Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
In het nieuwe huis krijgen we ook de mogelijkheid om meerdere vuilnisbakken kwijt te kunnen! Dan heb ik wel een grotere keuken nodig dan nu. Nu heb ik een keuken van 4 m2, dus afval scheiden is nu niet haalbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 05 oktober 2016 @ 18:52:

Kan van alles zijn! Funda zegt redelijk onderhouden. Er zit een cv ketel in. Maar wat nou het grote probleem is? Makelaar reageert nog niet op mijn berichtje, als hij dat wel doet is mijn eerste vraag ook zeker wat de reden is dat het zolang te koop staat. We hebben een plan om er van het weekend anders gewoon langs te rijden en de buren uit te horen.



Dingen die ik wil we willen in de toekomstige tuin:



Boomgaard (heb al wat fruit en notenbomen in mijn huidige tuin)



Kippen (gras zaaien onder de boomgaard en daar de kippen parkeren)



Smidse, vriends idee. Inclusief slijpsteen en dergelijke. Het lijkt hem geweldig om zijn eigen zwaarden te smeden.



Grote siertuin, want dat behoeft geen uitleg.



Moestuin, want eetbaar en scheelt dik in de kosten, want in het nieuwe huis gaat er ruimte zijn voor een vriezer. Das een luxe die ik nu niet heb.



Broeikas, handig voor zaailingen en fruit dat warmte nodig heeft.



Of er een vijver komt weet ik nog niet, er zijn nog niet echt concrete plannen dat de schoonouders erbij komen wonen in een mantelzorgwoning/gedeelte. Die hebben koikarpers. Mocht het doorgaan dan komt er een grote vijver, zou praktisch zijn als daar ook nog in gezwommen/ gepoedeld kan worden.



Vriend begon over een geit. Nee.Twee geiten doen joh. Is zo leuk! En functioneel. Nooit meer grasmaaien. Ze eten ook je etensresten behalve vlees natuurlijk en ze zijn waanzinnig leuk gezelschap. In een koivijver kun je helaas niet zwemmen dan zou je voor twee vijvers moeten gaan. Koi kunnen ziek worden van bacteriën op ons lijf. Er zitten ook veel afvalstoffen (vissenpoep) in een koivijver. Ik raad dus af daar in te gaan zwemmen!
Alle reacties Link kopieren
Goed om te weten! Dan alleen een koi vijver dus.
Alle reacties Link kopieren
Hou bij een koivijver wel rekening met hoge kosten mbt electra. De pomp is zwaar en staat 24/7 aan. (Je schoonvader zal dat best weten) dus wellicht vallen zonnepanelen binnen het budget. Beetje jammer als je milieubewust wil leven maar je 700 euro mag bijbetalen op de eindafrekening ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Daar zijn we al mee bezig! Uitzoeken over het hoe en wat van energiebesparende maatregelen en isolatie en subsidies en leningen daaromheen.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt als een droomstek Felix! Vooral die kippen in de boomgaard klinkt goed. Wat dacht je van een stel mini-varkens?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Wat waren we ver gezakt! Ik moest helemaal zoeken naar dit topic.



Ik kom even melden dat ik een bloeiende zonnebloem heb. Is dat bijzonder? Zal ik een foto naar Helga sturen?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zoveel over zonnebloemen, dus of het bijzonder is...geen idee. Maar wel lekker vrolijk, nu de meeste andere bloemen verdwijnen uit de tuin.

Vandaag de tuin winter klaar gemaakt, onkruid gewied, bollen in de grond, viooltjes geplant, de sierappelboom weer een beetje in model gemaakt en het gras voor de allerlaatste keer gemaaid. Heerlijk om bezig te zijn. Flip (onze huismerel) kwam ook gezellig langs om in de ongewoelde te wroeten.

Ik wil nog wat extra bollen kopen, vooral Aliums, die vind ik altijd prachtig. Waar kopen jullie je bollen, toevallig ook een goed online adres?



Gisteren op de markt heb ik artisjokkenbloemen (heten die dingen zo?) gekocht. Dus kan binnen voorlopig ook genieten van groene pracht.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk topic weer! Helaas niet veel aan tuin kunnen doen dit jaar, behalve een erg leuk kinderkopjes pad aangelegd. Daarna zwanger en overal pijn dus hield het op.... volgend jaar weer aan de slag!

We wonen op een boerderij en hebben tot nu toe nog geen echte bomen op het erf. Ik wil graag een mooie groep bomen die de achtertuin van schaduw gaan voorzien. Er zijn wel een paar voorwaarden:

-niet te gek veel bladverlies

-redelijk snelgroeiend

-moeten tegen een stootje kunnen, want komen ongeveer midden in een weiland, waar ze dus veel wind vangen.

-een plus zou ook zijn dat de boom mooi vrucht draagt en eventueel andere kleur blad krijgt



Uiteindelijk wil ik een soort mini bos maken, maar ik denk dat het slim is om met de hoogste bomen te beginnen.

Ik denk zelf in ieder geval aan een wilg en paardenkastanje. Ik zoek nog tips van jullie omdat ik er zo op Google niet uitkom!
Alle reacties Link kopieren
Hier echt flink gewerkt. Deze week nog een dag en dan is het wel klaar en mogen de blaadjes allemaal gaan vallen. Ik moet trouwens nog wel wat snoeien. Ik heb een passie staan. Weet iemand wat ik daarmee moet doen?
Hier vanochtend een poging gedaan tot de takkezooi opruimen (de muur is neer hoera!), maar mijn idee wilde niet dus werd er even bloed chagrijnig van, omdat ik dus letterlijk iemand anders zijn troep op sta te ruimen. De gaten in de conifeer vallen gelukkig mee, dus heb besloten om het volgend jaar dicht te maken met trelissen en daar dan kippengaas en een klimplant tegen aan te doen. Nog even bedenken welke.



Durf nog niet te gaan snoeien, mijn vlinderstruik staat nog in bloei en de hele tuin ligt al vol zooi vanwege die muur... Kijk het nog even een weekje aan. Of twee.
Nou, ik heb hier alles water gegeven en vochtig gehouden.

Kruiden begonnen net mooi te groeien en nu zakt de temperatuur.

Maar de rozemarijn leeft nog. De aardbeien... Die was ik al bijna vergeten.

Ik wacht tot oktober tot ik het opruim. Zoveel werk is het niet.

Als ik nu de kruiden besproei dan gaan ze nog lekker geuren met die zon.
Het regent hier genoeg dus geen water gegeven de afgelopen dagen. Wel lekker nog zo met het zonnetje.
Alle reacties Link kopieren
quote:MevrouwMina schreef op 09 oktober 2016 @ 18:28:

Heerlijk topic weer! Helaas niet veel aan tuin kunnen doen dit jaar, behalve een erg leuk kinderkopjes pad aangelegd. Daarna zwanger en overal pijn dus hield het op.... volgend jaar weer aan de slag!

We wonen op een boerderij en hebben tot nu toe nog geen echte bomen op het erf. Ik wil graag een mooie groep bomen die de achtertuin van schaduw gaan voorzien. Er zijn wel een paar voorwaarden:

-niet te gek veel bladverlies

-redelijk snelgroeiend

-moeten tegen een stootje kunnen, want komen ongeveer midden in een weiland, waar ze dus veel wind vangen.

-een plus zou ook zijn dat de boom mooi vrucht draagt en eventueel andere kleur blad krijgt



Uiteindelijk wil ik een soort mini bos maken, maar ik denk dat het slim is om met de hoogste bomen te beginnen.

Ik denk zelf in ieder geval aan een wilg en paardenkastanje. Ik zoek nog tips van jullie omdat ik er zo op Google niet uitkom!



Ik weet niet of wilgen wel goed tegen een stootje kunnen. Ik zie vaak omgewaaide wilgen na een fikse storm. Ik zou deze zelf niet kiezen.



Is een vijg wat? Kunnen lekker groot worden, hebben mooi blad (niet mooi wisselend van kleur, wel mooie vorm) en lekkere vruchten.

En vroeger had iedere boerderij wel een walnoot op het erf staan.

En een tamme kastanje is fijn, omdat je daar ook weer de vruchten van kunt gebruiken.

Wanneer je niet te veel bladverliezende bomen wilt, dan wordt het wel lastig met loofbomen. Maar de bladeren zijn goed voor de grond.
Alle reacties Link kopieren
quote:nursy schreef op 09 oktober 2016 @ 18:42:

Hier echt flink gewerkt. Deze week nog een dag en dan is het wel klaar en mogen de blaadjes allemaal gaan vallen. Ik moet trouwens nog wel wat snoeien. Ik heb een passie staan. Weet iemand wat ik daarmee moet doen?





Je mag helemaal zelf weten wat je met je passie doet! Je kan hem terug snoeien tot 10 cm of gewoon laten voor wat het is.



Die van mij, ik laat de paarse voor wat het is, die groeit prima zo.

De witte is dit jaar ontploft, die gaat terug gesnoeid worden want het wordt een zooitje zo.

Naast de witte zit ook nog een andere paarse, die begon pas in augustus uit te lopen (zoals elk jaar). Die laat ik gewoon gaan.



Ik heb een nieuwe plant, bij een leeg staand pand gevonden. Blijkbaar had een van de vormalige krakers een mini kruidentuin, daar stond een salie die het uitstekend deed, tussen de woekerende bramen. Die staat nu in de tuin. Mocht ik ooit klopgeesten krijgen, dan ben ik gewapend!



Verder heb ik een zonnewijzer gekregen van een soort zwerver/kunstenaar, die een soort kunsttuin had aangelegd onder een viaduct. Hij heeft trouwens gewoon een huis, maar hij koos ervoor om zoveel mogelijk buiten te zijn. Die kunsttuin vond de gemeente niet zo'n puik plan, dus de kunstenaar moest het weghalen op last van de politie. Heel leuk gesprek met die vent gehad, en als ik iets zag wat ik leuk vond moest ik het vooral meenemen.



Heel gesprek over de huidige woningmarkt en ik heb hem foto's laten zien van een leegstaand brocante museum waar ik laatst was . Wat trouwens een van mijn favoriete locaties is tot nu toe, mijn hemel wat staat daar veel leuks weg te rotten!



Ik mocht de zonnewijzer hebben, wel in heel slechte staat, maar dat is leuk om in de winter op te knappen.

Daar ben ik dus gisteren mee begonnen. Echt een oudje, en alle originele delen zijn brons! Daar kwam ik pas achter toen ik de dikke lagen verf eraf krabte. Volgens mij gaat hij heel leuk worden!
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ik heb me ingeschreven voor de opleiding hbo-v! Ik ga terug naar school
Alle reacties Link kopieren
Ha collega verpleegkundige! Wat ontzettend leuk!
Alle reacties Link kopieren




Ik wil proberen de duale opleiding in te komen, daarvoor moet ik uiteraard solliciteren.

Ik moet een 21+ test doen, dus ik ben al flink mijn biologie aan het oppoetsen!
Wat een leuk nieuws allemaal Felix! Ben je er ook al achter wat nou het addertje onder het gras is van het huis wat jullie op oog hebben?
Alle reacties Link kopieren
Spannend, geen ervaring met de duale leerroute. Wellicht een tip dat als het ziekenhuis niet lukt en je iets met ouderen hebt het via een thuiszorgorganisatie of verpleegtehuis te proberen!
Alle reacties Link kopieren
Spannende dingen allemaal.



Gister kennis gemaakt met de buren. Leuke mensen en mijn bovenbuurman is een tuinman met grote bus. Dus als ik ooit van m'n stenen afwilde.. Graag! Hij blij want mooier uitzicht, ik blij want hulp is nooit weg. Hij krijgt ook regelmatig planten mee enzo. Dus in de lente komt ie even helpen. Heel fijn allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Nice Koettie! Altijd fijn dat soort mensen!



Nurs, ik moet me inschrijven voor voltijd, daarna solliciteren. Wordt ik ergens aangenomen dan wordt de opleiding omgezet in duaal, anders blijft het voltijd.

Het schijnt heel lastig te zijn om van een verzorgingstehuis naar het ziekenhuis te komen, en andersom een makkie. Dat heb ik wel van horen zeggen trouwens.



Bosbessen, nee geen idee! De makelaar heeft niet gereageerd op mijn twee mails
Alle reacties Link kopieren
Leuk Felix, dat je weer een opleiding gaat volgen.

Mag ik je aanraden te gaan kijken in de thuiszorg en in een verpleeghuis. En dan echt bij een verpleegkundige en het werk dat zij daar normaal doen. Het staat bekend is als de minst 'sexy' variant, maar is ook zulk mooi en waardevol werk! Ik werk zelf, zij het op afstand, voor de ouderenzorg en zie verpleegkundige in opleiding meestal kiezen voor het ziekenhuis (door oa wat jij zegt) en dat vind ik zonde. Daarom even mijn oproep Einde off-topic ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Kanon schreef op 10 oktober 2016 @ 20:58:

Leuk Felix, dat je weer een opleiding gaat volgen.

Mag ik je aanraden te gaan kijken in de thuiszorg en in een verpleeghuis. En dan echt bij een verpleegkundige en het werk dat zij daar normaal doen. Het staat bekend is als de minst 'sexy' variant, maar is ook zulk mooi en waardevol werk! Ik werk zelf, zij het op afstand, voor de ouderenzorg en zie verpleegkundige in opleiding meestal kiezen voor het ziekenhuis (door oa wat jij zegt) en dat vind ik zonde. Daarom even mijn oproep Einde off-topic ;)Zo ontzettend waar! Ik heb echt een super gave baan als HBO-V er in de ouderenzorg. Het is veel minder "saai" dan mij ooit werd voorgespiegeld op de opleiding!
Alle reacties Link kopieren
Mocht ik niet de normale duale weg in komen, dan zullen mijn stages wel vaak bij ouderen zijn omdat die nog wel redelijk wat plekken bieden, dan kom ik er vanzelf achter . Er is veel werk daar.



Sorry voor de enorme offtopic allemaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven