Waarom kind niet naar brede scholengemeenschap sturen?

02-05-2016 22:56 144 berichten
Hoi



Gisteravond las ik een interessant artikel dat gedeeld is door een Facebookvriend van mij. Het gaat over dat kinderen vaker naar brede scholengemeenschappen zouden moeten gaan (vmbo/havo/vwo) omdat ze dan makkelijker naar een hoger (of lager) niveau kunnen gaan, en het sociaal beter is als je met mensen van een ander niveau op school zit.

Onder het artikel (of: het bericht waarin het originele artikel is gedeeld) was een discussie gaande. Er werd in de discussie genoemd, dat er steeds meer scholen zijn die het vmbo afstoten en alleen verder willen gaan met havo/vwo. Ook werd er genoemd dat de categoriale gymnasia overal als paddestoelen uit de grond schieten terwijl er voor leerlingen van het vmbo steeds minder aanbod is.



Zelf ken ik een aantal personen die allemaal op dezelfde school in dezelfde klas vmbo-kader deden. In het tweede jaar deden ze vmbo-tl. Na het vierde jaar gingen ze twee jaar havo doen, maar dat moest op een andere school. Ik moest hieraan denken, omdat ik een opmerking las over dat door het verdwijnen van brede scholengemeenschappen leerlingen minder kansen hebben om hogerop te komen. Als de school waar zij op zaten ook een havo-afdeling had, zouden ze dan in vijf jaar een havodiploma hebben behaald in plaats van in zes jaar?



Ik vraag me toch af waarom zoveel ouders kennelijk hun kind niet naar een brede scholengemeenschap sturen. Is dat omdat zij daartoe worden gedwongen, door het verdwijnen van brede scholengemeenschappen?

Of heb jij je kind liever op een school die zich richt op een beperkt aantal niveau's in plaats van meerdere?
quote:NYC schreef op 03 mei 2016 @ 10:41:

Ik heb trouwens al heel vaak gemerkt dat ouders zonder een VWO- en/of universitaire achtergrond er veel sterker op hameren dat het toch wel heel wenselijk is dat een kind VWO kan gaan doen, terwijl ze dit niveau zelf (vaak) niet eens hebben. Overigens zullen er natuurlijk ook wel ouders zijn die zelf naar een gymnasium zijn geweest en dit ook per se willen voor hun kind maar ik ken echt heel wat mensen die zelf dus niet hebben gestudeerd maar van wie het kind bij wijze van spreken 10 uur per dag huiswerk moet maken om maar niet af te stromen naar een lager niveau.Dit is mijn ervaring ook.
quote:Moirai schreef op 03 mei 2016 @ 11:38:

[...]



Is het heel raar dat ik niet van afstromen uit ga?Nee hoor, dat is zeker niet raar. Maar daar ging de vraag toch aanvankelijk toch over? Dat het alleen voor de lagere niveaus voordelig is ivm op/afstromen. Of hoeven leerlingen op een categorale school minder snel de school te verlaten? Het uitkiezen van een middelbare school is nog een ver van mijn bed show
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 03 mei 2016 @ 11:41:

[...]





Nee hoor, dat is zeker niet raar. Maar daar ging de vraag toch aanvankelijk toch over? Dat het alleen voor de lagere niveaus voordelig is ivm op/afstromen. Of hoeven leerlingen op een categorale school minder snel de school te verlaten? Het uitkiezen van een middelbare school is nog een ver van mijn bed show

Ik heb me niet in afstromen verdiept eerlijk gezegd, dus geen idee waar er meer afgestroomd wordt.

Als dat aan de orde komt zie ik het dan wel.

Ik geloof niet dat het ene per definitie beter is dan het andere.

Op deze school stapten we binnen en zoon en ik wisten dat dit 'm zou worden.

De gemeenschap zijn we uit gevlucht.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het niet uitmaakt, maar zal wel aan het kind liggen. Met het categoraal heb je wellicht minder kans op afzakken, meer eigenlijk niet.

Grote scholengemeenschap of categoraal gymnasium. Het is sowieso hier op onze scholengemeenschap gescheiden. Andere vleugel, andere leerkrachten dan de havo of mavo. Andere middelen enz.

Het is een aparte school, in een school.
Het is toch ook prima mogelijk dat je een heel goed beeld hebt van het niveau van je kind. En het is ook heel gezond dat je trots bent op je kind. En ik vind het ook nog heel normaal dat je graag praat over je kind. Maar het is de toon die de muziek maakt, denk ik. En dan is de een wat beter gestemd dan de ander.
quote:Nouschi schreef op 03 mei 2016 @ 09:48:

[...]





Waarom krijg jij plaatsvervangende schaamte als je even later precies hetzelfde doet? Over het VMBO moet iedereen zijn mond houden maar wat we vinden van een 'suf gymnasium met bijbehorende kinderen en ouders' mag altijd luid en duidelijk verkondigd worden??
Alle reacties Link kopieren
Maar even, als hier de keuze was voor het categoraal gymnasium, hadden wel wel deze keuze gemaakt waarschijnlijk.

Maar nu met deze ervaring vind ik deze school ook erg geschikt voor mijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 03 mei 2016 @ 11:41:

[...]





Nee hoor, dat is zeker niet raar. Maar daar ging de vraag toch aanvankelijk toch over? Dat het alleen voor de lagere niveaus voordelig is ivm op/afstromen. Of hoeven leerlingen op een categorale school minder snel de school te verlaten? Het uitkiezen van een middelbare school is nog een ver van mijn bed show



In onze stad is het beleid bij scholengemeenschappen dat kinderen tm klas 4 moeten afstromen tenzij er iets heel bijzonders aan de hand is.

Op het gym is zittenblijven een goede optie als ze denken dat de ll het wel kan (eventueel met extra ondersteuning). Voor mijn kinderen vond ik dat een goed vooruitzicht. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat ze er een jaar met de pet naar gooien (allemaal jonge leerlingen of versneld) en ik zou het zonde vinden als hen dat het vwo zou kosten. Vandaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 03 mei 2016 @ 09:48:

[...]





Waarom krijg jij plaatsvervangende schaamte als je even later precies hetzelfde doet? Over het VMBO moet iedereen zijn mond houden maar wat we vinden van een 'suf gymnasium met bijbehorende kinderen en ouders' mag altijd luid en duidelijk verkondigd worden??



Ik ben zelf zo'n suf kind, van suffe ouders. Mijn vriendinnen hebben prachtige, leuke, lieve "suffe" gymnasium kinderen en zijn dus zelf "suffe" ouders. Er is echt NIKS mis met een goed stel hersens en intelligentie is zeker iets om trots op te zijn en niet iets om te verbergen.



Maar waarom sommigen dan denken dat ze in denigrerende termen over anderen moeten spreken ontgaat mij een beetje.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:Yggdrasil- schreef op 03 mei 2016 @ 09:39:

[...]





Mijn kinden liepen gillend weg bij de vmbo scholen en brede leerfabrieken. Dat nooit riepen ze!

Ze voelden zich daar totaaaaal niet thuis!

Fijn om te lezen hoe er hier door sommigen wordt gedacht over mijn gymnasium kinderen.

Weet ik meteen weer wie het zegt en waarom ik god op mijn blote voeten dank dat zij op een categoraal gymnasium zitten en niet op een vmbo.



Die arrogantie van jou is zeker erfelijk?

Gelukkig ken ik een heleboel leuke vwo'ers, mijn nichtje heeft biomedische wetenschap gestudeerd en die is me toch leuk! Maar die kijkt dan ook niet neer op vmbo'ers

Andere nichtje doet dit jaar examen vwo (op zo'n leerfabriek ook nog eens), is zo'n beetje onze aangenomen dochter, die doet ook al niet zo gek over het vmbo.

Maar laat jouw kinderen hun neusje maar ophalen hoor voor zulk niveau. Wie hoog klimt kan ver vallen zeiden ze vroeger bij mij thuis.
quote:MinkeDeWit schreef op 02 mei 2016 @ 23:32:

[...]



Ik denk dat het op een gymnasium eerder incidenten zijn, en dat je op kader/basis eerder geluk hebt als het maar enkele van die 'avontuurlijke types' zijn in je klas. Ook bij volwassenen wordt meer gerookt en gedronken naarmate het opleidingsniveau lager is. Ik ben gestopt met roken o.a. omdat ik niet meer de enige uit mijn team op het werk (24 man) wilde zijn die rookte. Als ik in de bouw had gewerkt had ik niet uit de toon gevallen qua rookgedrag.Kom eens kijken in de gezondheidszorg. Gek genoeg lijkt het alsof nerges zoveel gerookt wordt als daar. En ik werk tussen allemaal HBO en WO geschoolden. En ook op de universiteit werd wat afgepaft. misschien beginnen de WO-ers nog niet op het gymnasium, maar daarmee is er geen garantie dat ze niet later alsnog gaan roken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anyco schreef op 03 mei 2016 @ 12:55:

[...]





Die arrogantie van jou is zeker erfelijk?

Gelukkig ken ik een heleboel leuke vwo'ers, mijn nichtje heeft biomedische wetenschap gestudeerd en die is me toch leuk! Maar die kijkt dan ook niet neer op vmbo'ers

Andere nichtje doet dit jaar examen vwo (op zo'n leerfabriek ook nog eens), is zo'n beetje onze aangenomen dochter, die doet ook al niet zo gek over het vmbo.

Maar laat jouw kinderen hun neusje maar ophalen hoor voor zulk niveau. Wie hoog klimt kan ver vallen zeiden ze vroeger bij mij thuis.





Als je je op een scholengemeenschap niet thuis voelt ben je niet meteen arrogant en haal je je neus op, hoor.



Ikzelf geef les op een gymnasium en wil ook niets liever meer dan dat. Ik voel me thuis in deze omgeving en ik gedij heel goed op een gymnasium. Waar iemand het dan meteen vandaan haalt dat je je neus ergens voor ophaalt is mij een raadsel. Ik heb het eerder als een gebrek van mijzelf ervaren, maar nu accepteer ik dat ik gewoon heel goed pas in deze omgeving. Voor die kinderen kan precies hetzelfde gelden.
Waarom is zittenblijven erger dan afstromen en later weer opstromen?

Bij een aantal categorale gymnasia waren ze in mijn tijd trouwens ook niet zo happig op zittenblijvers en werd vaak ook aan ouders (al dan niet bindend) advies gegeven om een andere school te zoeken, wanneer kind het niveau niet(b)leek aan te kunnen.



En of je nu blijft zitten of afstroomt, je komt in een nieuwe klas en je moet maar afwachten in hoeverre je oude vriendschappen standhouden en of je juits in je nioeuwe klas veel beter past.



Overigens heb ik binnen de scholengemeenschappen nooit gehjoord van kinderen die gedurende een opleiding opstroomden. Wel veel kinderen die afstoomden. Opstromen gebeurde pas na je examen. Dus na het Mavo -examen instromen in havo 4 of na het havo-examen naar vwo5. En ja dan doe je een jaar langer over je diploma, maar dat doe je als je blijft zitten ook. Dan waren er ook altijd kinderen die naar het Luzac-college gingen om dan de laatste twee jaar in een te doen.



Ik heb wel begrepen dat scholen tegenwoordig veel strengere eisen stellen aan dat doostromen dan in mijn tijd. Nu moet je het juiste profiel hebben en worden er eisen gesteld aan het gemiddelde cijfer. Vroegah kon iedereen die het wilde eerst de mavo dan de havo en dan VWO doen. ( Nu kun je beter via MBO en HBO gaan, maar dat is wel een kostbaardere weg).
Is het vreemd dat de enige scholen die ik ken bij mij in de buurt die echt grote, brede scholengemeenschappen zijn, in Wassenaar en Voorburg staan?

(Ik weet dat het iets verderop in Den Haag anders is, maar dat is ook een hele andere plaats waar veel meer mensen bij elkaar wonen)



Ik weet dat in Leiden en de omgeving de grote scholen notabene twee h/v scholen en het categoriaal gymnasium zijn... Je hebt daar heel veel brede scholengemeenschappen maar de grootste heeft misschien 900 leerlingen. De twee h/v scholen en het gymnasium dat ik bedoel ieder 1400 dacht ik?

(Met de opmerking dat een h/v school voor groot is, omdat kinderen van twee andere vestigingen daarheen moeten voor de bovenbouw)



In Voorburg heb je trouwens twee brede scholengemeenschappen, waar een bekend staat om rottigheid. De andere is gewoon netjes. (Maar dat komt wellicht ook doordat het een Daltonschool is)
Ik wist echt niet dat er scholen waren die niet alles aanbieden eigenlijk. Hier in de buurt maat 2 scholengemeenschappen, en daar kun je alles volgen, al zitten de locaties soms wat uit elkaar, maar het hoort er gewoon bij.
quote:pipootje schreef op 03 mei 2016 @ 14:30:

Ik wist echt niet dat er scholen waren die niet alles aanbieden eigenlijk. Hier in de buurt maat 2 scholengemeenschappen, en daar kun je alles volgen, al zitten de locaties soms wat uit elkaar, maar het hoort er gewoon bij.



In Den Haag heb je het Montaigne Lyceum waar je kader tot vwo hebt.

(En het Marecollege in Leiden had vroeger basis/kader tot vwo, maar eerstgenoemde is afgestoten wegens te weinig inschrijvingen)



Het klopt wel dat het zeldzaam is dat een school basis of kader tot vwo aanbiedt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ademes schreef op 03 mei 2016 @ 12:34:

[...]





In onze stad is het beleid bij scholengemeenschappen dat kinderen tm klas 4 moeten afstromen tenzij er iets heel bijzonders aan de hand is.

Op het gym is zittenblijven een goede optie als ze denken dat de ll het wel kan (eventueel met extra ondersteuning). Voor mijn kinderen vond ik dat een goed vooruitzicht. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat ze er een jaar met de pet naar gooien (allemaal jonge leerlingen of versneld) en ik zou het zonde vinden als hen dat het vwo zou kosten. Vandaar.Hier dezelfde ervaring. Los daarvan, was het "dreigement" voor de kinderen dat ze bij niet halen van het niveau naar een andere school moesten genoeg reden om een stapje harder te gaan werken aan Grieks en/of Latijn. Hun moeder daarentegen zat op het gymnasium op een scholengemeenschap, en had al snel bekeken dat ze haar vrienden echt ook nog wel zag als ze stopte met dat gedoe met Latijn.....
Alle reacties Link kopieren
quote:rozebriefpapier schreef op 03 mei 2016 @ 17:24:

[...]





In Den Haag heb je het Montaigne Lyceum waar je kader tot vwo hebt.

(En het Marecollege in Leiden had vroeger basis/kader tot vwo, maar eerstgenoemde is afgestoten wegens te weinig inschrijvingen)



Het klopt wel dat het zeldzaam is dat een school basis of kader tot vwo aanbiedt.Is dat zo? Mijn ervaring, als ouder én als docent, is dat brede scholengemeenschappen de norm zijn, waar echt alles van basis tot vwo te doen is. Alleen zitten die vrijwel altijd verspreid over meerder locaties, dus een locatie vmbo en een locatie mavo-havo-vwo bijvoorbeeld.
quote:sassafras schreef op 03 mei 2016 @ 17:26:

[...]



Weet je waarom dat afstromen er is?

Er is een regel dat als een kind van 3havo naar 4vmbo gaat, dat niet wordt gezien als zittenblijven.

De onderwijsinspectie geeft scholen op hun kop waar teveel zittenblijvers zijn.



Het categoriaal gymnasium in Leiden heeft (of had, dat weet ik niet) wel de reputatie dat ze snel leerlingen naar een andere school verwijzen.

Op het Novum in Voorburg blijft haast nooit iemand zitten, ook al is dat een categoriaal gymnasium. Misschien heeft laatstgenoemde school geluk met dat zij veel aanmeldingen hebben van leerlingen die allemaal in zes jaar gymnasium afronden, dat weet ik niet.
quote:sassafras schreef op 03 mei 2016 @ 17:30:

[...]





Is dat zo? Mijn ervaring, als ouder én als docent, is dat brede scholengemeenschappen de norm zijn, waar echt alles van basis tot vwo te doen is. Alleen zitten die vrijwel altijd verspreid over meerder locaties, dus een locatie vmbo en een locatie mavo-havo-vwo bijvoorbeeld.

Dat klopt wel denk ik. Bijna elke school heeft een apart gebouw voor vmbo, een voor vmbo-t tot vwo en soms een voor vmbo-t en een voor havo-vwo.

Maar dat zijn meestal wel ook hele populaire scholen die wel meerdere gebouwen moeten hebben.

Wel zuur als je voor jouw favoriete school dan net naar de andere kant van de stad moet fietsen terwijl een gebouw met ander niveau's veel dichterbij is.
Trouwens, in dit topic wordt gesuggereerd dat kinderen naar het gymnasium moeten om bij andere gemotiveerde kinderen in de klas te komen, maar dat is allang niet meer zo.

Tegenwoordig heb je bijvoorbeeld het TTO waar deze kinderen elkaar ook ontmoeten.



(En op scholen waar je kan kiezen tussen de brugklas h/v en brugklas vwo zal dat waarschijnlijk ook wel zo zijn. Dat je gymnasium moet doen om bij gemotiveerde kinderen in de klas te komen is achterhaald.)
quote:forumfossiel schreef op 03 mei 2016 @ 13:20:

Waarom is zittenblijven erger dan afstromen en later weer opstromen?

Bij een aantal categorale gymnasia waren ze in mijn tijd trouwens ook niet zo happig op zittenblijvers en werd vaak ook aan ouders (al dan niet bindend) advies gegeven om een andere school te zoeken, wanneer kind het niveau niet(b)leek aan te kunnen.



En of je nu blijft zitten of afstroomt, je komt in een nieuwe klas en je moet maar afwachten in hoeverre je oude vriendschappen standhouden en of je juits in je nioeuwe klas veel beter past.



Overigens heb ik binnen de scholengemeenschappen nooit gehjoord van kinderen die gedurende een opleiding opstroomden. Wel veel kinderen die afstoomden. Opstromen gebeurde pas na je examen. Dus na het Mavo -examen instromen in havo 4 of na het havo-examen naar vwo5. En ja dan doe je een jaar langer over je diploma, maar dat doe je als je blijft zitten ook. Dan waren er ook altijd kinderen die naar het Luzac-college gingen om dan de laatste twee jaar in een te doen.



Ik heb wel begrepen dat scholen tegenwoordig veel strengere eisen stellen aan dat doostromen dan in mijn tijd. Nu moet je het juiste profiel hebben en worden er eisen gesteld aan het gemiddelde cijfer. Vroegah kon iedereen die het wilde eerst de mavo dan de havo en dan VWO doen. ( Nu kun je beter via MBO en HBO gaan, maar dat is wel een kostbaardere weg).



Aantal opstormers heeft te maken met de eisen. Vaak moet je een 8,0 gemiddeld staan en is een 7,8 helaas niet genoeg.

Voor afstromen zijn soms voldoende resultaten toch niet genoeg. (Scholen die kinderen naar een lager niveau sturen omdat hun gedrag slecht is bijvoorbeeld. Ondanks dat het kind nog wel voldoende resultaten behaalt.)



Ik had zelf in 5V alleen een vijf voor scheikunde en de rest allemaal cijfers tussen de 6 en de 8.

Ik kreeg het advies om maar havo te gaan doen op de vavo. :') Reden: ik had een vak gewisseld en door de school kon ik het vak niet inhalen, dus had ik er geen cijfer voor.

Niet mee akkoord gegaan, vwo afgemaakt op de vavo, zonder herkansing in een keer geslaagd en de leerlingen die op die school blijven... Meer dan in de jaren ervoor waren gezakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:rozebriefpapier schreef op 03 mei 2016 @ 17:36:

Trouwens, in dit topic wordt gesuggereerd dat kinderen naar het gymnasium moeten om bij andere gemotiveerde kinderen in de klas te komen, maar dat is allang niet meer zo.

Tegenwoordig heb je bijvoorbeeld het TTO waar deze kinderen elkaar ook ontmoeten.



(En op scholen waar je kan kiezen tussen de brugklas h/v en brugklas vwo zal dat waarschijnlijk ook wel zo zijn. Dat je gymnasium moet doen om bij gemotiveerde kinderen in de klas te komen is achterhaald.)Mijn VMBO-K zoon is bijzonder gemotiveerd. Veel meer dan zijn broer. Onder zijn vriendjes ook een paar buitengewoon ambitieuze kinderen.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:Ademes schreef op 03 mei 2016 @ 12:34:

[...]





In onze stad is het beleid bij scholengemeenschappen dat kinderen tm klas 4 moeten afstromen tenzij er iets heel bijzonders aan de hand is.

Op het gym is zittenblijven een goede optie als ze denken dat de ll het wel kan (eventueel met extra ondersteuning). Voor mijn kinderen vond ik dat een goed vooruitzicht. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat ze er een jaar met de pet naar gooien (allemaal jonge leerlingen of versneld) en ik zou het zonde vinden als hen dat het vwo zou kosten. Vandaar.Oké, helder. :-) Kan ik me wel wat bij voorstellen trouwens. Ik ben (nog) niet goed op de hoogte wat het beleid van middelbare scholen op dat gebied is. Ook snap ik wel, zoals Morai ook al aangeeft, dat je er niet vooraf vanuit moet gaan dat je mogelijk voor de keuze van zittenblijven/afstromen komt te staan. Ik wilde enkel aangeven dat er niet alléén voor- of nadelen zitten aan een categoraal danwel een brede middelbare school/scholengemeenschap.
quote:Anyco schreef op 03 mei 2016 @ 12:55:

[...]





Die arrogantie van jou is zeker erfelijk?

Gelukkig ken ik een heleboel leuke vwo'ers, mijn nichtje heeft biomedische wetenschap gestudeerd en die is me toch leuk! Maar die kijkt dan ook niet neer op vmbo'ers

Andere nichtje doet dit jaar examen vwo (op zo'n leerfabriek ook nog eens), is zo'n beetje onze aangenomen dochter, die doet ook al niet zo gek over het vmbo.

Maar laat jouw kinderen hun neusje maar ophalen hoor voor zulk niveau. Wie hoog klimt kan ver vallen zeiden ze vroeger bij mij thuis.





Zeg mevrouw ga eens van die kast af, ik quoot, maar dan andersom iemand die enorm af gaf op de gymnasium leerlingen, ik draaide het om.

Zij vond ze allemaal arrogant en de gymnasium scholen allemaal stom en zij werkte op een vmbo en keek neer op de kakmadammen.



Ik word alleen altijd gequoot dus ik kan wissen wat ik wil, heeft geen zin.

Had ik nu die anderen maar gequoot.



B witched heeft haar excuses al aangeboden dat ze verkeerd gelezen had, dit topic ís nml helemaal niet van mij. Maar zo worden de dingen dus wél uit zijn verband gerukt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven