Sylvana Simons

19-05-2016 21:39 3040 berichten
Het zal niemand ontgaan zijn: Sylvana Simons sluit zich aan bij politieke partij Denk.



Wat vinden 'we' daarvan?



Ik trap af: volgens mij was ze 'uitgeschnabbeld' en is dit een nieuwe manier om 'relevant' te blijven in haar ogen.

Ze heeft haar heil gezocht bij een naar mijn mening heel dubieus clubje.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 24 mei 2016 @ 17:07:

[...]





Het enige wat ik beledigend vind aan het gebruik van het woord "zwarte" is dat het woord nogal ontmenselijkt is. Alsof je het over een ding in plaats van een mens hebt. Ik gebruik dus zelf bij voorkeur "zwarte mensen", en stel het inderdaad niet op prijs om als "hee zwarte" te worden aangesproken.



Een familielid van me heeft in een gevangenis gewerkt, en daar gebruikten ze lichtgroen en donkergroen om het verschil tussen huidskleur en ethniciteir aan te duiden. Om evt beledigen te voorkomen door iemand zwart of bruin te noemen.

Aparte oplossing maar het scheen te werken, haha.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 24 mei 2016 @ 16:52:

Wat mij betreft is "zwart" ook geen aanduiding van een huidkleur, maar meer van cultuur en etniciteit, en nog een heel scala aan allerlei andere dingen. Daarom heb je bijvoorbeeld zwarte muziek, zwart eten, zwarte humor, zwarte films, zwarte eigenaardigheden, etcetera.



Als ik het over "zwart" heb, heb ik het eigenlijk helemaal niet over huidkleur, maar over cultuur.



Ik begrijp dat niet want de african americans zijn ook zwart, maar daar deel je toch niks mee?

Wij hebben niet te maken met die mate van racisme, segratie tot die in de jaren 70.

De taal is anders, soul food (of whatever that may be ) zegt ons weinig.

Zwarte eigenaardigheden, die snap ik ook niet helemaal .



Zwart, of wit zegt niet zo veel.Dat is ongeveer hetzelfde als neger, het zijn nietszeggende worden.Verder dan uiterlijke kenmerken gaat het niet. Neger zegt niks over taal,over cultuur,over achtergrond, over gedrag.



Ik vind het ook apart dat je voor zwarte mensen met negroide kenmerken een apart woord nodig hebt om naar een persoon te verwijzen. Althans sommigen hebben dat nodig, bepaalde types.



Ik verwijs ook nooit naar mongoloiden, maar dat ben ik dan en nee ik noem niet iedereen met mongloide kenmerken voor het gemak maar Chinees.

Ik vind het iets voor simpele zielen, maar he that's my.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 24 mei 2016 @ 20:19:

[...]





Ik begrijp dat niet want de african americans zijn ook zwart, maar daar deel je toch niks mee?

Wij hebben niet te maken met die mate van racisme, segratie tot die in de jaren 70.

De taal is anders, soul food (of whatever that may be ) zegt ons weinig.

Zwarte eigenaardigheden, die snap ik ook niet helemaal .









Hoe kom je daar nu bij? Ik ken uiteraard niet elke African American, maar die die ik ken daar deel ik juist heel veel overeenkomsten mee. Als het gaat om dingen als opvoeding, familieverbanden, eten, dagelijks racisme, muziek, invloeden van religie, eigenaardigheden, jeugd, etcetera, etcetera. En meer in zijn algemeen vind ik het juist zo verbazingwekkend dat of ik nu een Afro-Amerikaanse standup comedian of een Jamaicaans-Britse of een Nigeriaanse of in eigen land een zwarte Surinamer zie die het heeft over "typisch African-American/ Jamaican/ Nigerian/Surinaams", dat zowel ik daarin heel veel herken, maar mijn Antilliaanse vriendin ook, en mijn Haïtiaanse vriendin ook, en kennelijk bij al die mensen hun hele zaal vol overwegend zwart publiek ook.



Persoonlijk heb ik over het algemeen meer qua achtergrond gemeen met andere zwarte mensen, ook al komen ze niet uit Nederland, dan met bijvoorbeeld een blank iemand uit Twello ofzo.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 24 mei 2016 @ 16:35:

Ik kom weer even met mijn feitjes tussendoor:



Het woord 'neger' komt van het Latijnse 'niger' wat zwart betekent. Ergens is neger dus afkomstig van het woord zwart.

Er is echter een stroming die gelooft dat het Latijnse woord 'niger' dan weer afgeleid is van de rivier de Niger die door het 'land van de zwarten' stroomde. De Romeinen zouden dan dus kleur van de Afrikanen gelijk hebben gesteld aan de kleur zwart in hun dagelijkse taal.

Voor zover ik weet is er geen duidelijkheid over welk woord er eerder was (de rivier, of het Latijnse woord).



Tot zover mijn lesje etymologie.



Ik leerde dat de Romeinen het woord niger niet gebruikten om mensen of een groep mensen aan te duiden.

Dat kwam pas veel later, via het Portugese negro, samen met de slavenhandel.
Alle reacties Link kopieren
En wat vinden jullie van Sylvana Simons
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 24 mei 2016 @ 20:37:

[...]





Hoe kom je daar nu bij? Ik ken uiteraard niet elke African American, maar die die ik ken daar deel ik juist heel veel overeenkomsten mee. Als het gaat om dingen als opvoeding, familieverbanden, eten, dagelijks racisme, muziek, invloeden van religie, eigenaardigheden, jeugd, etcetera, etcetera. En meer in zijn algemeen vind ik het juist zo verbazingwekkend dat of ik nu een Afro-Amerikaanse standup comedian of een Jamaicaans-Britse of een Nigeriaanse of in eigen land een zwarte Surinamer zie die het heeft over "typisch African-American/ Jamaican/ Nigerian/Surinaams", dat zowel ik daarin heel veel herken, maar mijn Antilliaanse vriendin ook, en mijn Haïtiaanse vriendin ook, en kennelijk bij al die mensen hun hele zaal vol overwegend zwart publiek ook.



Persoonlijk heb ik over het algemeen meer qua achtergrond gemeen met andere zwarte mensen, ook al komen ze niet uit Nederland, dan met bijvoorbeeld een blank iemand uit Twello ofzo.



Ik denk dat dat heel persoonlijk is en dat de mensen om jouw heen hetzelfde ervaring is eigenlijk ook wel logisch, je gaat toch met bepaalde mensen om omdat je zaken gemeen hebt,leidend sociale groep(additioneel humor, opleiding, werk,hobbies, een goede match etc)

Ik verwacht dat ik meer gemeen heb met iemand die in dezelfde sociale groep verkeerd, ongeacht huidskleur in dezelfde regio.Wat ik dan wel weer verwacht is dat ik bepaalde ervaringen makkelijker met vrouwen ongeacht huidskleur kan delen en weer een aantal zaken met allochtonen in dezelfde sociale groep.



Twello, of all places maar daar ben ik het dan wel weer mee eens.
quote:vivamien schreef op 24 mei 2016 @ 20:43:

En wat vinden jullie van Sylvana Simons Totaal onbelangrijk, zoals je ziet
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 24 mei 2016 @ 20:50:

[...]





Ik denk dat dat heel persoonlijk is en dat de mensen om jouw heen hetzelfde ervaring is eigenlijk ook wel logisch, je gaat toch met bepaalde mensen om omdat je zaken gemeen hebt,leidend sociale groep(additioneel humor, opleiding, werk,hobbies, een goede match etc)

Ik verwacht dat ik meer gemeen heb met iemand die in dezelfde sociale groep verkeerd, ongeacht huidskleur in dezelfde regio.Wat ik dan wel weer verwacht is dat ik bepaalde ervaringen makkelijker met vrouwen ongeacht huidskleur kan delen en weer een aantal zaken met allochtonen in dezelfde sociale groep.



Twello, of all places maar daar ben ik het dan wel weer mee eens.





Haha, ik riep ook maar wat hoor, ik weet eerlijk gezegd niet eens waar Twello ligt.



Maar om een simpel voorbeeldje te geven: je moeder met de houten lepel of slipper is iets wat werkelijk ieder zwart persoon die ik ooit ben tegengekomen herkent.

En toen ik laatst in London was en de douane mijn haarvet had weggegooid heb ik serieus eenmaal in de stad een wildvreemde zwarte Engelse aangesproken en nadat ik alleen had gezegd "I just arrived on the plane and security threw away my hair product" begon ze niet alleen te gillen alsof ze me al 30 jaar kende maar had ze me ook binnen 5 minuten een black hair walhalla ingesleurd, alwaar ze riep " security threw away her moisturizer at the airport!" Die hele winkel op zijn kop, ik had er direct 3 nieuwe BFF's bij.



Dat begrijpen in mijn ervaring echt alleen andere zwarte mensen. (Edit: en mijn blanke man inmiddels, maar dat komt omdat ie een zwarte vrouw heeft ).
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 24 mei 2016 @ 20:37:

[...]





Hoe kom je daar nu bij? Ik ken uiteraard niet elke African American, maar die die ik ken daar deel ik juist heel veel overeenkomsten mee. Als het gaat om dingen als opvoeding, familieverbanden, eten, dagelijks racisme, muziek, invloeden van religie, eigenaardigheden, jeugd, etcetera, etcetera. En meer in zijn algemeen vind ik het juist zo verbazingwekkend dat of ik nu een Afro-Amerikaanse standup comedian of een Jamaicaans-Britse of een Nigeriaanse of in eigen land een zwarte Surinamer zie die het heeft over "typisch African-American/ Jamaican/ Nigerian/Surinaams", dat zowel ik daarin heel veel herken, maar mijn Antilliaanse vriendin ook, en mijn Haïtiaanse vriendin ook, en kennelijk bij al die mensen hun hele zaal vol overwegend zwart publiek ook.



Persoonlijk heb ik over het algemeen meer qua achtergrond gemeen met andere zwarte mensen, ook al komen ze niet uit Nederland, dan met bijvoorbeeld een blank iemand uit Twello ofzo.



Ik ben het wel met je eens dat je soms meer gemeen kan hebben met mensen uit andere landen dan met iemand uit eigen land.

Wie mijn vriendenkring ziet zou op het eerste gezicht zeggen dat het een hele diverse groep is: mensen van over de hele wereld en van allerlei verschillende etnische achtergronden.

Dat klopt ook.

Maar als je wat verder kijkt is mijn vriendenkring helemaal niet zo enorm divers. Een groot deel van mijn vriendenkring heeft een zelfde opleiding gedaan als ik en werkt in eenzelfde soort organisatie. Vaak hebben ze ook wel een soortgelijke sociaal-economische achtergrond.



Ik heb enkele vrienden die echt een hele andere achtergrond hebben dan ik maar het grootste deel is ondanks hun andere etniciteit en nationaliteit eigenlijk helemaal niet erg anders.



Als Europeaan zou ik weer eerder een culturele klik zal hebben met iemand uit de VS dan met iemand uit China. Dat ligt toch weer dichter bij elkaar en je hebt toch een soort common ground. Je zal eerder inderdaad elkaars humor bijvoorbeeld aanvoelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 24 mei 2016 @ 15:50:

[...]





Jesse Klaver is half Nederlands en half Marokkaans, maar kent zijn Marokkaanse vader niet.Nou, lekker belangrijk. Ik wil gewoon competente mensen in de politiek. Wat kan mij geslacht, uiterlijk etc schelen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:Taralina schreef op 24 mei 2016 @ 17:13:

[...]



Lijkt mij niet. Helaas is het gros zo.

Een Marokkaanse jongen die geen ordi straataccent heeft, zich netjes kleed, op tijd komt, hard wil werken en betrouwbaar is, springt er bovenuit en wordt echt wel aangenomen.Ik ben het hier mee eens. Ik heb verschillende Marokkaanse en Turkse collega's die hun werk niet beter of slechter doen dan de rest. En er worden regelmatig nieuwe mensen aangenomen met een andere etnische achtergrond. Ik werk op kantoor en dit zijn mensen die klantcontact hebben en advies geven. Het kan er ook aan liggen dat mijn werkgever minder vooroordelen heeft dan anderen maar ik denk zelf dat wij geen uitzondering zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 24 mei 2016 @ 21:05:

[...]





Haha, ik riep ook maar wat hoor, ik weet eerlijk gezegd niet eens waar Twello ligt. .Ca. 50 km van het midden van het land.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
quote:Hayek schreef op 24 mei 2016 @ 17:46:

[...]



Nou ja.....dat is dus het lullige. Als hij met z'n Marokkaanse naam een sollicitatiebrief stuurt, zijn z'n kansen gewoon heel klein. En dat is natuurlijk wel heel vervelend voor de goeien die het zoals altijd met de kwaaien moeten bekopen.

Een foto erbij doen helpt in zo'n geval (en je brief /cv in foutloos NL opstellen ook).

Ik las laatst (was dat hier?) dat 2 marokkaanse meiden maar niet aan het werk kwamen omdat ze waarschijnlijk niet werden uitgenodigd vanwege hun naam. Het waren leuke, vlotte meiden zonder hoofddoek, en nadat een vriendin hen adviseerde een foto bij hun sollicitatiebrief te doen, hadden ze binnen de kortste keren een baan.
Alle reacties Link kopieren
Klopt dat veel mensen geen Marokkanen willen aannemen. Ik heb stage gelopen bij een familie bedrijfje. Ben zelf buitenlander maar ik heb een top tijd daar gehad ze waren echt dol op me alleen Marokkanen mochten ze niet omdat ze daar slechte ervaringen mee hebben gehad kan je ze niet kwalijk nemen maar aan de andere kant denk ik wel, als het blanke Nederlanders waren geweest had je die dan ook niet meer aangenomen? Of zijn het dan opeens op zichzelf staande incidenten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hun-ty schreef op 25 mei 2016 @ 01:49:

Klopt dat veel mensen geen Marokkanen willen aannemen. Ik heb stage gelopen bij een familie bedrijfje. Ben zelf buitenlander maar ik heb een top tijd daar gehad ze waren echt dol op me alleen Marokkanen mochten ze niet omdat ze daar slechte ervaringen mee hebben gehad kan je ze niet kwalijk nemen maar aan de andere kant denk ik wel, als het blanke Nederlanders waren geweest had je die dan ook niet meer aangenomen? Of zijn het dan opeens op zichzelf staande incidenten?

Toevallig neem ik ze dat wel kwalijk.Er zijn een dozijn blanke Nederlanders die zich niet weten te gedragen, maar de kans dat iemand dan besluit geen Nederlanders aan te nemen is nihil. Het zijn Marokkanen en dat blijven ze ook volgens sommigen.



Ik werk keihard, ik ben ambitieus,positief, voeg waarde toe en vind mijn werk leuk Het is toch werkelijk te debiel voor woorden dat iemand mij niet zou aannemen omdat anderen met dezelfde tint zich niet weten te gedragen. Daar moeten we dan maar begrip voor hebben?!

Maar goed, daarom werk ik ook niet bij een familie bedrijfje, ik kan niet met dat soort onzinnig gedrag dealen.

Het verschil tussen onderscheid en discriminatie is cruciaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 25 mei 2016 @ 02:27:

[...]

Ik werk keihard, ik ben ambitieus,positief, voeg waarde toe en vind mijn werk leuk Het is toch werkelijk te debiel voor woorden dat iemand mij niet zou aannemen omdat anderen met dezelfde tint zich niet weten te gedragen. Daar moeten we dan maar begrip voor hebben?!

Maar goed, daarom werk ik ook niet bij een familie bedrijfje, ik kan niet met dat soort onzinnig gedrag dealen.

Het verschil tussen onderscheid en discriminatie is cruciaal.

Want dit gedrag hebben alle familiebedrijfjes volgens jou?

Dan generaliseer je zelf ook.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Taralina schreef op 25 mei 2016 @ 01:27:

[...]



Een foto erbij doen helpt in zo'n geval (en je brief /cv in foutloos NL opstellen ook).

Ik las laatst (was dat hier?) dat 2 marokkaanse meiden maar niet aan het werk kwamen omdat ze waarschijnlijk niet werden uitgenodigd vanwege hun naam. Het waren leuke, vlotte meiden zonder hoofddoek, en nadat een vriendin hen adviseerde een foto bij hun sollicitatiebrief te doen, hadden ze binnen de kortste keren een baan.



Maar dat is natuurlijk ook discriminerend. Alsof je met een hoofddoek op per definitie geen goede werknemer zal zijn. Alsof die hoofddoek verder zoveel zegt over hoe die persoon zal functioneren. Ook heel rot.



Een Algerijnse vriendin van mij heeft haar voornaam op haar CV veranderd van een zeer Arabische naam in een meer neutrale naam. Daarna werd ze veel vaker uitgenodigd voor sollicitatie gesprekken en kreeg ook een baan. Ook heel triest.
quote:Valia_1 schreef op 25 mei 2016 @ 12:22:

[...]





Maar dat is natuurlijk ook discriminerend. Alsof je met een hoofddoek op per definitie geen goede werknemer zal zijn. Alsof die hoofddoek verder zoveel zegt over hoe die persoon zal functioneren. Ook heel rot.



Een Algerijnse vriendin van mij heeft haar voornaam op haar CV veranderd van een zeer Arabische naam in een meer neutrale naam. Daarna werd ze veel vaker uitgenodigd voor sollicitatie gesprekken en kreeg ook een baan. Ook heel triest.Tja, ik ben tegen de hoofddoek in openbare functies, dus ik snap best wanneer een werkgever niet iemand op een representatieve functie wil zetten die kost wat kost altijd maar haar (vrouwonderdrukkende) geloof wil uitdragen. Doe dat lekker thuis.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 25 mei 2016 @ 02:27:

Maar goed, daarom werk ik ook niet bij een familie bedrijfje, ik kan niet met dat soort onzinnig gedrag dealen.

Mijn opa en oma hadden vroeger een bedrijf (later samen met m'n oom). Zij hadden een Marokkaan (eerste generatie) in dienst die het verdomde om opdrachten van m'n oma aan te nemen. Die was minderwaardig in zijn ogen.

Op mijn vraag waarom ze 'm er dan niet uitgooiden, kwam het simpele antwoord: daarvoor is 'ie veel te goed in z'n vak.

Dus ja....volgens mij generaliseer jij net zo goed.
Oh dear, how sad, never mind.
Ik denk dat veel mensen met persoonlijke ervaring generaliseren. Niets menselijks is iemand vreemd, ongeacht ras.
Ik snap de hele discussie niet. Ze wil graag in de politiek en handelt daarnaar. Top toch? Degenen die haar visie delen kunnen op haar stemmen en degenen die haar visie niet delen kunnen op iemand anders stemmen.



Ik vind het vreemd dat "we" daar iets van moeten schijnen te vinden. Raar hoor.
quote:Miss-Colorado schreef op 25 mei 2016 @ 14:16:

Ik snap de hele discussie niet. Ze wil graag in de politiek en handelt daarnaar. Top toch? Degenen die haar visie delen kunnen op haar stemmen en degenen die haar visie niet delen kunnen op iemand anders stemmen.



Ik vind het vreemd dat "we" daar iets van moeten schijnen te vinden. Raar hoor.



Je moet helemaal niets volgens mij.

Ik vind het raar dat jij het raar vindt dat mensen een mening hebben over politiek en daar met elkaar over discussieren.
Ik vind het bijzonder vreemd dat ze zich engageert voor een partij die zo overduidelijk een lange arm van Erdogan is en zich, naar mijn mening vooral profileert als Turks. What is next. Sylvana Simons ontkent de Armeense genocide??
Ze is een bekende Nederlander, misschien denkt ze gebruikt te worden als stemmentrekker, hoewel ik eerder denk dat ze zal fungeren als katvanger.
quote:liubi schreef op 25 mei 2016 @ 19:40:

Ik vind het bijzonder vreemd dat ze zich engageert voor een partij die zo overduidelijk een lange arm van Erdogan is en zich, naar mijn mening vooral profileert als Turks. What is next. Sylvana Simons ontkent de Armeense genocide??Bij RTL late night zei ze er dit over: 'Niet alle landen zijn het erover eens. DENK pleit voor concensus over de Armeense genocide'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven