Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Ohnee. Ik moet ook nog een giga buxus uit de moestuin halen en in mijn tuin zetten. Daarvoor heb ik de hulp van man nodig en die vindt het echt een be-la-che-lijk idee.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Bosbessen schreef op 17 oktober 2016 @ 15:17:

CC je bent er nog! Ik miste je al. Je planten snappen er niks van want alles groeit & bloeit momenteel haha. Beide vlinderstruiken zijn aangeslagen.



Lief Ik heb ontzettend veel aan mijn hoofd, zowel werk- als privésh*t en zit daardoor behoorlijk slecht in mijn vel.

In de spaarzame uurtjes dat ik forum blijft het vaak alleen bij wat lezen.



Heel fijn dat mijn plantjes zo goed zijn aangeslagen
...
Alle reacties Link kopieren
Dames, wat is het hier stil de laatste tijd. Alles goed met iedereen?
Alle reacties Link kopieren
Oh jawel hoor. Maar de tuin begint weg te zakken in winterslaap dus weinig meer te melden. Er bloeit nog wel zo het één en ander maar het was de afgelopen dagen 10 graden of kouder, dus zo langzaamaan vinden de zomerbloeiers het wel welletjes geloof ik.



We hebben wel dagelijks mussenbezoek, onmogelijk om ze nog te tellen, volgens mij had ik er eergisteren zo´n dertig op één foto en daarnaast zaten er nog minstens 30 in de heg te wachten op hun beurt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Tja hier ook alles rustig. Ik heb nog een paar laatste klussen te doen en ik twijfel of ik nog een keer mijn gras moet doen. Binnenkort een keer de bladblazer er overheen en mijn vijver uitzuigen met de laatste bladeren. Dan wachten tot mmmm maart denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Hier bloeit nog van alles, maar de bollen moeten nog de grond in. We zijn een beetje druk geweest met andere dingen.

Ik wil ook nog winterviolen planten in de bakken bij de voordeur, maar de zomerbloeiers en geraniums moeten er dan eerst uit, en die doen het nog prachtig. De fuchsia's staan nog volop in bloei. Als het nog wat kouder wordt, is het snel niet meer mooi en gaan ze er uit.

We zijn nog bezig met de dakkapel die we aan het bouwen zijn, dat moest eerst water en winddicht zijn.

Nu moeten we het van binnen nog afwerken.

Ik heb wel de vijgenboom die eerst in een pot stond, in de tuin geplant. Ben zeer benieuwd of die volgend voorjaar lekker hard gaat groeien...
Alle reacties Link kopieren
Mijn achtertuin ligt erg beschut dus het is er nog niet echt koud geweest. Alles is volop groen en de cosmea's bloeien nog als een malle! Nog geen herfstsfeer in onze tuin dus.
Alle reacties Link kopieren
CC

Hoop dat je het allemaal nog een beetje trekt



Bosbessen, ja dat durf ik wel aan, zet hem wel ergens beschut neer.



Hier zijn we passiebloem aan het kweken, die oranje bollen opengemaakt en op hoop van zege geplant. De eerste 6 zaadjes hebben hun hoofd al boven de aarde, dus maar een tweede bak aangeplant met nog meer zaadjes.



Hier barst het ook van de vogeltjes, van de week wel 30 spreeuwen tegelijkertijd in de tuin. Blijkbaar maakt mijn wingert besjes aan die ze lusten. Een herrie dat die beesten maakten! Een van de katten ging gelijk in jachtmodus. Meneer janssen niet, het boeide hem totaal niet.

Voor de rest veel mussen, mezen en af en toe wat ander vliegend spul. Kauwtjes, duiven, merels, lijsters, een roodborstje en iets wat ik niet thuis kon brengen. Zo klein als een mus, maar dan met wat geel erin. Het floot best een leuk deuntje.



De tuin gaat al redelijk in winterslaap hier, de wingert is rood geworden. Ben nog steeds de koffieprut aan het verspreiden in de tuin, ben benieuwd of het effect heeft volgend jaar.
Hier ook veel vogeltjes! Erg leuk om te zien. Ze eten hier lekker de druiven op.



De meeste van mijn planten bloeien ook nog, dus ik wacht nog heel even met snoeien. De snoei afval muur is neer, en de gaten in de conifeer vallen heel erg mee. Wil er trelissen voor plaatsen met kippengaas, zodat er minder katten aanloop is. Nieuwe klimplant erop en klaar.



Heb alleen per ongeluk de wingerd over de schuur vermoord. Alle bladeren lagen ineens op de grond, en ik kan maar niet vinden waar ik hem dan heb doorgeknipt. Heb nog zo mijn best gedaan met opletten! Het was net zo mooi rood aan het worden.
Alle reacties Link kopieren
Ladies, ik heb ooit in een lang verleden hier weleens gepost en lees regelmatig mee. Toen had ik nog geen tuin, nou ja , ik had de groene gevel van de straat, en ben nu verhuisd naar een huis met een grote tuin, met veel oogst materiaal. Nu bij iedereen het allemaal een beetje stil komt te liggen, ben ik voor mijn doen eindelijk weer eens in de tuin in de weer.



Heb vanochtend een bosbessenstruik, een frambozenstruik, een kiwi en een rode kornoelje geplant en wat bolletjes in de grond gedaan. De wisteria moet nog. Deze heb ik al een jaar of 4, maar stond al die tijd in een zielig potje een beetje te overleven in de toch wel schaduwrijke geveltuin, maar nu heb ik een echt fantastische plek uitgezocht.



We hebben in de voortuin een woekerbamboe staan en die wil ik er uithalen en iets nieuws er voor in de plaats, ik weet alleen niet wat. Iemand ideeën? Het moet een beetje inkijk in die hoek tegenhouden. Het staat tussen de ong 1.20m hoge heg en berk in.
He dames. Ik heb ook een vraag. Wij gaan volgende jaar verhuizen. Nu heeft het bedrijf wat de woningen grenzend aan onze tuin gaat verhuren ons benaderd voor een groen afscheiding, waar wij postief tegenover staan. Alleen nu was het voorstel een hekwerk met hedra. Nu hebben we ook een hedra staan en ik kan daar niet goed tegen. Nu willen wij een tegenvoorstel doen om een andere klimplant te nemen. Weten jullie een leuke klimplant voor deze optie. Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Leonie, moet je afscheiding het jaar rond groen blijven?
Alle reacties Link kopieren
Lekker bezig Mevrouw! Geen idee wat handig is op die plek, is het geen optie om de bamboe te kortwieken tot acceptabele grootte?
Mevrouw75, vuurdoorn? Groeit wel langzaam, maar aardig dicht en er komen besjes in waar de vogeltjes blij van worden!



Leoni, wilde wingerd? Groeit aardig snel en kleurt van groen naar rood in de herfst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 22 oktober 2016 @ 13:45:

Lekker bezig Mevrouw! Geen idee wat handig is op die plek, is het geen optie om de bamboe te kortwieken tot acceptabele grootte?Het is zo'n woekeraar via de wortels, dus afknippen heeft niet zoveel zin. De hoogte vind ik prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bosbessen schreef op 22 oktober 2016 @ 13:47:

Mevrouw75, vuurdoorn? Groeit wel langzaam, maar aardig dicht en er komen besjes in waar de vogeltjes blij van worden!



Leoni, wilde wingerd? Groeit aardig snel en kleurt van groen naar rood in de herfst.



Die vind ik heel lelijk, dus liever niet. Ik wilde wel sowieso ergens in de voortuin een lijsterbes zetten. Eventueel zat ik te bedenken om die op de plek van het krentenboompje die er ook ergens staat te zetten en dan in de hoek van de bamboe het krentenboompje, maar ja, dan hebben we in de winter wel wat inkijk, dus ik twijfel nog heel hard.



Op zich vind ik de bamboe erg leuk, maar heb geen zin in een bamboe door mijn hele tuin. Ik zat te denken aan pampasgras, maar dat zie ik overal en ben ik een beetje op uitgekeken. Iemand een ander soort hoog grasachtig iets? Of een bamboe-achtig iets dat als pol blijft en niet zo hard uitdijt?
Ik heb lampenpoetsersgras, maar dat lijkt misschien wel te veel op pampasgras..
Alle reacties Link kopieren
quote:MallePietje75 schreef op 22 oktober 2016 @ 14:32:

Ik heb lampenpoetsersgras, maar dat lijkt misschien wel te veel op pampasgras..

Ik vind hem erg leuk, houd hem in mijn achterhoofd voor een andere plek, mits hij lekker hoog wordt (ik lees 1m, en dat is iets te laag).



De plek is trouwens behoorlijk in de schaduw door de heg.
Haha okay, dan weet ik verder ook niks meer. Heerlijk, die eerlijkheid.



Nou het eerste gele vlinderstruik stekje is onderweg naar Felix. Verstekken duurde toch al gauw zo'n anderhalf tot 2 maanden, dus allemaal tegelijk stekjes maken gaat denk ik niet lukken. Ik heb nog steeds het lijstje, dus wil er al iemand wat? Ik heb nu weer plek voor 1 en de struik is nog niet gesnoeid. Kan ook wachten tot het voorjaar, maar dan weet ik niet wanneer ik weer uitlopers heb.



Zal later vandaag ook nog even een foto plaatsen van de struik want ik weet bij god niet tot hoe laag ik moet snoeien. Hij is nogal verhout aan de onderkant, en sommige takken dacht ik dat die dood waren maar komt er toch weer een knop aan.
Mevrouw75 vibernum een idee? Ik heb er zelf net 3 gekocht dus ik ben fan haha.



@leoni, ik las laatst iets over wintergroene clematis. Die overweeg ik als alternatief voor de druif maar heb me er nog niet echt over ingelezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 22 oktober 2016 @ 15:37:

Mevrouw75 vibernum een idee? Ik heb er zelf net 3 gekocht dus ik ben fan haha.



@leoni, ik las laatst iets over wintergroene clematis. Die overweeg ik als alternatief voor de druif maar heb me er nog niet echt over ingelezen.Mwah, daar ben ik ook al niet zo'n fan van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 22 oktober 2016 @ 14:02:

[...]





Het is zo'n woekeraar via de wortels, dus afknippen heeft niet zoveel zin. De hoogte vind ik prima.Uitgraven die handel en dan weer ingraven in een grote plastic teil, dan kan hij niet meer woekeren!
Alle reacties Link kopieren












De rode wingert, hij groeit over waslijn dat ik daar speciaal voor heb opgehangen. Hij kleurt leuk moet ik zeggen. Van de zomer heb ik er glinsterdingen in gehangen, best een leuk effect omdat de wingert als een soort gordijn in de tuin hangt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al 20 miniplantjes van het passieflora experiment, dit gaat goed!
Alle reacties Link kopieren
Bosbessen, bedoel je je vlinderstruik snoeien? Dat kan je tot behoorlijk laag doen, maakt niet zoveel uit.



Ik weet niet of je dat nu nog wil doen, ivm de komende vorst. Je kan het ook pas in het voorjaar doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven