Het tegen-tegeltuinentopic

14-04-2016 23:15 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op deze pijler veel aversie tegen tuinen die helemaal dicht getegeld zijn. Dat is wel een eigen topic waard, vind ik (en dan hoeven we de andere tuinentopics niet over te nemen )



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin





Dit wel

Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Door dit topic heb ik de drive gekregen om ook eens wat aan onze tuin te doen. We hebben/hadden echt de meest saaie tuin die je je kunt voorstellen: stuk stenen terras, lapje gras, houten schutting. Meer niet. Het is deels ommuurd, en deels dus schutting en aan de muren hebben we nu plantenbakken gehangen met plantjes die bijen en vlinders aantrekkken

En nu zit ik dus iedere dag te koekeloeren of er al bloempjes aan komen Volgens de informatie van de plantjes bloeien ze mei-september, en 1 mei is al láng geweest hoor

Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je je hebt laten inspireren door dit topic Zanahoria! Dat zijn reacties waar we op hopen Heb je nog meer tuinplannen?
Ik vind hier dingen van.
Ik heb vandaag die border gedaan! Ben helemaal gesloopt, het is nu wat kaal maar wel netjes. Nu hopen dat het gaat groeien. De varens zaten gisteren nog helemaal in de knop maar zijn in 24h 5cm omhoog geschoten. Ik geniet ZO erg van het hebben van een tuin!
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!

Ik heb net deze week de tuin beplant. Vorig jaar hebben wij een soort van bakken in de tuin laten maken.

We hadden 3 vlinderstruiken en 2 hebben het overplaatsen niet overleefd. Heb er nu 2 nieuwe gezet.

Weer een witte, die had ik al, maar in plaats van paars nu een rode. Ik heb nu deze 3 kleuren naast elkaar:







In een losse pot heb ik ook een gele vlinderstruik, zelf gekweekt nadat ik een stekje had gejat in de Apenheul. Bloeit echt prachtig (wordt ook niet zo groot)



2 jaar terug kreeg ik zaadjes van een forumster van rode zonnehoed. Die heb ik zelf opgekweekt en staan nu een jaar in de tuin (het eerste jaar bloeien ze niet). Die komen nu heel dik op, dus ik ben benieuwd hoeveel bloemen er in komen.

Verder had ik een bolletje zaadjes uit een tuin gejat ergens van IJzerhard, zelf opgekweekt en toen had ik 30 stekjes.

De grootsten heb ik nu in de tuin gezet en ooo ik kan ze wel groot kijken want een aantal kleineren zijn al opgegeten door slakken.

Daarnaast heb ik in een donker hoekje maagdenpalm gezet en de rest allemaal met kruiptijm en nog wat lavendel.

Dit zijn allemaal vlinderlokkers dus ik hoop echt weer op een mooie zomer met veel vlinders/hommels en bijen. Ik heb 1 plantenbak hangen met broccoli en venkel waar vlinders eitjes op kunnen leggen en wat de rupsen op mogen eten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
1 deel van onze tuin is vrijwel altijd in de schaduw, daar heb ik verschillende kleuren hortensia's bij elkaar gezet.

Dat was vorig jaar en nu beginnen ze uit te lopen, ik ben benieuwd hoe mooi dat gaat worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
mooi, die rode vlinderstruik, Maleficent. En een gele vlinderstruik heb ik ook gehad, maar is helaas 3 jaar terug dood gegaan. Die zie je niet zo veel.



Ik heb vandaag en gisteren nog wat plantjes gehaald en die heb ik er ook al weer in gezet. En 2 soorten tomatenplanten gekocht. Een rode trostomaat en een gele tomaat. Die staan in het meest warme plekje van mijn tuin, die moeten het daar overleven. En vandaag nog een hangpetunia gekocht, paarse met witte vlekjes. Het is net alsof de schilder een witte kwast heeft laten spetteren.

Alle reacties Link kopieren
Gaaf die hangpetunia.



Ik had gehoord dat die gele vlinderstruiken niet zo goed tegen strenge vorst kunnen.

Daarom laat ik hem in een bak staan, dan kan hij eventueel naar binnen als het moet.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jullie goed bezig allemaal!



Grote glimlach voor het betere jatwerk

En prachtig zeg, zo'n rode vlinderstruik, ook echt heel mooi die kleuren zo bij elkaar.
...
quote:Maleficent schreef op 06 mei 2016 @ 21:45:

Gaaf die hangpetunia.



Ik had gehoord dat die gele vlinderstruiken niet zo goed tegen strenge vorst kunnen.

Daarom laat ik hem in een bak staan, dan kan hij eventueel naar binnen als het moet.Hij stond in de tuin, en heeft al heel wat strenge winters overleeft, maar het was ineens over
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 06 mei 2016 @ 21:50:

Wat zijn jullie goed bezig allemaal!



Grote glimlach voor het betere jatwerk





Ik heb daar zelf ook de grootste lol van. Dat het me lukt om een mooie struik op te kweken van 1 takje.

Dat geeft veel meer trots dan als ik het haal bij de Intratuin. Zelfde met de IJzerhard. Gewoon 30 plantjes van 1 bolletje zaad wat anders toch gesnoeid wordt of wegwaait. Nou, en dit moet het dan worden:



Stressed is just desserts spelled backwards
De net geplante (ongeveer een week) campaluna in de voortuin ziet er niet blij uit. Wat doe ik verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf vooral erg druk met de voorbereidingen voor het nieuwe konijnenpaleis. De oude ren inmiddels gesloopt, omdat de buren de klimop aan hun kant staat nooit snoeien was alles over het dak van de ren doorgegroeid (een laag van een meter hoog was het inmiddels, enorme dikke takken ook ) en heb ik dus ongeveer drie kuub van die bende in stukken moeten knippen en moeten afvoeren. Wat een klus. Gelukkig zaten er geen vogelnestjes in!



Verder heb ik aan de tuin zelf gelukkig weinig onderhoud, hier en daar een sprietje onkruid verwijderen en meer hoeft eigenlijk niet. Groot voordeel van vaste planten
...
Alle reacties Link kopieren
Kan ik me helemaal voorstellen Maleficent, echt heel erg leuk!

IJzerhard is hier ook zwaar favoriet, wat een prachtige plant is dat en een ware bijenlokker



Matroesjka, staat het niet te droog? Nieuwe aanplant heeft héél veel water nodig zeker nu het zo warm is.
...
Neehet staat totaal niet droog
Wij genieten elk jaar van alle hommels in de reuzenbalsemien,een echte bijenkroeg, tot laat in het jaar. Zaait onwijs uit maar is door wieden heel makkelijk in bedwang te houden.
Wat is trouwens jullie ervaring met het inzaaien van eenjarige bloemen tussen vaste planten? Om de kale plekken een beetje op te vullen totdat de planten wat groter zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat ook de eenjarigen blijven leven .

Door de zachte winters gaat veel niet dood. Ik had margrietjes en franse geraniums ertussen staan. Na 3 jaar is de geranium dood gegaan en de margrietjes waren lelijk.
Alle reacties Link kopieren
Even bijgelezen. Wat zijn jullie allemaal goed bezig. Mijn tuin is een zandbak op het moment. Ik heb een gat in de grond van 5x5x 1.5 en daarnaast bergen met zand. Mij is beloofd dat het over 3 weken af is door partner. Ik help hem hopen en draag waar ik kan een steentje bij aan onze zwemvijver. Ik ben meer van de beplanting en aankleding.



Wij hebben een grote boom in de tuin staan (magnolia) deze wil ik graag belichten. Weet iemand een leuke manier? Ik dacht vanaf de stam omhoog laten schijnen of van die buitenverlichting om de stam draaien, maar dat is wel erg standaard. Er moet gezegd worden dat wij een tuin op het oosten hebben en wel veel in de avond buiten zitten. Ik ben daarom een maantuin aan het creëren/ is het deels al. Vandaar dat ik een manier probeer te vinden om deze boom wat meer op te laten lichten.
spotje van onder idd. Gewoon die op zonne-energie werkt, hoef je ook geen kabel te trekken
Dan ga ik zo zaadjes kopen



Nursy, wat moet ik me voorstellen bij een maantuin? Heb je plaatjes?
Alle reacties Link kopieren
Een grondspot inderdaad. Een magnolia is een mooie boom om uit te lichten; dat zal mooi staan :-). Wel uitzetten als je naar bed gaat 's avonds; beter voor de nachtdieren.



Jij doet het goed door accentverlichting aan te brengen, maar ik zie nog vaak mensen die het niet helemaal begrepen hebben en de hele tuin in een zee van licht zetten. Terwijl hier en daar een lichtje de tuin juist spannend maakt. Zo heb je 's avonds een heel andere tuin dan overdag.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Als je op pinterest zoekt naar moon garden dan kun je veel vinden. Ik kan geen plaatjes plakken. Veel wit iig. Zodat je in de avond als het donker is nog veel licht ziet. Zilvertonen ook. Ik heb overigens wel gekozen voor wit en blauw als kleuren voor alle bloeiende planten. Alleen wit vind ik iets te steriel. Ik kies overigens wel alleen voor meerjarige. Ik heb een aantal potten waar ik eenjarige in zet maar verder niet.



Sabeltandcavia, alle buitenverlichting gaat nu alleen aan als we in de tuin zitten. Het idee is om straks een spot te hebben op het ochtend terras en het avond terras, een bij de boom en nog een ergens bij de zwemvijver. Er liggen al kabels in de tuin die naar de garage gaan en de vorige bewoner had echt ontzettend veel buiten verlichting.



Een muur van 15 meter zit vol met allerlei soorten hedera. Ik heb daar plekjes gecreëerd voor vogels, insecten etc. De andere kant is de zonnige kant. Daar staat een erg lelijke schutting. Ik denk er aan om deze ook te laten begroeien door clematis, passie, etc. Wel allemaal blauw en wit dus. Zelfs voor de vijver kijk ik naar die kleuren. Natuurlijk zit er hier en daar wel een hintje geel en vleugje paars (als de bloem overwegend wit is heb je vaak toch nog wel iets van een anders kleurtje). Dat is best nog lastig hoor.



Verder moet het ook nog iets of war kindvriendelijkheid zijn. Aangezien mijn kind hier ook nog gewoon in moet kunnen spelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zafant schreef op 06 mei 2016 @ 22:59:

Wij genieten elk jaar van alle hommels in de reuzenbalsemien,een echte bijenkroeg, tot laat in het jaar. Zaait onwijs uit maar is door wieden heel makkelijk in bedwang te houden.Mooi is die he? Daar kan ik ook zo van genieten. De balsemientjes steken nu overal al weer de kop op, zelfs in het gras. Waar ik et niet wil hebben trek ik het weg, op een aantal plekken laat ik ze staan . Ik vind ze zo mooi!
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 06 mei 2016 @ 23:19:

Wat is trouwens jullie ervaring met het inzaaien van eenjarige bloemen tussen vaste planten? Om de kale plekken een beetje op te vullen totdat de planten wat groter zijn.

Dat de meesten zichzelf weer uitzaaien. Heel leuk, dan zie je de jaren erna de bloemen weer terugkomen.

En het is beter voor de vaste planten om tussen begroeiing te staan dan op een verder kale moddervlakte. Je moet zorgen dat je grond gaat leven en dat doe je door begroeiing en afgestorven begroeiing waardoor beestjes gaan krioelen in de rijke bovenlaag. Niet alles weer opruimen als het bloemetje uitgebloeid is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een grote witte lavendel in de tuin, dat is hier de hommelkroeg.

Soms zie je dat ze zoveel gegeten hebben dat ze helemaal lam en zwaar zijn en niet meer kunnen vliegen, haha.
Stressed is just desserts spelled backwards

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven