Ouders die elkaar overtreffen met traktaties

27-05-2016 22:07 370 berichten
Hoi



Vandaag had ik het met een vriendin over een aparte juf van de basisschool. Op een gegeven moment vertelde mijn vriendin over twee neefjes (die die juf kennen, die blijkbaar ook directrice is geworden) die op die school zitten. Het gesprek ging over op dat die school niks doet aan ouders die elkaar willen overtreffen met traktaties.



Toen mijn vriendin dat vertelde, dacht ik "huh, wat krijg je als ouder mee van wat je kind als traktatie krijgt op school?" maar bij die neefjes worden kinderen gepest met wat zij trakteren voor hun verjaardagen (als het niet spectaculair genoeg is) en maken ouders er een soort wedstrijdje van om de grootste, leukste en meest memorabele traktaties door hun kinderen op school uit te laten delen.



Ik zat daar echt met zo'n gevoel -> :') !!!!



Herkennen ouders op dit forum zich erin dat ouders elkaar willen overtreffen met traktaties die steeds groter en spectaculairder worden? Of is dat gewoon iets wat op die school speelt?



(Vroeger op school trakteerde ik gewoon op een zakje chips of iets anders simpels, ik kan me niet herinneren dat er hele spectaculaire traktaties zijn geweest en zeker niet dat ik elke dag aan mijn ouders vertelde over de vet coole fantastische traktaties die ik nu weer van mijn klasgenoten die voor hun verjaardag trakteren heb gehad.)



Met de noot dat dit wel echt over een van dé tokkiescholen van de regio gaat, wat ik daar precies mee bedoel laat ik voor dit topic achterwege.



Toevoeging: in dit topic gaat het vooral over knutseltraktaties. Ik bedoel traktaties als een zelfgemaakte placemat, bellenblaas en wat te eten en te drinken erbij. Of dingen als een zak snoep met een jojo en een frikandelbroodje.
quote:miss_h schreef op 30 mei 2016 @ 11:32:

Dat schijnt dus niet gebeurd te zijn. Hij kwam na school thuis met het verhaal dat hij zo een honger had. Juf haar verweer was dat ouders zelf weten wat de regels zijn en dat het dus eigen schuld was dat hij niets te eten had.



Daarna werd het een rel (begrijpelijk als dit echt waar is)



Vind het nog steeds een raar verhaal eigenlijk.Uit eigen ervaringen zou me niks verbazen als dit nog waar is ook... Maar ik vraag me af of die moeder dan niet gewoon een klacht heeft ingediend bij de directie. Zoniet dan weet je al dat de waarheid wellicht iets anders is.
Jawel, er is wel een klacht van gemaakt

Bovendien is moeder zelf ook uit haar naad gegaan tegen de juf. Ik meen dat juf ook wel een gesprek heeft gehad met directie. Wat daar uiteindelijk uitkwam is mij niet bekend.



Zeg dan, hey het is niet de bedoeling dat je je kind dat meegeeft Let daar in het vervolg even op.



Maar een krentenbol met kaas. Waar gaat het over?
quote:miss_h schreef op 30 mei 2016 @ 11:47:

Jawel, er is wel een klacht van gemaakt

Bovendien is moeder zelf ook uit haar naad gegaan tegen de juf. Ik meen dat juf ook wel een gesprek heeft gehad met directie. Wat daar uiteindelijk uitkwam is mij niet bekend.



Zeg dan, hey het is niet de bedoeling dat je je kind dat meegeeft Let daar in het vervolg even op.



Maar een krentenbol met kaas. Waar gaat het over?Ik zag net heel de tijd een paasstol voor me... Een echte krentenbol afpakken is idioot idd. Zeg gewoon na schooltijd dat dit niet mag tegen de ouders en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Had een meisje uit mijn stageklas van toen maar een krentenbol mee. Nee die kreeg soms een zakje chips of een muffin mee voor het tien-uurtje. We lieten haar het wel eten, omdat ze dan in elk geval iets naar binnen had, maar blij waren we er niet mee. Moeders kon e het blijven zeggen, maar soms had ze 's ochtends geen tijd en gooide ze maar zoiets in haar lunchbox. Hoor je de rest van de kinderen ook 'juf, waarom eet zij chips/muffin/etc'? En daarna andere ouders op je dak krijgen dat kind terugkwam met het verhaal dat je blijkbaar chips als tien-uurtje mag eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Falathiel schreef op 30 mei 2016 @ 11:55:

Had een meisje uit mijn stageklas van toen maar een krentenbol mee. Nee die kreeg soms een zakje chips of een muffin mee voor het tien-uurtje. We lieten haar het wel eten, omdat ze dan in elk geval iets naar binnen had, maar blij waren we er niet mee. Moeders kon e het blijven zeggen, maar soms had ze 's ochtends geen tijd en gooide ze maar zoiets in haar lunchbox. Hoor je de rest van de kinderen ook 'juf, waarom eet zij chips/muffin/etc'? En daarna andere ouders op je dak krijgen dat kind terugkwam met het verhaal dat je blijkbaar chips als tien-uurtje mag eten.Dat lijkt me zo vermoeiend en het grote nadeel van "vage" richtlijnen (dus "gezond" vs lijst wat wel/niet mag). Bovendien vind ik het een flut-excuus. Lunch kan je ook de avond ervoor maken en/of iets gezonders kopen om snel in de lunchbox te doen. Het is inderdaad niet eerlijk naar andere kinderen toe en als je wil dat je kind ook snoept/chips eet kan dat lijkt me ook prima na schooltijd.
quote:Falathiel schreef op 30 mei 2016 @ 11:55:

Had een meisje uit mijn stageklas van toen maar een krentenbol mee. Nee die kreeg soms een zakje chips of een muffin mee voor het tien-uurtje. We lieten haar het wel eten, omdat ze dan in elk geval iets naar binnen had, maar blij waren we er niet mee. Moeders kon e het blijven zeggen, maar soms had ze 's ochtends geen tijd en gooide ze maar zoiets in haar lunchbox. Hoor je de rest van de kinderen ook 'juf, waarom eet zij chips/muffin/etc'? En daarna andere ouders op je dak krijgen dat kind terugkwam met het verhaal dat je blijkbaar chips als tien-uurtje mag eten.



Voor zo'n kind is het dan niet eens meer leuk en speciaal als ze een traktatie krijgt als chips of een muffin. Dan is een peer al bijzonder.

Ik snap niet waarom die moeder niet op het idee kwam om andere dingen mee te geven als ze geen tijd had als een handje noten of zo. Bevat miss wel meer kcal dan een appel maar het is wel gezond.
Alle reacties Link kopieren
ja dat gaven we toen ook aan. Is ook een keer een workshop geweest voor ouders hoe je gezonde lunches in korte tijd kon maken. Is ze toen helaas niet naartoe geweest en we konden haar ook niet dwingen natuurlijk. Wel van tevoren aangegeven dat die workshop er was en het misschien een leuk idee was om daar heen te gaan aangezien andere ouders uit de klas daar ook heen gingen. We baalden toen erg dat ze niet ging (kan natuurlijk dat ze iets anders te doen had). Ik wilde nog bijna zelf brood en beleg meenemen voor haar, maar dat is natuurlijk geen doen.
quote:Falathiel schreef op 30 mei 2016 @ 12:04:

ja dat gaven we toen ook aan. Is ook een keer een workshop geweest voor ouders hoe je gezonde lunches in korte tijd kon maken. Is ze toen helaas niet naartoe geweest en we konden haar ook niet dwingen natuurlijk. Wel van tevoren aangegeven dat die workshop er was en het misschien een leuk idee was om daar heen te gaan aangezien andere ouders uit de klas daar ook heen gingen. We baalden toen erg dat ze niet ging (kan natuurlijk dat ze iets anders te doen had). Ik wilde nog bijna zelf brood en beleg meenemen voor haar, maar dat is natuurlijk geen doen.Ja ik zou ook niet weten wat je moet doen. Sommige ouders willen gewoon niet in zien dat een muffin als 10-uurtje voor een kleuter echt veel te veel en ongezond is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 30 mei 2016 @ 12:00:

[...]





Dat lijkt me zo vermoeiend en het grote nadeel van "vage" richtlijnen (dus "gezond" vs lijst wat wel/niet mag). Bovendien vind ik het een flut-excuus. Lunch kan je ook de avond ervoor maken en/of iets gezonders kopen om snel in de lunchbox te doen. Het is inderdaad niet eerlijk naar andere kinderen toe en als je wil dat je kind ook snoept/chips eet kan dat lijkt me ook prima na schooltijd.



+1

Ik heb ook wel eens geen tijd 's morgens. Dan krijgt mijn zoon een hele banaan mee ipv een appel in stukjes. Daar hoef je verder niets aan te doen en is toch gezond.
Wow. I wish I could speak whale.
Alle reacties Link kopieren
quote:molie schreef op 29 mei 2016 @ 22:46:

[...]





Ja dat is geschreven tekst he, dat komt zo anders over soms.



In mijn hoofd ging het zo:



Molie: Jammer dat ik niet kan borduren, anders deed ik dat ook.

Nouschi: Echt? Ik heb zoiets in vijf minuten voor elkaar!

Molie: Echt? Knap hoor!

Nouschi: Zal ik er anders eentje voor je maken?

Molie: O wauw, dat is wel heel lief, ik pb je even!



Maar goed, zo kwam het dus niet over. Never mind, vast ook te bestellen (zal wel wat duurder zijn, maar geeft niet).Sorry hoor molie, maar dit vind ik wel een héél vrije interpretatie..
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:rozebriefpapier schreef op 29 mei 2016 @ 22:52:

[...]

Ik vraag me alleen af of op scholen waar alleen gezond op school wordt gegeten en in principe ook gezond getrakteerd moet worden, de leerkrachten zelf wel gezond trakteren in de klas met feestjes.



Bij ons dus wel: school is een gezonde school en krijgt bijvoorbeeld sponsoring van de lokale kwekers.



Dus kratten fruit, groente etc.



Juffenverjaardagen worden met de hele school tegelijk gevierd en geregeld door de ouderraad.
Alle reacties Link kopieren
Dochter krijgt een keer in de week schoolfruit, de rest van de week krijgt ze fruit van huis mee. Op de schoolfruitdag wil ze tegenwoordig ook zelf fruit mee want ze vindt appel met schil niet lekker .



Over-de-top traktaties heb ik nog niet gezien, maar dochter zit ook pas een paar weken op school. In de schoolgids staat dat een traktatie gezond moet zijn, maar wat daar onder verstaan wordt weet ik niet. Vorige week had ze chips gehad van een jarig kindje. Dat is vast niet gezond, maar het mocht wel gewoon opgegeten worden in de klas.



Op het kdv kreeg ze af en toe wel uitgebreide traktaties. Dan kreeg ze een zakje met een boekje, koekjes, pakje drinken en een speelgoedje. Dat vond ik echt veel. Maar ik heb ook veel opgeleukte mandarijnen en bananen langs zien komen daar.
quote:rozebriefpapier schreef op 30 mei 2016 @ 11:49:

[...]





Ik zag net heel de tijd een paasstol voor me... Een echte krentenbol afpakken is idioot idd. Zeg gewoon na schooltijd dat dit niet mag tegen de ouders en klaar.Wat is er nou weer mis met een krentebol dan ?
quote:pipootje schreef op 31 mei 2016 @ 16:08:

[...]





Wat is er nou weer mis met een krentebol dan ?Op die school mag het niet, dus pakte de juf het af en mocht dat kind helemaal niks anders eten ipv dat ze het kind het gewoon liet eten en de ouders erop aansprak.
quote:rozebriefpapier schreef op 31 mei 2016 @ 23:41:

[...]

Op die school mag het niet, dus pakte de juf het af en mocht dat kind helemaal niks anders eten ipv dat ze het kind het gewoon liet eten en de ouders erop aansprak.Nou wat idioot zeg! Je gaat toch geen eten van een kind afpakken. Wat is dit nu weer voor raar iets. Spreek inderdaad die ouders erop aan maar niet op zo'n idiote wijze het eten van een krentenbol afwijzen.
quote:pipootje schreef op 31 mei 2016 @ 16:08:

[...]





Wat is er nou weer mis met een krentebol dan ?Suikers... En een hele hoop toevoegingen maar eens in de zoveel tijd kan het wel neem ik aan.
Op de meeste blogs waar gezonde lunches voor kinderen worden aangeprezen (met boterhammen gesneden als puzzelstukjes en lunchtrommeltjes verpakt als frietzakje met groentes in frietreepjes gesneden etc) worden de krentenbollen ook genoemd. Dus je zou denken dat het een goede keuze is. Of bijvoorbeeld de mueslibol. Brood, krantjes, nootjes.

Mijn kind lust beiden niet, maar ik zou het anders wel meegeven ja. Beetje kaas erop. Lekker toch. En stilt de stevige trek goed.

Ik geef kind geen Snickers of Mars mee. Hoewel dat er elke minuut van de dag ingaat als ik het aan kind zou vragen.



Zag laatst foto's van een lunch op school en zag boterhamtrommels gevuld met croissants etc. Tja, daar heb ik dan mijn bedenkingen bij. Echter wie is een ander om daar iets van te zeggen he.



Een juf die eten ontzegt terwijl het kind het niet zelf heeft gemaakt of ingepakt vind ik echt heel slecht. Kind heeft dus een lege maag, juf botviert haar frustratie op kind en ouders horen het achteraf. Slechte zaak.
quote:Miu schreef op 31 mei 2016 @ 23:51:

[...]





Nou wat idioot zeg! Je gaat toch geen eten van een kind afpakken. Wat is dit nu weer voor raar iets. Spreek inderdaad die ouders erop aan maar niet op zo'n idiote wijze het eten van een krentenbol afwijzen.

Vind ik ook, maar sommige juffen zijn gewoon raar.



Op de basisschool was er een meisje dat een keer zoethout bij zich had en erop ging kauwen. Juf ging tegen haar schreeuwen dat her egoïstisch is dat de op zoethout kauwt. Denk ik ook praat op z'n minst normaal...
quote:Miu schreef op 31 mei 2016 @ 23:52:

[...]





Suikers... En een hele hoop toevoegingen maar eens in de zoveel tijd kan het wel neem ik aan.



De in­gre­di­ën­tenlijst van de AH Superkrentenbollen: TAR­WEbloem, 28% ro­zijn, wa­ter, 6% krent, bak­kers­gist, dex­tro­se, TAR­WEg­lu­ten, plant­aar­di­ge olie (raap, ka­toen­zaad, zon­ne­bloem), ROG­GEbloem, WEIpoe­der, ge­jo­deerd zout, MELKei­wit, erwt­ei­wit, mal­todex­tri­ne, TAR­WEmout­meel, kur­ku­ma-ex­tract, na­tuur­lijk aro­ma.



Wat is er mis met deze toevoegingen? En dextrose is suiker, maar goed dat zit ook in de meeste vleeswaren. En in fruit.
quote:Miu schreef op 31 mei 2016 @ 23:52:

[...]





Suikers... En een hele hoop toevoegingen maar eens in de zoveel tijd kan het wel neem ik aan.In een krentebol van de bakker zitten geen toevoegingen. Als je verder normaal beweegt en het niet elke dag eet is daar helemaal niets mis mee hoor. Dat hysterische gedoe tegenwoordig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven