Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!

Komen de volgende quotes jou bekend voor?

- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!

Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.

Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.

(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
Hersens hebben en gebruiken en gebruiken voor doeleinden dat je wat bereiken kan in het leven... Mijn zoon heeft een prima stel hersens, maar gebruikt ze voornamelijk voor computerspelletjes. Alle schoolvakken staan tussen 5.7 en 6.3, en wat loop ik nu te zeuren, dat is toch voldoende? Maar of hij dan ook voldoende kennis heeft om de door hem gewenste vervolgopleiding goed af te ronden, ik weet het niet. Maar zolang die befaamde knop niet omgaat, blijft dit zijn niveau.

Verder krijgt hij van mij een onvoldoende op gebied van communicatie. Als hij iets denkt, denkt hij dat ik dan gelijk ook weet. Andersom klaagt hij dat wij niet duidelijk genoeg zijn met mededelingen, die moeten in drievoud bij hem worden ingeleverd, anders is hij niet op de hoogte.

Nog even positief afronden: de oplader van zijn laptop was stuk en ik wist nog ergens een oud exemplaar te liggen (wie wat bewaart, heeft wat) en die paste zowaar bij zijn laptop! Ik kreeg spontaan een knuffel als dank!
ha ja hier is een 5.5 al een voldoende
Dochter helemaal blij, ze heeft voor har bijbaan contract verlenging gekregen. Ze is vandaag vrij, van school, van stage en van bijbaan. Werkgever van bijbaan gaf aan zo blij met het haar te zijn, dat ze altijd zo goed opruimt, ook de troepjes van anderen.

Stage is in een heel rommelig bedrijf, vanaf dag één stoort dat dochter, maar ze weet niet waar te beginnen met opruimen. Ziet ze ook niet als haar taak, de troep was er al langer dan zij. Ze ruimt haar eigen spullen op dat wel, maar iets dat van een hoop komt gaat terug op die hoop. Gisteren had ze de eerste tussentijdse beoordeling en haar begeleider stoorde zich nogal aan het niet opruimen van dochter.

Kind is nu boos, zo onterecht dat men dat over haar vindt. Ze past zich aan aan de rommelige bedrijfscultuur en nu hadden ze daar heel andere verwachtingen.

Ik ben er een keer geweest, en ik begrijp dochter zo goed. Het zou ook mijn toko niet zijn.
Hier net ruzie met pubert. Kwam gisteren blij thuis, al zijn huiswerk al af. Ik vraag gisteren nog na of echt alles af is. Ja mama! Vandaag 3 x huiswerk aantekening.

Er waren dingen bijgekomen, dingen veranderd, verkeerd gemaakt, blablablablabla.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Dertigmin: pff... heel frustrerend zoiets, zou hier ook niet goed bevallen...

Fietsie: Ah wat sneu die reactie van stagebedrijf op je dochter ! Kan me voorstellen dat ze boos is. Heeft ze er nog op gereageerd bij het bedrijf? (kan me voorstellen dat ze dat op die leeftijd nog niet durft/kan...)

Aviv: Hihi, ja, die knuffel is fijn maar inderdaad, zolang die knop niet omgaat kun je je eraan blijven ergeren....

Hier vandaag niets te klagen, zoonlief heeft een mooi punt terug gekregen voor zijn SO van gisteren dus iedereen blij. Na alle onvoldoendes van voor de kerstvakantie is dit zo'n opluchting ! Zijn stress is weg, en dat werkt natuurlijk weer door (hoop ik dan) in de manier waarop hij zijn toetsen maakt. Duimen dat het zo blijft....
quote:contactconny schreef op 12 januari 2016 @ 15:57:

Dertigmin: pff... heel frustrerend zoiets, zou hier ook niet goed bevallen...

Fietsie: Ah wat sneu die reactie van stagebedrijf op je dochter ! Kan me voorstellen dat ze boos is. Heeft ze er nog op gereageerd bij het bedrijf? (kan me voorstellen dat ze dat op die leeftijd nog niet durft/kan...)

Aviv: Hihi, ja, die knuffel is fijn maar inderdaad, zolang die knop niet omgaat kun je je eraan blijven ergeren....

Hier vandaag niets te klagen, zoonlief heeft een mooi punt terug gekregen voor zijn SO van gisteren dus iedereen blij. Na alle onvoldoendes van voor de kerstvakantie is dit zo'n opluchting ! Zijn stress is weg, en dat werkt natuurlijk weer door (hoop ik dan) in de manier waarop hij zijn toetsen maakt. Duimen dat het zo blijft....

Dat is mooi, goed punt is altijd fijn!

Dochter durfde het inderdaad niet tegen te spreken, heeft beloofd er beter op te letten. Nog even de opfriscursus 'voor jezelf opkomen' doen!
Die van mij was vandaag twee keer boos.

Vandaag had ze 1 uur les, 2 uur uitval, 1 uur les, 2 uur uitval, 2 uur gym. Rond half één een sms; mag ik naar huis, ik voel me niet zo lekker...

Goh, daar heeft ze nou noooooooooooooit last van als ze in de manege is, of met de laptop/telefoon/tablet op de bank hangt. Dus nee, je mag niet naar huis, braaf gymmen. En voor de goede orde; ze had de laptop mee naar school om die uren opgevuld te krijgen. Ze mogen pas weg met drie aaneengesloten tussenuren, de bieb is pas open vanaf twee uur en het computerlokaal mag alleen gebruikt worden als er wel toezicht maar geen les is.

Komt ze thuis, pakt de laptop. Alweer. Dus ik zeg; pak je aardrijkskunde, dan nemen we wat begrippen door. Diepe zucht. Want aardrijkskundetoetsen is toch alleen maar inzicht. En de lessen zijn alleen maar filmpjes kijken. Maar ze heeft de eerste jaren niet in NL op school gezeten dus ze mist wat basis. Hoe kun je inzichtvragen beantwoorden als je de begrippen niet kent? Afijn, onder zwaar protest ging ze dan toch haar aardrijkskunde pakken. Het zijn er heel veel, dus we gaan het verdelen over een aantal dagen. Met pakweg tien minuutjes waren we er doorheen.

(Maar stiekem ben ik dan wel weer blij dat ze braaf doet wat ik zeg ).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon: Wat een gatenkaasdag voor je dochter zeg, pff.... niet leuk. Maar groot gelijk dat ze niet naar huis mocht komen ;).

Typisch he, ze beginnen met zware tegenzin aan het oefenen maar als je eenmaal serieus bezig bent, is het eigenlijk zo klaar .

Fietsie: Die opfriscurus is wel moeilijk ;), ikzelf ben daar ook niet zo'n held in, nog steeds niet, ik hoop dat je dochter het wat sneller leert.
Voor jezelf opkomen heb ik ook pas later, te laat, geleerd. Dochter kan het best al wel een beetje in een setting waar er ook de ruimte voor is. In haar bijbaan past het heel erg in de cultuur. Ze heeft daar na een stage een baan gekregen en haar leidinggevende is echt heel erg een mannetje voor een leerbedrijf. Biedt kansen, en moedigt iedereen aan om zelf te denken en zelf te beslissen. Huidige stage neemt vooral stagiaires om fijn een extra kracht te hebben die nog goedkoop is ook.

Het verschil was duidelijk vanaf dag één.
Pfff met zoon is altijd het moeizaam op school, althans, het VO, basisschool was twee vingers in de neus. Alleen kind is en boek vol etiketjes (add, dcd, dyslexie en hoogbegaafd) begeleiding op school blijft ver achter bij wat wij graag zien voor zoon. Zo vraag ik al een poos om zijn OPP (ontwikkelingsperspectiefplan, handelingsplan zeg maar). Krijg ik een mail: we schrijven alleen opp's voor leerlingen die dreigen richting de rebound te moeten of die lijken af te zakken naar praktijkonderwijs (-op een havo-vwo school?)

Afgelopen vrijdag werden we om 1 uur gebeld: waar is uw zoon, hij is niet op school vandaag. 1 uur! Hij was om 9u vertrokken dus zou lang en breed op school moeten zijn en we hebben de afspraak met school: zodra hij afwezig is: bellen! Geprobeerd te bellen, geen antwoord, vrienden gebeld allemaal zonder resultaat. Stond net op het punt de politie te bellen toen ik een appie kreeg met de tekst: wat is er?

Was ie dus niet naar school gegaan maar ergens in de stad gaan zitten want: hij had maar twee uur geslapen en dan kan ie zich op school niet concentreren en omdat ie dan niet oplet wordt ie elke les eruit gestuurd en dat wil ie niet want dan moet ie naar de LPA. Ik keur zijn spijbelen niet goed maar het gebrek aan pedagogisch didactisch handelen is groot onder docenten van deze school... Dan breekt toch mijn hart...

Ik heb zat leerlingen die een concentratieprobleem hebben (vmbo-school) en er zijn genoeg manieren om daarmee om te gaan.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Er is toevallig geen andere school in de buurt die wél wil meewerken?

Ik weet niet hoe oud je zoon is, maar als hij zo nog 4 jaar ofzo door moet ...

Hadden geen van de leerkrachten van de ochtend hem dan gemist in de les?
Jeetje Suzy, wat onzorgvuldig van school. Bij ons hangen ze na 15 min al aan de telefoon. Je wordt zelfs gebeld als ze zich ziek afmelden.

En juist denk ik dat je deze school hebt gekozen omdat ze met zijn rugzak rekening kunnen houden? Je bent toch zelf docent?
Ik vind sowieso het verschil tussen basisonderwijs en voortgezet een wereld van verschil als het gaat om etiketjes en acceptatie. Waar ze op de basisschool nog mogen werken met koptelefoon, lopen door de klas en andere dingen die het makkelijker maken, wordt op het VO gewoon verwacht dat ze zitten, luisteren en hun klep dicht houden.

Nou is Lonneke ´normaal´. Maar de afspraken die school maakt en waar school zich ook echt aan houdt, zijn nog twee heel verschillende zaken. Een leerling die zich niet lekker voelt kan zich melden bij de balie. Ze bellen dan -in theorie- de ouders om na te gaan of het kind ook echt naar huis kan/mag. Je wilt niet weten hoe vaak Lon ´ziek´ is geweest volgens magister. Volgens het aantal telefoontjes in elk geval helemaal niet. Wat al die ZK meldingen dan op magister doen is mij een raadsel (niet echt hoor, zo eerlijk is ze wel).

Ook zo´n leuke, met het inleveren van de boeken. Twee brieven van school, getypt door twee verschillende mensen. De ene vermeldde; lever ál je boeken in, ook de werkschriften waarin geschreven mocht worden.

De ander schrijft; denk eraan dat je al je boeken in moet leveren, behalve de .............

Juist ja.

En dat was nog niet eens de eerste keer.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Dat gatenkaasrooster kwam door CKV. Dat hebben ze 2x op dinsdag. En ze heeft 2 gewone roostervrije uren. Daar kwamen dus die twee CKV uren nog bij.

Op woensdag hebben ze 2x Duits en dat is ook wel eens uitgevallen. Maar dat is dan het eerste en het laatste uur, daar hoor je dan niemand over klagen .
Ik heb net even een telefooncheck gedaan omdat ik het niet vertrouwde. Daar stonden idd een aantal berichten in die niet door de beugel kunnen. Nu is pubert morgen aan de beurt hierover maar moet ik hier nog wat mee naar de verzenders/ontvangers? Als in ouders?
quote:Dertigmin schreef op 12 januari 2016 @ 21:57:

Ik heb net even een telefooncheck gedaan omdat ik het niet vertrouwde. Daar stonden idd een aantal berichten in die niet door de beugel kunnen. Nu is pubert morgen aan de beurt hierover maar moet ik hier nog wat mee naar de verzenders/ontvangers? Als in ouders?Jij bent verantwoordelijk voor jouw kind, dus andere verzenders van onbehoorlijke berichten zijn niet jouw verantwoordelijkheid. En voor de berichten van jouw kind, kan hij zelf excuses aanbieden. Heel moeilijk, daar help ik ze dan ook mee, maar ze moeten het zelf doen. Leerzaam proces.
Hier op dit moment een zoon met toetsweek. Geen enkele dag voor 9.50 richting school want al zijn toetsen vallen later. Rond de lunch al weer thuis want er zijn alleen toetsen in de ochtend. Wil ik vandaag even lekker tutten op de badkamer. Haar kleuren, ontharen etc. lopen we elkaar dus behoorlijk in de weg.

Volgende week heeft hij een week snuffelstage, elke ochtend om 8.00 uur beginnen. Helaas heb ik dan man weer een weekje thuis, want wordt geopereerd aan zijn tweede knie.
quote:Dertigmin schreef op 12 januari 2016 @ 20:25:

Jeetje Suzy, wat onzorgvuldig van school. Bij ons hangen ze na 15 min al aan de telefoon. Je wordt zelfs gebeld als ze zich ziek afmelden.

En juist denk ik dat je deze school hebt gekozen omdat ze met zijn rugzak rekening kunnen houden? Je bent toch zelf docent?

Deze school stond een aantal jaar geleden goed bekend hier in de stad, bestaat ook al 150 jaar. Zoon heeft zelf de school mogen kiezen binnen onze voorwaarden. Het is zijn vierde jaar op deze school (blijven zitten in klas 2, dat was het eerste jaar waar hij daadwerkelijk iets moest doen, leren leren). Vorig jaar zijn we op zoek gegaan naar een school die beter bij zoon past alleen ging mijn ex dwars liggen. De betreffende school, regulier onderwijs maar met kleine klassen en veel begeleiding en veel ervaring met zijn problematiek, was perfect geweest maar vader wil hem dus niet van school laten wisselen en zoon zag dat (uiteraard) ook niet zo zitten.

Vader was zelf vroeger ook niet zo geïnteresseerd in school (zes jaar mavo) dus het komt wel goed. Tsja, het zal vast ergens wel goed komen en met meer begeleiding komt dat het ook wel, ik heb alleen weinig vertrouwen in de school. Er worden afspraken gemaakt die niet nagekomen worden, ik wordt uitgenodigd voor een gesprek maar ze zijn het mij vergeten te mailen enz...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Wel erg zeg! Dat gaat je inderdaad aan het hart! Mijn oudste dochter heeft oa autisme en hoog iq (>130) en ondanks dat ze pas 8 jaar is zijn we nu al samen met Ggz en basisschool aan het bekijken wat straks een goede vo school zou zijn. Cognitief kan ze gemakkelijk een klas overslaan, sociaal emotioneel zou ze een klas terug moeten. (Of twee)

Op een gewone middelbare school zou ze verdrinken, dat kan echt niet. Ze heeft straks een vwo nodig met ontzettend veel structuur en de mogelijkheid om extra vakken te volgen, wat nu op haar basisschool ook al gebeurt. Echt heel lastig!!!! Echt wat een zorgen brengt dat met zich mee!
Zoon van 15 heeft toetsweek, en is nu verdorie alweer ziek. Zulke hoge koorts dat hij niet op zijn benen kan staan. Met oud en nieuw ook al. Dus dat is wel heel vreemd. Zodirect de dokter maar even bellen.

Volgende week een week snuffelstage, dat wil hij perse doen.
quote:Sofief schreef op 13 januari 2016 @ 18:43:

Wel erg zeg! Dat gaat je inderdaad aan het hart! Mijn oudste dochter heeft oa autisme en hoog iq (>130) en ondanks dat ze pas 8 jaar is zijn we nu al samen met Ggz en basisschool aan het bekijken wat straks een goede vo school zou zijn. Cognitief kan ze gemakkelijk een klas overslaan, sociaal emotioneel zou ze een klas terug moeten. (Of twee)

Op een gewone middelbare school zou ze verdrinken, dat kan echt niet. Ze heeft straks een vwo nodig met ontzettend veel structuur en de mogelijkheid om extra vakken te volgen, wat nu op haar basisschool ook al gebeurt. Echt heel lastig!!!! Echt wat een zorgen brengt dat met zich mee! Gevaar bestaat dat je dochter overschat wordt. Dat wil zeggen ze kan A wel, dus dan kan ze B ook wel. Grote valkuil waar mensen geneigd zijn in te trappen. Kan het ze niet kwalijk nemen, gebrek aan kennis over autisme is daar de oorzaak van.

Ik ben wat dat betreft blij dat mijn schooltijd erop zit, heeft heel wat voeten in de aarde gehad om uiteindelijk een diploma te halen...
quote:fietsie schreef op 14 januari 2016 @ 08:01:

Zoon van 15 heeft toetsweek, en is nu verdorie alweer ziek. Zulke hoge koorts dat hij niet op zijn benen kan staan. Met oud en nieuw ook al. Dus dat is wel heel vreemd. Zodirect de dokter maar even bellen.

Volgende week een week snuffelstage, dat wil hij perse doen.He wat vervelend, de timing..en ook al voelt je kind zich beter in laatste deel proefwerk week,, dan heeft het nog eerst tijd nodig om te leren voor het proefwerk, kan moeilijk verwachten dat na dag 1 herstel gelijk zonder leren proefwerk te maken is ook al is het proefwerk week. Hebben wij ook gehad, een week lang koorts, en dan week erna heel moe en slap. Begon met extreme hoofdpijn en nekstijfheid, dus wij waren wel naar h.a. gegaan voor de zekerheid.
quote:Sofief schreef op 13 januari 2016 @ 18:43:

Op een gewone middelbare school zou ze verdrinken, dat kan echt niet. Ze heeft straks een vwo nodig met ontzettend veel structuur en de mogelijkheid om extra vakken te volgen, wat nu op haar basisschool ook al gebeurt. Echt heel lastig!!!! Echt wat een zorgen brengt dat met zich mee!Een categoraal gymnasium? Weet natuurlijk niet waar je woont, maar hier (Amsterdam) zijn er wel enkele kleine met intensieve huiswerkbegeleiding.
Hier is wel veel verschil gymnasium of vwo, op vwo zijn er veel minder toetsen, ik vergelijk het tussen mijn kinderen en dan zie ik dat op gymnasium ze wel 3 keer zoveel cijfers al hebben van toetsen etc. Werkdruk is veel hoger. Maar dat kan ook liggen aan specifieke school zelf natuurlijk. En de huiswerkbegeleiding moet je niet veel van verwachten de insteek is toch zelfregulatie en zelfstandigheid. Maar dat kan ook per school verschillen.
Ik vind veel toetsen juist een voordeel.

Lonneke heeft best veel toetsen, maar voor Engels heeft ze het afgelopen trimester 7 of 8 toetsen gehad, voor M&O maar 1.

Komt de proefwerkweek, dan telt die weliswaar drie keer mee, maar als je dan een paar zevens en achten hebt staan, mag je nog best eens een vijf halen. Plus; door al die toetsen is de stof veel beter blijven hangen, het kost dus minder moeite. Voor Engels haalde ze in de pww een 7,6, dus op haar rapport stond een prima gemiddelde.

Voor M&O had ze een 4,6. De druk om minimaal een zeven te halen in de pww was dus enorm. En die heeft ze niet gehaald, ze bleef steken op een 5,2. Dus op haar rapport staat nu één verliespunt. Zou ze daar wat vaker een kleinere toets hebben gehad, had ze er misschien tussendoor nog een zesje of een zeven bij kunnen zetten, maar die kans kreeg ze dus niet.

De wiskundedocent geeft nog een cijfer voor het huiswerk/schriftverzorging, daarmee kan ze haar gemiddelde nog een beetje omhooghalen en Nederlands heeft zoveel verschillende aspecten, grammatica levert meestal een vier op, maar boekverslagen bijna altijd een zeven. Dus tja, geef mij maar lekker veel toetsen, veel meer mogelijkheden om je punt wat op te vijzelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven