Hoe bijen te helpen?

30-04-2016 23:18 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
We horen steeds vaker hoe de bijenpopulatie terug loopt en dat dit een ramp is voor het al wankel ecologisch evenwicht in de wereld.



Bovendien vind ik het sneu voor de bijen



Hebben jullie tips voor hoe een bijvriendelijke tuin te maken of andere dingen die we kunnen doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wat imkers opzoeken in de buurt en daar eens langs gaan. Die vinden het vast leuk dat jullie er zo in staan en zulke vragen hebben!
quote:retrostar schreef op 01 mei 2016 @ 09:23:

Ik denk dat de sterksten overleven. Als die zich voortplanten en de zwaksten niet, zal er de grootste kans zijn op een gezonde bijenpopulatie.Dat zou gelden voor natuurlijke selectie, maar met de hoeveelheid pesticiden die wij mensen in onze tuinen en de landbouw gebruiken is daar natuurlijk geen sprake meer van.


Met dank aan wikipedia voor de plaatjes van honingbij. Werkster (v) en dar (m).



Wesp.



Voor het begin van de winter worden de mannen het huis uit gegooid. Dat zijn de plaaggeesten. De daklozen die overal aan het schooien zijn.

Wespenval werkt hier prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 02 mei 2016 @ 16:34:

[afbeelding][afbeelding]

Met dank aan wikipedia voor de plaatjes van honingbij. Werkster (v) en dar (m).



Wesp.

[afbeelding][afbeelding]

Voor het begin van de winter worden de mannen het huis uit gegooid. Dat zijn de plaaggeesten. De daklozen die overal aan het schooien zijn.

Wespenval werkt hier prima.



Een wespenval kan ik hier nergens ophangen. Als ik hem bijv. aan een touwtje een eindje uit een raam of van het balkon laat zakken zijn de bedenburen de klos, een hoek van het balkon is vanwege de buren evenmin een optie.



Vorig jaar viel het hier nog mee maar toen ik begin augustus ergens in een ander deel van de stad op een terrasje zat, niet met een zoet drankje, heb ik als een speer een paar Euro op het tafeltje gelegd en de benen genomen. Ik werd knetter, ik ben trouwens een beetje allergisch voor die krengen, daarom ben ik er ook bang van.



We hebben hier jaren een wespennest in de spouwmuur gehad. De oude glazenwasser bood eens aan het dicht te maken, ik heb hem vriendelijk bedankt, voor je er erg in hebt hebben ze zich een weg naar binnen gevreten. Aan de andere kant van het complex stikte het ook van de wespen, er stonden toen afvalcontainers met een klep, brief gemaakt aan de gemeente met de handtekeningen van zoveel mogelijk bewoners. Een week later waren de containers verplaatst naar een plek op een vrij grote afstand van woningen. Nadat het nest in de spouw werd vergast valt het hier tot nu toe aardig mee.
verba volant, scripta manent.
Ik had een lamp in huis die hier op leek. Ze konden er in, maar er niet meer uit. Zo is het ook met in huis.

Ze gaan toch dood. Belangrijkste is om ze niet boos te maken door naar ze te meppen.

Ik ben al een keer gestoken doordat iemand anders dat deed.



Deze constructie is prima. Bij mij zat er dus een lamp in. Ergens hier in de buurt was een nest. Ik had er daardoor wel eens in huis. Kon ze niet meer vinden. Totdat ik de lamp los maakte en de stofzuiger er in. Er lagen andere lijkjes in en ze eten vlees.





Maar terug naar de bijen. Die houden het bij bloemen als het goed is.
Alle reacties Link kopieren
Als je wespen wilt weren (van je terrastafel) kun je ook een schaaltje neerzetten met wat water en kruidnagels. Wespen houden daar niet zo van.



En verder gewoon geen suiker op tafel. Ik drink cola light, daar komt niks op af. Mijn man heeft wel eens gewone cola, nou, dat lusten ze wel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Mooi om te horen dat er mensen zijn die onze zoemende vriendjes willen helpen, we hebben ze immers hard nodig. Zo'n 80% van wat er op tafel komt hebben wij te danken aan dit zoemende volkje.



Als je wil helpen, zou je eerst moeten weten wat er fout gaat. De bewerkte zaden van Monsanto zijn al genoemd, maar ook de monocultuur speelt een rol. De bijen worden op grote schaal ingezet om een hele boomgaard te bestuiven met, bijv, alleen maar appels. En dit dus zolang de voorraad strekt. Daarna gaat het hele volk weer naar een aardbeienveld, enz. Ik zou daar als bij ook niet blij van worden, zit je net lekker, moet je weer verhuizen. en wat eten we vandaag?: Appels, en morgen ook, en overmorgen, en.... volgende week kersen voor de komende drie weken. maar ik heb trek in een echte hollandse paardenbloem.



Variatie is dus wel gewenst in het menu van de bijen, en daarvoor zal je naar zo'n bij moeten kijken, maar ook naar jezelf.

Een bijen volk zal, van nature nooit bij ( ) een monocultuur gaan nesten. Zij willen ook zekerheid vwb voeding, het hele jaar rond. Vooral in het voorjaar is dit van belang. De winter was lang en koud, en die boerenkool met worst was ook al niet te vreten. Bloeiende winterheide is dan ook zeer welkom. Ook stuifmeel van berk en andere katjes van bomen is een bron voor stuifmeel. Hars uit de uitlopende toppen van dennebomen is ook zeer gewild.



Ik kan mij nog een gesprek herinneren met een vermoeide, gefrustreerde bij. Het ging ongeveer zo;

Ik zat in mijn tuin vol met mooie bloemen, allemaal gekocht in het tuincentrum, met namen die ik niet kan uitspreken, van het zonnetje te genieten. Lekker met een glas rosé, totdat die bij erbij kwam zitten.

Zij ( alle bijen zijn ze's) lande op de tafel en liep rondjes en zei dingen die ik zelfs hier op het vivaforum niet durf te herhalen.

Zij was wat je noem; pissed offf, en dat kunnen vrouwen heel goed, dus daar ga ik verder niet op in.



Ik vroeg wat er mis was; zoveel mooie bloemen hier, wat zeur je nou?

Nou,.....wat er mis was,...

Die bloemen van jouw zijn niet te vreten. Ik vlieg me eigen de tyfus, en ik sterf van de dorst.



Nu is het beter. Hulst en vuilboom gonzen van de bijen in het voorjaar. Herfstasters en de gewone klimop geeft genoeg voedsel voor de winter.



Voor drachtplanten zie; http://www.drachtplanten.nl/Index.htm



Voor ideën zie het topic over tegen tegeltuinen hier op viva.



Je kan ook zoeken in jouw gemeente of ze daar iets doen aan bijenlinten. Zoek dat maar eens op. Misschien zijn er andere bij jou in de buurt die er net zo over denken als jij. Maakt het zoveel leuker.

En als je dan zo'n zoemer bezig zie in jouw plantje, kan je zeggen;

Kijk!
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 02 mei 2016 @ 15:28:

Ja, ik heb al een vacature (bord in tuin) geplaatst op balkon.

Maar ik geloof dat ze niet kunnen lezen.



Vorig jaar zin ze gezien. Door de zachte winter heeft nog veel meer overleefd dan alleen de planten.



Het lijken spuugbeestjes. Maar ik laat ze maar zitten. De tak hangt op afstand van de rest. Ik kijk over een paar dagen wel als ze duidelijker zijn. Het kan van alles zijn. Beter te weten wat het is. De bijen gebruiken de planten nog. Dus is het goed.Je kan doosjes lieveheersbeestjes kopen.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
quote:Moirai schreef op 02 mei 2016 @ 20:06:

[...]



Je kan doosjes lieveheersbeestjes kopen.



Dat wist ik niet. Ik zag het. Een paar jaar geleden was het een plaag hier. Toen zaten de lieve heerbeestjes echt overal.



Door Jon Sullivan (PD-PDphoto.org) - PD Photos.org (via english wikipedia), Publiek domein, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=117515

Vergeleken met de foto's heb ik nog maar weinig bladluis. Vorig jaar had ik in de sperzieboon zwarte. In de andere planten zitten groene. Ze hebben wel voorkeur voor boontjes. De zaaddoosjes begonnen te groeien en inhoud te krijgen.

De sperzieboon had maar 1 klein boontje. Vreemd was wel dat het zaad bruin was en de geoogste boon wit.

Met dank aan de bijen voor de bevruchting.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 01 mei 2016 @ 16:55:

In plaats van te zeggen dat je huisarts de aangewezen persoon is lijkt me een doorverwijzing naar een imker zo gek nog niet.



Je zult er geen compleet bijenvolk mee redden maar alle beetjes helpen. Als je een tuin hebt, zorg voor veel bloemen en vooral veel lavendel, al is het maar een fleurig stukje tuin van 2x2 meter, een bak lavendel aan het balkon kan ook, heb ik hier ook staan. Ik kan uren kijken naar de hommeltjes die erop afkomen.

Zorg wel dat er niets van je plantjes, ook niet in de verte, afkomstig is van Monsanto. Daar hebben ze jaren geleden zaden ontwikkeld met "ingebouwde" insecticiden, dat doen ze overigens nog steeds, mede dankzij Monsanto gaat het slecht met de bij.

Wow, dat wist ik niet! Wat erg.
Ja, het zijn hongerige bladluizen. Ze zuigen de zaden van de rucola leeg.

Ik blijf de ergste stukken verwijderen.



EDIT: 4 mei 2016 19:00

Een hele pot salie en een hele grote plant van rucola weg gegooid. Daar zaten heel vroeg al heel veel bloemen in.

Heel veel zaaddozen met dank aan de bijen. Maar de luizen lieten het niet groot worden.

Zelfs de potten waren helemaal plakkerig van de luizen.



Ik heb nu een paar groentes over die zijn door geschoten. Daar kwamen al vroeg bloemen in en daar zaten ook al begin maart bijen in. Gelukkig heb ik van het ene zakje zaad nog steeds over om een nieuwe bak in te zaaien.

Die groenten staan allemaal in pot. Dus bij ongedierte ook vrij snel op te ruimen.

Het doorschieten gaat vanzelf. Wel voldoende water geven.
Biologische komkommerkruid + citroenmelisse zaadjes kopen

Biologisch zodat ze niet neurologische issues krijgen van gebruikte giftstoffen. Komkommerkruid = borage, omdat het hartstikke makkelijk is, lekker lang bloeit en de bijen zijn er gek op. Het is niet giftig en groeit echt makkelijk, vooral in open grond, al heb ik in potten ook wel wat staan. Is eenjarig.

En het is best leuk om te zien ook.



Citroenmelisse groeit meestal pas tweede jaar echt, kan je trouwens ook zo'n potje kruiden in de supermakrt kopen en dat in de grond duwen. Het overleeft zowat alles en het is een echte bijenplant.



Vorig jaar paarse bloemen van juni tot en met eind oktober gehad. Borage heeft wel wat bamboestokken nodig omdat het best zwaar wordt. Nooit verpotten dat overleven ze niet, waar je zaait laten staan.



Verder kan je denken aan zonnebloem, lavendel, en meer. Maar ik doe niet aan bestrijden, dus heb vaak slakken, luizen, en alles meer. Die borage en citroenmelisse blijven het doen. De nodige hapjes zijn er uit maar uit 1 zaadje groeit al een metershoge plant en ik doe elk jaar dit. Het is gewoon makkelijk, leuk, en heb altijd een tuin vol beestjes. Geen wespen trouwens, die houden wellicht niet van de citroenmelisse.
Alle reacties Link kopieren
Weet je dat je de bloemen van komkommerkruid kunt eten? Ze smaken een beetje zoetig en staan leuk in de salade.



Die citroenmelisse moet je in de gaten houden. In mijn vorige tuin woekerde dat spul als de ziekte. Het ging ook helemaal tussen de wortels van de vaste planten zitten. Niet uit te roeien, die narigheid. Ik heb het vervloekt.
Ik vind hier dingen van.
quote:Sabeltandcavia schreef op 04 mei 2016 @ 16:35:

Weet je dat je de bloemen van komkommerkruid kunt eten? Ze smaken een beetje zoetig en staan leuk in de salade.



Die citroenmelisse moet je in de gaten houden. In mijn vorige tuin woekerde dat spul als de ziekte. Het ging ook helemaal tussen de wortels van de vaste planten zitten. Niet uit te roeien, die narigheid. Ik heb het vervloekt.



Weet ik, ik ben dol op dat woekerende. Elk jaar komt het weer overal een beetje tevoorschijn. Mijn hele tuin ruikt mild naar citroen! In vergelijking met de bramenstruik of bamboe van buren om me heen, is de citroenmelisse nog heilig.



Je kan het inderdaad eten, ik heb alleen maar planten en bomen en struiken waarvan je (gedeeltes) kan eten.
Oja ik plant ook bewust paardebloem. Zitten ook vaak beestjes op, vast ook bijen.

Gratis zaadjes, lief bloemetje, eventueel eetbaar en groeit heerlijk makkelijk.



Soms als ik zo'n kant en klare pluizenbol zie, neem ik de zaadjes mee, verspreid het in een bak met wat aarde, en eventjes later heb ik een bak vol gele bloemen.
Alle reacties Link kopieren
@ piepvis ;

Ook voor sabeltand;
iedereen leest mee
Ik heb hier een doorgeschoten broccoli van vorig jaar. Die is zowat ontdaan van alle bladeren.

Alleen net onder de bloemen zitten nog wat kleine bladeren. Nu komen er opeens allemaal zij scheuten aan. Ik dacht eerst beestjes, maar het zijn nieuwe bloemen.

Voor de bijtjes mag die blijven, maar luizen kan ik niet gebruiken, want ik spuit niet.
quote:Sabeltandcavia schreef op 04 mei 2016 @ 16:35:

Die citroenmelisse moet je in de gaten houden. In mijn vorige tuin woekerde dat spul als de ziekte. Het ging ook helemaal tussen de wortels van de vaste planten zitten. Niet uit te roeien, die narigheid. Ik heb het vervloekt.



Hier is het heel klein. Net als de aardbeien. Maar in een paar potten komt wel iets opzetten dat lijkt op bomen. De zaden zie ik hier nergens groeien. Waar komen die vandaan?

Goed dat ik dus te veel zaad heb. Voldoende lege potten en een frisse start.



Lavendel vinden ze ook niet fijn. Bij fruitvliegjes weet ik dat zeker.



Die zonnebloem is een goed idee. Kunnen de buren ook niet over klagen.

Alles wat de naam heeft te woekeren doet het dus goed in de schaduw. Maar in pot kan het wel verplaatst worden. Zon laat allerlei geuren vrij komen.
Ja, de lieveheerbeestjes. doen het goed.

Op het andere topic heb ik een link geplaatst met informatie er over.

Er is nog een JAPPEN soort die te veel vreet. Lieve heerbeestjes worden ook gegeten.

Een koolmeesje was hier wel erg vaak.



Maar ik ga opnieuw inzaaien. Is VERSLAVEND om te kijken hoe het opkomt.

TIP om een zakje in meerdere fases uit te zaaien is prima tip. Vult lege potten en geeft een spreiding over een langere periode. Is ook minder werk. Bij 4 potten ben je sneller klaar dan met 12 potten.

(Ik heb dus citroenmelisse, Koriander, basilicum over van eerdere jaren. Uit eigen zaad duurt het wel langer om te ontkiemen. Veel zaad doet het eerste jaar niet veel.

Maar bij overwintering is het ook oppassen voor overwinterend ongedierte.



Ik zag wel een sluipwesp.



Nog even over de luizen. Een loep is ook een fijn hulpmiddel voor controle. Waarschijnlijk heb ik gelige bladeren als teken gezien om bij te mesten. Regenwater goed filteren. Deed ik niet. Gieter regelmatig schoon maken.

Is dan een averechtse actie. De krengen planten zich razendsnel voort.



Ik had hier vorig jaar Dille. Daar heb ik de lieve heer beestjes in gezien. Wordt redelijk hoog en geen vogel die er op kan springen. Die doet het goed bij de bijen. Net als koriander en anijs. Wel rechtstreeks in pot buiten zaaien. Af en toe water er bij en klaar. Wel bijgemest maar sterk verdund.
Luizen.... Ook in de maggiplant zitten ze. Die woekert pas echt.

Ik ga dus een snoeischaar met telescoopsteel kopen. Leven bladluizen ook in coniferen?



De bieslook doet het na 3 jaar prima. Daar zitten nu 22 knopjes in. Die bloemen kan je eten.

Maar zijn ook voor bijen aantrekkelijk. Als je die afknipt na bloeien. Dan zit er na 1 tot 2 weken weer nieuw look in.



En een bolletje knoflook. Ik zal ze leren om zo te zuigen. Maar het blijft pech. Al mijn planten weg.

Maar ik ben bang dat het einde experiment eigen zaden telen is.

Een volgende keer dus vlak na het uitbloeien alles weg halen. Voordat het ongedierte actief wordt.



Peterselie is ook verpest. Ik gooi alles weg. Ik laat het nog staan en trek alle aangetaste blaadjes er af.

Anders pakken ze dat ene bieslookplant. Die deed het zo goed.
Van de week was er in Kassa ook een stukje over de bijen.

Zelf heb ik hier een bieslook met wel geteld 20 bloemen en 6 knopjes.

Er was een bijtje bezig en dus is er kans op zaad.

Ik vind het zo mooi dat ik de bieslook geschonken heb aam de bijen.

Hier doen ze het goed, want ik heb van meerdere kruiden de zaden kunnen oogsten.

Kruiden doen het makkelijk, maar oppassen voor buren met gif.

Als je zorgt dat het niet gaat rond vliegen en niet gaat gaat waaien dan is het geen probleem.

Paardenbloemen moet je niet laten staan. Ook het herderstasje kan een plaag worden.



Peterselie kreeg hier na 2 jaar.

Bieslook staat hier voor het 3e jaar met 26 knoppen. Als de bloemen weg zijn dan groeit het verder.

Dille, Koriander en Anijs hebben hier ook zaad gekregen met dank aan de bijen.

Die ruiken ook nog eens lekker.



P.S.: Bijen likken wel de plakzooi van de bladluizen. Dat vond ik wel moeilijk, maar heb in elke pot doorgeschoten teentjes knoflook gedaan. Het lijkt te helpen, maar is niet zeker. Peterselie is uitgedund. ook van een paar aangetaste planten de onderste en meest gevoelige bladeren weg gehaald. Het bemesten maakte de al door bladluizen aangetaste planten gevoelig.
Hoe trek ik eigenlijk hommels aan? Die vind ik zo leuk. (Ja, ik heb voorkeuren over insecten). Ben van plan om een paar bijenhotels in de tuin te zetten. Zeg ik alleen niets tegen de buurvrouw die fobisch voor insecten is...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Solitaire_bij

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijen_en_hommels

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hommels



Hommels worden tegenwoordig gefokt voor de bestuiving van verschillende planten. De aardhommel wordt in Europa gebruikt om tomaten, te bestuiven, in andere werelddelen worden hiervoor andere hommelsoorten gebruikt.[2] Andere gewassen die door hommels worden bestoven zijn: paprika, aubergine, courgette, meloen, aardbei, framboos en aalbes in kassen.



Hommels en solitaire bijen horen bij dezelfde familie.



Anijs zaaien. Dille deed het hier ook goed. Die gaan bijna vanzelf. Niet te nat.

Ik hoop niet dat ik een Hommel dakloos heb gemaakt. Dood hout vinden ze prima. Dus snoeihout bewaren?



Lees de wikipedia. Er staat heel veel over nesten. Sommige zitten onder de grond en in stenen muren.

Zie ook de lijst met hommelsoorten. Die is lang. Succes.
O ja, de citroenmelisse en de aardbeien zijn nog steeds klein, maar zijn verhuisd naar buiten voor meer licht. Koriander en basilicum doen binnen niets. De zon komt niet lang genoeg meer aan die kant. Anijs doet het bijna altijd, maar zonder verspenen. Dat overleeft de plant vaak niet. Dus rechtstreeks buiten in pot of grond zaaien en dan verder laten staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:boerinnetje-van-buuten schreef op 22 mei 2016 @ 19:14:

Hoe trek ik eigenlijk hommels aan? Die vind ik zo leuk. (Ja, ik heb voorkeuren over insecten). Ben van plan om een paar bijenhotels in de tuin te zetten. Zeg ik alleen niets tegen de buurvrouw die fobisch voor insecten is...Mijn lavendel zit altijd vol hommels!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven