Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IV

29-12-2014 16:56 3035 berichten
Deel I, II en deel III zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...

De link naar deel I: http://forum.viva.nl/foru ... ties/list_messages/161276

De link naar deel II: http://forum.viva.nl/foru ... s-ii/list_messages/166328

En de link naar deel III: http://forum.viva.nl/foru ... -iii/list_messages/185739
anoniem_201872 wijzigde dit bericht op 29-12-2014 17:22
Reden: linkjes deel 1 en 2 toegevoegd
% gewijzigd
Ik vind het ook een vorm van gierigheid als je iets 'gratis' weggeeft en er toch iets voor terug wilt krijgen.

Je geeft iets weg of verkoopt iets, maar niet dat halve werk met er toch iets voor terug verwachten, terwijl je doet of je gul bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 03 april 2016 @ 23:22:

[...]

Je maakt daar toch vooraf afspraken over, en de oppas hoeft het niet te doen als ze meer wil. Ik zou mijn oppas een fatsoenlijk bedrag betalen, en waarschijnlijk het aantal uren wel op halve uren naar boven afronden.

Ach dat zit in dezelfde lijn als fooi in een restaurant.

Ik deed het ook altijd, die oppas was een jong meisje die het goed kon gebruiken en ik kan / kon het missen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:pamelacourson schreef op 03 april 2016 @ 20:15:

[...]

Herkenbaar. Ik heb een vriendin heel veel mooi en als nieuw speelgoed gegeven toen ze een baby kreeg, maar een bedankje ho maar. Al was het maar een kaartje geweest of zo. Sindsdien heb ik mooi alles zelf bewaard en uiteindelijk aan mijn zusje gegeven toen ze een baby had. Ik hoef er geen geld voor of een cadeau, maar het gebaar was leuk geweest. Ik geef zelf altijd iets, bosje bloemen of bij iets kleiners wat lekkers of zo. Vind ik niet meer dan normaal.Vind ik eigenlijk helemaal niet normaal. Zelfs een kaartje vind ik overdreven. Wanneer ik iets krijg bedank ik daar voor, laat zeker merken dat ik er blij mee ben, en dat is het. Wanneer je iets terug verwacht, al is het maar een kleinigheidje, dan geef je niets weg maar ruil je iets. Je ruilt iets voor erkenning van jouw gulheid.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
quote:MonicaGeller schreef op 04 april 2016 @ 07:02:

Over oppassen: 20 jaar geleden, als 15-jarige paste ik geregeld een volledig weekend op op 4 kinderen, kreeg daar toen 12.5€ voor.

Op een keer was er geen brood in huis, en ging ik een brood kopen à 1.25€ (dus 10% van wat ik dat weekend zou verdienen).

Toen ik dat later aan mevrouw vertelde, dacht ze er niet aan/ vond ze het niet nodig mij die 1.25€ terug te betalen, en ik durfde er niet naar te vragen.

Ik kan me niet voorstellen dat ik 1. iemand een volledig weekend voor zo'n bedrag zou laten oppassen, 2. ik geen brood in huis zou hebben en 3. ik gemaakte kosten niet spontaan zou terugbetalen.Een heel weekend voor 12.50, dat is toch echt heel weiding. Zeker voor 4 kinderen. Zijn daar vooraf geen afspraken over gemaakt?Heb je daarna nog een keer een heel weekend opgepast?
quote:IBAOHI schreef op 04 april 2016 @ 08:28:

[...]

Vind ik eigenlijk helemaal niet normaal. Zelfs een kaartje vind ik overdreven. Wanneer ik iets krijg bedank ik daar voor, laat zeker merken dat ik er blij mee ben, en dat is het. Wanneer je iets terug verwacht, al is het maar een kleinigheidje, dan geef je niets weg maar ruil je iets. Je ruilt iets voor erkenning van jouw gulheid.Ik vewacht ook niets terug. Ik geef regelmatig kleding van mijn kinderen door. Ik vind het vooral fijn om te merken dat de kleding nog gedragen wordt (al is het maar om buiten te ravotten)
quote:rafs schreef op 04 april 2016 @ 08:29:

[...]

Een heel weekend voor 12.50, dat is toch echt heel weiding. Zeker voor 4 kinderen. Zijn daar vooraf geen afspraken over gemaakt?Heb je daarna nog een keer een heel weekend opgepast?

Het waren vrienden van mijn ouders, en ik begon met af en toe een avond oppassen, en daar kreeg ik dan 12.50€ voor.

Toen ze me de eerste keer vroeg voor een weekend, dacht ik minstens 25€ te krijgen maar zij zag dat blijkbaar als '1 oppasbeurt'.

En ik mocht van mijn ouders niet weigeren daar op te passen want stel je voor dat ze mijn ouders daarop zou aanspreken
quote:MonicaGeller schreef op 04 april 2016 @ 09:26:

[...]

Het waren vrienden van mijn ouders, en ik begon met af en toe een avond oppassen, en daar kreeg ik dan 12.50€ voor.

Toen ze me de eerste keer vroeg voor een weekend, dacht ik minstens 25€ te krijgen maar zij zag dat blijkbaar als '1 oppasbeurt'.

En ik mocht van mijn ouders niet weigeren daar op te passen want stel je voor dat ze mijn ouders daarop zou aanspreken Dan hadden je ouders jou het verschil wel mogen bijbetalen.
quote:pamelacourson schreef op 03 april 2016 @ 20:15:

[...]

Herkenbaar. Ik heb een vriendin heel veel mooi en als nieuw speelgoed gegeven toen ze een baby kreeg, maar een bedankje ho maar. Al was het maar een kaartje geweest of zo. Sindsdien heb ik mooi alles zelf bewaard en uiteindelijk aan mijn zusje gegeven toen ze een baby had. Ik hoef er geen geld voor of een cadeau, maar het gebaar was leuk geweest. Ik geef zelf altijd iets, bosje bloemen of bij iets kleiners wat lekkers of zo. Vind ik niet meer dan normaal.Heeft ze je niet bedankt bij het overhandigen? Of was dat niet genoeg?
quote:IBAOHI schreef op 04 april 2016 @ 08:28:

[...]

Vind ik eigenlijk helemaal niet normaal. Zelfs een kaartje vind ik overdreven. Wanneer ik iets krijg bedank ik daar voor, laat zeker merken dat ik er blij mee ben, en dat is het. Wanneer je iets terug verwacht, al is het maar een kleinigheidje, dan geef je niets weg maar ruil je iets. Je ruilt iets voor erkenning van jouw gulheid.

Het ligt eraan wat en hoeveel het is. Ik kreeg bijvoorbeeld een tijdje geleden van iemand die ik niet eens zo heel goed ken een leuk jurkje voor mijn dochter. Tegen haar heb ik gewoon dankjewel gezegd en later aangegeven dat mijn dochter er blij mee was, bij zoiets ga ik echt niet meteen iets teruggeven. Maar kort daarna kwam ze met nog meer leuke kleding en twee paar skates in verschillende maten, die ik toevallig net voor mijn dochter wilde kopen. Bij zoiets vind ik het toch niet meer dan normaal om iets (kleins) te geven als bedankje. Het scheelt mij geld en voor haar is het leuk om te zien dat ik er blij mee ben.

Mijn zusje heb ik veel babykleertjes en kinderspeelgoed gegeven en daar verwacht ik echt niks voor en ook bij die vriendin waar ik het over had die echt veel mooi en duur speelgoed van me kreeg, hoef ik er echt geen bos bloemen of zo voor, een kaartje hoeft ook niet als zij daar het type niet voor is, maar het is meer dat ze niet eens liet merken dat ze er blij mee was. De vanzelfsprekendheid waarmee ze zoiets aannemen, alsof het normaal is dat ik dat allemaal aan haar geef. Door iets attents terug te doen (desnoods is het een appje om me te bedanken, of een doosje Merci, ik zeg maar iets) laat je merken dat je er blij mee bent.
quote:-Puss-in-Boots- schreef op 04 april 2016 @ 09:43:

[...]

Heeft ze je niet bedankt bij het overhandigen? Of was dat niet genoeg?

Natuurlijk zei ze wel iets van "Leuk, dankjewel", maar het was een hele zak vol met van alles, dus ze heeft alles nadat ik al weg was pas uitgepakt. Dan was het wel leuk geweest om nog even iets te horen achteraf. Ik geef het dan liever aan iemand aan wie ik merk dat ze er echt blij mee is. Zulke mensen ken ik namelijk ook.

En dan bedoel ik dus niet dat ik er een cadeau voor wil, maar dankbaarheid tonen vind ik niet meer dan normaal.
quote:pamelacourson schreef op 04 april 2016 @ 09:50:

[...]

Natuurlijk zei ze wel iets van "Leuk, dankjewel", maar het was een hele zak vol met van alles, dus ze heeft alles nadat ik al weg was pas uitgepakt. Dan was het wel leuk geweest om nog even iets te horen achteraf.

Ze heeft al bedankt, dat moet dan toch genoeg zijn?

Ik app dan ook niet altijd meer. Betekent niet dat ik er dan niet super blij mee ben.

2x bedanken is niet nodig lijkt me.

Als ik iets weg geef is 1x bedankt genoeg.

Verder hoef ik niks.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:MonicaGeller schreef op 04 april 2016 @ 07:02:

Spontaan terugkoppelen over een theatervoorstelling zou ik denk ik ook wel vergeten, of zeker niet speciaal voor langsgaan/bellen.

Als er later naar werd gevraagd, dan zou ik wrs. wel heel enthousiast reageren en nog 's uitgebreid bedanken, dat wel.

dat vind ik raar... je hebt een leuke dag/avond gehad, dan gaan je gedachten toch automatisch naar hoe je die kaartjes gekregen hebt?

ik vind het ook jammer, omdat dit een ideale gelegenheid is om aan je kind dit soort 'attentheid' bij te brengen.

"Lief van X. dat we die kaartjes mochten hebben, he! Zullen we ze een mailtje/appje/smsje sturen om te laten weten hoe leuk het was, en om haar nog eens te bedanken?"
Misschien moet je de vriendin laten merken dat 1x dankjewel niet genoeg is. Ik zou dat zelf niet kunnen bedenken namelijk.

Tuurlijk is het leuk om later te horen dat ze veel aan de kleding heeft en dat er écht leuke dingen tussen zaten. Maar het klinkt nu als een voorwaarde die de vriendin vast niet wist.
Ik heb er nog een.

Kraambezoek.

Mijn broer en vriendin hadden geen kraamcadeau meegenomen.

Ok, is niet verplicht natuurlijk.

Ja, geen geld was het excuus.

Alleen beetje jammer dat ze wel voor grote bedragen aan sigaretten en shag weg dampen.

Een slabber bij Zeeman kost €1, als dat nog te veel is voor je bloedeigen nichtje.....

Had elke maand €0,20 opzij gezet. Rook je een peukje minder.
quote:MonicaGeller schreef op 04 april 2016 @ 09:26:

[...]

En ik mocht van mijn ouders niet weigeren daar op te passen want stel je voor dat ze mijn ouders daarop zou aanspreken

wat raar. ik heb ook zo'n weekend opgepast toen ik 16 was. niks voor gehad. ook "vrienden" van mijn ouders.

mijn ouders zijn verschrikkelijk boos op die "vrienden" geworden en hebben mij 50 gulden gegeven.
En doooooor!
quote:-Puss-in-Boots- schreef op 04 april 2016 @ 09:57:

Misschien moet je de vriendin laten merken dat 1x dankjewel niet genoeg is. Ik zou dat zelf niet kunnen bedenken namelijk.

Tuurlijk is het leuk om later te horen dat ze veel aan de kleding heeft en dat er écht leuke dingen tussen zaten. Maar het klinkt nu als een voorwaarde die de vriendin vast niet wist.

Ik vind dat toch niet echt dankbaar overkomen. Misschien ook omdat de meeste mensen die ik ken het zo doen als ik. Goed om te weten dat jullie dat niet zo vinden.

In ieder geval geef ik het liever aan iemand die wel laat merken dat ze er blij mee is.
quote:aliva schreef op 04 april 2016 @ 09:56:

[...]

dat vind ik raar... je hebt een leuke dag/avond gehad, dan gaan je gedachten toch automatisch naar hoe je die kaartjes gekregen hebt?

ik vind het ook jammer, omdat dit een ideale gelegenheid is om aan je kind dit soort 'attentheid' bij te brengen.

"Lief van X. dat we die kaartjes mochten hebben, he! Zullen we ze een mailtje/appje/smsje sturen om te laten weten hoe leuk het was, en om haar nog eens te bedanken?"Mee eens!
quote:pamelacourson schreef op 04 april 2016 @ 10:22:

[...]

Ik vind dat toch niet echt dankbaar overkomen. Misschien ook omdat de meeste mensen die ik ken het zo doen als ik. Goed om te weten dat jullie dat niet zo vinden.

In ieder geval geef ik het liever aan iemand die wel laat merken dat ze er blij mee is.

Dus als ik 1x bedank dan laat ik niet merken dat ik we blij mee ben?

Wat bedoel ik anders als ik zeg: Heel erg bedankt. Super.

Komt nu over alsof mensen een vreugdedans moeten doen. Overdreven dank u dank u dank u moeten zeggen en dat nog meer als 1x ook.

Van mij mocht je dan je spullen houden.

Een keer bedankt moet genoeg zijn.
Ik vind je vooral zelf erg moeilijk in het bedankt willen worden Pamela. Hoe moet een ander nu weten hoe, hoe vaak en waar jij je bedankje wil ontvangen? Geven gaat om het geven he, niet om de dankbaarheid van de ander.
quote:MadameQetesh schreef op 04 april 2016 @ 10:26:

[...]

Dus als ik 1x bedank dan laat ik niet merken dat ik we blij mee ben?

Wat bedoel ik anders als ik zeg: Heel erg bedankt. Super.

Komt nu over alsof mensen een vreugdedans moeten doen. Overdreven dank u dank u dank u moeten zeggen en dat nog meer als 1x ook.

Van mij mocht je dan je spullen houden.

Een keer bedankt moet genoeg zijn.

Heel erg bedankt, super klinkt alweer heel anders dan hoe zij het zei. Misschien was het dan ook de manier waarop.

En nogmaals: mensen hóeven het niet te doen, maar ik ben opgevoed met het idee dat het wel zo netjes is en daarom doe ik het zelf wel. Waarom niet iemand een beetje blij maken als diegene jou blij gemaakt heeft?
Ik vind een oprechte dankjewel wel zo netjes. Het is maar net hoe iemand het zegt. Je hoeft geen vreugdedansje te maken maar duidelijk laten merken dat je ergens dankbaar voor bent vind ik wel leuk. Een 'dankjewel' dat je me even een pen aangeeft kan heel anders overkomen dan een 'dankjewel' voor het concertkaartje.
Nog een actie van die vriendin.

Ze had een blije doos gekregen /opgehaald en daar zat een centerparcs kortingsbon in van 50%. Of ik die wilde hebben voor € 5,-

Ze heeft geld genoeg

vroeger was ze al een kleine gierigaard.

Want ze wilde alleen met je knikkeren als je er 1 aan haar gaf (ze had thuis een emmer vol knikkers). En stopte ermee zodra ze aan het verliezen was.
Ik weet wel weer waarom ik niet graag iets voor niets krijg (of leen). Er schijnen ongeschreven regels te zijn over de mate en manier waarin je dankbaarheid moet tonen.

Als ik zelf iets weg geef ben ik blij dat ik eraf ben en het niet weg hoefde te gooien. Alleen bedankt vind ik dus prima. Alleen die keer dat ik compleet nieuwe laarzen overdeed heb ik er 10 euro voor gevraagd. Kreeg ik er nog bloemen bij
quote:levim schreef op 04 april 2016 @ 13:02:

Nog een actie van die vriendin.

Ze had een blije doos gekregen /opgehaald en daar zat een centerparcs kortingsbon in van 50%. Of ik die wilde hebben voor € 5,-

.

Ik vind het vooral gierig om winst te willen maken op vrienden.

Je hoeft niet alles gratis weg te geven aan vrienden maar winst maken vind ik niet kunnen.

Mijn flessenwarmer was stuk.

Vriendin had er 2. Mocht die van haar voor €10 overnemen. Ik weet dat ze er €2,50 voor betaald heeft bij dr kringloop.

Dat heb ik haar ook gezegd en dat ik het niet zo netjes vind dat ze winst op me wil maken.

Ze had geen geld meer. Ik heb haar gezegd dat ik dan liever heb dat ze dat zegt, dan kan ze zo wel een tientje krijgen of lenen.
O levim, dat is ècht gierig van die vriendin. Geld vragen voor een gratis gekregen kortingsbon.

En je moest haar vroeger 'betalen' om met haar te mogen knikkeren?

Ik had een jurkje aan een vriendin gegeven, voor haar dochtertje. Stuurde ze later een appje waarop haar dochter die jurk aanhad. Dat vind ik nou leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven