Werk & Studie alle pijlers

Geluidsisolatie om zo rustig mogelijk te studeren

23-06-2016 14:37 22 berichten
Vaak hoor ik in het huis waar ik woon geluiden zoals praten, roepen etc. Het zijn geluiden van binnen. Ik ondervind er veel hinder van en kan daardoor niet goed studeren. Het zijn geen asocialen maar het huis is gewoon erg gehorig en we wonen met veel mensen.



Op welke manier zou ik mijn kamer zo goed mogelijk isoleren zodat het zo stil mogelijk wordt?

Ook geloof ik dat een geluidsdichte deur heel duur is. Het gaat vooral om een wand tussen mijn kamer en een andere kamer.

Ook andere tips zijn zeer welkom.
Oordoppen dragen.
Goede koptelefoon
Alle reacties Link kopieren
https://media.huren.nl/pr ... ehoorbeschermer-huren.jpg



Evt. hieronder nog oordoppen ;)
Alle reacties Link kopieren
http://www.thomann.de/nl/ ... Ne04o2Wvs0CFQ5mGwoduHgHCg



Dit soort foam achtig spul op de muur plakken. Is misschien niet mooi, maar helpt wel
Alle reacties Link kopieren
Isolatiemateriaal (glaswol of van dat grijze schuim) en daar weer gipsplaat tegenaan. Maar geluiddicht krijg je het nevernooitniet. Oordoppen zou ik eerlijk gezegd ook niet doen, want zo maak je je overgevoeligheid voor geluid alleen maar erger. Zacht muziekje aan om de geluiden te maskeren en leren ermee om te gaan, zou ik zeggen. Ik kan me ook erg ergeren aan bepaalde geluiden (buren met muziek aan in de tuin op mooie zomeravonden bijvoorbeeld) maar ik probeer mezelf te trainen om dat minder erg te vinden. Doe ik vooral door dan niet extra bewust te gaan luisteren naar de geluiden, maar een tijdje op mijn ademhaling te focussen. De laatste tijd lukt het zelfs om zonder oordoppen in slaap te vallen als er vervelende geluiden zijn. Ik denk dat je daar op de lange termijn veel meer aan hebt dan je kamer isoleren. En als het om een kortetermijnoplossing gaat: Sruderen in de bibliotheek?
Er zijn veel websites en filmpjes op youtube (als je zoekt op studying white noise of iets dergelijks vind je het wel) die een achtergrondruis geven, dat kan er voor zorgen dat de overige geluiden minder opvallen! Dat is geen luide muziek oid en mij heeft het altijd heel erg geholpen om concentratie vast te houden. Omdat ik dus sowieso dat geluid al had vielen andere geluiden voor mijn gevoel minder op. Misschien helpt dat voor je wat duurdere oplossingen zoekt?
quote:Moosey schreef op 23 juni 2016 @ 14:44:

Isolatiemateriaal (glaswol of van dat grijze schuim) en daar weer gipsplaat tegenaan. Maar geluiddicht krijg je het nevernooitniet. Oordoppen zou ik eerlijk gezegd ook niet doen, want zo maak je je overgevoeligheid voor geluid alleen maar erger. Zacht muziekje aan om de geluiden te maskeren en leren ermee om te gaan, zou ik zeggen. Ik kan me ook erg ergeren aan bepaalde geluiden (buren met muziek aan in de tuin op mooie zomeravonden bijvoorbeeld) maar ik probeer mezelf te trainen om dat minder erg te vinden. Doe ik vooral door dan niet extra bewust te gaan luisteren naar de geluiden, maar een tijdje op mijn ademhaling te focussen. De laatste tijd lukt het zelfs om zonder oordoppen in slaap te vallen als er vervelende geluiden zijn. Ik denk dat je daar op de lange termijn veel meer aan hebt dan je kamer isoleren. En als het om een kortetermijnoplossing gaat: Sruderen in de bibliotheek?



Dank je wel voor je tip over die gipsplaten. Ook aan anderen die hebben gereageerd met tips.

Met oordopjes heb ik inderdaad gehad wat je zegt. Op een gegeven moment kon ik niks meer verdragen nadat ik ze lang had gedragen wat het nog lastiger maakte.
Een geluidsdichte koptelefoon is vele malen goedkoper dan je kamer goed isoleren.
Alle reacties Link kopieren
Al geprobeerd of oordoppen helpen of ev ruis opzetten zodat je de buren niet hoort? Succes iig!
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon leren in de bieb?
Alle reacties Link kopieren
Nou inderdaad, de meeste studenten gaan gewoon naar de UB.
Vivo per lei
Alle reacties Link kopieren
Precies, ga een paar uur naar de bibliotheek als je moet studeren. Doen veel mensen en het is een stuk rustiger
quote:VanilleNoire schreef op 23 juni 2016 @ 15:04:

Een geluidsdichte koptelefoon is vele malen goedkoper dan je kamer goed isoleren.



Ook makkelijker met verhuizen.



En je moet toch om het uur of om de 2 uur pauze nemen, dan doe je de koptelefoon af of oordoppen uit. Dan wen je er niet aan.
quote:mariposita schreef op 23 juni 2016 @ 16:09:

[...]





Ook makkelijker met verhuizen.



En je moet toch om het uur of om de 2 uur pauze nemen, dan doe je de koptelefoon af of oordoppen uit. Dan wen je er niet aan.



Ik ben bang dat dat mijn oren schaadt en eerder deed het wel pijn als ik te vaak en lang oordoppen droeg.

Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar isolatiemateriaal.
Alle reacties Link kopieren
Een over-ear noise cancelling hoofdtelefoon beschadigt je oren niet en werkt veel beter dan isoleren. Afhankelijk van de situatie kan er voor geluidsisolatie een serieuze bouwkundige aanpassing nodig zijn.
quote:viva1966 schreef op 24 juni 2016 @ 17:56:

Een over-ear noise cancelling hoofdtelefoon beschadigt je oren niet en werkt veel beter dan isoleren. Afhankelijk van de situatie kan er voor geluidsisolatie een serieuze bouwkundige aanpassing nodig zijn.Wat is dit voor koptelefoon?
Alle reacties Link kopieren
Noise cancelling filtert alle ruis weg. Het is een functie waarbij er een soort tegengeluid wordt geproduceerd door de koptelefoon zelf, waardoor veel omgevingsgeluiden wegvallen.



Maar ik wil er echt bij zeggen, in tegenstelling tot wat viva1966 zegt: Het kan je oren WEL beschadigen. Als je zo'n koptelefoon koopt, wees je bewust van de gevolgen. En ga even goed googelen naar tinnitus and noise cancelling, en lees alle ervaringsverhalen. Als je er een koopt: gebruik het echt met mate. Het gehoor is juist gewend om omgevingsgeluiden te horen! (Ik zeg niet dat noise cancelling per se tinnitus triggert, maar er zijn genoeg ervaringsverhalen inmiddels die tinnitus in meer of mindere mate hebben gekregen door het gebruiken van noise cancelling)



Ik zou zeggen, gebruik iets van isoleer schuim! Of kijk naar andere opties, kijken of het lukt om te studeren met muziek op bijvoorbeeld.
Als je isoleert moet je het goed doen. Wel de muur en niet de deur gaat denk ik teleurstellend resultaat geven, zonde van het geld en de moeite in een studentenhuis.



Dus al vraag je naar isolatie-tips, ik zou het toch eerder zoeken in oordoppen, koptelefoon, studeren in de UB, achtergrondmuziek die niet afleidt...
Alle reacties Link kopieren
De groene oordopjes van de Hema. Dempen 35db. Had van alles geprobeerd, maar dit werkt het beste.







Hebben mij door heel wat studiewerk geholpen toen ik in een erg rumoerig studentenhuis woonde.
Je zou trouwens ook een koptelefoon op kunnen doen en zachtjes instrumentale muziek luisteren, dat studeert ook wel lekker. Maar dan echt alleen instrumentaal, vocals kunnen namelijk afleiden.
quote:Daisyx schreef op 25 juni 2016 @ 12:06:

Noise cancelling filtert alle ruis weg. Het is een functie waarbij er een soort tegengeluid wordt geproduceerd door de koptelefoon zelf, waardoor veel omgevingsgeluiden wegvallen.



Maar ik wil er echt bij zeggen, in tegenstelling tot wat viva1966 zegt: Het kan je oren WEL beschadigen. Als je zo'n koptelefoon koopt, wees je bewust van de gevolgen. En ga even goed googelen naar tinnitus and noise cancelling, en lees alle ervaringsverhalen. Als je er een koopt: gebruik het echt met mate. Het gehoor is juist gewend om omgevingsgeluiden te horen! (Ik zeg niet dat noise cancelling per se tinnitus triggert, maar er zijn genoeg ervaringsverhalen inmiddels die tinnitus in meer of mindere mate hebben gekregen door het gebruiken van noise cancelling)



Goed om te weten. En kunnen gewone oordopjes ook tinnitus veroorzaken? Ik had toen ik vaak oordopjes droeg na een tijdje extreme oorpijn en soms een krakend geluid bij het bewegen van het stuk kaak bij mijn oor. Toen ben ik er mee gestopt en is mijn oor weer tot rust gekomen.

Het werkte wel heel goed. Zeker die foto die hierboven is geplaatst. Maar mijn oren zijn daar dus denk ik te zwak voor.

Ik zou zeggen, gebruik iets van isoleer schuim! Of kijk naar andere opties, kijken of het lukt om te studeren met muziek op bijvoorbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven