Ervaringen met hoogbegaafde kinderen

30-04-2016 11:27 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allen,



Ik ben fulltime gastouder aan huis en ik pas sindsdien ook op een hoogbegaafd jongetje van 8 jaar oud. Van te voren heb ik strikte instructies gekregen van zijn moeder dat "niets moet" en dat hij op alles is uitgekeken als hij het eenmaal een keer heeft gedaan. A fijn, ik probeer hem zoveel mogelijk te laten... Maar op de 1 of andere manier lukt het hem om bij mij op al mijn gevoelige knoppen te drukken. Hij haalt het bloed onder mijn nagels vandaan! De emotie die ik dan voel is er 1 die ik bijna nooit voel. Van alle 'gewone' oppaskids krijg ik doorgaans juíst energie, maar dit jongetje slurpt alle positiviteit uit me. Hij zegt op alles 'NEE' en doet het dan vervolgens ook niet. Bijvoorbeeld als ik hem vraag of hij zijn glas water op wil drinken tijdens het eten. Verder is hij me constant kritiek aan het geven ( "Waarom rijd je zo om? Het kan veel sneller") en gaat hij bijv in de auto aan de handrem trekken (wel toen we stilstonden maar goed) terwijl ik 3 keer rustig vroeg of hij dat niet wilde doen. Ik kan me nog heel goed herinneren toen ik daar bij het gezin kwam om kennis te maken dat hij zo zenuwachtig was dat hij bij zijn moeder op schoot moest zitten en dat hij van de zenuwen heel hard naar buiten de tuin in rende en dat zijn moeder zei; ik weet niet waarom hij dit doet, dat doet hij normaal nooit. (Ik ben zelf een heel energiek en open persoon en ik denk serieus dat hij dat voelt en het niet trekt ofzo) Hij zegt immers dat hij de vader van mijn andere oppaskinderen te druk vindt en dat hij zijn grapjes niet leuk vindt en die vader heeft een soortgelijk karakter als ik.

Ik heb tegen zijn vader maar eerlijk gezegd dat ik totaal niet met hem level en dat ik niet denk dat ik de juiste oppas voor hem ben. Ieder verhaal heeft immers 2 kanten dus hij irriteert zich blijkbaar ook aan mij. Ik hoorde ook dat zijn moeder heeft gezegd dat hij normaal nooit zo is en dat hij juist heel lief is. Ik heb voor mezelf besloten dat het beter is dat ik daar niet meer ga oppassen. Ik kom iedere keer chagrijnig thuis als ik daar ben geweest.



Maar nu is mijn vraag, zijn er hier professionals of moeders van hoogbegaafde kinderen die mij wat meer kunnen vertellen over hoogbegaafden en hun sociale vaardigheden? Ik hoor en lees dat die niet zo sterk zijn omdat een hoogbegaafde zoveel informatie op een dag binnen krijgt en dat hij de wereld anders intepreteert.



Wie kan er mij hier meer over vertellen? Wat is jouw ervaring met?



N.b. ik ben niet op zoek naar advies wat betreft mijn verhaal. Ik ben alleen maar nieuwsgierig naar bovenstaande vragen



Groet!
Alle reacties Link kopieren
Als de ouders vinden dat het kind niet hoeft te luisteren, kunnen ze hem op z´n minst leren samenwerken. De wereld is grotendeels gevuld met mensen die minder slim zijn en je kunt nog zo´n geweldige hersenchirurg zijn, als je niet normaal met het klootjesvolk kunt communiceren en ze vertrouwen je niet, zit je toch zonder werk.



Ik begrijp best dat je niet kunt verwachten dat zo´n kind uitgedaagd kan worden met een puzzel van 50 stukjes, die moet je misschien eerder leren schaken. Maar tegelijkertijd moet je soms als ouders kunnen zeggen; ik ben de ouder, ik wil het niet en daarmee uit. Een kind heeft simpelweg van de handrem af te blijven, mag niet van het dak springen en waarschijnlijk ook niet op het spoor gaan liggen. Hij zal van je moeten aannemen dat je een meningsverschil met een trein niet overleeft.



Maar als hij echt lastig is, geef hem dan de dienstregeling van de NS en laat hem een betere maken. Daar hebben we tenminste wat aan .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is ook hb. Hij heeft wel moeite met een bepaald soort mensen (autoritair of juist als ze heel kinderachtig tegen hem praten) Dan klikt het gewoon niet. Neemt hij niks van ze aan etc. Ik hoefde hem toen hij jonger was nooit te vragen of hij zijn water op wilde drinken want dan zei hij nee. Ik zei hem dat hij zijn water op moest drinken.

Hij vond herhaling vreselijk en gaat snel een discussie aan. Ik zie het als mijn taak dit gedrag in banen te leiden. Mi hebben kinderen zoals mijn zoon juist wat meer leiding nodig dan andere kinderen
quote:Melanievv88 schreef op 30 april 2016 @ 11:51:

[...]





Blijkbaar heb je geen verstand van hoogbegaafdheid.

Mijn oudste zoon is ook hoogbegaafd en alles behalve verwend. En vertoont ook dit gedrag. Deze kinderen nemen niks van anderen aan. Zeg jij nee zeggen hun ja. En ze hebben schijt aan autoriteit.



To heb geen tips voor je want ben zelf ook nog zoekende naar een goede oplossing hoe ik mijn 9 jarige het beste kan aanpakken. Maar ik herken heel veel in je verhaal. Het zijn behoorlijk pittige kinderen om te handelen.Zo te lezen heb je er zelf weinig verstand van!
Alle reacties Link kopieren
Tja als jij vraagt of een kind zijn water op 'wil' drinken, dan kan het voor een kind een heel logisch antwoord zijn om 'nee' te zeggen als een kind daar geen zin in heeft. (Als jij wilt dat hij zijn water opdrinkt dan moet je het anders formuleren, bijvoorbeeld 'drink je water op tijdens het eten' of 'drink nu je water op' .
Een van mijn kinderen is ook hoogbegaafd maar ik herken hier verder niets in. Ja hij wilde wel altijd graag gelijk hebben. Wij hebben hem geleerd dat je echter niet altijd je gelijk hoeft te halen . Dat strijkt namelijk veel mensen tegen de haren in . En verder nooit moeite met de verdere opvoeding gehad hij luisterde gewoon net zo goed ( of slecht ;)) alsmijn andere kind .
Alle reacties Link kopieren
quote:nimbus schreef op 30 april 2016 @ 17:05:

Tja als jij vraagt of een kind zijn water op 'wil' drinken, dan kan het voor een kind een heel logisch antwoord zijn om 'nee' te zeggen als een kind daar geen zin in heeft. (Als jij wilt dat hij zijn water opdrinkt dan moet je het anders formuleren, bijvoorbeeld 'drink je water op tijdens het eten' of 'drink nu je water op' .Klopt. En dat geldt niet alleen voor hoogbegaafde kinderen. Als je het antwoord niet wilt horen moet je de vraag niet stellen. Als ik vraag of Lon mee naar oma wil, heeft Lon het recht om nee te zeggen. Als ze toch mee moet, omdat oma bijvoorbeeld jarig is, wordt dat als vaststaand feit gepresenteerd; zondag is oma jarig en daar gaan we om half twee naartoe.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Tja die van mij is hoogbegaafd en heeft Asperger. Niet sociaal. Egocentrisch en bij vlagen bloedirritant.

Hij heeft enorm duidelijke grenzen nodig. Verder is hij net zo als ieder ander kind alleen slim en autistisch. Schijt aan dingen hebben accepteer ik niet



Dit jongetje klinkt ook wat grenzeloos. Ik zou daarop inzetten. En als het echt niet klikt gewoon aangeven
Wat sociale vaardigheden betreft kan het voor dit jongetje ook lastig zijn 'gelijkgestemden' te vinden. Zijn interesses zullen doorgaans niet dezelfde zijn als die van gemiddeld intelligente kinderen. Dat maakt het minder eenvoudig voor hem om vriendjes te maken dan voor gemiddeld intelligente kinderen. Dat heeft ook weerslag op zijn sociale vaardigheden.
Mijn beide kinderen zijn hb. Daarbij ken ik meerdere andere hb kinderen. Ze gaan inderdaad vaak de discussie aan. Als ik mijn oudste roep of ze wilt komen komt ze niet maar vraagt ze waarom. Als ik ze vraag om iets te doen zullen ze altijd een reden willen hebben. Maar ze doen het wel na uitleg. Ze zullen nooit aan een handrem zitten want gevaarlijk. Ze nemen echt wel dingen van me aan. Ze willen alleen begrijpen waarom iets moet of waarom iets op die manier gaat.

Wat ik over dit kind lees is vooral verwend gedrag niet specifiek hb gedrag
Je kunt trouwens niet hb zijn op een specifiek gebied. Je bent hb als je een intelligentie hebt boven de 130. Dat heeft echter niks met rekenvaardigheden of taalvaardigheden te maken. Een iq test meet dit ook niet. Ik denk dat je dan eerder moet spreken van een rekentalent of een talenknobbel. Dat heeft echter niks met hb zijn te maken
quote:jo12345 schreef op 30 april 2016 @ 11:41:

De meeste kinderen die door hun ouders "hoogbegaafd" genoemd worden zijn gewoon vervelend. Die "hoogbegaafdheid" is een mooi excuus om dat in stand te houden.



Nou nou, dat is wel erg kort door de bocht.

Al denk ik dat het bij dit jongetje ook behoorlijk aan de opvoeding schort.
Alle reacties Link kopieren
Wij zouden véél minder gedoe met school hebben als het iq van onze zoon 15 punten lager lag en hij geen dyslexie zou hebben. Wil iemand de dyslexie en 15 iq punten cadeau ? Gratis af te halen...



On topic, TO, kun je hem niet gewoon vragen zijn DS, telefoon of tablet mee te nemen ? Ik ben zelf een knutselmoeder, maar mijn kind wordt helaas niet blij van knutselen.



Snel op iets uitgekeken zijn ligt helemaal aan het onderwerp. Je zou denken dat ook je tweede keer opstijgen in een vliegtuig spannend zou zijn. Nope, meneer bleef na de tussenlanding in zijn stripboek lezen. Op de terugreis zat zijn vader dus mooi weer bij het raampje.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 30 april 2016 @ 19:35:

Je kunt trouwens niet hb zijn op een specifiek gebied. Je bent hb als je een intelligentie hebt boven de 130. Dat heeft echter niks met rekenvaardigheden of taalvaardigheden te maken. Een iq test meet dit ook niet. Ik denk dat je dan eerder moet spreken van een rekentalent of een talenknobbel. Dat heeft echter niks met hb zijn te maken



Ik denk dat je op mijn post doelde? De kinderen waar ik het over had (hoewel er eentje dus allang geen kind meer is) zijn wel degelijk hoogbegaafd, maar zien de dingen anders. Zo is althans de uitleg die gegeven wordt. Verbanden, vergelijkingen en logica, daar zit het (meestal) in. En wiskunde is precies dat, terwijl je voor talen evengoed woordjes moet leren. Hoewel ze dan wel de grammatica weer heel snel doorzien.



Maar hoewel ze inderdaad maar zelden genoegen nemen met een simpel nee, kunnen ze zich wel gewoon gedragen. Ze zijn niet brutaal, ze vragen gewoon netjes waarom het antwoord nee is.



In de OP staat dat de moeder al aangaf dat ´niks moet´. Nou, daar krijg je dus geen leuke sociale kinderen van. Dat staat los van intelligentie en IQ. Dat is gewoon verwend.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het verschil tussen zoon (hb) en dochter gewoon heel slim, de leerhonger en vooral aan alles twijfelen. Mijn zijn heeft eeuwen over zijn zwemdiploma gedaan omdat hij bijvoorbeeld ging onderzoeken wat het effect was van het andersom maken van slagen. En of hij niet zelf en effectievere manier kon verzinnen. Pas toen hij er achterkwam dat iedereen in zijn groep die wel geluisterd had zijn diploma allang had wilde hij zich "onderwerpen" aan het zwemregime. Had daarna zijn diploma ook in no time. Om gek van te worden
Alle reacties Link kopieren
Altijd stronteigenwijs de eigen kop volgen, inderdaad iets waar de omgeving gek van kan worden.

We moeten dingen (wiskunde, NaSk, grammatica) in één keer topdown én correct uitleggen, dan gaat het meestal goed. Maar oh wee als ze hun eigen methodes volgen...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 30 april 2016 @ 13:12:

Die internetlijstjes over hoogbegaafde mensen zijn volslagen kul. Hoogbegaafde mensen zijn net als andere mensen: je hebt ze in alle soorten en maten. Sommigen open en extravert, anderen juist niet. Sommigen heel empathisch, anderen juist niet. Generaliseren over karaktertrekken van hoogbegaafde mensen is net zo onzinnig als generaliseren over karaktertrekken van gemiddeld begaafde mensen. Gewoon niet doen.



Inderdaad, hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik ben zelf leerkracht van een plusklas en herken dit heel goed.

Wat ik wel merk dat veel (let wel: niet allemaal!) kinderen heel gevoelig zijn. Zij voelen snel aan in welke bui je bent of als je weerstand voelt ten opzichte van hun gedrag.

Regels zijn er gewoon voor iedereen, begaafd of niet. Soms helpt het als je uitlegt waarom de regels er zijn, maar ze moeten zich er gewoon aan houden hoor. En helemaal wat betreft de veiligheid van jezelf en anderen, zoals het handremverhaal..
Alle reacties Link kopieren
Beide kinderen hb en man en ik ook.

Twee sociaal, flexibel etc. Twee teruggetrokkener, bedachtzaam

Niemand eigenwijs. Wel vier sterke meningen.



Zoveel mensen zoveel karakters. Ook bij slimmeriken.
quote:sistermoon schreef op 01 mei 2016 @ 11:36:

[...]





Zij voelen snel aan in welke bui je bent of als je weerstand voelt ten opzichte van hun gedrag.



Precies, en dat is des te schrijnender, de jongen is 8, TO is de volwassene en zou dit moeten weten, er is geen sympathiek contact tussen haar en de ander. En dat is echt super slecht voor kinderen om in die invloedssfeer te zijn. Bah. Krijg naar gevoel erbij.

Er is geen klik tussen jullie, laat ze een ander oppasadres opzoeken. Dit wordt hem niet. Je hebt niet met alle kinderen een klik, en zoals je je interactie en houding beschrijft, dit wordt hem niet.
Ik ben zelf hoggbegaafd (maar heb ook ADHD). Ik had alks kind wel wat moeite met sociale vaardigheden en begreep idd mijn leeftijdgenootjes niet dus ik speelde vaak met kinderen die of veel ouder of veel jonger waren.



Mijn moerde kon ook gek worden van al mijn vragen "hoe werkt idit, waarom is dat?". en ik kon ook wel betweterig zijn. en inderdaad

soms wel irritant omdat ik me kapot verveelde bijvoorbeeld als ik bij een opaas met speelgoed moest spelen wqaar ik op uitgekeken was. ( een puzzel van 12 stukjes is niet leuk als je er thuis een van 200 hebt, boken van Bak-ker-tje Deeg en Nijntje zijn niet leuk als je thuis de boeken van Agatha Christie leest, enz.



Maar in de auto mocht ik nergens aanzitten, tijdens het eten moest ik gewoon aan tafel blijven zitten ( en dat is voor een ADHD-er ook best een opgave) en ik had me ook gewoon te houden aan allerlei regels en ik moet ook gewoon mijn troep opruimen.



Het zou idd kunnen dat dit kind naast hoogbegaafd ook een autismespectrum stoornis heeft, of dat zijn ouders m te weinig begrenzen. Dat hoeft TO niet uit te zoeken. TO zit met het gedrag in haar maag en kan er niet mee omgaan. Ik denk dat beiden beter af zijn als de ouders een andere oppas zoeken voor dit kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier twee hoogbegaafde kinderen (en èèn normaal begaafd kind). Ik zelf ben ook HB en weet hoe moeilijk ik het had als kind, en ook vooral hoe clueless mijn moeder kon zijn Watbetreft mijn gedrag. Door mijn HB kon ik bij iedereen wel regeltjes omzeilen, mensen overtuigen met discussies of als de regels op zwart wit stonden de mazen in de wet vinden. Door de steeds wisselende grenzen (waar ik zelf misschien ook een oorzaak van was) en dat mijn moeder nooit echt streng was maar alles op emotie gooide ( verdrietig door jou gedrag, doe je dit om mij te pesten, ik lig nachten lang wakker van jou etc) had ik het moeilijk en gedroeg me als de rotkind (er waren nog keer factoren, maar nu even niet relevant ).



HB zegt wat over hoe snel je bepaalde dingen kunt leren, over je creativiteit. Het geeft geen vrijbrief voor slecht of afwijkend gedrag. Mijn kinderen kunnen zich normaal gedragen. En doe je iets wat niet door de beugel kan staan er consequenties op.



Trekt mijn kind aan de handrem? Dan heeft hij het verbruikt en neem ik hem niet snel weer mee. Dat betekend fietsen naar school. .. OOK als het regent (gelukkig hebben ze dat nooit gedaan)



Om het verhaal niet te lang te maken (daar ben ik erg goed in). Dit rare gedrag heeft niet met HB te maken. Misschien dat een HB kind dit gedrag eerder vertoont dan een niet HB kind. Maar als ouder hoef je het niet te accepteren. Als je wil dat je kind later een goed functionerende volwassene wordt, zul je je kind moeten leren omgaan met de wereld, en niet de wereld met je kind!



Aangezien je gastouder bent kun je er weinig aan veranderen. Je kunt eventueel de teugels flink aantrekken, duidelijke regels (zonder uitzonderingen). Maar als je je al zo stoort kun je misschien toch beter een stapje terug doen en hun wel 'de match ' laten zoeken met hun zoon.
Alle reacties Link kopieren
@swifty ik weet niet waarom je steeds zo tekeer gaat maar volgens mij geef ik duidelijk en eerlijk aan in mijn topic en reactie dat ik er inderdaad niet mee kan omgaan en dat ik hem niet begrijp en dat ik er niet meer op wil passen. Ik heb dit zelfs uitvoerig met zijn vader besproken toen ik er laatst was dat ik niet met hem level en dat ik niet denk dat ik de juiste oppas voor hem ben. Ik post hier juist een bericht omdat ik nieuwsgierig ben naar mensen met ervaringen met hoogbegaafde kinderen zodat ik er wat van kan leren. Lijkt mij een heel volwassen iets? Als je niets aardigs of informatiefs te zeggen hebt dan heb ik liever dat je je niet meer mengt in deze discussie want met jouw posts kan ik dus helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
En nog even iets ter toevoeging voor mensen die denken dat ik bevelen uitdeel aan mijn oppaskids. Ik ben JUIST heel erg van het praten en uitleggen. Als iets niet mag dan geef ik daar ten alle tijde een uitleg bij. Nogmaals wat ik in mijn laatste zin schrijf en wat sommigen hier niet helemaal begrijpen, ik vraag verder niet om advies wat betreft deze kwestie want iedereen denkt op zijn of haar manier een oplossing te bieden en daar kan ik niet zoveel mee. Ik beslis zelf wel hoe ik professioneel met een situatie omga en ik vind dat ik dat in deze situatie prima aan heb gepakt. Namelijk gewoon aangeven dat het niet gaat werken tussen mij en het kind en dat een andere oppas waarschijnlijk geschikter is.



Ik ben benieuwd naar mensen die ervaring hebben met hoogbegaafde kinderen en naar de informatie die zij mij hierover kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren
Oh en nog iets, ik geniet met volle teugen van mijn heerlijke oppaskindjes! En iedereen die hier de moeite heeft genomen om een informatief berichtje achter te laten , ontzettend bedankt. Nu begrijp ik het wat beter!
Alle reacties Link kopieren
Nou mijn ervaring is ik wel dat mijn zoon gewoon soms niet klikt met iemand. Soms kan ik er niet de vinger op leggen waar het aan ligt. Maar dan werkt het gewoon niet. Vervelend als het een juf is of een oppasmoeder. Ik denk dat ouders dat ook niet moeten willen.
quote:VivaGooi schreef op 01 mei 2016 @ 19:19:

Oh en nog iets, ik geniet met volle teugen van mijn heerlijke oppaskindjes! En iedereen die hier de moeite heeft genomen om een informatief berichtje achter te laten , ontzettend bedankt. Nu begrijp ik het wat beter!Trek je niet teveel aan van negatieve posts. Ik vond je openingspost juist heel vriendelijk. Alle kinderen moeten bepaalde gedrags- en fatsoensnormen leren, lijkt me. In de ogen van sommige mensen geldt dat niet voor kinderen die intelligenter zijn. Ik denk daar anders over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven