Vers koken en bakken!

25-08-2015 10:16 2707 berichten
De laatste tijd staat het mij meer en meer tegen: Knorr pakketten, koekjes die niet meer zo lekker zijn, die nare nasmaak van suiker in mijn mond, al die conserveringsmiddelen en zout...



Ik ben een beetje (understatement) een chaotisch mens en neem dus de tijd niet voor het koken. Bakken zonder Koopmans pak heb ik al heel lang niet meer gedaan. Terwijl ik echt kan genieten van een zelfgemaakte havermout koek of een maaltijd waar ik een uur (of uren) op staan heb zwoegen. Dus, wil ik meer goede maaltijden koken zonder pakjes en zakjes, met meer verse ingrediënten. Omdat ik weet dat het beter voor ons is, als gezin, maar ook dat ik er gelukkiger van word. Ik heb het nooit toe willen geven, maar het kook - gen wat mijn moeder bezit, heb ik ook gekregen. En ik merk dat ik daar toch wat mee wil doen.



Maar goed, ik presteer beter onder een goede druk, dus zoek ik mensen die eigenlijk hetzelfde willen doen. Recepten delen, schop onder de kont geven, tips en adviezen uitwisselen. En doorgeven wat je gaat maken vandaag!



Dus, welke pakjes - en zakjeskoker die het roer wil omgooien, doet met mij mee?



Alle reacties Link kopieren
Je kan ook nu al vega sushi maken, met groenten en ei enzo, om te oefenen



Ik ken het hoor, ik ben ook al snel te enthousiast, maar die sushi vellen zijn gewoon echt klein dus er past niet zo veel in.



Wat leuk dat de pizza's zo goed zijn gelukt! Lijkt me echt lekker. En dat zo'n houthoven zo heet wordt, wow. Ik heb zelf nog nooit pizza gemaakt, maar ik weet wel dat mijn stiefvader volgens mij vaak in de ochtend deeg maakte en dat dan pas 's avonds ging gebruiken, dus hij liet het ook best lang rijzen. 7 uur klinkt echt heel lang ja, maar blijkbaar toch een belangrijk proces? Ik zou na een paar uur ook al ongeduldig worden haha.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Ja cool he, tussen de 320 en 350C wordt die uiteindelijk als het goed is.



Jullie nog wat lekkers gemaakt dit weekend? Ik heb gister zelf hamburgers gemaakt en had vanmiddag zin om te bakken.

Heb een recept van Jamie uit zijn boek "superfood" als basis gebruikt en verder aangepast. Een vijgen-bananenbrood met yoghurt en noten. Hij ruikt heerlijk maar ik moet nog even wachten tot die iets is afgekoeld voordat ik m aansnijd.



Vanavond wil ik een soort van bonenstoof maken met spek, witte bonen, tomaten, paprika, selderij en stukjes worst. Ik gebruik eigenlijk nooit bonen dus ben benieuwd.
Het brood lijkt meer op een cake maar was heerlijk! Vond het ook erg makkelijk om te maken, binnen 15min. stond die al in de oven. Voor de liefhebber heb ik hier het recept uitgetypt.
Wat gaaf zeg Marloes, pizzadeeg uit de houtoven! Zal ongetwijfeld gesmaakt hebben.



Sushi is ook zó lekker, moet ik ook nog eens maken. Marloes, onigiri is erg gemakkelijk om mee te beginnen. Is zo'n rijstbal met een vulling in. Lekker en makkelijk gemaakt (oe, misschien nog wel iets voor deze week...).



Het brood kan ik ook wel eens proberen, heb het boek van Jamie hier ook in huis en moet er ook eens wat uit gaan maken.



We hadden vorige week een drukke week en heb dus niet bewust gepland. Vandaag begin ik pas laat met werken, dus heb vanochtend al boodschappen gedaan voor deze week. Vanavond maak ik chili sin carne met tortilla's uit de oven. Verder deze week gepaneerde kip, zalm uit de oven met gebakken aardappelen, de standaard pannenkoeken en maak ook nog gnocchi. Niet veel bijzonders, maar wel allemaal vers en lekker.
Ik heb alles in huis voor de onigiri, ga het vanavond maken. Heb ook geleerd dat je van zoete aardappel toast kan maken, dus ook die liggen hier voor morgen.



Overigens, de appels en peren in onze tuin zijn rijp! Appels hebben we er maar een paar, dus moet even nadenken wat ik er mee ga doen. Peren hebben we in overvloed, ga een peer tartin maken en een perencake. Ook gaan er een paar in stukjes voor in de vriezer, zodat ik ze kan gebruiken voor smoothies.
Toast van zoete aardappel? Dat klinkt spannend, hoe maak je dat?



En appels en peren uit eigen tuin, wat supercool! Peren tarte tartin en perencake klinken ook jaloersmakend lekker...



Ik heb gister lekker makkelijk maar wel heel lekker gekookt. Flamkuchen uit de oven van wraps. Volkoren wraps (uit een pakje ) "besmeerd" met een mix van yoghurt, crème fraich en tijm. Daarop alleen gebakken spekjes voor mijn man en spinazie, ui en spekjes voor mij. 10 min op 200C in de oven en klaar!

Voor de overige wraps heb ik lamsgehakt gebakken met ui, tomaat, harrissa (had ik nog ingeweckt staan), munt en peterselie. Gerold met extra spinazie in een tortilla was het heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Flammkuchen, lekker!! Marloes, voel je je inmiddels al wat fitter?



De perentaartjes klinken ook erg lekker. Dadelijk in de herfst ga ik er ook zeker weer eens één maken. Heb ook ooit als toetje een crumble gemaakt met peer, braam en een scheutje port.

Zoete aardappel toast ben ik ook benieuwd naar!



Vandaag iets zelf gemaakt wat al lang op mijn lijstje stond: hamburgers. Zo lekker! Had gehakt gehaald bij de slager en een recept van Elle Eten (de ultieme hamburger, dacht díé moet ik hebben!). Dat ga ik zeker vaker doen!
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ben weer wat minder actief vanwege stage. Heb het daardoor erg druk en vind het ook best lastig om nog tijd te nemen wat uitgebreider te koken of dingen uit te proberen. Klinkt lekker wat jullie allemaal maken! Hamburgers @ elko

Die flammkuchen klinkt ook erg lekker. En @Fleet, goed bezig! Allemaal vers en lekker inderdaad
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Nou, Marloes, eigenlijk heel simpel! Je duwt dus gewoon een plak (niet te dik) gesneden aardappel in: je toaster!



Neem dan wel de oranje zoete aardappel. Je hebt ook die met een paars vel en witte binnenkant en die zijn een stuk steviger, heb ik gemerkt met al die keren dat ik er friet van heb gemaakt. In de toaster was die ook aan de binnenkant nog een beetje rauw, dus wil het binnenkort nog met de oranje variant proberen. Het 'recept' (want, tja, iets in de toaster duwen behoeft net zo weinig uitleg als een magnetron maaltijd ) zegt 8 minuten in de toaster. Moet er nog een beetje mee experimenteren geloof ik.



De mijne had ik belegd met avocado. Erg lekker! Met notenboter en banaan schijnt ook lekker te zijn, evenals tonijnsalade. Vind het zo ideaal, gewoon ontbijten met een bord groenten terwijl het niet zo voelt. En eens een vervanger voor de eeuwige boterham.



Die wraps klinken wel echt 'to die for'...



Onze lokale supermarkt heeft nooit lamsvlees. Ik ben nu verhuisd met het werk, en daar ligt een AH XL dichtbij. Dus kan ik voortaan ook vaker lamsvlees scoren, zo lekker!



Elko, ik ga op zoek naar het recept, de titel was het wel waard?
Alle reacties Link kopieren
Leuk van die zoete aardappel toast! Ga ik ook eens doen. Ik eet vaak zoete aardappel, maar variaties zijn altijd fijn.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Wow, dat het zo makkelijk kan zijn, we hebben geen toaster helaas maar in het tosti ijzer kan ik het dan ook proberen. Klinkt ideaal voor het ontbijt idd.

Hoe was de onigiri geworden?



@elko die crumble klinkt ook heerlijk! Ik ben nog steeds snel duizelig maar heb weer een stuk meer energie dan een paar weken geleden
Ha meiden, wordt er nog gekookt met dit warme weer? Ik heb gister witlofsalade met druif en appel gemaakt en erbij weer de "flamkuchen" met mini lamsgehaktballetjes en ui.



Dinsdag heb ik nog wel twee yoghurt/banaanbroden gemaakt voor de vriezer die erg goed gelukt waren maar verder heb ik niet zoveel puf. Vanavond wordt het een salade van geblancheerde sperziebonen en doperwten en ik moet nog even kijken wat ik er verder door doe maar de sperziebonen moeten in elk geval op en ik heb geen zin om nog boodschappen te doen.



Een tijdje terug had ik stoofvlees van de buffelboerderij meegenomen en daar heb ik afgelopen zondag een stoofpotje van gemaakt (toen was het nog niet zo warm en stoofvlees kan voor mij altijd ) Wat is dat een lekker mals vlees zeg! Echt jammer dat ze dat niet gewoon in de supermarkt verkoopt. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ook weinig puf om te koken. Zondag lasagne gemaakt waar we 2 dagen van konden eten en een dag gebakken aardappelen met vis en erwtjes (oudste is verzot op erwtjes, doe kunnen we pas halverwege de maaltijd op tafel zetten omdat ze het anders vertikt ook nog maar iets anders te eten).

Gisteren deze bonensalade gemaakt, zelf nog spekjes en pijnboompitten toegevoegd. Vond het erg lekker, maar wel dooreten want eenmaal koud vond ik de bonen minder lekker.



Vanavond kookt mijn schoonmoeder, maar zal waarschijnlijk ook iets makkelijks zijn zoals huzarensalade (zelf gekocht dus, niet zelf gemaakt).
Nou Marloes, ik geef het je te doen, in de zwangerschap steevast door blijven koken.



Elko, wat grappig. Wij hebben dat met champignons. Dan eet ze die braaf op en dan wordt het bordje vooruitgeschoven en mag de yoghurt op tafel.



Ik had ook weinig puf de afgelopen week, we hebben bizar veel feestjes gehad voor ons doen en ik heb de weekenden nodig om weer een beetje op te laden. Dus het kwam er niet echt van. Dit weekend iedere dag een dutje gedaan van twee uur en dan nog gewoon tien uur slapen 's nachts. Stond vanochtend wel voor de eerste keer in weken op zonder een humeur.



Afijn, de onigiri heb ik dus nog steeds niet gemaakt. Ga er deze week eens aan beginnen. Vorige week hadden we ook totaal geen interessante kook-week, we lopen op het einde van ons salaris en dan gaan we zo goedkoop mogelijk koken.



Morgen komt ons loon weer binnen. Woensdag ga ik een stoofschotel maken (officieel de eerste herfstdag, leek me wel gepast), en van het weekend een pastagerecht dat ik op Pinterest heb gevonden. Met peer, bacon en blauwe kaas. Voor dochter dan een bordje zonder blauwe kaas.
Dag dames! Wordt er nog gekookt?



Deze week lekkere gerechten op het menu staan. Ik kook wel voor twee dagen meestal, is met een jong gezin een stuk gemakkelijker. Gisteren heb ik een rode linzen - zoete aardappelsoep gemaakt, van Jamie. Erg lekker! Zelfs dochter at er met smaak van (vroeg zelfs om een tweede kommetje!), ondanks de chilipeper die er in zat en zorgde voor een pittige nasmaak. Daar eten we vandaag weer van.



Morgen ga ik een recept uit het Jumbo Magazine maken, niet helemaal vers (er moet vleesfond in, waar ik dus nooit van gehoord heb, laat staan dat ik weet hoe ik het zelf moet maken ), maar mijn hoofd stond gewoon naar wéér een stoofschotel en toen ik het blaadje opensloeg was het meteen duidelijk dat ik die wel wilde proberen.



En voor vrijdag maak ik kipfilet, paar keer ingesneden, en stop ik daar mozzarella en tomaat tussen. Zag het op Pinterest staan, leek me heerlijk!



Ik heb overigens een poging gedaan dé puree (die van mijn moeder ) na te maken, helaas nog niet zoals gewenst. Zaten toch nog wat stukjes in en was verder heel glad en glanzend. Qua smaak was het 'em ook nog niet helemaal. Ik experimenteer nog even verder dus, morgen wil ik die bij de stoofschotel maken.
Die linzensoep klinkt lekker! Komt die uit zijn book superfood?



Fond gebruik ik ook heel soms uit een potje of anders gebruik ik gewoon bouillon in de plaats. Hoe is de stoofpot geworden? En de puree?



Ik ben nog wel aan het koken maar niet heel bijzonder. Vanavond heb ik bulgur gegeten met courgette, ui, wortel, broccoli en bloemkool in een tomatensaus met lekker veel oosterse kruiden (vooral veel komijnzaad). Was lekker!
Alle reacties Link kopieren
Was het allemaal gelukt Fleet? Het klonk lekker!



Marloes ik kook ook vaak wel vers maar niet bijzonder (stamppot bv). Maakt toch niet uit, als het je maar smaakt. Bovendien gaat je energie nu naar iets veel belangrijkers dan culinaire uitdagingen aangaan.



Afgelopen week stamppot op, lekker. Wel gesmokkeld: al geschilde aardappelen en gesneden andijvie gebruikt. Kwam om 6u thuis met de vermoeide meisjes dus dan wil ik het eten gewoon asap op tafel hebben. Gisteren preitaart gemaakt (recept van ons mam, mmmm) en morgen ga ik boeuf bourguignon maken. Recept uit de nieuwe allerhande, en er stonden meer leuke herfstrecepten in. Oh ja en vrijdag carrotcake gemaakt, samen met de oudste (ze mocht helpen met de bakvorm invetten, ingrediënten door elkaar roeren en dingen in de beslagkom doen. Ze was heel trots en de keuken heel vies daarna). Was supergoed gelukt, beste tot nu toe
@elke, helemaal waar, ik ben blij dat ik elke dag nog vers eet (of zelfgemaakt uit de vriezer) maar het hoeft echt niet steeds culinair over de top te zijn of iets nieuws.

Wel grappig trouwens, omdat ik het zo goed als nooit maak vind ik stamppot wel weer bijzonder. Misschien wel een idee om binnenkort weer eens te maken, lekker met andijvie (is het seizoen alweer begonnen?)



Gister wraps gevuld met gehakt/groenten/tomaatmengsel en daarna nog even in de oven gedaan met een laagje kaas erover. Van de vulling heb ik extra gemaakt voor de vriezer zodat ik met wat pasta erbij nog een x lekker eet.



Ik heb een pot gecondenseerde melk staan die op moet. Iemand nog tips?
Hoe was de boeuf bourgone geworden Elko?



Wat leuk dat je al samen met je dochter aan het bakken bent, lijkt me ook heel leuk om over een aantal jaar samen met mijn kleine meid de keuken onder te smeren



Morgen maak ik een plaattaart met kant en klaar deeg , pompoen, zoete uien, noten en geitenkaas.
Alle reacties Link kopieren
Als de pot nog dicht is: dulce de leche maken! En daarmee dan millionaires shortbread, of in brownies.

Of ook lekker: mississippi mud pie.

Of zelf mueslirepen maken en de gecondenseerde melk dus als plakmiddel.

Of gewoon zo op lepelen haha. Ik heb een tijdje terug nog iets gemaakte ermee, maar weet niet meer wat. Ga ik over denken...



Boeuf was heerlijk ja! De champignons vervangen door courgette, want die lust ik niet. En we kunnen er nog zeker 2 keer van eten



Ja samen koken en bakken daar keek ik ook erg naar uit. Wij hielpen vroeger ook al jong mee, ik stond op mijn 9e al met minimale hulp cake te bakken of tonijnsalade te maken.

Gisteren nog zelf appelmoes gemaakt, mocht ze helpen met de appelpartjes in de pan doen. En had ze zo 'n bot peutermesje gegeven (ze is niet lomp of onbeheerst dus durfde dat wel aan) en ging ze zelf de partjes nog kleiner snijden. Diepe concentratie, zo schattig.



En niets mis met kant en klaar deeg op z'n tijd toch
Ik dacht inderdaad ook gelezen te hebben dat jij het voor iets had gebruikt. Zelf ben ik niet zo'n fan van dulce de leche, net te zoet voor mij.



Na even gegoogled te hebben wilde ik eerst deze tulband gaan maken maar dat is me toch net iets teveel werk met de pompoen waar ik voor naar de supermarkt moet (die ik in huis heb is voor mijn plaattaart vanavond) dus het wordt dit recept wat ik met een beetje chcocolade in een tulbandvorm ga maken. Ben benieuwd!



Rond mijn 10de maakte ik inderdaad ook zelf de gevulde eieren en de cake voor de verjaardagen, lijkt me echt heel leuk straks met mijn eigen kind(eren) te kunnen doen.

Wat super schattig dat ze al zo geconcentreerd in de keuken aan het helpen is, lijkt me echt genieten!
Uiteindelijk zonder chocolade maar met jam en het recept een beetje aangepast maar de cake was echt heerlijk!



Vinden jullie ook niet dat die er goed gelukt uit ziet?

Alle reacties Link kopieren
Ziet er heerlijk uit Marloes! Die pompoentulband heb ik ook al vaker naar gekeken om te maken. Daar moet ik natuurlijk wel een tulbandvorm voor kopen, toch?
Haha zeker, zonder kan echt niet!
Marloes, een lekker toetje met gecondenseerde melk: Bola de Bolacha. een soort Portugese Tiramisu zeg maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven