Psyche
alle pijlers
Discussietopic n.a.v. het topic mijn "held"
donderdag 9 oktober 2008 om 16:34
Ik heb dezelfde ervaring als Justme, (heb echter lang niet alles gelezen, waarvoor excuus).
Ik heb meerdere seksuele ervaringen die onder de noemer aanranding cq. verkrachting geschaard kunnen worden en daarvan is er slechts 1 waar ik "last" van heb (gehad). Maar die last beperkt zich tot een naar gevoel als ik eraan denk en er dus niet aan willen denken.
Van in elkaar geslagen/aangevallen worden heb ik vele malen meer last gehad, tot aan angstaanvallen aan toe.
Ook in mijn geval zie ik van de seksuele ervaringen heel duidelijk waar mijn eigen verantwoordelijkheid ligt (op die ene ervaring na) en denk ik, als ik er al aan denk, niets anders dan "sjezus, wat stóm van me".
Ik heb meerdere seksuele ervaringen die onder de noemer aanranding cq. verkrachting geschaard kunnen worden en daarvan is er slechts 1 waar ik "last" van heb (gehad). Maar die last beperkt zich tot een naar gevoel als ik eraan denk en er dus niet aan willen denken.
Van in elkaar geslagen/aangevallen worden heb ik vele malen meer last gehad, tot aan angstaanvallen aan toe.
Ook in mijn geval zie ik van de seksuele ervaringen heel duidelijk waar mijn eigen verantwoordelijkheid ligt (op die ene ervaring na) en denk ik, als ik er al aan denk, niets anders dan "sjezus, wat stóm van me".
Am Yisrael Chai!
donderdag 9 oktober 2008 om 16:37
Ik heb het niet over schade, ik heb het over pijn. En als er zo even een paar vingers naar binnen geragd worden, dan doet dat zeer. En laat geen materiele schade na, nee, dat klopt, maar het doet wel zeer.
Ik haat ook niet alle mannen, ik ben ook niet bang geweest voor alle mannen, dat heeft er niks mee te maken.
donderdag 9 oktober 2008 om 16:43
Ratio als antwoord op alles is echt klets Justme. Natuurlijk kun je door anders over dingen te denken beter omgaan met gebeurtenissen maar het is niet het magische toverstafje dat jij er van maakt. Weet je bijvoorbeeld wat DIS is? Zal het voor je verklappen; een stoornis die je overhoud aan traumatische ervaringen wegredeneren op jonge leeftijd. Misschien beter bekend onder zijn oude naam: Meervoudige Persoonlijkheids Stoornis.
donderdag 9 oktober 2008 om 16:45
Maar doe je daarom dan geen stómme dingen meer?
Ik doe regelmatig dom, of onverantwoordelijk, of onhandig hoe je het ook noemen wilt. Maar ik zou dat allemaal niet willen missen.
Ik zie ook heel helder dat mannen mij verkeerd kunnen begrijpen. Dat ik hele dubbele signalen afgeef. Ik ben heel aanhankelijk, als in zoenen, knuffelen, iemand vastpakken als ik daartegen praat. Soms wordt dat verkeerd begrepen, maar niet al die mannen zijn van die hufters die toch maar doordoen wanneer je zegt dat je het zo niet bedoelt. Maar die hufters kom je wel ook tegen. Ik ben niet schuldig, maar ik lok mannen wel uit, helaas soms de verkeerde. Ik zou me minder vrij kunnen gaan gedragen. Liever neem ik die ene hufter voor lief, omdat 'ie in het niet valt bij de intieme vriendschappelijke contacten die ik door mijn gedrag heb.
donderdag 9 oktober 2008 om 16:46
Ik vind overigens, dit topic eens overdacht hebbend, dat - hoe unfair ook - wij vrouwen inderdaad een grote mate van eigen verantwoordelijkheid hebben in dit soort situaties. Die verantwoordelijkheid begint wat mij betreft op ándere momenten dan dit soort situaties: namelijk door helder te communiceren als het om seks gaat. Niet nee zeggen en stiekem ja bedoelen, niet nee zeggen en dan toch overstag gaan omdat hij zo aandringt, seks niet als ruilmiddel inzetten, dat soort dingen.
Zolang vrouwen zélf seks omkleden met allerlei vaagheden, is het ook niet gek dat mannen geen idee hebben wat we nou eigenlijk bedoelen. En ja, ik ben ook opgevoed met "nee is nee" maar je hoeft hier maar op de relatiepijler te lezen hoe vaak "nee is eigenlijk toch ja" voorkomt.
Volgens mij heeft dat ook alles te maken met de manier waarop vrouwen nog steeds worden opgevoed om geen seksuele wezens te zijn. Een man die veel neukt is een held, een vrouw die veel neukt is een hoer, dat idee.
Zolang vrouwen zélf seks omkleden met allerlei vaagheden, is het ook niet gek dat mannen geen idee hebben wat we nou eigenlijk bedoelen. En ja, ik ben ook opgevoed met "nee is nee" maar je hoeft hier maar op de relatiepijler te lezen hoe vaak "nee is eigenlijk toch ja" voorkomt.
Volgens mij heeft dat ook alles te maken met de manier waarop vrouwen nog steeds worden opgevoed om geen seksuele wezens te zijn. Een man die veel neukt is een held, een vrouw die veel neukt is een hoer, dat idee.
Am Yisrael Chai!
donderdag 9 oktober 2008 om 16:48
Beste Tilalia, heb ik ook maar ergens beweerd dat dat niet zo is? Nogmaals, er is hier een groep dames die beweert dat vrouwen niks mogen en niks kunnen omdat er altijd de drijging van sexueel geweld is. Het enige maar dan ook het enige dat ik zeg is: alhoewel vrouwen misschien kwetsbaarder zijn, hebben we allemaal last van kwetsbaarheid, mannen en vrouwen.
Heck, er zijn zelf mensen (shining) die zeggen dat ik hier niks te zoeken heb als man omdat ik me niet zou kunnen inbeelden hoe het is...
Daar reageer ik op! Op mensen die zonder enige schroom durven te zeggen dat een verkrachting (bij een vrouw natuurlijk, want mannen die worden nooooooooooooooit verkracht volgens deze dames) per definitie meer trauma's achter laat dan tot pulp geslagen worden. Dat is de starheid waar ik op reageer.
donderdag 9 oktober 2008 om 16:49
Van sommige dingen heb ik inderdaad mijn lesje geleerd, Justme. Maar tegelijkertijd besef ik me dat de wereld zo rot nog niet is als hij in het begin van dit topic werd afgeschilderd. Want jeminee, met alle stomme dingen die ik in mijn leven gedaan heb had ik al 100 keer bruut verkracht en vermoord in een greppel kunnen liggen, maar dat is gelukkig niet gebeurd.
Dus eigen verantwoordelijkheid: ja, paranoia: nee.
Dus eigen verantwoordelijkheid: ja, paranoia: nee.
Am Yisrael Chai!
donderdag 9 oktober 2008 om 16:51
Helemaal mee eens. Ik kan het uitlokken en flirten ook niet laten. Wil het ook niet. Ben weleens vol op m'n bek gezoend terwijl dat nu ook weer niet de bedoeling was. Ach, dan zeg je gewoon dat 'ie moet opbokken. Maar me anders gedragen? Neuh, ik wil geen frigide trutje zijn die seks verheft tot meer dan een uiting van jeuk aan de clit.
Overigens ook geheel eens met Fashion. Vrouwen worden nog steeds opgevoed alsof tussen je benen het meest waardevolle deel zit van je systeem. Nou, bij mij zit het meest waardevolle nog altijd tussen mijn oren.
donderdag 9 oktober 2008 om 16:53
Dat beweert toch niemand? Of moet ik nog verder terug gaan lezen?
Ik ben het overigens wel met Johnny Cake en met de anderen die dat vinden eens dat er vele érgere dingen dan seksueel geweld bestaan. Ik kan tientallen dingen waarvan ik denk : dan liever verkracht worden.
Het allerliefst natuurlijk niets van dat al, voor de goede orde, maar het is in mijn ogen ook echt niet zo dat een verkrachting het allerergste is wat je kan overkomen en dat daar alleen op een soort "het laatste taboe" manier over gepraat mag worden.
Am Yisrael Chai!
donderdag 9 oktober 2008 om 16:53
donderdag 9 oktober 2008 om 16:54
En als ik nou rationeel zeg dat ik dat ik er overheen ben maar als iemand me vraagt hoe ik me voel er om moet huilen.
Als ik zeg dat een man die zijn piemel in me steekt niet anders is dan dat hij me slaat maar zodra ik in bed met mijn partner ben er flashbacks van krijg?
Dan doet die hele rationaliteit toch geen kont?
Als ik zeg dat een man die zijn piemel in me steekt niet anders is dan dat hij me slaat maar zodra ik in bed met mijn partner ben er flashbacks van krijg?
Dan doet die hele rationaliteit toch geen kont?
donderdag 9 oktober 2008 om 16:55
Dat zeg ik niet. Er zijn mensen die wel degelijk last hebben van een trauma, maar ik denk omdat zij zelf niet bij machte zijn een ervaring op een andere manier te zien.
Daarvoor kunnen zij dan dus hulp van een psycholoog inroepen, die vult hun ratio aan, zodat zij zaken op een andere manier bekijken en daardoor verwerken.
donderdag 9 oktober 2008 om 16:58
johnnyCake,
Zal ik er dan maar op reageren? Puur op basis van de OP van het topic van Minny kon ik me redelijk in het brein van de jongeman in kwestie verplaatsen en die gedachtegang zag er ongeveer uit als jij hem nu schetst.
Ik denk, maar goed, ik was er niet bij, dat is dus puur de film zoals ik die in mijn hoofd zag, dat die jongen waarschijnlijk gedacht heeft dat ie dat meisje versierd had.
Zal ik er dan maar op reageren? Puur op basis van de OP van het topic van Minny kon ik me redelijk in het brein van de jongeman in kwestie verplaatsen en die gedachtegang zag er ongeveer uit als jij hem nu schetst.
Ik denk, maar goed, ik was er niet bij, dat is dus puur de film zoals ik die in mijn hoofd zag, dat die jongen waarschijnlijk gedacht heeft dat ie dat meisje versierd had.
Am Yisrael Chai!
donderdag 9 oktober 2008 om 16:58
Dan onderschat je de ratio. Bovendien kun je door oefenen (dus ook ratio) bepaalde zaken steeds minder erg gaan vinden, tot op het punt dat je er geen last meer van hebt. Als je steeds zou stoppen met vrijen op het moment dat je denkt dat je een flashback hebt, sja, dan krijg je alleen maar meer last.
donderdag 9 oktober 2008 om 17:00
Maar het is toch heel persoonlijk wat iemand als "erg" ervaart.
De één vindt een verkrachting erg, de ander heeft een trauma als diegene gedumpt is. Dan zeg ik toch ook niet, kom doe eens realistisch. Je hebt het over iemands gevoel.
En als iemand daar hulp bij nodig heeft prima, maar iemands probleem hoeft daardoor niet minder erg voor die persoon te zijn, omdat jij het niet als erg ervaart.
De één vindt een verkrachting erg, de ander heeft een trauma als diegene gedumpt is. Dan zeg ik toch ook niet, kom doe eens realistisch. Je hebt het over iemands gevoel.
En als iemand daar hulp bij nodig heeft prima, maar iemands probleem hoeft daardoor niet minder erg voor die persoon te zijn, omdat jij het niet als erg ervaart.