Ouders die elkaar overtreffen met traktaties

27-05-2016 22:07 370 berichten
Hoi



Vandaag had ik het met een vriendin over een aparte juf van de basisschool. Op een gegeven moment vertelde mijn vriendin over twee neefjes (die die juf kennen, die blijkbaar ook directrice is geworden) die op die school zitten. Het gesprek ging over op dat die school niks doet aan ouders die elkaar willen overtreffen met traktaties.



Toen mijn vriendin dat vertelde, dacht ik "huh, wat krijg je als ouder mee van wat je kind als traktatie krijgt op school?" maar bij die neefjes worden kinderen gepest met wat zij trakteren voor hun verjaardagen (als het niet spectaculair genoeg is) en maken ouders er een soort wedstrijdje van om de grootste, leukste en meest memorabele traktaties door hun kinderen op school uit te laten delen.



Ik zat daar echt met zo'n gevoel -> :') !!!!



Herkennen ouders op dit forum zich erin dat ouders elkaar willen overtreffen met traktaties die steeds groter en spectaculairder worden? Of is dat gewoon iets wat op die school speelt?



(Vroeger op school trakteerde ik gewoon op een zakje chips of iets anders simpels, ik kan me niet herinneren dat er hele spectaculaire traktaties zijn geweest en zeker niet dat ik elke dag aan mijn ouders vertelde over de vet coole fantastische traktaties die ik nu weer van mijn klasgenoten die voor hun verjaardag trakteren heb gehad.)



Met de noot dat dit wel echt over een van dé tokkiescholen van de regio gaat, wat ik daar precies mee bedoel laat ik voor dit topic achterwege.



Toevoeging: in dit topic gaat het vooral over knutseltraktaties. Ik bedoel traktaties als een zelfgemaakte placemat, bellenblaas en wat te eten en te drinken erbij. Of dingen als een zak snoep met een jojo en een frikandelbroodje.
Alle reacties Link kopieren
Traktaties zijn zo wat het enige waar ik bovengemiddeld veel moeite voor doe.

Dat vinden we leuk.

We zijn al weken aan het bedenken wat we gaan maken, doen minstens een testronde en zijn er op het moment sûpreme altijd wel minstens een dagdeel mee bezig.



Dat is zo gegroeid, inmiddels een soort traditie en we hebben er lol in.

En dààr doe ik het voor.



Als andere ouders daardoor zouden denken dat ik mensen aftroef of dat zij mij weer moeten aftroeven, zit dat echt in hun hoofd en is dat hun probleem.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Die drollen van Bianca heb ik ook eens gemaakt.

Waren nog behoorlijk moeilijk trouwens.

Maar een groot succes.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee wat er allemaal wordt getrakteerd. Bij mijn kinderen op school moet het ook gezond gelukkig (sterker nog, tussendoortjes mogen ook alleen nog fruit en groenten zijn)

Ik zou er trouwens ook niet aan mee doen, aan dat opboksen tegen elkaar over traktaties. Zonde van je energie ook; een paar happen en het is al op



Mijn kinderen vinden het zelf leuk om iets te bedenken en dat doen we dan meestal, mits niet teveel werk
Geen flauw idee wat er getrakteerd wordt en hoeveel noeste arbeid erin is gaan zitten.

Heb het net weer voor een jaar achter de rug, gisteren zijn man en ik gewapend met 29 ingekleurde dino's met een buik van eierkoek (gemonteerd dmv pasta of jam als ideaal plakmiddel) naar school getogen, alwaar we zoons verjaardag in groep 3 mochten bijwonen. Eentje heeft een notenallergie, die kreeg van ons een dino met een zakje paprikachips.

Ik dacht het eigenlijk eenvoudig te hebben gehouden, maar bij ongeveer dino nummer dertien hadden we het eigenlijk al wel gezien, maar waren we nog niet eens op de helft.....
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 28 mei 2016 @ 14:59:

[...]





Nee, deze ouders denken sowieso niet veel aan school. Sommige ook niet aan hun kind. Het zijn ouders met schulden, verslavingsproblematiek, psychische problemen enz. Het zijn natuurlijk geen slechte mensen, maar mensen die heel veel op hun bordje hebben om te verstouwen. Tractaties hebben niet hun prioriteit. Sommige kinderen krijgen ook geen cadeau voor hun verjaardag van hun ouders. Dat krijgen ze dan weer niet van school, al bloedt mijn hart wel voor zulke kinderen. Vooral omdat je soms zo goedkoop op Koningsdag of Hemelvaartsdag leuk speelgoed kunt kopen.



Wat jij schrijft ken ik uit Rotterdam Zuid. Ook qua beleid van school.

Helaas vaak dweilen met de kraan open.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pikkie22 schreef op 28 mei 2016 @ 15:05:

[...]



Toch wel met slade met bownuh van hak he?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Noem het beestje gewoon bij de naam, ik heb een hekel aan dat insinueer.



Nee, hier kinderen op een rijkelui school maar krijgen hooguit 3 keer per jaar een traktatie mee naar huis.

Kinderen trakteren ook nooit want geen tijd en zin om wat in klaar te flansen.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 28 mei 2016 @ 15:41:

Geen flauw idee wat er getrakteerd wordt en hoeveel noeste arbeid erin is gaan zitten.

Heb het net weer voor een jaar achter de rug, gisteren zijn man en ik gewapend met 29 ingekleurde dino's met een buik van eierkoek (gemonteerd dmv pasta of jam als ideaal plakmiddel) naar school getogen, alwaar we zoons verjaardag in groep 3 mochten bijwonen. Eentje heeft een notenallergie, die kreeg van ons een dino met een zakje paprikachips.

Ik dacht het eigenlijk eenvoudig te hebben gehouden, maar bij ongeveer dino nummer dertien hadden we het eigenlijk al wel gezien, maar waren we nog niet eens op de helft.....Troost je, vanaf de middenbouw willen de kinderen doorgaans niet meer aan meedoen en vinden ze trakteren vaak kinderachtig.
Girls compete with each other, women empower one another
quote:tvandattum schreef op 28 mei 2016 @ 16:47:

[...]

Wat jij schrijft ken ik uit Rotterdam Zuid. Ook qua beleid van school.

Helaas vaak dweilen met de kraan open.Ik spreek over Den Haag, vergelijkbaar dus. Ik verwacht ook geen wonderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor bij een groepje!! Ik ben een uitsloofmoeder!!

Ik heb toen dochter een keer jarig was 32 knikkerzakken zitten naaien. Na de 18e was ik het al spuugzat, maar toen ze af waren zag het er zó leuk uit! De hele school werd er door aangestoken, want een week later werd er volop geknikkerd door alle klassen.

En ik heb een keer 29 bekers met namen beschilderd, bij elk kind ook z'n favoriete dier erbij geschilderd (stonden de week ervoor in de schoolkrant). Popcorn erin, leuk!



Deze heb ik ook een paar jaar geleden voor dochter gefrobeld. Op het moment dat de meeste meisjes in hun prinsessenfase zaten, zat zij in de piratenfase

Zal best overdreven zijn, maar ik vind het zó leuk om te doen! (oke, die knikkerzakken zal ik niet snel nog een keer doen ).

Het is juist de voorpret die wij hier thuis hebben van het verzinnen, samen om tafel, samen frobelen (dochter heeft de knikkerzakken allemaal moeten knippen en spelden, ik rauste ze door de naaimachine, alleen dat koord erdoorheen halen was &%$#@&*).
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameHooch schreef op 28 mei 2016 @ 17:21:

Ik hoor bij een groepje!! Ik ben een uitsloofmoeder!!

Ik heb toen dochter een keer jarig was 32 knikkerzakken zitten naaien. Na de 18e was ik het al spuugzat, maar toen ze af waren zag het er zó leuk uit! De hele school werd er door aangestoken, want een week later werd er volop geknikkerd door alle klassen.

En ik heb een keer 29 bekers met namen beschilderd, bij elk kind ook z'n favoriete dier erbij geschilderd (stonden de week ervoor in de schoolkrant). Popcorn erin, leuk!

[afbeelding]

Deze heb ik ook een paar jaar geleden voor dochter gefrobeld. Op het moment dat de meeste meisjes in hun prinsessenfase zaten, zat zij in de piratenfase

Zal best overdreven zijn, maar ik vind het zó leuk om te doen! (oke, die knikkerzakken zal ik niet snel nog een keer doen ).
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat echt wel zwaar over de top hoor. Doe dat op je kinderfeestje of zo.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ben zelf kinderloos en weet dus ook niet wat er tegenwoordig op scholen gebeurd, maar je doet zoiets toch voor je kind? en niet om andere mama's af te troeven. Mijn zus en ik zijn volwassenen maar halen met verjaardagen altijd nog wel een herinnering op van wat onze moeder ooit geknutseld heeft als traktatie. En dat was dat niets spannends : Een bekertje popcorn met een ballon op stokjes er in gestoken zodat het een luchtballon was, dat soort spul. Is misschien al wel 15 jaar geleden maar we weten het nog steeds!
Alle reacties Link kopieren
Knap hoor MadamHoog, mooi gedaan.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Die piratenboten zijn leuk.

Zou ik zo ook doen.



Die bekers zijn misschien net op t randjr
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik doe dat dus niet om de 'leukste' traktaties te hebben. Ik vind het serieus leuk om te doen, en vind het leuk als mijn kind blij is met de traktatie. En de bekers waren de dag voor het kerstdiner, dus die kwamen daar juist heel goed van pas . Het is heus niet elk jaar zo 'groots', vorig jaar trakteerde dochter op kleine karabijnhaken met een dropveter en twee dropsleutels. Die haken worden ook nog steeds gebruikt in de klas trouwens, de helft van de klas heeft z'n fietssleutel er aan hangen.
Alle reacties Link kopieren
En de knikkerzakken zie ik ook nog steeds, na al die jaren, nog steeds regelmatig voorbijkomen. Leuk en nuttig, dan, toch?



Oke, het is misschien een beetje over the top, maar in alle oprechtheid, er zit geen greintje willen overtroeven of opschepperij bij. We verzinnen wat, en dat blijkt vaak meer werk dan ik van tevoren dacht , maar er gaat bij mij nooit de gedachte door mijn hoofd wat andere ouders er van zouden denken. Als zij denken dat het opschepperij, of overtroeverij, of wat dan ook is, dan is dat hun probleem. Wij vinden het leuk om te doen. Seauwieseau is de één voor de Kerstvakantie jarig en de ander voor de zomervakantie, dus het is niet dat we met onze traktaties de 'standaard' zetten ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Als je er lol in hebt is het natuurlijk prima & het ziet er ook echt leuk uit.

Ik val ook absoluut niet over ingewikkelde en fraaie traktaties op zich maar op die ene school hing er gewoon geen fijn sfeertje om heen. maar dat gold voor meer dingen, niet alleen voor traktaties.

Op de huidige school van mijn kinderen is dat helemaal niet zo. Ook hier zie ik wel creatieve traktaties voorbij komen maar ik hoor hier nooit commentaar van de ouders. Misschien dat dit in de lagere groepen wel speelt maar in de hoogste groepen niet.

Inmiddels zijn de kinderen wel op een leeftijd dat ze zelf commentaar leveren: snoep, chips en kleine prullen doen het bij de kinderen heel goed. Fruit en van die kaas/worst spiesjes leveren minder enthousiaste reacties op. Fruit is dan wel weer ok als er snoep bij zit.

Na afloop thuis dan. Op school bedanken ze netjes. In elk geval zeggen ze dat ze dat doen.
Je doet het niet om af te troeven, dat geloof ik meteen. Maar enig gevoel voor wat passend is heb je toch nog wel? En dan vind ik kado's uitdelen in de vorm van knikkerzakken en bekers niet meer zo passend. Een traktatie is volgens mij bedoeld om meteen te kunnen eten, een klein of iets groter hapje, niet een uitdeelmoment voor kadootjes. En hoewel dat niet gedaan wordt om af te troeven vind ik wel dat er weinig gevoel voor wat normaal is uit blijkt eigenlijk. Want je zet er wel een standaard mee. Ik voel me er persoonlijk niet door onder druk gezet, ik snap dat mensen die het leuk vinden om te knutselen iets meer werk besteden aan zoiets dan mensen die dat niet vinden, maar er bestaat wel zoiets als over the top wat mij betreft. En ik zou vanuit dat gevoel van wat nog passend is niet met zoiets komen aanzetten, zelfs niet als ik het leuk zou vinden omdat ik niet wil meewerken aan mensen die tegen elkaar opbieden. Want al is het niet je bedoeling: je werkt er wel aan mee als je dit jaar op jaar doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhaegal schreef op 28 mei 2016 @ 18:00:

Je doet het niet om af te troeven, dat geloof ik meteen. Maar enig gevoel voor wat passend is heb je toch nog wel? En dan vind ik kado's uitdelen in de vorm van knikkerzakken en bekers niet meer zo passend. Een traktatie is volgens mij bedoeld om meteen te kunnen eten, een klein of iets groter hapje, niet een uitdeelmoment voor kadootjes. En hoewel dat niet gedaan wordt om af te troeven vind ik wel dat er weinig gevoel voor wat normaal is uit blijkt eigenlijk. Want je zet er wel een standaard mee. Ik voel me er persoonlijk niet door onder druk gezet, ik snap dat mensen die het leuk vinden om te knutselen iets meer werk besteden aan zoiets dan mensen die dat niet vinden, maar er bestaat wel zoiets als over the top wat mij betreft. En ik zou vanuit dat gevoel van wat nog passend is niet met zoiets komen aanzetten, zelfs niet als ik het leuk zou vinden omdat ik niet wil meewerken aan mensen die tegen elkaar opbieden. Want al is het niet je bedoeling: je werkt er wel aan mee als je dit jaar op jaar doet.Ik was aan het typen maar dit is précies wat ik wilde zeggen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik bedoel meer: ik kan het wel een leuk idee vinden om met 8 kinderen naar Walibi te gaan, en dat vind ik ook oprecht leuk en ik zou het kunnen betalen ook. Maar ik dóe het niet omdat het niet passend is voor een kinderfeestje voor mijn gevoel. Net als met kadootjes. Natuurlijk kan ik voor een kinderfeestje een cadeau van 25,- kopen. Maar ik dóe het niet, ookal zou het nóg zo leuk zijn, want dat is niet passend. Ik zou namelijk niet willen dat zo'n ouder zich verplicht gaat voelen om ook zo'n feestje te geven en ook zulke kado's te geven. Je leest hier vaak genoeg 'wat vind jij normaal' als het gaat om kadootjes en feestjes en dat is soms gewoon even zoeken en ik zou niet willen dat anderen zich verplicht voelen (en dat gebeurt automatisch als je probeert uit te vinden waar de standaard voor iets ligt) om het ook zo te doen.

Met traktaties werkt het voor mij net zo. Creatief, prima, beetje luxe, ook echt prima, maar er zit wel een grens aan en een voor elk kind persoonlijk beschilderde beker met een lievelingsdier vind ik net te ver gaan eerlijk gezegd.

En natuurlijk is het leuk als een kind zijn of haar traktatie leuk vindt, maar het moet niet zo zijn dat Pietje niet meer durft te trakteren omdat jantje zo ontzettend uitpakt.
Alle reacties Link kopieren
Hier heerst er gelukkig geen sfeertje om de traktaties, dat scheelt. Het soort traktaties wat ik wel eens maak is niet uitzonderlijk, komt vaker voorbij hier. Maar worden de spiesjes met fruit en de mandarijnen nét zo op prijs gesteld. En dat hebben ze ook wel eens getrakteerd (met een parapluutje en twee oogjes er op geplakt, dat dan weer wel ).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer, nou ja zoon dan, een zakdoekje gekregen geborduurd met naam! Geweldig! Wat zal die moeder of oma daar een werk aan gehad hebben, al was het met een machine.

Aftroeven? ach welnee. Denk alleen bij mijzelf Mens waar was je aan begonnen.

Maar als ik me er een keer makkelijk vanaf maak en het zooitje (5 dus) mee naar artis neem, begeleiding regel, lunch en taart dan sloof ik me uit? De kinderen (allemaal speciaal) vonden het geweldig. Ze mochten achter de schermen, bij de tijgers/leeuwen kijken en helpen voer klaar maken.

Ik hoefde er niets voor te doen.

Dan vind ik zo'n zakdoek méér werk. Maar het boeit toch niet? Als die kinderen het maar leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhaegal schreef op 28 mei 2016 @ 18:05:

Ik bedoel meer: ik kan het wel een leuk idee vinden om met 8 kinderen naar Walibi te gaan, en dat vind ik ook oprecht leuk en ik zou het kunnen betalen ook. Maar ik dóe het niet omdat het niet passend is voor een kinderfeestje voor mijn gevoel. Net als met kadootjes. Natuurlijk kan ik voor een kinderfeestje een cadeau van 25,- kopen. Maar ik dóe het niet, ookal zou het nóg zo leuk zijn, want dat is niet passend. Ik zou namelijk niet willen dat zo'n ouder zich verplicht gaat voelen om ook zo'n feestje te geven . En dat vind ik dus onzin.

Het zou pas "niet passend" zijn als jij verwacht dat een andere ouder het ook doet. En niet pissed zijn dat ze worden afgescheept met stoelendans, koekhappen en een ijsje.

Zolang jij het prima vind hoe andere ouders het feestje vieren mag jij ook gewoon doen wat jij leuk vind, moeite voor wil doen en kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 28 mei 2016 @ 18:24:

[...]

En dat vind ik dus onzin.

Het zou pas "niet passend" zijn als jij verwacht dat een andere ouder het ook doet. En niet pissed zijn dat ze worden afgescheept met stoelendans, koekhappen en een ijsje.

Zolang jij het prima vind hoe andere ouders het feestje vieren mag jij ook gewoon doen wat jij leuk vind, moeite voor wil doen en kan betalen.

Eens. Ik bepaal wat ik aan een feestje uitgeef. Totaal geen verwachtingen terug.

Hier vaak wat meer omdat ik zo klein woon dat ik geen plek heb voor een (slaap)feestje.

Dat andere ouders zich dan verplicht voelen is hun probleem.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven