Geld & Recht alle pijlers

Wat moet jullie 18 jarige zelfbetalen?

22-10-2016 10:09 85 berichten
Mijn oudste wordt in januari 18. Vanaf april krijgt hij dan dus studiefinanciering. Hiernaast heeft hij ook nog een bijbaan.



Ik twijfel wat hij daarvan moet gaan betalen. Ik vind in iedergeval de zorgverzekering. En krijgen jullie 18 jarige nog kleedgeld of zijn jullie daar toen mee gestopt?



Uiteraard ga ik dit ook met hem opnemen, maar ben benieuwd hoe andere ouders dat doen.
quote:Principe-Prinses schreef op 22 oktober 2016 @ 12:16:

Wij betalen alles zolang ze op school zitten. Of een kind nu 15 of 19 is maakt voor mij niet uit. Bijbaantjes verdienen niu niet zoveel dat het in levensonderhoud kan voorzien.



Wel gaan alle lasten van hun rekeningen af, zodat ze zien wat het kost.



Ze krijgen 125 per maand aan leefgeld en rijbewijs betalen wij ook (verjaardagscadeau van 18+19e verjaardag).



Ik wil ze afleveren met alles op orde, dus beroepsopleiding en rijbewijs en zonder schulden.



Je leert ze heus wel met geld om te gaan als ze werken en zien wat alles kost. En dan zijn ze begin 20 als ze klaar zijn met hun beroepsopleiding.



Ik snap niet dat ouders op hun 18e zeggen: Zo, nu mag je het allemaal zelf doen. Het kost allemaal een godsvermogen en hun inkomsten zijn laag.



En als je het niet hebt als ouder? Wij zijn er echt even voor gaan zitten om te bepalen wie wat betaalt. Van je bijbaan kun je jezelf prima kleden en in zakgeld voorzien.



Kinderbijslag valt weg en daar komt niets voor terug. Wij willen onze kinderen ook zonder schuld door hun studie loodsen, maar dat lukt alleen als ze zelf ook iets bijdragen.
quote:sssssst schreef op 22 oktober 2016 @ 10:46:

MBO krijgt stufi, als je niet weet hoe het zit zeg dan niks in dit topic.

Nou inderdaad.



TO ik zat op mijn 18e in 6vwo en woonde dus nog thuis. Ik hoefde geen kostgeld te betalen. En ouders betaalden iets van 200 als ik op vakantie ging (leuk extraatje, superlief van ze!) en ze betaalden mijn zorgverzekering.

Telefoon, sport, kleding, eten buitenshuis en leuke dingen betaalde ik zelf.



Toen ik 3/4 jaar later op kamers ging veranderde dat wel.
Over zulk soort financiele dingen hebben wij wel gedacht voordat ik stopte met de pil. Vanaf dag ik van zijn leven hebben wij geld apart gezet voor 'later' (studeren, rijbewijs) . Gelukkig hebben we dat niet nodig gehad en konden we zijn studie gewoon betalen dus die centen heeft hij nu op zijn spaarrekening. Ik vind echt dat je kinderen wat te bieden moet hebben voordat je ze op de wereld zet.
Ik moest vanaf mijn achttiende (ben inmiddels 22, dus situatie is nog wel vergelijkbaar lijkt me) alles zelf betalen op mijn studie na. En dat red je ook prima. Voor zorgverzekering krijg je de zorgtoeslag en voor alle andere dingen werk je. En als je niet werkt heb je al die andere dingen gewoon niet.
quote:Blondie456 schreef op 22 oktober 2016 @ 12:38:

Over zulk soort financiele dingen hebben wij wel gedacht voordat ik stopte met de pil. Vanaf dag ik van zijn leven hebben wij geld apart gezet voor 'later' (studeren, rijbewijs) . Gelukkig hebben we dat niet nodig gehad en konden we zijn studie gewoon betalen dus die centen heeft hij nu op zijn spaarrekening. Ik vind echt dat je kinderen wat te bieden moet hebben voordat je ze op de wereld zet.Tja, soms wijzigen financiële situaties nadat je je kinderen op de wereld had gezet. Ik heb al tien jaar lang nauwelijks inkomen. Ik had 150.000 gespaard kunnen hebben voor de studies van de kinderen als ik de baan van toen van nog had gehad. Nu hebben we nog geen derde van dat bedrag gespaard voor drie kinderen. Het is niet anders, de hypotheek moet ook (af)betaald.
quote:MrsLady schreef op 22 oktober 2016 @ 12:40:

Ik moest vanaf mijn achttiende (ben inmiddels 22, dus situatie is nog wel vergelijkbaar lijkt me) alles zelf betalen op mijn studie na. En dat red je ook prima. Voor zorgverzekering krijg je de zorgtoeslag en voor alle andere dingen werk je. En als je niet werkt heb je al die andere dingen gewoon niet.Kun je niet helemaal vergelijken want jij krijgt nog stufi waarschijnlijk.
quote:Principe-Prinses schreef op 22 oktober 2016 @ 12:16:

Wij betalen alles zolang ze op school zitten. Of een kind nu 15 of 19 is maakt voor mij niet uit. Bijbaantjes verdienen niu niet zoveel dat het in levensonderhoud kan voorzien.



Wel gaan alle lasten van hun rekeningen af, zodat ze zien wat het kost.



Ze krijgen 125 per maand aan leefgeld en rijbewijs betalen wij ook (verjaardagscadeau van 18+19e verjaardag).



Ik wil ze afleveren met alles op orde, dus beroepsopleiding en rijbewijs en zonder schulden.



Je leert ze heus wel met geld om te gaan als ze werken en zien wat alles kost. En dan zijn ze begin 20 als ze klaar zijn met hun beroepsopleiding.



Ik snap niet dat ouders op hun 18e zeggen: Zo, nu mag je het allemaal zelf doen. Het kost allemaal een godsvermogen en hun inkomsten zijn laag.

Idem hier. Alleen onze jongste zoon zit nog op het HBO. Als je het kunt betalen waarom zou je het dan niet aan je kind uitgeven,beter nu dan na je dood toch. En hij is mij te zuinig af eerlijk gezegt,ik vind dat hij wel wat nieuwe kleding kan gebruiken,gezellig shoppen, maar hij vindt dat hij nog genoeg kleding in zijn kast heeft

Had mijn moeder maar 1 keer hoeven te vragen om gaan shoppen,ik stond al klaar ook al puilde mijn kledingkast uit
Alle reacties Link kopieren
Hier een 18 jarige dochter. Ze woont sinds augustus op kamers. Studeert aan de universiteit van Utrecht. Wij betalen haar collegeld en kamerhuur. Verder betaalt ze alles zelf. Door te lenen en een kleine bijbaan. Regelmatig stoppen we haar iets extra's toe.
Alle reacties Link kopieren
wij betalen alles wat studie gerelateerd is, haar zorgverzekering en uitvaartverzekering. Haar sport betalen wij indirect deels omdat zij de zorgtoeslag mag houden, verder betaalt ze zelf kleding, telefoon etc.. Ze heeft bijbaan in de horeca en woont nog thuis (omdat zij het zonde vindt om op kamers te gaan wonen, ze is geen stapper en heeft niets met "het studentenleven" )..



No 2 zit op MBO, is nog geen 18 dus geen stufi, wij betalen ook voor hem studie (is in zijn geval boeken, nog geen schoolgeld) en tot 1-1 zijn OV (dan studentenov) , hij heeft bijbaan voor leuke dingen en extra's . Hij krijgt nog zakgeld (is 16) en uiteraard betalen wij de rest nog voor hem.



no. 3 zit nog op VO, dus hij krijgt zakgeld . wij betalen mobiel en kleding.
quote:sssssst schreef op 22 oktober 2016 @ 12:45:

[...]



Kun je niet helemaal vergelijken want jij krijgt nog stufi waarschijnlijk.

Nee, ben nu mijn master in gegaan, dus krijg ook geen stufi meer en moet lenen. Enige wat in die situatie niet vergelijkbaar is, is dat ik op kamers ben gaan wonen.



Overigens krijg je op MBO nog gewoon stufi hoor, dus die situatie was wel vergelijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Principe-Prinses schreef op 22 oktober 2016 @ 12:16:

Wij betalen alles zolang ze op school zitten. Of een kind nu 15 of 19 is maakt voor mij niet uit. Bijbaantjes verdienen niu niet zoveel dat het in levensonderhoud kan voorzien.



Wel gaan alle lasten van hun rekeningen af, zodat ze zien wat het kost.



Ze krijgen 125 per maand aan leefgeld en rijbewijs betalen wij ook (verjaardagscadeau van 18+19e verjaardag).



Ik wil ze afleveren met alles op orde, dus beroepsopleiding en rijbewijs en zonder schulden.



Je leert ze heus wel met geld om te gaan als ze werken en zien wat alles kost. En dan zijn ze begin 20 als ze klaar zijn met hun beroepsopleiding.



Ik snap niet dat ouders op hun 18e zeggen: Zo, nu mag je het allemaal zelf doen. Het kost allemaal een godsvermogen en hun inkomsten zijn laag.Dit had ik ook wel gewild, maar situatie is afgelopen jaren veranderd: Gescheiden, baan van 20 uur, ex die niets betaald en alles uitsteld (belastingaangifte van 2015) ,een zoon die over enkele maanden 18 wordt en dan nog ruim anderhalf jaar naar het VWO gaat.
Alle reacties Link kopieren
dochter (19) zei laatst nog tegen me dat ze best verwend was vergeleken met klasgenoten/ vriendinnen.

Vanaf 18 de studiefinanciering mocht ze van ons houden voor kleding etc. Zorgtoeslag stort ze naar ons en wij betalen haar zorgverzekering. Ook evt eigen risico en evt niet vergoedde kosten daarvoor.

Studie en alles wat daarbij komt aan materialen en dergelijke betalen wij ook. Wel heeft ze zelf besloten om bv om de examenreis niet mee te gaan omdat ze die van ons al op de mavo gehad had. Anders had ze wel bijdrage mee moeten betalen aangezien broer ook maar 1 reis meegemaakt heeft.



Sport en muziekles word ook nog door ons betaald. Voor haar is het sinds september wel "duurder"geworden aangezien ze nu geen studiefinanciering meer krijgt en ze moet ook haar telefoon zelf gaan betalen ( is oud abonnement nog van mezelf en kost 7,50€ p mnd waar ze nog steeds mee uitkomt dus ongemerkt loopt deze nog steeds ...)



Dus wat betaalt ze zelf? Af en toe tanken als ze mijn auto veel meeneemt. Uitjes, kleding/ schoenen, vakantie. Niet zoveel dus . Maar daar staat tegenover dat ze met 4€ die ze per uur verdiend met werken ook niet heel veel uitgeef ruimte heeft. Meestal werkt ze een dag per weekend. Rest van de tijd is ze bezig met studie en sport.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jisjis schreef op 22 oktober 2016 @ 14:14:

[...]





Dit had ik ook wel gewild, maar situatie is afgelopen jaren veranderd: Gescheiden, baan van 20 uur, ex die niets betaald en alles uitsteld (belastingaangifte van 2015) ,een zoon die over enkele maanden 18 wordt en dan nog ruim anderhalf jaar naar het VWO gaat.voor je zoon op vwo krijg je extra kindergebonden toeslag oid (voorheen tegemoetkoming scholieren)
Alle reacties Link kopieren
Ik woonde nog thuis en mijn ouders betaalde alle basisdingen (eten e.d.), mijn zorgverzekering en kregen dus ook mijn zorgtoeslag, deel van de kleding (grote uitgaven zoals schoenen moest ik zelf bijbetalen) studieboeken en benodigdheden moest ik zelf betalen en collegegeld werd door mijn ouders betaald.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij (Ben nu midden 30 ) werd alles voor mij betaald...echt alles (zeer verwend in allerlei opzichten). Vakantie's met school etc kleding. Mijn ouders vonden studeren gewoon ontzettend belangrijk en daar wilden ze ook zeker in investeren



Ik kan overigens super goed met geld uitgaan (expert in sparen) dus ook dat zegt echt 0,0.



Maar ja ik snap wel als ouder als je het geld niet hebt dat je keuzes moet maken.

(echter ik zie vaak genoeg ouders die zelf bijna ieder weekend ergens een hapje gaan eten en zoon/dochter die een studielening moet afsluiten). Kijk ik zou dat als ouder dan weer niet doen, ik zou dat geld liever in mijn kind stoppen ipv extra luxe voor mijzelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt behoorlijk gezegend met mijn ouders op financieel vlak. Ze hebben altijd mijn studiekosten betaald, sport, verzekeringen (en dan mocht ik de zorgtoeslag nog zelf houden ook), telefoon abonnement, rijbewijs, schoolreisjes..



Van 'eigen' geld kocht ik kleding en deed ik leuke dingen. Mijn ouders sponsorden wel alleen als er gewerkt werd. Alle baantjes aanpakken vanaf je 12e was wel een must. Zo leerde je wel dat het geld niet aan de boom groeide. Ook geen geld hoeven afstaan voor levensonderhoud na mijn 18e.



Inmiddels ben ik al een geruime tijd uit huis en ze blijven me sponsoren. Ze betalen nog steeds mijn zorgverzekering (en ik krijg nog steeds de toeslag), telefoon en ze storten bijna maandelijks zo'n 150 euro. Ik betaal inmiddels dan zelf sport,boodschappen, uitjes, cadeautjes,bijdrage hypotheek etc. Ik vind het lief dat ze financieel bijdragen maar ik zal blij zijn als ik genoeg inkomsten heb om zelf alles te kunnen dekken. Want als ik het zelf kan betalen doe ik dat liever.
Mijn ouders betaalden:

School, boeken, verzekeringen, eten/drinken, ik hoefde geen kostgeld te betalen.



Ik betaalde:

Vakantie, uitgaan, rijbewijs, hobby, kleding



Stufi mocht ik houden. Ik had een bijbaantje waar ik vrij veel uren werkte.



Ik hoop dat ik de studie van mijn kinderen voor ze kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest de zorgverzekering gelijk zelf betalen. Je krijgt zorgtoeslag dus blijft er uiteindelijk nog maar een klein bedrag over
quote:Moestuinier schreef op 22 oktober 2016 @ 10:29:

[...]



De basisbeurs of aanvullende beurs wordt inderdaad een schenking. Geld dat je bij duo leent moet je terugbetalen.Is deze regeling oktober 2015 niet veranderd?
Alle reacties Link kopieren
quote:Jisjis schreef op 22 oktober 2016 @ 14:14:

[...]





Dit had ik ook wel gewild, maar situatie is afgelopen jaren veranderd: Gescheiden, baan van 20 uur, ex die niets betaald en alles uitsteld (belastingaangifte van 2015) ,een zoon die over enkele maanden 18 wordt en dan nog ruim anderhalf jaar naar het VWO gaat.



Als je het financieel niet kunt houdt het op natuurlijk.



Overigens rot dat jullie als ouders na de scheiding er niet goed uitkomen. Wij zijn ook gescheiden maar zijn samen ouders. En heb zelf gelukkig een goede baan waar ik genoeg vedien.
Naar aanleiding van dit topic ben ik van het weekend eens na gaan denken over wat ik zou kunnen en willen betalen voor onze kinderen, over 12 jaar (goedkoper wordt het vast niet).



Mijn basisconclusie is dat onze twee kinderen op dit moment samen minstens 1200 euro per maand kosten (ruwe schatting) en dat dat nog wel een paar jaar duurt. Als de omstandigheden van werk en wonen verder gelijk blijven, kunnen we dat over 12 jaar nog steeds missen. Dat betekent 600 euro per kind per maand. Het NIBDU raamt dat een op kamers wonende student 1000 euro per maand nodig heeft. Die 400 euro kan hij/zij dan zelf verdienen en/of lenen, lijkt me een prima constructie.
Alle reacties Link kopieren
1200 euro? wow. Is dat alleen KDV?
KDV is netto 700 euro voor twee kinderen (heb het nu even nagezocht, is iets lager dan ik dacht ) Die overige 500 euro (die ik dus iets te hoog heb ingeschat dan) is dan voor kleren, overblijfgeld, zwemlessen, eten en drinken, af en toe een uitje, bijzondere kosten als nieuwe kinderstoel, verjaardagskadootje bij partijtje etc, enz.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat kinderen hoe ouder hoe duurder werden maar gelukkig kosten ze bij mij niet zoveel (meer). 15 en 18 jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zo.maar schreef op 23 oktober 2016 @ 07:23:

[...]





Is deze regeling oktober 2015 niet veranderd?Ja basisbeurs is afgeschaft!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven