Recht op bijstand bij terugkomst wereldtrip 7 maanden

20-10-2016 17:18 1310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo medeforummers!





Ik ga dit jaar eind november 7 maanden op reis voor een Azië trip. Bij terugkomst heb ik uitgerekend nog zo een 1000 euro over, heb mijn baan moeten opzeggen voor de reis want branche waarin ik werk vond het natuurlijk een te lange periode.



Heb ik recht op een bijstandsuitkering als ik terug kom stel ik vind een paar weken lang of maandenlang bij terugkomst geen baan? Of niet? Iemand dit weet, kan het nergens echt het 100% antwoord vinden. En dit is puur om te informeren, natuurlijk ga ik ervan uit dat ik bij terugkomst weer baan heb!





Dankje alvast voor de antwoorden! Ik heb nog nooit een uitkering gehad, dus daarom deze vraag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebraa schreef op 21 oktober 2016 @ 19:02:

[...]



Droom lekker verder. De vraag was of je na terugkeer buitenland een bijstandsuitkering krijgt.

Je geeft zelf al het antwoord: JA.

Je kan het aanvragen JA.

Maar of je het KRIJGT is helemaal niet zeker.

En terugkeren vanuit het buitenland is heel iets anders dan thuiskomen van 7 maanden feesten/reizen.
Allemaal heel gezellig maar in een rechtsstaat als Nederland is de individuele mening van een forumbezoeker of ambtenaar irrelevant voor dit soort vragen. Als gemeenten al ruimte hebben voor eigen invulling zal dat toch echt niet zover gaan dat het onvoorspelbaar is of je een recht (!!) hebt of niet
quote:granny71 schreef op 21 oktober 2016 @ 19:05:

[...]

En terugkeren vanuit het buitenland is heel iets anders dan thuiskomen van 7 maanden feesten/reizen.Wat is daar precies, relevant voor het recht op een uitkering, zo "heel iets anders" aan? En vooral: waar staat dat precies?
quote:granny71 schreef op 21 oktober 2016 @ 18:57:

[...]



Droom lekker verder.

In mijn gemeente heb je (als je niet uit de ww komt) eerst 8 weken wachttijd, ingaande op de dag van aanvraag.



In die 8 weken moet je je dagelijks minimaal 4 uur in het gebouw van sociale zaken via computer solliciteren.

In die 8 weken spitten ze je hele administratie en je leven door.



Echt niet dat je zomaar even een uitkering krijgt.In jouw gemeente ja. Zonde voor jou. Ik heb het 3 keer zo gedaan. Naar het buitenland gaan, daar gaan werken en leven en de toerist uithangen en veel zien enzo, vervolgens je euris opmaken en dan terug naar nederland en daar een baan zoeken. En ondertussen een uitkering aanvragen. Alle keren had ik nog een klein beetje spaargeld uit het buitenland, en alle keren is daar nog nooit naar gevraagd. Evenmin naar mijn bankafschriften. Geen enkel probleem gehad.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, dit is een grap toch zeker?
quote:lothlorien schreef op 21 oktober 2016 @ 19:18:

En ondertussen een uitkering aanvragen. Bij het UWV toch? Heel geloofwaardig.
quote:Lady_Voldemort schreef op 21 oktober 2016 @ 18:02:

[...]





Voor een baan in een klerewinkel zullen ze wel niet zo toeschietelijk zijn inderdaad Als ik een klerewinkel had zo ik ook never nooit nie skypu. Maar als ik een ander bedrijf had wel hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:lothlorien schreef op 21 oktober 2016 @ 19:18:

[...]

. Alle keren had ik nog een klein beetje spaargeld uit het buitenland, en alle keren is daar nog nooit naar gevraagd. Evenmin naar mijn bankafschriften. Geen enkel probleem gehad.

Natuurlijk

Vooral doorgaan met sprookjes vertellen.

Daar heeft to veel aan.
quote:granny71 schreef op 21 oktober 2016 @ 19:58:

[...]



Natuurlijk

Vooral doorgaan met sprookjes vertellen.

Daar heeft to veel aan.Misschien heeft diegene wajong of wia ofzoiets. Anders kan dit echt niet inderdaad. De mensen die ik ken die dit toentertijd lukte waren altijd geforceerd bezig zo weinig mogelijk op de rekening te hebben.
Ik in ieder geval wel. Jammer dat het niet naar je zin is?
Alle reacties Link kopieren
quote:lothlorien schreef op 21 oktober 2016 @ 20:07:

Ik in ieder geval wel. Jammer dat het niet naar je zin is?Dus je bent verwijtbaar werkloos omdat je zelf je baan hebt opgezegd, je gaat feestvieren in het buitenland en bij terugkomst staan alle vleespotten van de sociale voorzieningen gewoon voor je open?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:lothlorien schreef op 21 oktober 2016 @ 20:07:

Ik in ieder geval wel. Jammer dat het niet naar je zin is?-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-10-2016 20:35
Reden: verwijderd ivm offtopic
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof ook echt niet, dat het zo makkelijk gaat allemaal. Maar TO, pak de telefoon en bel met de afdeling Sociale Zaken van je gemeente. Dan weet je het antwoord.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Die gaan echt geen uitspraak doen over een eventuele toe- of afwijzing zolang er geen aanvraag is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanochtend nog naar aanleiding van dit topic voor de zekerheid mijn gemeente opgebeld, het was geen enkel probleem een bijstandsuitkering aan te vragen als ik geen werk zou vinden bij terugkomst. Lieve dame aan de telefoon had zelf uitgerekend wat ik zou krijgen, gelukkig. Hoef ik me daar niet zorgen om te maken.



Mevrouw aan de telefoon wist zelfs te vertellen dat een bijstandsuitkering gewoon een recht is in Nederland, dat als je onder de 5000 euro als vermogen hebt je daar gewoon recht op hebt. Eind goed, al goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebraa schreef op 21 oktober 2016 @ 19:02:

[...]



Droom lekker verder. De vraag was of je na terugkeer buitenland een bijstandsuitkering krijgt.

Je geeft zelf al het antwoord: JA. Je valt onder dezelfde wetgeving als ieder ander. Gelukkig maar. Ambtenaren hebben de wet te volgen en gelukkig wordt deze niet bepaald door een willekeurige troela achter het loket.Klopt, dit zei de dame van de gemeente en het UWV ook. De rechtstaat in Nederland is zo geregeld dat je er recht op hebt, 100% zeker alle inwoners met Nederlandse nationaliteit.
Alle reacties Link kopieren
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-10-2016 20:49
Reden: verwijderd ivm op de man spelen
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:radeloosje88 schreef op 21 oktober 2016 @ 20:26:

Ik heb vanochtend nog naar aanleiding van dit topic voor de zekerheid mijn gemeente opgebeld, het was geen enkel probleem een bijstandsuitkering aan te vragen als ik geen werk zou vinden bij terugkomst. Lieve dame aan de telefoon had zelf uitgerekend wat ik zou krijgen, gelukkig. Hoef ik me daar niet zorgen om te maken.



Mevrouw aan de telefoon wist zelfs te vertellen dat een bijstandsuitkering gewoon een recht is in Nederland, dat als je onder de 5000 euro als vermogen hebt je daar gewoon recht op hebt. Eind goed, al goed.En ze vond het ook helemaal OK dat je een betaalde baan opgaf om maandenlang vakantie te gaan vieren, en heeft je nu alvast verteld dat je daarna gewoon je handje op mocht gaan houden?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
En mensen me maar uitlachen, zo een domme vraag is het dus niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 oktober 2016 @ 20:30:

[...]





En ze vond het ook helemaal OK dat je een betaalde baan opgaf om maandenlang vakantie te gaan vieren, en heeft je nu alvast verteld dat je daarna gewoon je handje op mocht gaan houden?Ze vond het goed dat ik zo ver vooruit deed denken, dat als ik geen werk vind wat ik trouwens niet verwacht je dit wel als vangnet hebt. En ze het goed vond dat ik alvast informeerde.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zalmsnipper schreef op 21 oktober 2016 @ 20:30:

Ha ha ha. Ik hoop dat het vliegtuig op de terugreis vertraging heeft. Een paar jaar.Dankje!
quote:pejeka schreef op 21 oktober 2016 @ 20:09:

[...]





Dus je bent verwijtbaar werkloos omdat je zelf je baan hebt opgezegd, je gaat feestvieren in het buitenland en bij terugkomst staan alle vleespotten van de sociale voorzieningen gewoon voor je open?

Nee. Maar er is mij duidelijk verteld dat er alleen wordt gekeken naar werkgeschiedenis in NL. Een buitenlandse werkgever doen ze niks mee, wordt niet meegewogen. Dus als je vanuit het buitenland blut aankomt kan je gewoon bijstand aanvragen.



Dat daar door deze en gene misbruik van wordt gemaakt en het halve forum dat oneerlijk vind is misschien wel terecht, maar maakt voor de wetgever niks uit. Oneerlijkheid staat niet in de wet beschreven.
Alle reacties Link kopieren
quote:toedeledokie schreef op 21 oktober 2016 @ 20:14:

Ik geloof ook echt niet, dat het zo makkelijk gaat allemaal. Maar TO, pak de telefoon en bel met de afdeling Sociale Zaken van je gemeente. Dan weet je het antwoord.Heb ik vanochtend gedaan, werd doorverbonden naar deze afdeling.
Alle reacties Link kopieren
...
Alle reacties Link kopieren
quote:radeloosje88 schreef op 21 oktober 2016 @ 20:32:

[...]





Ze vond het goed dat ik zo ver vooruit deed denken, dat als ik geen werk vind wat ik trouwens niet verwacht je dit wel als vangnet hebt. En ze het goed vond dat ik alvast informeerde.Als ik jou was zou ik een rijke vent zoeken. Dan is je kostje pas echt gekocht. Hoef je alleen nog maar te spreiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven