Werk & Studie alle pijlers

Het promovendi topic 2.0

28-03-2014 12:51 910 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!



N.a.v. een topic over scripties en proefschriften leek het ons leuk om (weer) een topic over promoveren te starten.



Uiteraard zijn andere academici (in spe) ook welkom om leed en ervaringen te delen en tips op te doen!



Dus vertel wat over jezelf (als je wilt) en voel je verder vrij om van je af te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd trouwens met het AIO-geld. Ik heb van de week voor de eerste keer iemand een AIO-positie aangeboden. Nu nog even wachten om te zien of het ook aangenomen wordt! En ik heb gehoord dat mijn basismateriaal aan het eind van de maand komt!
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Alle reacties Link kopieren
Grappig is dat trouwens. Ik was helemaal blij met mijn nieuwe aio (nou ja, nu nog geld), en toen vroeg iemand hoeveel ik zelf kreeg. Eh, niks, dat geld is gewoon salaris voor iemand anders. Hij begreep niet waarom ik zo blij was dat ik er gewoon een collega bij kreeg die ik nog moest begeleiden ook . Dat is denk ik toch het grote verschil met de meeste andere banen, je kunt voor een groot deel iets doen waar je hart in ligt, en dat je eigen idee is.

Dat iemand dat idee nu verder gaat uitzoeken en onderzoeken is gewoon heel gaaf.
Hahah, dat is inderdaad wel een heel ander idee. Nu moet ik ook zeggen dat ik me kan voorstellen dat prijzen en subsidies klinken alsof je er zelf wat aan overhoudt, alleen onze definitie van 'er wat aan overhouden' is heel anders dan die van niet-academici
Alle reacties Link kopieren
Nausicaa, gefeliciteerd!

Ik krijg binnenkort mijn eigen master student. Heb er nu al zin in. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn, onderwijs en begeleiden is wel echt een stukje wat ik in mijn promotie wil meenemen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ik heb geen 'eigen' masterstudenten, omdat ik door mijn subsidietype geen onderwijs mag geven, maar ben als dagelijks aanspreekpunt wel betrokken bij een paar masterstudenten (2 per jaar, ongeveer). Dat is ontzettend leuk om te doen, en ik merk ook dat ze het goed kunnen gebruiken, want mijn prof (dus hun begeleider) is zo druk dat je daar nauwelijks een afspraak mee kunt krijgen. Kleine vragen en problemen komen dus op mijn bureau terecht, en dat werkt goed .
Alle reacties Link kopieren
quote:neweve schreef op 06 februari 2016 @ 12:15:

Nausicaa, gefeliciteerd!

Ik krijg binnenkort mijn eigen master student. Heb er nu al zin in. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn, onderwijs en begeleiden is wel echt een stukje wat ik in mijn promotie wil meenemen.Hou er vooral rekening mee dat het in het begin heel erg vermoeiend is, ook voor jou. Iets zelf doen kost veel minder energie dan iets doen en tegelijk iemand uitleggen hoe het moet en waarom. Ik heb laatst weer vier middagen bachelorstudenten op het lab gehad. Waren best leuk, ook geinteresseerd en zo, niks mis mee. Maar ik was gesloopt na die dagen. Nou is 6 tegelijk ook wel een beetje veel (foutje van de onderwijscoordinator), maar wees ervan bewust dat het in het begin vrij veel tijd kost.
En dat verschilt ook weer, geloof ik: mijn onderzoek is vooral theoretisch, dat van mijn afstudeerders ook, dus het is vooral kritisch kijken naar hun onderzoeksopzet en dataverzameling, en vragen beantwoorden die bij hen opduiken tijdens het verwerken van data. Ik denk dat ik met een gemiddelde afstudeerder een keer of 5-6 praat, vaak maar 15-20 minuten, omdat hij/zij dan mailt met een paar vragen (of langskomt, want dat gaat sneller dan antwoorden per mail). Daarnaast lees ik de stukken, en dat + overleg met de andere begeleider kost wat meer tijd. Het kost dus niet extreem veel tijd, hier, maar dat komt ook voor een groot deel doordat er geen labwerk oid bij zit
Ik heb geen ervaring met bachelor afstudeerders, trouwens. Ik kan me voorstellen dat je daar nog meer moeite in moet steken om ervoor te zorgen dat ze een goed onderzoek(je) doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pampas schreef op 06 februari 2016 @ 15:03:

Ik heb geen ervaring met bachelor afstudeerders, trouwens. Ik kan me voorstellen dat je daar nog meer moeite in moet steken om ervoor te zorgen dat ze een goed onderzoek(je) doen.



Dit waren zelfs geen afstudeerders, maar tweedejaars die een keuzevak kwamen doen.

Overigens vind ik de bachelor-scripties inderdaad het vervelendst om te begeleiden. Ze moeten van de onderwijsmensen verplicht een literatuurscriptie doen, praktisch onderzoek mag niet. En dan op een door de onderwijsbalie uitgezocht onderwerp. Met als gevolg dat ik iemand moet begeleiden op iets waar ik zelf niks aan heb. En ze hebben vrijwel geen enkele schrijfvaardigheid geleerd, dus je moet er echt heel veel tijd aan besteden.

Iemand doenik het lab stage komt lopen is wel vermoeiend, maar vind ik wel leuk om te doen. En bovendien doen ze dan meestal iets wat we samen bedacht hebben en wat binnen mijn onderzoek valt.
Het lijkt me super leuk als je jouw passie voor een bepaald onderwerp of onderzoek mag delen met iemand die daar van jou over wil leren. Lijkt me heel leuk, nausicaa, die kleine groepjes studenten. Ik ben alleen meelezer geweest bij een masterscriptie, maar dat stelde weinig voor.



Voor mensen hier met ervaring in de academische wereld in de VS, wat zijn volgens jullie de grootste verschillen tussen Europa en de VS. Wat zijn de voordelen van een academische carrière in de VS vergeleken met in Europa? Ik ben aan het nadenken over een post-doc aan die kant van de wereld.
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen worden post-docs in de VS in elk geval vrij slecht betaald. Ik weet nog dat ik hoorde wat een oud-collega daar verdiende en ik bijna van mijn stoel viel. En ze krijgen vaak een apart soort aanstelling waardoor je geen recht hebt op ziektekosten etc. Maar dat verschilt wel weer erg tussen instituten, en is dus iets waar je goed op moet letten. Hetzelfde voor onderwijsverplichtingen. Dat verschilt van bijna niks tot 20 uur per week, en dat laatste hakt er natuurlijk wel behoorlijk in als je ook nog je eigen onderzoek wilt doen.



Wat betreft de academische sfeer merk ik dat het in mijn vakgebied zo is dat in Nederland een post-doc alles is tussen je promotie en een vaste aanstelling. Dat kan dus ook iemand zijn die al een aantal mensen onder zich heeft etc. Het is ook een normale positie, je wordt nooit in een keer UD of zo. In de VS wordt het toch vaker gezien als tijdelijke oplossing omdat je geen 'echte' baan kon vinden, danwel in de industrie danwel in de academie als tenure track. Ik merkte op een bepaald moment dat ik daar gezien werd als iemand die jn een hoekje stilletjes zijn eigen project zat te doen, puur omdat er post-doc bij mijn functie stond. Terwijl ik al lang veel meer verantwoordelijkheid had dan dat, en veel meer inbreng. Toen hebben mijn baas en ik maar een andere titel bedacht voor internationaal gebruik, in de trant van 'junior group leader'. Dat bestaat helemaal niet, maar het dekte de lading en ik werd ineens een stuk serieuzer genomen, met name in Amerika.



Maar nogmaals: de verschillen binnen de VS zijn enorm. Tussen vakgebieden, maar ook tussen universiteiten. De grote jongens en echte research-universiteiten zijn heel anders dan een universiteit die alleen bachelors onderwijst en vrij weinig onderzoek doet. Vooral een kwestie van heel goed de kleine lettertjes in de gaten houden, en ik zou persoonlijk mijn leidinggevenden een keer ontmoet willen hebben voordat ik ja zei.
Dank voor het delen van je ervaring nausicaa. Heb je zelf dus ook gewerkt in de VS? Het is me niet helemaal duidelijk of je junior group leader werd genoemd hier (omdat je samenwerkt met Amerikanen) of dat dit in de VS was. Ik overweeg tzt een Rubicon beurs aan te vragen om mee naar de VS te gaan, dat is voor 1 tot 2 jaar en dan zou ik wel een normaal salaris hebben, want NL beurs. Iemand toevallig ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Nee, inderdaad in samenwerking met Amerikanen. Ik heb nooit officieel daar gewerkt. Maar het was heel opvallend hoe mensen daar anders reageerden op de twee titels onder mijn mails. Waar ik met post-doc gewoon geen antwoord kreeg, reageerden ze wel op een junior group leader.

Met een Nederlands salaris is natuurlijk altijd een pre .



En nogmaals: het verschilt per vakgebied. Ik heb hier ook wel eens iemand gelezen die tota niet begreep waarom iemand eerst een post-doc zou doen voordat hij UD werd, dat had toch geen nut? Terwijl in mijn gebied een UD pas na een aantal jaar post-doc een mogelijkheid wordt. Het níet doen is dus gewoon geen optie als je in de academie wilt blijven. Dus vraag vooral ook na bij mensen die dichter op jouw vakgebied zitten dan ik!
quote:nausicaa schreef op 07 februari 2016 @ 15:42:

Nee, inderdaad in samenwerking met Amerikanen. Ik heb nooit officieel daar gewerkt. Maar het was heel opvallend hoe mensen daar anders reageerden op de twee titels onder mijn mails. Waar ik met post-doc gewoon geen antwoord kreeg, reageerden ze wel op een junior group leader.

Met een Nederlands salaris is natuurlijk altijd een pre .



En nogmaals: het verschilt per vakgebied. Ik heb hier ook wel eens iemand gelezen die tota niet begreep waarom iemand eerst een post-doc zou doen voordat hij UD werd, dat had toch geen nut? Terwijl in mijn gebied een UD pas na een aantal jaar post-doc een mogelijkheid wordt. Het níet doen is dus gewoon geen optie als je in de academie wilt blijven. Dus vraag vooral ook na bij mensen die dichter op jouw vakgebied zitten dan ik!In mijn vakgebied is een post-doc doen na je promotie heel normaal. Mijn indruk is dat je een of meer post-docs doet en dan solliciteert naar een tenure track positie, maar ik moet zeggen dat ik niet gefocust ben op Nederland en ook geen onderwijs geef, dus ik krijg de Nederlandse academische carriereladder niet zo mee. UD wordt je neem ik aan ook alleen als je ook onderwijs geeft, maar dat doe ik dus niet en ik heb die ambitie ook niet. Ik wil op de duur wel wat onderwijs geven, maar zou voornamelijk willen focussen op onderzoek, omdat ik dat veel leuker vind en van eerdere ervaring weet ik dat ik doodmoe word van onderwijs geven (hoe leuk het ook is).
Alle reacties Link kopieren
Eh nee hoor, ik ben ook UD, en geef maar weinig echt onderwijs. Dus af en toe van die groepjes studenten, en ik begeleid natuurlijk promovendi, maar dat is het wel. Bij ons ben je UD als je een vaste baan hebt in het onderzoek, onafhankelijk van hoeveel onderwijs je geeft.

Een echte tenure track hebben de meeste Nederlandse universiteiten niet. Je groeit op een bepaald moment door van UD naar UHD, of niet en dan blijf je UD. En als je wel doorgroeit en alles zit mee, bedenkt er een keer iemand dat ze je gaan proberen te benoemen. Maar dan moet er wel een plek vrij zijn. Je kunt in Nederland niet benoemd worden alleen omdat je aan de voorwaarden voldoet, er moet ook iemand anders weg gaan.

In het buitenland (zeker de VS) is het meer geformaliseerd met beoordelingen op bepaalde tijden etc. En als je het dan niet 'haalt' moet je ook gewoon weg. Maar als je het wel haalt, weet je zeker dat je de volgende titel krijgt. In Nederland kun je best UD of UHD blijven.



Er zijn wel wat Nederlandse universiteiten die zeggen dat ze een tenure track hebben, maar meestal is dat toch nog minder formeel en gestandaardiseerd dan in het buitenland. En daarnaast is er altijd ook nog de minder officieële route zoals hierboven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring. Als promovenda of als postdoc is je "salaris" (het zijn voornamelijk beurzen, geen aanstellingen) inderdaad laag vergeleken met Nederland. Zo'n 15.000 dollar per jaar is normaal als AIO en 35.000 per jaar als postdoc, tenzij je een ontzettend prestigieuze beurs wint. Maar goed, met de Rubicon zou dat voor jou verder niet uitmaken. Wanneer je een tenure track aanstelling hebt is het salaris dan wel weer best ok. Het gemiddelde voor een beginnende Assistant Professor in mijn vakgebied is 70.000 dollar.



Les geven is hier trouwens wel een belangrijk aspect van je werk als je een tenure track positie heb. Zelfs aan research universities is het normaal om toch zo'n drie vakken per jaar te geven. Misschien iets minder aan de Ivy Leagues.



Het grootste verschil vind ik dat, althans in mijn vakgebied, in Amerika iedereen met een tenure track aanstelling haar eigen lab heeft. In Europa zie je toch vaak dat er meerdere personen met een vaste aanstelling in één lab werken. Oh, en dat je als promovenda niet komt te werken op een bestaand project, maar dat je je eigen project bedenkt. Natuurlijk wel in samenwerking met je begeleider, maar er ligt niet per definitie al een plan ofzo dat al gefinancierd is. Je volgt als AIO ook colleges, hebt vaak rotaties en het is niet ongebruikelijk dat je onderwijstaken krijgt in ruil voor een beurs. Een PhD kost dan gemiddeld ook langer om af te ronden dan in Europa.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Alle reacties Link kopieren
Er zijn trouwens wel heel veel verschillen binnen vakgebieden. Wat normaal is voor mij hoeft weer helemaal niet normaal te zijn voor iemand binnen de filosofie (die geven over het algemeen meer les) of binnen de biomedische wetenschappen (die geven over het algemeen minder les).
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
quote:nausicaa schreef op 07 februari 2016 @ 16:19:

Eh nee hoor, ik ben ook UD, en geef maar weinig echt onderwijs. Dus af en toe van die groepjes studenten, en ik begeleid natuurlijk promovendi, maar dat is het wel. Bij ons ben je UD als je een vaste baan hebt in het onderzoek, onafhankelijk van hoeveel onderwijs je geeft.

Een echte tenure track hebben de meeste Nederlandse universiteiten niet. Je groeit op een bepaald moment door van UD naar UHD, of niet en dan blijf je UD. En als je wel doorgroeit en alles zit mee, bedenkt er een keer iemand dat ze je gaan proberen te benoemen. Maar dan moet er wel een plek vrij zijn. Je kunt in Nederland niet benoemd worden alleen omdat je aan de voorwaarden voldoet, er moet ook iemand anders weg gaan.

In het buitenland (zeker de VS) is het meer geformaliseerd met beoordelingen op bepaalde tijden etc. En als je het dan niet 'haalt' moet je ook gewoon weg. Maar als je het wel haalt, weet je zeker dat je de volgende titel krijgt. In Nederland kun je best UD of UHD blijven.



He, wat interessant om te lezen!



Er zijn wel wat Nederlandse universiteiten die zeggen dat ze een tenure track hebben, maar meestal is dat toch nog minder formeel en gestandaardiseerd dan in het buitenland. En daarnaast is er altijd ook nog de minder officieële route zoals hierboven.Ik ken wel mensen in mijn veld die in NL een tenure track positie hebben (6 jaar).
quote:Daffodil schreef op 07 februari 2016 @ 16:59:

Ik heb ervaring. Als promovenda of als postdoc is je "salaris" (het zijn voornamelijk beurzen, geen aanstellingen) inderdaad laag vergeleken met Nederland. Zo'n 15.000 dollar per jaar is normaal als AIO en 35.000 per jaar als postdoc, tenzij je een ontzettend prestigieuze beurs wint. Maar goed, met de Rubicon zou dat voor jou verder niet uitmaken. Wanneer je een tenure track aanstelling hebt is het salaris dan wel weer best ok. Het gemiddelde voor een beginnende Assistant Professor in mijn vakgebied is 70.000 dollar.



Les geven is hier trouwens wel een belangrijk aspect van je werk als je een tenure track positie heb. Zelfs aan research universities is het normaal om toch zo'n drie vakken per jaar te geven. Misschien iets minder aan de Ivy Leagues.



Het grootste verschil vind ik dat, althans in mijn vakgebied, in Amerika iedereen met een tenure track aanstelling haar eigen lab heeft. In Europa zie je toch vaak dat er meerdere personen met een vaste aanstelling in één lab werken. Oh, en dat je als promovenda niet komt te werken op een bestaand project, maar dat je je eigen project bedenkt. Natuurlijk wel in samenwerking met je begeleider, maar er ligt niet per definitie al een plan ofzo dat al gefinancierd is. Je volgt als AIO ook colleges, hebt vaak rotaties en het is niet ongebruikelijk dat je onderwijstaken krijgt in ruil voor een beurs. Een PhD kost dan gemiddeld ook langer om af te ronden dan in Europa.



Heel fijn om je ervaring te lezen!



Waarom ben jij naar de VS gegaan en gebleven? Heb je plannen om terug te komen naar Europa? Is er iets te zeggen over werkdruk in de VS vergeleken met Nederland? En wat is je indruk van Ivy league universiteiten? Zou je op zo'n universiteit willen werken en waarom wel of niet?



Ik heb het gevoel dat er in Europa steeds minder geld is voor onderzoek maar dat dit in de VS minder een probleem is, misschien doordat het hier meer door overheden gefinancierd wordt (werd?) en deze nu flink aan het bezuinigen zijn. Wat dat betreft zie ik dus meer toekomst in de VS. Er zijn ook meer mensen die iets doen in mijn vakgebied in de VS dan in Europa.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, mijn idee is juist dat er in Europa meer geld is. Ik ken echt maar heel weinig mensen die na hun PhD werkloos zijn, of bij wijze van spreken bij McDonald's werken, terwijl ik dat bij Amerikanen veel vaker zie. Maar misschien is dat ook wel weer een kwestie van vakgebied.
Alle reacties Link kopieren
In de VS hangt het er erg af van waar je zit wat betreft funding, salaris, teaching etc. Ik zat op een Rubicon in de VS. Wat betreft het aanvragen daarvan; altijd voor 2 jaar gaan, anders vinden ze je niet ambitieus genoeg. Wat betreft het funding klimaat in de VS; het budget daar is net als in de EU de laatste jaren geslonken (ook al heeft Obama wel wat impulsen heeft gegeven). Ik had daar best een prima positie, ik begon geloof ik op 50.000 per jaar, geen teaching (wel wat mentoring van juniors in het lab) en veel mogelijkheden tot extra training, congresbezoek etc. Maar alles hangt sterk af van het instituut en dan ook nog van de prof.
quote:maxi14 schreef op 07 februari 2016 @ 18:49:

In de VS hangt het er erg af van waar je zit wat betreft funding, salaris, teaching etc. Ik zat op een Rubicon in de VS. Wat betreft het aanvragen daarvan; altijd voor 2 jaar gaan, anders vinden ze je niet ambitieus genoeg. Wat betreft het funding klimaat in de VS; het budget daar is net als in de EU de laatste jaren geslonken (ook al heeft Obama wel wat impulsen heeft gegeven). Ik had daar best een prima positie, ik begon geloof ik op 50.000 per jaar, geen teaching (wel wat mentoring van juniors in het lab) en veel mogelijkheden tot extra training, congresbezoek etc. Maar alles hangt sterk af van het instituut en dan ook nog van de prof.Leuk om je ervaring te lezen! Ik wil ik graag voor twee jaar aanvragen. Ik hoop voor ik klaar ben met promoveren een tijdje naar de VS te gaan om te kijken naar mogelijkheden voor een post-doc met een Rubicon. Hoe heb jij dat aangepakt? Kende je er al mensen die jou wilde hosten? Ben je erna gebleven of teruggekomen naar Europa?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog een jaar langer blijven plakken op een andere fellowship en toen terug naar NL gegaan voor een UD positie. Ik wist naar wel instituut ik wilde en heb toen gezocht in welke groep mijn onderzoek goed thuis zou passen. Toen contact gelegd per email, en nog wat conference calls gehad.
quote:maxi14 schreef op 07 februari 2016 @ 19:29:

Ik ben nog een jaar langer blijven plakken op een andere fellowship en toen terug naar NL gegaan voor een UD positie. Ik wist naar wel instituut ik wilde en heb toen gezocht in welke groep mijn onderzoek goed thuis zou passen. Toen contact gelegd per email, en nog wat conference calls gehad.Klinkt alsof het niet heel moeilijk hoeft te zijn om een ontvangend instituut te regelen. Het kost de ontvangende groep ook niks, toch? Als je op een Rubicon gaat, bedoel ik. Heb je veel gehad aan je Rubicon tijd? Heeft het je geholpen in een UD positie te vinden? Ik bedoel eigenlijk, telt het heel zwaar mee zo'n Rubicon/buitenlandervaring of had je zonder dat ook wel je UD positie gekregen denk je?
Alle reacties Link kopieren
Het kostte mijn host wel het nodige; de Rubicon was lager dan de salarisschalen die zij hadden, en omdat hun fellow stipends vast stonden, moest er bijgelegd worden. Idem voor de ziektekostenverzekering, travel etc (tegenwoordig is de Rubicon anders geregeld trouwens, dus dan zal dit minder aan de orde zijn). Ja, ik heb zeker wat gehad aan mijn tijd daar. Mijn netwerk is flink uitgebreid, en het heeft zeker geholpen bij het verkrijgen van mijn huidige positie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven