Geld & Recht alle pijlers

Einde WW - wat nu?

25-07-2016 12:38 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,



Ik ben 20 jaar en moeder van een tweeling. Ik heb een tijdje in de ww gezeten en deze eindigt nu.

Ik krijg wel kindgebondenbudget (het maximale) en zorgtoeslag. Dit was het.

Hier moet ik rekeningen en boodschappen van betalen.

Ik ben al een tijd hard opzoek gegaan naar werk. Elke dag stuur ik zo'n 4 sollicitaties door maar ik word nergens aangenomen.

Ik heb ook geen diploma's.

Ik mocht mijn MBO niveau 2 detailhandel versneld doen alleen in die tijd raakte ik zwanger en trok ik het geestelijk allemaal niet meer.

Nu is mijn vraag; wat kan ik doen om toch geld te hebben zolang ik geen werk heb? Ik blijf sowieso solliciteren dat zeker!

Bijstand zit er niet in omdat ik 20 ben en mijn ouders dus voor mij kunnen zorgen.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
quote:loisnvt schreef op 25 juli 2016 @ 18:52:

[...]





Ik snap wat je zegt, maar sommige dingen zijn voor mij wel relevant om antwoord op haar vraag te geven. Waarom zou ik tijd steken om eea voor TO op een rijtje te zetten als ze tóch duidelijk andere keuzes belangrijker vindt?



Wat bedoel je met andere keuzes belangrijker vinden dan?



En verder geven mensen ook wel antwoord op iemands vraag omdat:

- ze daar ervaring mee hebben/ kennis over hebben

- iemand gewoonweg willen helpen

- het zelf onlangs hebben uitgezocht
Only dead fish go with the flow
hoe dan ook: je bent 20, je moet gaan werken aan je startkwalificatie. Dus dat betekent een studie zoeken, maximaal lenen en daar dan van leven - samen met de kinderbijslag en kindgebonden budget en wat je dan nog meer aan toeslagen e.d. kunt krijgen.

Dat betekent dat je inderdaad kinderopvang nodig hebt - misschien kun je een groepje alleenstaande moeders vinden die met je willen ruilen o.i.d.? Misschien kunnen je ouders wel 1 dagje oppassen? Misschien kan de vader 1 dagje, de buurvrouw 2 uurtjes, nou ja, wees creatief tot je in de dagopvang kan.

Als zowel jij als de vader niet in staat is om dit gezin financieel te "dragen" dan moet je er alle energie in stoppen om het punt te bereiken waarop één of beide van jullie dat wèl kunnen.
quote:mwcactus schreef op 25 juli 2016 @ 16:04:

Als je samenwoont met je vriend of je ouders die meer inkomen dan de bijstand hebben dan heb je geen recht op bijstand.



TO is momenteel nog jonger dan 21 jaar en haar ouders hebben daarom mogelijk een onderhoudsplicht richting haar. Die stopt wanneer ze 21 wordt. Daarna heeft ze mogelijk wèl recht op bijstand maar kan ze te maken krijgen met de kostendelersnorm, waardoor de uitkering lager wordt.



Uiteindelijk is dit hopelijk een tijdelijke situatie en volgt TO een opleiding om uiteindelijk in haar eigen inkomen te voorzien en een stabiele financiële basis te creëren voor haar en haar kinderen.
quote:Dreamglasses schreef op 25 juli 2016 @ 19:04:

[...]





Wat bedoel je met andere keuzes belangrijker vinden dan?



En verder geven mensen ook wel antwoord op iemands vraag omdat:

- ze daar ervaring mee hebben/ kennis over hebben

- iemand gewoonweg willen helpen

- het zelf onlangs hebben uitgezochtDaarmee bedoel ik dat TO in een ander topic schrijft dat de kinderen 2 en 1 jaar zijn. Als dat zo is en TO bijv op haar 18e 'per ongeluk' zwanger is geworden en heeft besloten het kind te houden. Wellicht hebben haar ouders haar toen financieel gesteund?? Nog geen jaar later is TO wederom 'per ongeluk' zwanger geworden, want heeft daardoor haar opleiding 'moeten' afbreken doordat het allemaal teveel werd, maar wederom toch besloten haar kind te houden. Ik snap echt wel dat een abortus grote impact kan hebben op je psyche, maar als je dan op je 20e zulke onverantwoordelijke keuzes maakt, dan vraag ik me af of het wel nut heeft om een goed advies te geven. Ik heb nl het idee dat TO helemaal niet staat te springen om in haar eigen inkomen te voorzien. Kan er helemaal naast zitten hoor, maar dat lees ik tussen de regels door. Nogmaals, dat is mijn persoonlijke mening en gelukkig mag ik die hier ook geven.
quote:Erizon schreef op 25 juli 2016 @ 19:09:

[...]





TO is momenteel nog jonger dan 21 jaar en haar ouders hebben daarom mogelijk een onderhoudsplicht richting haar. Die stopt wanneer ze 21 wordt. Daarna heeft ze mogelijk wèl recht op bijstand maar kan ze te maken krijgen met de kostendelersnorm, waardoor de uitkering lager wordt.



Uiteindelijk is dit hopelijk een tijdelijke situatie en volgt TO een opleiding om uiteindelijk in haar eigen inkomen te voorzien en een stabiele financiële basis te creëren voor haar en haar kinderen.Dat hoop ik dus ook! Ga er maar aan staan als ouders zijnde en je het zelf wellicht ook niet breed hebt. Ik kan dan echt wel begrijpen dat je de geldkraan dichtdraait, alhoewel het aan de andere kant tegen je gevoel indruist omdat het ook je kleinkinderen raakt. Klinkt allemaal mooi die onderhoudsplicht tot 21, maar je zit toch mooi met je handen in het haar als je dochter dit soort onverantwoordelijke keuzes maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 25 juli 2016 @ 18:57:

[...]





Overheid.



En 4 dagen opvang voor jou kost dat. Voor een ander kan dat zomaar veel minder zijn aangezien de eigen bijdrage te maken heeft met je inkomen. Hoe minder inkomen hoe minder eigen bijdrage.Snap ik. Misschien kost het TO maar 100 euro maar als ze het eerst moet voorschieten (i.a.v. de aanvraag Kot) dan kan het hard oplopen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen starterskwalificatie dus de gemeente stuurt je naar school wanneer je om bijstand komt om die kwalificatie als nog te halen.
Niet geschoten is altijd mis
Word je naar aanleiding van je brieven wel uitgenodigd om op gesprek te komen? Laat je brieven eens door een buitenstaander lezen om te kijken of je daar nog wat in kunt verbeteren. In een sollicitatiebrief melden dat je kinderen hebt, is naar mijn mening niet nodig. Dat je het geestelijk niet meer trok is ook niet relevant. Focus je op je kwaliteiten en waarom jij zo graag die baan wilt.



En verder: werk is werk. Desnoods als krantenbezorger, postbezorger, schoonmaakster, fabrieksmedewerker, telefoniste of wat dan ook. Het hoeft niet je droombaan te zijn maar in dit geval kan je maar wat doen.

Bekijk of het mogelijk is om weer een studie op te pakken.



Kun je in je (vaste) uitgaven nog wat besparen zodat je minder geld nodig hebt? Of kijk of je in aanmerking komt voor de voedselbank of kledingbank.
quote:Wintertime16 schreef op 25 juli 2016 @ 20:03:

[...]





Snap ik. Misschien kost het TO maar 100 euro maar als ze het eerst moet voorschieten (i.a.v. de aanvraag Kot) dan kan het hard oplopen.



Maar dat hoeft niet. Als ze werkt vind is dat hooguit 1x max een maand dus.

En misschien wel helemaal niets. Ze zijn snel met verwerken van de aanvraag en ze betalen in principe op de 20e van elke maand vooruit uit.



Ik heb nog nooit zelf vooruit moeten voorschieten. Ook niet de eerste keer.
Alle reacties Link kopieren
quote:mwcactus schreef op 25 juli 2016 @ 16:04:

Woon je alleen met je kinderen? In dat geval zou ik een aanvraag doen. Als je samenwoont met je vriend of je ouders die meer inkomen dan de bijstand hebben dan heb je geen recht op bijstand. Onzin. Als je samenwoont met je ouders, kun je nog steeds recht hebben op bijstand, omdat je voor de bijstand nooit een gezamenlijke huishouding kunt hebben met je ouders.
Alle reacties Link kopieren
TO, je kunt een bijstandsaanvraag indienen. Gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zegt de gemeente dan aan de telefoon dat TO dit niet hoeft te proberen omdat het sowieso niet wordt toegekend?
Omdat ze vinden dat je minstens een startkwalificatie moet hebben als je nog geen 27 bent; een opleiding dus. TO zal gewoon moeten gaan werken of zich moeten inschrijven voor een opleiding, in plaats van haar handje op te houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lariba schreef op 26 juli 2016 @ 12:49:

Maar waarom zegt de gemeente dan aan de telefoon dat TO dit niet hoeft te proberen omdat het sowieso niet wordt toegekend?Ontmoedigen, ontmoedigen, ontmoedigen. TO komt bij de gemeente over als de zoveelste nutteloze lapzwans, geen diploma's, die zich op jonge leeftijd met kinderen heeft laten schoppen en haar hele verdere leven in de bijstand zal zitten terwijl ze nog meer kinderen krijgt van vage mannen. Zij zal de gemeente haar hele leven geld kosten en de gemeente ziet die bui al hangen. Gemeenten denken aan hun budget en willen zulke mensen niet in de uitkering, omdat je ze er niet meer uit krijgt. Het gaat allemaal om geld, ook bij de overheid.
Alle reacties Link kopieren
Bijstand valt tegenwoordig toch onder de participatie wet en word door de gemeente betaald? De gemeente beslist dus. Buiten dat zijn je ouders financieel verantwoordelijk tot 21



Voor jongmeerderjarigen (18, 19 of 20 jaar) gelden aparte bedragen. Zij hebben geen recht op een toeslag van de gemeente. U jongmeerderjarige bent u weliswaar meerderjarig, maar worden uw ouders nog steeds financieel verantwoordelijk voor u geacht tot uw 21 jarige leeftijd.



Om die reden is de bijstandsuitkering van jongmeerderjarigen dan ook laag. De gemeente gaat er van uit dat uw ouders uw inkomen aanvullen. Er zijn drie uitzonderingen waarbij de gemeente nog aanvullende bijzondere bijstand verstrekt:

uw ouders hebben niet genoeg inkomen en/of eigen vermogen

uw ouders zijn overleden

uw relatie met uw ouders is (aantoonbaar) zeer ernstig verstoord



In het laatste geval kan de gemeente de betaalde bijstand op uw ouders te verhalen. Zij zijn immers financieel verantwoordelijk voor u tot u 21 jaar wordt.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig heb ik werk gevonden bij de Aldi voor 24 uur!!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 26 juli 2016 @ 12:54:

Omdat ze vinden dat je minstens een startkwalificatie moet hebben als je nog geen 27 bent; een opleiding dus. TO zal gewoon moeten gaan werken of zich moeten inschrijven voor een opleiding, in plaats van haar handje op te houden.



Handje ophouden is wel erg kort door de bocht... ik heb me eigen te pletter gesolliciteerd en gelukkig kwam een vriendin ermee dat er 2 mensen ontslag hadden genomen. Dus ik heb een sollicitatie verstuurd en nu heb ik werk.



JEEEJ IK BEN NU GEEN LAPSWANS DIE HAAR HANDJE OPHOUD. joepieee
Goed gedaan TO!



Toch kan het geen kwaad om ook naar de langere termijn te kijken. Nu ben je nog jong en zijn er financiële mogelijkheden om een opleiding te volgen die je op de lange termijn aan het werk kan houden.



En Nina, to is geen 'gewone' 20-jarige, omdat ze kinderen heeft gaan veel dingen net anders.
Gefeliciteerd!

Veel succes met je nieuwe baan!
Wat goed! Van harte!



Verder denk ik ook dat het handig is om ook naar de langer termijn te kijken en om ook een opleiding erbij te gaan doen. Misschien een bbl-traject? Maar hoe dan ook, deze baan is hartstikke fijn!
Alle reacties Link kopieren
ik zou toch ook investeren in een goede opleiding, kijk of je deeltijd of avondonderwijs kunt volgen, dan heb je iig kans op beter werk en beter inkomen. Zeker met kinderen is een inkomen wat stabiel is wel zo handig. En de vader moet toch ook bijdragen of zijn ze niet erkend ?
Gefeliciteerd met je baan!



Ik zou wel een opleiding ernaast gaan doen. Zeker nu je nog bij je ouders woont want zodra je op jezelf woont is dat misschien lastiger te combineren met werk en kind(eren). Grote kans dat de Aldi je jaarcontract, want dat zal je nu wel hebben, uiteindelijk niet gaat omzetten in een vast contract en dan heb je weer een probleem. Een opleiding vergroot je kansen op werk. Tot je 27ste zal de gemeente je verplichten te gaan leren met studiefinanciering als je geen werk kan vinden. Je hebt immers geen startkwalificatie. Opleiding vergroot ook je kansen op een beter betaalde baan en dat lijkt mij ook beter aangezien je er alleen voorstaat met kind(eren).
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 25 juli 2016 @ 12:51:

Je kan gewoon bijstand krijgen hoor, maar dan moet je het nu aanvragen, zoiets duurt makkelijk 8 weken voor het in orde is.



Overigens kan ik me niet voorstellen dat je geen baan achter de kassa kan krijgen



Ik kreeg ook bijstand toen ik 20 was en nog bij mijn moeder woonde, was destijds niet veel, ongeveer 190 euro per maand (is nu iets meer). Toen ik op mezelf ging wonen (was toen ook nog 20) kreeg ik nog steeds die 190 euro en moest mijn vader het aanvullen tot het minimale bedrag voor een uitwonende, dat was ongeveer 600 euro per maand toen, daar moest ik huur, gas/elektra/water, tv/internet, verzekeringen en boodschappen van betalen. Lukte prima want kreeg uiteraard huursubsidie, zorgtoeslag bestond toen nog niet want toen was het ziekenfonds er nog, maar had ook geen kind.



Maar voor kinderen kun je toch kindgebonden budget o.i.d. aanvragen bij de belastingdienst?



Of je ouders je moeten onderhouden ligt ook aan hun inkomen. Hebben zij bijstand dan hoeven ze je niet financieel te onderhouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 25 juli 2016 @ 21:09:

Je hebt geen starterskwalificatie dus de gemeente stuurt je naar school wanneer je om bijstand komt om die kwalificatie als nog te halen.Doen ze niet bij iedereen. Ik ken iemand die 25 is en al sinds haar 18e in de bijstand zit, moet wel solliciteren en werken voor haar uitkering maar hoeft niet naar school terwijl ze geen startkwalificatie heeft.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je baan! Hopelijk krijg je de zaken nu goed op de rit, dit is in ieder geval een goed begin. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven