Werk & Studie alle pijlers

Klein familiebedrijf: do or don't

30-04-2016 13:23 24 berichten
Ik kan in het familiebedrijf aan de slag. Is nog vrij klein wat betreft werknemers (5 incl. Eigenaar), maar wat werk betreft ontzettend groeiende. Mij is in ieder geval 5 jaar werk verzekerd en waarschijnlijk wel meer, maar moeilijk om zo ver vooruit te kijken. Zelfs bij een groot bedrijf is dat lastig.



Moet ik mijn vaste baan sinds 8 jaar opgeven bij een goedlopende multinational of niet? Echter ben ik daar wel, na de geboorte van mijn eerste dochter, (voor mijn gevoel) op een zijspoor gezet. Ook wil ik minder gaan werken, waardoor ik misschien wel in een andere functie wordt geplaatst.

Bij het nieuwe bedrijf zal ik 3 dagen werken, waarvan 2 op kantoor en de 3e dag thuis en die mag ik zelf indelen (ook 's avonds). Hierdoor heb ik meer tijd voor mijn dochters. De reden waarom ik minder wil gaan werken.



Momenteel zit ik nog in mijn zwangerschapsverlof, dus kan er nog over nadenken, maar vind het wel zo fair om voor terugkomst mijn ontslag door te geven als ik het doe.



Zie ik het niet allemaal te rooskleurig? Gaat het lukken om zakelijk en privé gescheiden te houden? Moet ik nog rekening houden met bepaalde zaken? Zijn er dingen die ik misschien over het hoofd zie?
JIj hebt toch geen familiebanden met het bedrijf, dan kan je toch prima zakelijk en prive gescheiden houden? Iijkt me een prima baan, ik zou het doen, klinkt alsof je er alleen maar op vooruit gaat.
Je bedoelt dat het bedrijf een bedrijf van jouw familie is?



De redenen die je noemt (minder werken, niet op een zijspoor)vind ik goed genoeg om te wisselen van baan.

Werkgarantie zal allemaal wel, niemand (ook de multinational) kan niet garanderend at je over 5 jaar nog werk hebt.



Privé en en werk gescheiden houden is iets dat je zelf in de hand hebt.



edit: mijn man heeft jaren bij zijn vader in het bedrijf gewerkt. ZIj hadden als regel dat ze op het werk niet over privé hadden en privé hadden ze het niet over werk.
Ik heb er wel familiebanden mee. 1e graad zelfs.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mij is in ieder geval 5 jaar werk verzekerd en waarschijnlijk wel meer.en hoe kunnen ze je dat verzekeren? Ze kunnen volgende maand wel failliet gaan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Een faillissement even uitgezonderd, maar dan zou ik 'gewoon' in de ww komen. Als ik ja zou zeggen, kunnen ze bepaalde orders toezeggen. Aan die orders hangt een 5 jarig contract. Vandaar in ieder geval 5 jaar verzekerd van werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:leukstethuis schreef op 30 april 2016 @ 13:29:

Ik heb er wel familiebanden mee. 1e graad zelfs.



Met familie moet je wandelen, niet handelen.

Ik heb zelf eens een familielid in dienst gehad. Nadat ik haar contract niet verlengde wegens onvoldoende functioneren, is dat uitgelopen op een grote familieruzie.

Tegenwoordig ga ik zelfs zo ver dat ik kinderen van klanten ook niet meer aanneem als stagiaire.

Voor mij dus eens maar nooit meer.



Toen ik zelf nog in loondienst werkte, heb ik ook bij een klein familiebedrijf gewerkt. Dat is me heel goed bevallen, maar ik was zelf geen familie dus dat scheelt misschien.

Ik weet wel dat ik beter op mijn plek ben in een klein bedrijf i.p.v. een bedrijf met 100-den medewerkers. Het verschil tussen die twee vond ik enorm groot!
Alle reacties Link kopieren
Lastig om dat zo te beoordelen. Er speelt zoveel meer mee waar je geen inkijk geeft. Zoals hoe goed ga jij met je familie om en zie je het zitten om zeer intensief met hen te gaan samenwerken. Wat voor bedrijf en bedrijfstak is het? Wat voor werk ga je doen? Wat zijn de perspectieven? Hoe realistisch is dat men je voor voor 5 jaar werk aanbiedt in een tijd waarin alles vliegensvlug kan veranderen. Ik zou dat meer als een eerste intentie opvatten en niet als een toezegging. Is het wel een winstgevend bedrijf? Vraag eens bij de KvK de jaarrekening etc op als het een BV is. Hoe zit het met salaris? Meestal kan een familiebedrijf i.v.t. je niet zoveel salaris bieden als bij een multinational en zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden voor zover die er zijn ook veel minder. Maar dat kan hier natuurlijk anders zijn.



Het zijn maar wat vragen. Succes met je afwegingen.
Alle reacties Link kopieren
Er vanuit gaande dat je zelf dan ook familie bent....

Klinkt leuk, en dat kan het ook best zijn. Maar houdt er wel rekening mee dat je ook kanten van iemand leert kennen die minder leuk zijn. Iemand kan een hele leuk broer/zus/ouder zijn maar een kl*te-collega. En wat doe je dan? Nu heb je een leidinggevende bij wie je zulk soort zaken kunt melden. Ga je bijv. tegen je schoonvader zeggen dat zijn kind de kantjes er vanaf loopt of slecht werk levert? Je kunt in lastige situaties terecht komen. En zakelijk en privé lopen gewoon door elkaar, daar ontkom je nooit 100% aan.

Ander gevaar is dat ze jou in je vrije tijd toch gaan lastigvallen met dingen die NU METEEN moeten gebeuren. Bij een gewoon personeelslid durft men dat vaak niet, maar als je familie bent dan is die drempel ineens een stuk lager en loop je het risico dat ze jou in je vrije tijd ook weten te vinden.

Verder is mijn ervaring als je familie al regelmatig tijdens het werk ziet, dat je dan minder in je vrije tijd bij hen op visite gaat. Je hebt elkaar immers de hele week al gezien en de belangrijkste nieuwtjes zijn ondertussen al uitgewisseld.

Maar je hebt natuurlijk ook een stukje 'vrijheid' wat je in loondienst misschien wat minder hebt.
Ik krijg de jaarrekening nog te zien. Dat is me al toegezegd.



Dat wat jij zegt piep is inderdaad wat ik wil voorkomen. Ik denk dat ik het maar bespreekbaar ga maken.

We zijn nu vrij close. Komen veel bij elkaar over de vloer. Denk niet dat dat dan ineens zal veranderen, want dat is vooral vanwege de dochters.



En snowdogs, wat jij zegt ben ik bang voor. Ik weet niet of dat ik dat ook zo ga ervaren en het probleem is dat je dat alleen weet als je het doet. Daarom vind ik het zo spannend of ik het wel of niet moet doen.



Financieel is het al helemaal aantrekkelijk. Ik blijf namelijk hetzelfde salaris houden. Alleen verdien ik het nu voor parttime ipv fulltime. De vrijheid van het zelf indelen van de uren lokt me ook wel een beetje eigenlijk. Een beetje heel erg. ;)
Weet je, als ik je zo lees lees ik eigenlijk voornamelijk voordelen en zou ik volgens mij zo met je ruilen.

Betere verdeling werk/zorg voor gezin qua uren, meer salaris, leuk toekomstperspectief.



Als het echt echt echt tegenvalt solliciteer je verder, of beter nog......kun je in onderhandeling met je huidige werkgever om parttime daar te blijven? Dat een half jaar te bekijken en in dat half jaar beide functies te hebben om na dat half jaar uiterlijk, je definitieve keuze te maken?
Als het je eigen familie is, zou ik het niet doen
Troeteltje, ik denk dat mijn huidige werkgever daar niet mee zal instemmen. Het zit niet specifiek in dezelfde bedrijfstak, maar ze hebben wel banden.



Gizzmo-returns, waarom precies niet?
Maar gevraagd heb je het nog niet. Proberen kun je het dus wel.



Serieus, trek je stoute schoenen aan en maak het bespreekbaar.
quote:leukstethuis schreef op 30 april 2016 @ 14:37:

Troeteltje, ik denk dat mijn huidige werkgever daar niet mee zal instemmen. Het zit niet specifiek in dezelfde bedrijfstak, maar ze hebben wel banden.



Gizzmo-returns, waarom precies niet?Wat al eerder gezegd is, met je familie moet je wandelen, niet handelen.
Hoe zakelijk kunnen jullie ermee omgaan? Kun je nu goed inschatten of zakelijk en prive niet teveel door elkaar heen gaan lopen? Zeker met dat thuiswerken op flexibele tijden kan er van je worden verwacht dat je als het nodig is je wat meer uren (thuis) moet gaan maken. Thuiswerken is met kleine kinderen over de vloer trouwens leuk bedacht maar het werkt niet, reken erop dat je veel in je avonduren zult moeten inhalen.

Zijn er nog niet-familieleden werkzaam in het bedrijf, en wat zal de verhouding van jou zijn tov die personen? Waak voor het gevoel van privileges voor familieleden.

Hoe is het toekomstperspectief en wat verwacht men van jou daarin? Zal op den duur het bedrijf door de volgende generatie worden overgenomen, en kun je daar dan ook nog goed mee samenwerken? Of verwacht men dat jij het (deels) overneemt en wil je dat wel?

Stel dat jij over een jaar beseft dat je toch liever bij een multinational werkt, kun je je dan nog terugtrekken zonder al teveel gedoe?

Hoe staat jouw partner erin?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn heel veel familiebedrijven die prima functioneren. Boerenbedrijven, winkels, bouwbedrijven etc. Van te voren bedenken of het gaat werken blijft speculeren. Je zult het aan de lijve moeten ondervinden. Ik zou zeggen: maak het bespreekbaar dat je het extra spannend vindt vanwege de familiebanden, spreek extra duidelijk af wat je taken en verantwoordelijkheden zijn (op papier!) en probeer het. Wat denk ik wel belangrijk is dat je de overlegmomenten juist heel formeel houdt. Dus ingepland tijdens werktijd, met agenda en duidelijke notulen en actiepunten. Dan houd je het zakelijk.
Alle reacties Link kopieren
Zorg wel dat eerst je nieuwe contract getekend is voordat je je oude baan opzegt.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Kleine familiebedrijven zijn over het algemeen de fijnste bedrijven om voor te werken. Voor het salaris misschien niet (binnen zo'n klein bedrijf verdien je minder dan bij een grote club), maar wat betreft werksfeer en vrijheid is er niks fijner dan bij een familiebedrijf werken. Mijn beste werkplek tot nu toe was een klein autobedrijfje met 6 medewerkers die het ook financieel nog uitstekend voor mekaar had met 0,0 vreemd vermogen in de zaak. Vijf jaar geleden uit dienst gegaan, maar tot op de dag van vandaag nog veel contact met de eigenaar. Als ik in jouw situatie zat dan zou ik direct in dienst treden als ik de kans kreeg.
Door een ervaring concludeer jij dat een familie bedrijf het fijnste is om voor te werken? Dat hangt echt af van het bedrijf en van de sollicitant ( en de verwachtingen). Ik zou iig vooraf zwart op wit alle afspraken willen zien: tekenen en de mensen waar ik mee samen moet werken willen ontmoeten, kijken of je daar een klink hebt. Ik heb bij zowel kleine als hele grote bedrijven gewerkt en beiden hebben voor en nadelen ( en iedere bedrijf, groot of klein, is verschillend).
Alle reacties Link kopieren
Heb geen ervaring met werken in een bedrijf van familie, maar lijkt me erg ongezond. Er zullen ongetwijfeld mensen bestaan die in alle redelijkheid zaken en emoties kunnen scheiden, maar ga er zonder directe bewijzen maar vanuit dat je zelf niet in die categorie valt (want dat zijn er maar weinig).



Heb wel ervaring met werken in een klein bedrijf. Dat doe ik dus noooooit weer.
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik ga er nog eens even heeeel goed over nadenken en ook nog eens in gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet snel doen. Bij een klein bedrijf is alles wat je doet veel zichtbaarder, zou goed over nadenken of je dat wil. Salaris is vaak veel lager.

Elke dag familie, toch al gauw dat de scheiding tussen prive en werk kleiner wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:fitnessbody schreef op 30 april 2016 @ 22:08:

Kleine familiebedrijven zijn over het algemeen de fijnste bedrijven om voor te werken. Ik heb totaal andere ervaringen: ik heb ooit 5 jaar bij een klein familiebedrijf gewerkt en dat waren de ergste jaren in mijn werkzame leven. Stelletje kruideniers... Iedere cent moest 10x worden omgedraaid voordat iets mogelijk was. Ik moest een keer voor een dag naar een klant in Engeland en moest toen maar met mijn eigen auto naar Calais, overvaren en nog een stuk naar de klant rijden. Was nl. 50 euro goedkoper dan vliegen. Dat soort dingen dus. Ik werk nu bij een grote multinational en zal niet meer willen ruilen. Er zullen best wel goede familiebedrijven zijn, maar ik heb dit soort verhalen ook van anderen gehoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven