Het tegen-tegeltuinentopic

14-04-2016 23:15 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op deze pijler veel aversie tegen tuinen die helemaal dicht getegeld zijn. Dat is wel een eigen topic waard, vind ik (en dan hoeven we de andere tuinentopics niet over te nemen )



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin





Dit wel

Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag laatst een mooie beukenhaag, met veel vogeltjes erin! Lijkt me leuk, hou erg van vogels. Is dat een kwestie van haag erin en vogels komen vanzelf?
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam deze link tegen van de Vogelbescherming. Hoe je stenen wél kunt toepassen in je tuin: vogel- en insectenvriendelijke tuin
Ik vind hier dingen van.
Ik was vandaag bij de kapper. De kapster vertelde dat ze in de tuin bezig was. Alle struiken waren er al uit, de bomen ook en binnenkort wordt ook het gras verwijderd, zodat ze de hele tuin kan tegelen. Zo zonde.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind hier dingen van.
quote:ekeim schreef op 04 mei 2016 @ 07:54:

Ik zag laatst een mooie beukenhaag, met veel vogeltjes erin! Lijkt me leuk, hou erg van vogels. Is dat een kwestie van haag erin en vogels komen vanzelf?

Ja! Hoef je verder niks voor te doen. Wij hebben beukenhaag rond de hele tuin, en wat ligusterhaagjes om verschillende delen van de tuin af te schermen, en het is een groot mussenparadijs. Zeker in de lente lijkt het alsof de hele haag kwettert en tjielpt. Ook veel andere vogeltjes natuurlijk, maar vooral heel veel mussen.



Overigens is een gemengde haag nog fijner voor vogeltjes, maar staat ook wat rommeliger, moet passen bij je tuin. Dan kun je ook verschillende besdragende struiken ertussen doen, die op verschillende momenten in het jaar voedsel bieden voor vogels, en wat bloeiende struiken voor jaarrond bijenvoedsel. Wij hebben een 'rommelhoekje' achterin de tuin met o.a. vlier, hop, gelderse roos, wilde braam en een hoop brandnetels en dat is echt een vogelparadijsje.
quote:maylina schreef op 04 mei 2016 @ 14:09:

Ik was vandaag bij de kapper. De kapster vertelde dat ze in de tuin bezig was. Alle struiken waren er al uit, de bomen ook en binnenkort wordt ook het gras verwijderd, zodat ze de hele tuin kan tegelen. Zo zonde.

Zo zonde inderdaad!



Onze buren hadden ook een heerlijke tuin vol struiken en iets van 15 fruitboompjes. We keken steeds met enige jaloezie naar hun pruimenbomen, met de dikste en sappigste pruimen uit de hele straat (hoezeer we ook onze eigen boompjes vertroetelden). Toen nieuwe buren gekregen, lagen alle fruitboompjes ineens eruit gesloopt op de oprit . Gewoon afgezaagd de meeste. We hebben gevraagd of we er een paar mochten meenemen, dat mocht (vonden ze wel heel vreemd want fruit koop je toch gewoon in de supermarkt, zelf fruit kweken vonden ze maar armoedig geloof ik). Paar pruimenboompjes die er nog uitzagen alsof ze te redden waren in onze tuin gepoot. Vorig jaar moesten ze even wennen, dit jaar hoop ik de eerste pruimen uit deze boompjes te oogsten. En nu maar hopen dat het dan nog steeds van die joekels zijn . Maar het is in ieder geval leuk om een andere soort bij onze eigen pruimen te hebben.



De tuin van de buren is nu een grasveld van ruim 1000 m2. Geen border, geen struikjes, geen boompjes, alleen nauwkeurig gemilimeterd gras waar nog geen madeliefje in groeit. Maar goed, het zijn geen tegels en het is geen kunstgras dus het kan altijd erger...
Doodzonde zeg, al die fruitbomen eruit! Hoop dat je pruimeboompje het overleefd heeft en je straks pruimen uit eigen tuin kan eten. Onze buren houden ook niet van bomen. Langs onze gezamenlijke, dertig meter lange oprit stonden allemaal bomen en struiken die zorgden voor privacy en waardoor we het lelijke gebouw naast ons niet zagen. De buren houden niet van blaadjes in de herfst want die vallen in de dakgoot en op de oprit. Ze vroegen gemeentewerken of die bomen gekapt konden worden. Ze hadden het echter verkeerd begrepen en hebben alle struiken afgechopt. Het jaar daarop hebben ze alsnog de bomen gekapt. Echt, ik kan wel janken, zo lelijk en kaal.
Wat ik wel niet over zou hebben voor een tuin van 1000m2



Wat ik ook niet begrijp zijn mensen die werkelijk hun hele tuin volzetten met een overkapping.
Mijn voortuin is klaar om beplant te worden. De oude troep is eruit, er staan langs de randen flinke buxussen, een hulst in een hoekje, een oleander en een vijg. Oh en twee grote pollen waar nog bloemen in schijnen te komen(geen idee ik woon hier pas een half jaar).

Er staat ook een bankje, is pal op het zuiden dus wel fijn zitten. Nu nog de rest beplanten. Ik zat te denken om een bodembedekker erin te zetten waar je ook overheen kunt lopen. Tijm en kamille zijn voor de hand liggend, maar hebben jullie nog andere ideeën?
Alle reacties Link kopieren
Naast tegels heb ik ook een pokkehekel aan bladblazers. Teringherrie. Wat is er mis met een hark?!?
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-2010 schreef op 02 mei 2016 @ 12:29:

Ik heb een vraag over tuinplanten.

Mijn tante is al wat op leeftijd en kan het werken in de tuin niet meer aan.

Vorig jaar heb ik de hele tuin volgezet. Met bollen, hortensias, rododendrons. En nog wat andere plantjes. Dit heb ik tussen de bestaande beplanting gezet om de plekken waar onkruid kan komen te verminderen.

Maar helaas woekert het zevenblad enorm. De helft van wat ik vorig jaar geplant heb, is verdwenen of niet eens opgekomen. De rododendrons hebben geen knoppen.

Het is daar kleigrond en heel weinig zon. Sinds afgelopen week heeft ze vanaf 16.00 uur zon.

Het is 5 bij 4 en ze wil dit nu helemaal betegelen

Ik heb haar zo ver dat ze het nog 1 jaar een kans wil geven. Ze is zelf ook gek op alles wat groeit en bloeit en ik kan haar wel een beetje helpen met onkruid wieden maar hoe het nu is moet ik elke week langs gaan en ben ik zeker een uur bezig. In mijn eigen tuin doe ik het 1 keer en voor de rest ben ik misschien 10 minuten kwijt per week. Maarja mijn tuin staat ook wel een stuk voller. Maar wat het in mijn schaduwtuin prima doet, doet het bij haar niet.



Welke planten kan ik neerzetten in deze schaduwtuin? Ik dacht aan een groenblijvende struik die snel groot wordt. Liefts 1 waar vogeltjes van houden. Maar zou toch nog wat meer planten willen die bloeien. Ze heeft nu maar een klein terasje en de rest is dus kleigrond.

Wat het ook goed doet in de tuin zijn de rozen, vaderdagsplant, campenula en pioenroos.Vlinderstruik, officieel zon en halfschaduw, maar ze doen het echt overal. In de volle schaduw zijn er alleen minder vlinders.
Vlinderstruik heeft de buurvrouw hier staan. Heel erg mooi, niet al te groot, staat idd altijd in de schaduw alleen alle vlinders zitten in mijn tuin haha. En ik ben zo dom geweest. We zouden vandaag verder gaan maar ik dacht gister oh ik huur morgen wel gereedschap ( net zoals ik dacht dat ik vandaag wel boodschappen zou doen) maar alles is natuurlijk dicht. Dus helaas niets kunnen huren ( en geen boodschappen in huis haha). Nu is mijn stiefvader onderweg met normaal hand gereedschap dus hopen dat we verder komen.



Verder nu een hele slechte ervaring met de grasmatten meneer. Eergister gebeld dat die bestelling zsm kon komen. Netjes bevestigingsmail etc gehad. Alleen verzend hij de matten met 3 verschillende mensen die allemaal op een verschillende dag komen! Dus maandag komt een deel, woensdag een deel en donderdag een deel. Iemand enig idee of ik dan maandag beter wel kan beginnen met het leggen of moet wachten tot alles binnen is?
Alle reacties Link kopieren
Gelijk leggen hoor, dan groeit dat stuk gras iig alvast, anders worden die rollen geel en droog. En verder is het niet zoals met tapijt, de naden groeien in dit geval uiteindelijk dicht dus dat is niet zo'n punt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga m'n blauwe klimmende winde plantjes in de volle grond poten.

“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Iemand een tip voor relatief goedkope zomerbloeiers voor in de bakken aan februari muur en op mijn kleine terrasje? Ik vind de Intratuin altijd best duur en betwijfel de kwaliteit van Lidl plantjes of is dat onterecht?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn eenjarigen (lobelia, vlijtig liesje, afrikaantje etc) altijd van de aldi. Goedkoop en doen het prima hoor. Bij de aldi hier hadden ze nu zoveel vlijtig liesje over dat ze 50 cent voor een traytje vroegen.
Alle reacties Link kopieren
Lovely, graszoden moet je binnen 24 uur verwerken anders drogen ze uit. Dus wel gelijk neerleggen en de dagen erna goed sproeien. Wel waardeloos zeg, dat ze op verschillende dagen komen.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag de hele dag in de tuin gewerkt en nu ben ik verbrand: mijn benen, armen en nek. Ik heb vooral zaailingen op een goede plek gezet en oude planten gescheurd en herplant. Ben nog steeds bezig gaten in de border te vullen waar andere planten het niet wilden doen of zo. En dan moet er nog een stuk echt opnieuw in gericht worden met onder andere de haag van mooie heesters. Maar daar neem ik de tijd voor. Misschien begin ik ook wel pas met planten in het najaar.

Vandaag is meneer Frits een van zijn kindjes aan mij komen voorstellen en is mama merel echt mama geworden! Ze was erg onrustig en vloog alsmaar van het nest af. Papa merel was voor het eerst ook een paar keer op het nest te zien en zat verder de hele dag rond het nest keihard te zingen. Rond etenstijd zag ik mama merel met een eierschaal van het nest af komen en even later met een wormpje terug komen.

Vlak bij het merelnest in een hoge esdoorn, zit een duivennest. Dit is een uitleen nest . Weken geleden waren er twee houtduiven druk aan het bouwen en ineens werd het stil. Prompt kwamen er twee turkse tortels die verder gingen bouwen en broeden. En vandaag zaten de twee houtduiven weer in het nest. Er werd weer druk gebouwd en het nest (stapel takjes) is nu minstens 20 of 30 cm hoog. Vanuit het slaapkamerraam van mijn jongste dochter kun je zo op het nest kijken (afstand tot het nest is maar 2 a 3 meter) en het is zo leuk om die duiven bezig te zien.
Alle reacties Link kopieren
Wat gaaf al dat jonge leven in je tuin Duet! Vooral het kindje van meneer Frits
...
Alle reacties Link kopieren
Een solitaire bij heeft besloten dat een opening in het handvat van de takkenschaar een prima 'nest' voor haar kan zijn. Ik vind het best, zoveel takken zijn er nu niet meer te knippen, maar vind wel dat ik ook het recht heb om in de schuur te zijn!
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Lovely, betreft de kosten vd tuin; je hoeft niet in 1 keer ( 1 jaar) een complete perfecte tuin te hebben. vraag 's rond bij fam. enzo of ze ergens een stekje van kunnen missen. Soms wordt op MP wat gratis aangeboden, zelf uit spitten. Met bloemenzaadjes 9zelfs bij de Aldi) heb je snel resultaat.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
quote:simbalabimba schreef op 05 mei 2016 @ 19:51:

Een solitaire bij heeft besloten dat een opening in het handvat van de takkenschaar een prima 'nest' voor haar kan zijn. Ik vind het best, zoveel takken zijn er nu niet meer te knippen, maar vind wel dat ik ook het recht heb om in de schuur te zijn!



Dit vind ik dus zo leuk! Lekker eigenwijze dieren. Je maakt af en toe wat mee.

Zo kwam er ooit bij mij "iets" uit de boom omlaag gestort. Ik zat net lekker in mijn tuinstoel daar. Het klonk alsof er een vogel omlaag kwam, maar het was een reuzenhorzel, die precies in mijn schoot landde. Ik helemaal verstijfd van schrik, want ik kon geen kant op. En die horzel lag daar in paniek op zijn rug in mijn schoot te spartelen en wist niet hoe gauw hij weg kon komen. Ik denk dat hij nog paniekeriger was dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Er fladderen vandaag een heleboel Icarusblauwtjes in mijn tuin

Vorig jaar ook best een aantal kolibrievlinders, hoop dat die ook terugkomen.
...
Ja die kolibri vlinders heeft mijn broer ook in de tuin, die moet je wel bij een of andere instantie melden als je die ziet omdat ze zo zeldzaam zijn. Wordt in een archief bijgehouden.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, beestenplezier in de tuin . Hier vinden de kippen het geweldig als ik onkruid aan het wieden ben. Ze graven driftig mee, lopen vreselijk in de weg, kwebbelen gezellig tegen me en alle spinnetjes, wurmpjes en torretjes hebben een slechte dag. Nu met dit zonnige weer nemen ze veel uitgebreide zandbaden of ze liggen languit met een gestrekte vleugel en poot en gesloten oogjes van genot heerlijk in de zon.
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven