Recht op bijstand bij terugkomst wereldtrip 7 maanden

20-10-2016 17:18 1310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo medeforummers!





Ik ga dit jaar eind november 7 maanden op reis voor een Azië trip. Bij terugkomst heb ik uitgerekend nog zo een 1000 euro over, heb mijn baan moeten opzeggen voor de reis want branche waarin ik werk vond het natuurlijk een te lange periode.



Heb ik recht op een bijstandsuitkering als ik terug kom stel ik vind een paar weken lang of maandenlang bij terugkomst geen baan? Of niet? Iemand dit weet, kan het nergens echt het 100% antwoord vinden. En dit is puur om te informeren, natuurlijk ga ik ervan uit dat ik bij terugkomst weer baan heb!





Dankje alvast voor de antwoorden! Ik heb nog nooit een uitkering gehad, dus daarom deze vraag.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 21 oktober 2016 @ 14:14:

[quote]lothlorien schreef op 21 oktober 2016 @ 14:09:

Jaloers dat jullie allemaal niet meer op reis kunnen dames?[/quote]



Waarom wordt er altijd gelijk geroepen dat je wel jaloers zal zijn?

Ik begrijp dat echt niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Tiswa schreef op 21 oktober 2016 @ 14:24:

[...]





Mensen sparen jaren voordat ze op reis gaan. Of het zijn studenten die bij terugkomst nog gezellig naar paps en mams terug kunnen.

Je klinkt echt als een onwijs verwend nest! Hoezo moet de maatschappij gaan betalen voor het feit dat jij gezellig 7 maanden wil gaan flierenfluiten?



Precies!



Als je je het financieel kunt veroorloven zeker doen (en dan ben ik inderdaad wel een beetje jaloers), maar ik ben van mening dat je minstens voor een halfjaar na thuiskomst een financiële buffer dient te hebben. Zo niet, en je verwacht dat je 'je handje kunt ophouden', dan ben je echt verwend.
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 21 oktober 2016 @ 14:50:

[...]



Waarom wordt er altijd gelijk geroepen dat je wel jaloers zal zijn?

Ik begrijp dat echt nietDat vraag ik me ook af. Als mensen al jaloers zijn dan lijkt me dat dat eerder is op iemand die een reis gaat maken en haar zaakjes tiptop in orde heeft, niet op iemand die op reis gaat en niet eens weet of ze daarna nog kan eten en haar vaste lasten kan betalen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Mijn god. Dit is echt het domste topic ooit. Is het echt? Ik kan bijna niet geloven dat mensen zo denken.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 21 oktober 2016 @ 14:50:

[...]



Waarom wordt er altijd gelijk geroepen dat je wel jaloers zal zijn?

Ik begrijp dat echt niet

Omdat ze geen betere argumenten heeft.

Waarschijnlijk gewoon gelul, want ze komt ook niet vertellen hoe ze dat dan voor elkaar gekregen heeft of in welke situatie ze zit. Maar ik geloof niet dat de gemiddelde Viva bezoeker jaloers is op iemand in de bijstand. Beetje bijzonder dat er mensen zijn die denken dat mensen jaloers zijn op uitkeringsgerechtigden.
quote:lothlorien schreef op 21 oktober 2016 @ 14:09:

Jullie zijn wel slecht op de hoogte hoor. Ik ben ook teruggekomen na 4 jaar buitenland zonder baan. En ik heb binnen 2 weken probleemloos een uitkering aan kunnen vragen, dus het kan echt wel. Jaloers dat jullie allemaal niet meer op reis kunnen dames?Au contraire. Ik ben het reizen beu. Met uitkeringen heb ik geen ervaring maar lijkt me ook niet iets om jaloers op te zijn
Alle reacties Link kopieren
Mijn bek valt hier echt van open. Daar betaald de werkende medemens dus 30/40/50% inkomstenbelasting voor om zulke droeftoeters van te kunnen voorzien.

Wat voor opvoeding heb jij gehad TO? Uit wat voor TOKKIE gezin kom jij?
De humor ligt op straat meneer Sonneveld
anoniem_294483 wijzigde dit bericht op 21-10-2016 15:25
Reden: Straks is weer irmand beledigd :)
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ben nu toch wel nieuwsgierig naar wat jij net had neergezet Bugs!
quote:lothlorien schreef op 21 oktober 2016 @ 14:09:

Jullie zijn wel slecht op de hoogte hoor. Ik ben ook teruggekomen na 4 jaar buitenland zonder baan. En ik heb binnen 2 weken probleemloos een uitkering aan kunnen vragen, dus het kan echt wel. Jaloers dat jullie allemaal niet meer op reis kunnen dames?Tuurlijk als iemand ontslagen word moet ie eerst 4/6 weken solliciteren en het zonder welke uitkering dan ook doen,laat staan iemand die zelf ontslag heeft genomen en even gezellig naar de bijstand gaat die een uitkering gaat aanvragen ik weet niet in welke gemeente to woont maar dit word gewoon werken voor de uitkering niks meer en niks minder na al die weken dat ze eerst heeft moeten solliciteren.
quote:minnimouse schreef op 21 oktober 2016 @ 15:13:

[...]



Omdat ze geen betere argumenten heeft.

Waarschijnlijk gewoon gelul, want ze komt ook niet vertellen hoe ze dat dan voor elkaar gekregen heeft of in welke situatie ze zit. Maar ik geloof niet dat de gemiddelde Viva bezoeker jaloers is op iemand in de bijstand. Beetje bijzonder dat er mensen zijn die denken dat mensen jaloers zijn op uitkeringsgerechtigden.



Excuseer me dat ik niet meteen in de houding spring minniemouse. Ik was even met iets anders bezig.



Wat ik heb gedaan:



- baan in het buitenland opgezegd

- vanuit het buitenland vast beginnen solliciteren

- terug naar nederland komen

- inschrijven bij de gemeente

- afspraak maken bij uwv en alle sollicitaties en afwijzingen meenemen

- gesprek bij uwv over baankans en toekomstperspectief en reden van bijstand aanvragen

- doorsolliciteren

- 2 weken nadien had ik bericht dat bijstand was goedgekeurd, 3 weken later had ik geld

- 2 maanden later heb ik weer een fulltimejob en de uitkering niet meer nodig

- bijstand stopgezet bij uwv



Dus. Ik ben blij dat ik niet lang van de overheid heb hoeven leven, maar ik ben wel blij dat het er was toen ik het nodig had
quote:lothlorien schreef op 21 oktober 2016 @ 15:59:

[...]





Excuseer me dat ik niet meteen in de houding spring minniemouse. Ik was even met iets anders bezig.



Wat ik heb gedaan:



- baan in het buitenland opgezegd

- vanuit het buitenland vast beginnen solliciteren

- terug naar nederland komen

- inschrijven bij de gemeente

- afspraak maken bij uwv en alle sollicitaties en afwijzingen meenemen

- gesprek bij uwv over baankans en toekomstperspectief en reden van bijstand aanvragen

- doorsolliciteren

- 2 weken nadien had ik bericht dat bijstand was goedgekeurd, 3 weken later had ik geld

- 2 maanden later heb ik weer een fulltimejob en de uitkering niet meer nodig

- bijstand stopgezet bij uwv



Dus. Ik ben blij dat ik niet lang van de overheid heb hoeven leven, maar ik ben wel blij dat het er was toen ik het nodig had Hoef je niet zo raar tegen mini te doen want jouw houding naar haar toe slaat totaal nergens op!
Alle reacties Link kopieren
quote:lothlorien schreef op 21 oktober 2016 @ 15:59:

[...]





Excuseer me dat ik niet meteen in de houding spring minniemouse. Ik was even met iets anders bezig.



Wat ik heb gedaan:



- baan in het buitenland opgezegd

- vanuit het buitenland vast beginnen solliciteren

- terug naar nederland komen

- inschrijven bij de gemeente

- afspraak maken bij uwv en alle sollicitaties en afwijzingen meenemen

- gesprek bij uwv over baankans en toekomstperspectief en reden van bijstand aanvragen

- doorsolliciteren

- 2 weken nadien had ik bericht dat bijstand was goedgekeurd, 3 weken later had ik geld

- 2 maanden later heb ik weer een fulltimejob en de uitkering niet meer nodig

- bijstand stopgezet bij uwv



Dus. Ik ben blij dat ik niet lang van de overheid heb hoeven leven, maar ik ben wel blij dat het er was toen ik het nodig had

En jij vindt dit te vergelijken met je baan opzeggen om te gaan feesten/reizen?

Jij remigreerde terug naar je vaderland om wat voor reden dan ook.

Totaal iets anders dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:lothlorien schreef op 21 oktober 2016 @ 15:59:

[...]





Excuseer me dat ik niet meteen in de houding spring minniemouse. Ik was even met iets anders bezig.



Wat ik heb gedaan:



- baan in het buitenland opgezegd

- vanuit het buitenland vast beginnen solliciteren

- terug naar nederland komen

- inschrijven bij de gemeente

- afspraak maken bij uwv en alle sollicitaties en afwijzingen meenemen

- gesprek bij uwv over baankans en toekomstperspectief en reden van bijstand aanvragen

- doorsolliciteren

- 2 weken nadien had ik bericht dat bijstand was goedgekeurd, 3 weken later had ik geld

- 2 maanden later heb ik weer een fulltimejob en de uitkering niet meer nodig

- bijstand stopgezet bij uwv



Dus. Ik ben blij dat ik niet lang van de overheid heb hoeven leven, maar ik ben wel blij dat het er was toen ik het nodig had



Doe niet zo raar.

Bijstand krijg je via de gemeente.

En jij hebt gewoon gesolliciteerd en voldeed dus aan de eisen. Bovendien woonde jij in het buitenland en wilde je terug naar Nederland verhuizen, je situatie is dus totaal niet te vergelijken met het verhaal in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlinder1963 schreef op 21 oktober 2016 @ 16:01:

[...]



Hoef je niet zo raar tegen mini te doen want jouw houding naar haar toe slaat totaal nergens op!
quote:lothlorien schreef op 21 oktober 2016 @ 15:59:

[...]





Wat ik heb gedaan:



- baan in het buitenland opgezegd



*blablabla*

En daar ga je dus al de mist in, want TO is helemaal niet van plan om te gaan werken in het buitenland. Die wil cultuur snuiven en sfeer proeven, en haar spaargeld erdoorheen jassen.
quote:Asinum schreef op 21 oktober 2016 @ 15:38:

Ben nu toch wel nieuwsgierig naar wat jij net had neergezet Bugs! nee, was niet aardig en niet nodig
quote:lothlorien schreef op 21 oktober 2016 @ 15:59:

- bijstand stopgezet bij uwvJe lult. Bijstand gaat via de sociale dienst, niet via het UWV.
Alle reacties Link kopieren
quote:lothlorien schreef op 21 oktober 2016 @ 14:09:

Jullie zijn wel slecht op de hoogte hoor. Ik ben ook teruggekomen na 4 jaar buitenland zonder baan. En ik heb binnen 2 weken probleemloos een uitkering aan kunnen vragen, dus het kan echt wel. Jaloers dat jullie allemaal niet meer op reis kunnen dames?



Dat is dan jaren geleden, want in augustus woonde je nog in Portugal, al jaren l?

Of ben je onlangs terug gekomen en kreeg je een uitkering omdat je al jaren in Portugal voor een Nederlands bedrijf hebt gewerkt?



Beide situaties verschillen nogal van die van TO, dus niet te vergelijken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Lady_Voldemort schreef op 21 oktober 2016 @ 16:55:

[...]





En daar ga je dus al de mist in, want TO is helemaal niet van plan om te gaan werken in het buitenland. Die wil cultuur snuiven en sfeer proeven, en haar spaargeld erdoorheen jassen.Dat geloof ik graag, maar dat maakt niks uit. Als zij kan laten zien dat ze bijvoorbeeld de laatste maand vanuit het buitenland heeft gesolliciteerd, komt ze hier gewoon in aanmerking voor bijstand. Wereldreis of niet, dat maakt voor uwv/sociale dienst/whatever niks uit. Ook al vinden wij dat hier met zn allen oneerlijk en niet getuigen van goed fatsoen. Daar kijken ze namelijk niet naar.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat zij dan naar een sollicitatiegesprek wanneer zij wordt uitgenodigd?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Geen idee. Skype? bij mijn werkgever kon ik een skypegesprek inplannen. Maar dat zal vast niet voor elke baan kunnen.
Van het geld dat je nodig denkt te hebben, zit daar ook een post onvoorzien in? Of is die 1000 euro bedoeld voor onvoorziene kosten?
quote:lothlorien schreef op 21 oktober 2016 @ 17:55:

Geen idee. Skype? bij mijn werkgever kon ik een skypegesprek inplannen. Maar dat zal vast niet voor elke baan kunnen.Voor een baan in een klerewinkel zullen ze wel niet zo toeschietelijk zijn inderdaad
;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven