soortgelijke aangiftes te liggen. Ik heb, juist omdat ik zelf journalist ben en de kracht van de media als geen ander ken, meegewerkt aan een groot artikel in de krant. Dat wilden de andere vrouwen niet, uit schaamte. Het ging namelijk om een serieverkrachter/aanrander. Daardoor kwamen er nog meer aangiftes binnen, maar als klap op de vuurpijl herkende zijn eigen moeder hem in de omschrijving die ik van zijn kleding gegeven had. Die heeft hem aangegeven, en toen kon hij geen kant meer op. En last but not least: meneer kwam tot zijn daden omdat hij een jaartje eerder zijn broer was verloren. Hoe je daardoor aan het verkrachten slaat is mij een raadsel, maar ik kon hem daardoor nog beter plaatsen voor wat hij was: niet een boogeyman waar je doodsbang voor moet zijn, maar een heel triest, sneu kereltje, een geboren loser. Dat scheelt echt enorm, kan ik jullie vertellen.

Way to go, Lindy, echt waar.

Mijn aanrander was ook sneu. Helaas was ie met meer sneue types.
Nijntje schreef op 09 oktober 2008 @ 04:47:

[...]

Pure semantiek dit, Talilia.
Leuk he, zo'n forum 8-P
Tila, ik kan ook niet op tegen 8 mannen. Echt niet (ik citeer je een beetje).

Ik heb het al eerder gezegd en ga het gewoon nog een keer zeggen; niet alle situaties zijn hetzelfde, niet altijd kan je er als vrouw iets aan doen. En geloof me, ik ben er zelf ook geweest.

Ik voel hier een beetje een situatie van opbieden ontstaan, zo van; Maar wat zou jij doen als ZE MET ZE 8EN WAREN!! HM? HM?

Nee, elke situatie is anders. Maar we hadden het toch over om 6 uur s nachts over staat slenteren in je rokje en met een vreemde man meegaan? Risico´s nemen en dan zeggen dat dat eigenlijk zou moeten kunnen in NL?

Laten we proberen het duidelijk te houden. Je kan als vrouw best wat doen om minder snel een slachtoffer te zijn en je hoeft heus niet de rest van je leven in burka over straat volgens mij, om nog een fijn (uitgaans-) te heben in NL.

Man, ik heb 12 jaar in Latijns Amerika s avonds niet over straat gelopen. Ben blij dat dat in NL straks weer kan maar ik weet uit mijn common sence dat ik altijd op mijn hoede moet zijn. Boehoe. Thats the world, baby.
.
Nijntje schreef op 09 oktober 2008 @ 04:45:

[...]

De grens ligt bij de realiteit, lieve Tang. Heel simpel. Denken dat je in je korte rokje s avonds in je eentje over straat kan zonder risico is een droom. Helaas pindakaas.

Juist. Je kunt wel krampachtig vast willen houden aan het feit dat het gewoon moet kunnen, maar ik denk dat je dan in een ander soort wereld leeft.

Het is inderdaad de realiteit dat dat niet meer kan. En dat keurt niemand goed, het is alleen wel iets om rekening mee te houden.

Je hebt er nogal wat aan als je verkracht en vermoord wordt, terwijl je 's avonds over straat fietst omdat 'dat nou eenmaal moet kunnen'.

Helemaal eens met de uitspraak 'better safe than sorry'.
Een vraag: Als een vrouw een man sexueel lastig valt, mag hij haar (indien mogelijk) ook tot 'moes' slaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven