Gezondheid alle pijlers

Borstkanker, wie wil meekletsen?

04-02-2016 06:50 2882 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 34 en heb borstkanker. Momenteel bezig met chemo, nadien volgt mastectomie en bestraling. Zijn er nog dames wiens leven even 'on hold' staat en willen meekletsen over alles wat erbij komt kijken?
Akioli, mogelijk is de tumor al dusdanig teruggeslagen dat EC weinig toe te voegen had (maar dat wisten ze niet vantevoren). Ook kan die 0,5 cm minder dense met tumor zijn dan eerst, de tumor uiteengespat en enkel verspreide resten, of littekenweefsel van de tumor (niet meer actief) bevatten. Pas na operatie is de uitslag echt duidelijk. (En ja, wat ik noem zijn allemaal voorbeelden die ik persoonlijk ken)



Een krimp naar 0,5 cm is trouwens ook al een prachtig resultaat! Als je kijkt naar volume is het meer dan je denkt qua mm3 dat je kwijt bent. En je wordt toch ook nog bestraald? Dat is nog een klap op de tumor en je hebt de operatie ook nog. Beng, beng, beng tegen de tumor.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Erizon. Ik heb nu sterk het idee dat mijn negatieve gevoelens van eerder deze week bij deze bevestigd worden, en dat ik me erbij moet gaan neerleggen. Je berichtje helpt wel.



Ik hoop dat de operatie een van je mogelijke uitkomsten zal bevestigen, dat zou mooi zijn. Woensdag alleszins nog een gesprek bij de oncoloog. Ik hou jullie op de hoogte.
Alle reacties Link kopieren
Iemand toevallig ervaring met leverbiopten in het AvL? (Ik heb al gebeld maar wordt er nog over teruggebeld)



Ik heb nl voor a.s. maandag een afspraak staan voor een leverbiopt en echo. Volgens de brief moet ik na afloop maar 40 min blijven. Er wordt ook niet gesproken over nuchter zijn en de afspraak staat halverwege de middag gepland.



Nou heb ik 2 weken geleden, toen er in het LUMC een leverbiopten bij me genomen zijn, het hele ziekenhuis bij elkaar gegild van de pijn bij biopt nr 2 en 3. Ik moest 1 uur op m'n zij blijven liggen als tegendruk ivm eventuele nabloedingen en nog eens 3 uur op m'n rug. Datzelfde lees ik in alle patiënt folders van andere ziekenhuizen, dus dat is schijnbaar gewoon standaard. Maar in de brief die ik nu heb liggen wordt hier niet over gesproken. Komt nog eens bij dat ik de rit naar huis door een hel gegaan ben en dat was maar een klein stukje van 10 minuten, nu moet ik een heel eind verder, dus ik ben er allemaal niet zo gerust op.
Alle reacties Link kopieren
Pak van m'n hart... er is genoeg weefsel van de vorige biopten over dus het hoeft niet nog een keer
quote:priority schreef op 04 mei 2016 @ 17:47:

Pak van m'n hart... er is genoeg weefsel van de vorige biopten over dus het hoeft niet nog een keer Gelukkig maar, toch weer een meevaller.
Alle reacties Link kopieren
Priority, super dat je van een nieuwe biopt gespaard bent gebleven!



De 5mm die op de MRI nog steeds zichtbaar was kan volgens de oncoloog ook littekenweefsel zijn zoals Erizon reeds aanhaalde. Ik hoop het zo....



Nog een klein weekje tot de operatie. Eender welke tips zijn welkom Ik heb me nog geen BH aangeschaft, dat hoeft toch nog niet he?
Alle reacties Link kopieren
Priority weet je al meer over die proef ondertussen?
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt waarschijnlijk in het ziekenhuis een bh met een tijdelijke prothese. Vraag het even na aan de mamacare verpleegkundige
Alle reacties Link kopieren
Dat ga ik inderdaad maar even doen Siepe.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg na de operatie in het ziekenhuis een bh aangemeten. Een extreem lelijke sportbh, wel tegen inkoopsprijs dat scheelt dan wel weer. Deze bh moest ik zes weken 24 uur per dag aan. Daar heb ik me grotendeels aangehouden
Alle reacties Link kopieren
Vorige week nog een mri van m'n lever gehad en vandaag nog een extra echo van lever, borst, oksel en hals. Er zitten niet 2 maar 5 uitzaaiingen in m'n lever, dus het oligo traject is voor nu van de baan. A.s. donderdag start ik wel met de eerste van 3 TAC kuren.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Priority! Ik heb ook TAC gehad en vond het meevallen. Waarom krijg je maar 3 kuren ipv 6 (gebruikelijk bij TAC) of gaan ze na 3 eerst weer een scan maken?
Alle reacties Link kopieren
Overigens zijn er op FB twee besloten groepen: borstkanker lotgenoten en borstkanker samen staan we sterker. Hier zitten Grobbekuiken en ik ook in (en misschien wel meer schrijvers hier). Kan best fijn zijn om ervaringen uit te wisselen. Persoonlijk vind ik de tweede groep wat fijner dan de eerste.
Alle reacties Link kopieren
Akioli, ik kreeg na mijn borstamputatie geen bh in het ziekenhuis. Ik had van die topjes gekocht waar je de tijdelijke prothese in kan doen. Heb je al navraag bij de mamacare verpleegkundige gedaan?



Priority, heel veel sterkte de komende tijd met de TAC kuren.



Morgen mag ik weer bloed laten prikken, woensdag ejectie fractie i.v.m. de Herceptin en volgende week dinsdag mag ik voor controle komen bij de oncoloog. Als alle uitslagen goed zijn, mag ik daarna de volgende Herceptin spuit halen.

Merk wel aan mezelf dat ik het toch elke keer weer spannend vind worden als ik voor controle naar de oncoloog moet. Het onbezorgde leven van vroeger lijkt dan weer zo lang geleden.....
Enjoy the little things in life
Alle reacties Link kopieren
Akioli, ik kreeg in het ziekenhuis tijdelijke protheses. Een stoffen zakje met daarin een soort van aquariumwatten. Heel licht en kon dus gewoon in je huidige bh! Ik zou eerst geen bh's kopen totdat je een wat definitievere oplossing hebt. Prothesebh's zijn duur!
Alle reacties Link kopieren
Het wordt een iets hogere dosering dan standaard Sopiax. En inderdaad na 3 weer een scan en dan weer 3x TAC
Alle reacties Link kopieren
quote:priority schreef op 09 mei 2016 @ 19:53:

Het wordt een iets hogere dosering dan standaard Sopiax. En inderdaad na 3 weer een scan en dan weer 3x TACSucces! Hopelijk reageer je goed op de TAC en, nog belangrijker, krimpen de tumor en de metastasen!
Alle reacties Link kopieren
@Priority: geniet nog even van alles wat je nu nog lekker vindt! Mijn smaak was binnen 24 uur na de chemo volkomen verdwenen en eten wat smaakt naar karton besmeert met een dikke laag bak-en-braad is geen aanrader! Volgens mijn tandarts is vooral de Cyclofosfarmide hiervoor berucht.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, ik eet al een paar weken alleen maar wat ik lekker vind omdat iedereen inderdaad zegt dat je smaak zo snel weg is, of (erger?) alles een metaal smaak krijgt. Wat eten aangaat is het dus al een paar weken feest hier in huis
Alle reacties Link kopieren
Niks mis met lekker eten wat mij betreft! Geen smaak lijkt mij minder erg dan het effect wat chemo heeft op je smaak, maar dat is makkelijk roepen want heb nog nooit zoiets gehad.



Wat ik nog wel lekker vond waren heel zure dingen (zure snoepjes, fanta, bitter lemon, citroensap met water, yoghurt en... Baileys ). Ik heb (hier?) gelezen dat ijsjes eten tijdens de chemo helpt om je smaak te houden. Geen idee of het klopt, maar proberen is natuurlijk altijd een goed idee
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook liever geen smaak, dan een chemo-smaak. Vooral toen ik op een gegeven moment een hele chemische zoete smaak kreeg was het verschrikkelijk; net alsof je onverdunde chemische ranja aan het drinken bent. Tijdens eten/drinken ging de smaak een beetje weg, maar was dan ook meteen weer terug.



Priority, heel veel succes voor aanstaande donderdag. Ik vond de dagen voor de allereerste kuur echt bizar. Je weet dat je ziek bent, maar voelt het niet. En dan heb je ook nog geen enkel idee wat je van de behandelingen kan verwachten. Ongetwijfeld zullen al meer mensen het tegen je gezegd hebben, maar; laat het over je heenkomen. Het komt toch wel zoals het komt.
Alle reacties Link kopieren
Priority, veel succes morgen!



Ikzelf lig nu in het ziekenhuis, morgenvoeg om 7u operatie. Ik heb het zo druk gehad dat ik er amper bij heb stil gestaan, en nog steeds niet eigenlijk.



Ik krijg een BH mee van het ziekenhuis, hoefde zelf dus nog niks te kopen.



Ikke46, wat is dat juist, die ejectie fractie?
Alle reacties Link kopieren
Dat is een meting van de hart pompfunctie. Als je herceptin krijgt, kan dit effect hebben op de pompfunctie van (geloof ik) je linkerhartkamer. Dit testen ze elke 3 maanden zolang je herceptin krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Thanks Akioli! Jij ook heel veel succes!
quote:Siepie1974 schreef op 11 mei 2016 @ 19:31:

Dat is een meting van de hart pompfunctie. Als je herceptin krijgt, kan dit effect hebben op de pompfunctie van (geloof ik) je linkerhartkamer. Dit testen ze elke 3 maanden zolang je herceptin krijgt.Er wordt elke drie maanden met een scan gekeken naar de werking van de hartspier. Door Herceptin kan hartfalen optreden. Vermindert de werking van de hartspier teveel, dan mag je niet verder met de Herceptinkuur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven