Geld & Recht alle pijlers

Wat moet jullie 18 jarige zelfbetalen?

22-10-2016 10:09 85 berichten
Mijn oudste wordt in januari 18. Vanaf april krijgt hij dan dus studiefinanciering. Hiernaast heeft hij ook nog een bijbaan.



Ik twijfel wat hij daarvan moet gaan betalen. Ik vind in iedergeval de zorgverzekering. En krijgen jullie 18 jarige nog kleedgeld of zijn jullie daar toen mee gestopt?



Uiteraard ga ik dit ook met hem opnemen, maar ben benieuwd hoe andere ouders dat doen.
Wat voegt het nou toe om in dit topic te gaan roepen hoe het vijf jaar geleden bij jou ging?



TO moet haar kind nu begeleiden de huidige regels en maatstaven.
Onze dochter krijgt stufi en ov van duo want doet mbo. Ze betaalt daar alles voor school van. Wat ze niet redt krijgt ze van ons uit haar studiespaarplan.



Ze maakt haar zorgtoeslag aan ons over want zit bij ons in de polis. Het verschil betalen wij.



Ze krijgt tot haar 19e zak- en kleedgeld.



Ze verdient ongeveer 180 per maand bij voor leuke dingen en haar rijbewijs. En vanaf haar 19e dus ook voor kleding.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het belangrijk om jongeren eigen verantwoordelijkheid te geven over het besteden van geld en het regelen van geldzaken (verzekering etc)

Zolang kind een opleiding doet zou ik als ouder altijd bijdragen als dat mogelijk is. Maar wel via de constructie dat je maandelijks een vast bedrag geeft en eventueel begin van het studiejaar nog een extra bijdrage. Zo leer je met geld omgaan, maar is de financiële band met je ouders niet van het ene op het andere moment doorgeknipt.
Alle reacties Link kopieren
Dingen als studiekosten, kost en inwoning en zorgverzekering zou ik voor mijn 18-jarige kind nog gewoon betalen. Ook indien hij/zij op kamers moet vanwege de afstand tot de opleiding zou ik daaraan bijdragen. Dat kinderen op 18-jarige leeftijd alles zelf maar moeten betalen terwijl ouders er warmpjes bijzitten vind ik niet kunnen. Je kiest zelf voor kinderen, en ja 18 is nou nog niet bepaald oud (wettelijk is er zelfs een plicht dat je moet bijdragen tot aan het 21e levensjaar tav studiekosten mits de financiën het toelaten). Dus ik zou zoveel betalen als mijn portemonnee het toelaat, en kind uiteraard zijn best doet op studie. Geen studie betekent werken en gewoon zelf alles betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het vooral belangrijk vinden wat mogelijk is voor je zoon. Er zit een heel groot verschil in contacturen en werkdruk bij verschillende studies. Bij een medische studie is het veel lastiger om een baantje ernaast te nemen dan bij psychologie. Voor mij zou de studie de prioriteit hebben, en mocht zoon ernaast kunnen werken en daarmee niet in de problemen komen bij studie dan is dat een mooie bonus.

Bovendien is er geen stufi meer, helaas alleen nog maar een lening. (blijkbaar bij MBO dus wel)

Ik had een erg drukke studie en ouders betaalden huur, collegegeld en zorgverzekering. Ik maakte uiteraard wel dan elke maand de zorgtoeslag naar ze over. Van de ongeveer 280 euro die ik maandelijks aan stufi kreeg leefde ik, dus eten/kleding/telefoon etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 22 oktober 2016 @ 10:46:

MBO krijgt stufi, als je niet weet hoe het zit zeg dan niks in dit topic.Sorry, ik wist niet dat dat veranderd was.
Ook goed om te regelen per 18e is een uitvaartverzekering als die er nog niet is een een inschrijving bij Woningnet.



Vanaf 18 kan je kind ook beschikken over geld of zijn spaarrekening. Dus goede afspraken maken als jullie veel gespaard hebben een dat niet willen laten besteden aan drank of uitgaan.



Onze dochter heeft mij ook gemachtigd over haar rekening. Ze zit nu zelf voor stage heel ver weg en zo kon ik pas iets voor haar regelen.
Mijn dochter betaalt alles zelf. Zit ook op mbo en werkt naast school. Mocht ze niet uitkomen, leggen wij wel bij, maar tot nu toe is dat nog niet nodig geweest.
quote:vivamien schreef op 22 oktober 2016 @ 10:57:

[...]



Sorry, ik wist niet dat dat veranderd was.Mbo is nooit anders geweest. Het is dus niet veranderd, maar gelijk gebleven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 19 en woont nog thuis. Heeft een bijbaan.

Met de lening betaalt hij het collegegeld (wij hebben voor hem gespaard, dus de lening kan hij na zijn afstuderen met dit spaargeld in 1x afbetalen). Daarnaast ontvangt hij nog alimentatie van zijn vader. Hiervan en van het geld at hij zelf verdient betaalt hij alles. Zorgverzekering, kleding, uitjes, vakantie (behalve als hij met ons meegaat. Als hij met vrienden gaat krijgt hij nog wel wat extra's van ons).
Alle reacties Link kopieren
Hangt ook van jouw financiën af.

Als je niet op het geld moet letten, zou ik sowieso alles van school voor hem betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:chentolove schreef op 22 oktober 2016 @ 11:05:

Hangt ook van jouw financiën af.

Als je niet op het geld moet letten, zou ik sowieso alles van school voor hem betalen.Klopt, maar aan de andere kant kun je ookal vanaf de geboorte een heel klein bedrag sparen per maand voor de studie (zoals wij dus doen). Alles wat ik nu voor mijn kids kan sparen voor de studie, hoeven zij later niet te lenen.
Een dag niet genoten is een dag niet geleefd.
Alle reacties Link kopieren
quote:raindrop57 schreef op 22 oktober 2016 @ 10:59:

[...]





Mbo is nooit anders geweest. Het is dus niet veranderd, maar gelijk gebleven.Ik meende toch echt dat de studiefinanciering een jaar of twee geleden veranderd was in een lening. Maar ik zat fout, sorry.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivamien schreef op 22 oktober 2016 @ 11:08:

[...]



Ik meende toch echt dat de studiefinanciering een jaar of twee geleden veranderd was in een lening. Maar ik zat fout, sorry.

Daar heb je inderdaad gelijk in, maar dat geldt alleen voor nieuwe studenten. De studenten die het al hadden, blijven het gewoon houden. Zoals ik begrijp zit de zoon van TO al op het mbo, hij had er dus bij de start van zijn opleiding recht op en daarom blijft hij het behouden.



Hoewel ik hier zelf ook een beetje twijfel, ik dacht dat je op het mbo pas op je 18e studiefinanciering kreeg.



Volgens mij klopt het niet wat ik zeg, volgens mij is die regel toen alleen ingesteld voor hbo en wo.
Alle reacties Link kopieren
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-10-2016 12:07
Reden: verwijderd ivm schelden
% gewijzigd
quote:vivamien schreef op 22 oktober 2016 @ 10:37:

[...]



Ja, maar je zegt; hij krijgt een studiebeurs. Dus niet. Hij krijgt niks. Maar zolang hij thuis woont zou ik gewoon zijn studiekosten betalen. Zorgtoeslag verrekenen met degene die de premie betaalt. Afhankelijk van hoeveel hij verdient zou ik hem (deels) zijn eigen kleding laten betalen.Ik heb het over studiefinanciering niet over studiebeurs en volgens mij noemt iedereen dat zo en is dat kosteloos als je, je studie binnen zoveel jaar afstudeerd.
quote:loveonrepeat schreef op 22 oktober 2016 @ 11:21:

[...]



-

Nee jij gaat lekker, je klinkt wat gefrustreerd. Gaat het goed met je?

In dit topic voegt het gewoon niks toe om dingen uit het verleden te posten want alles is nu anders. En zeker als niet weet hoe het zit kun je beter je mond houden. Ik heb de vraag van TO net zelf een half jaar geleden ervaren en dat is toch echt anders dan jouw ervaring van drie jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 22 oktober 2016 @ 11:28:

[...]



Nee jij gaat lekker, je klinkt wat gefrustreerd. Gaat het goed met je?

In dit topic voegt het gewoon niks toe om dingen uit het verleden te posten want alles is nu anders. En zeker als niet weet hoe het zit kun je beter je mond houden. Ik heb de vraag van TO net zelf een half jaar geleden ervaren en dat is toch echt anders dan jouw ervaring van drie jaar geleden.Ze vraagt om ervaringen hoor
Alle reacties Link kopieren
De basisbeurs is alleen afgeschaft voor HBO en Universiteit. Op MBO en VWO krijgen ze nog een soort studietoeslag ofzo, dacht dat dat op MBO rond de 80/85 euro was en op vwo 112. Waarom dat verschil weet ik ook niet, MBO lijkt me duurder. Blijkbaar moet je het op het MBO ook terug betalen als je binnen 10 jaar geen diploma haalt, dat is op vwo niet, tenminste dat is niet aan mijn zoon gecommuniceerd die op vwo zit en 18 is. MBO'ers krijgen wel een ov-chipkaart en vwo'ers weer niet. Maar dat is meestal ook wel op fietsafstand.



Hinderlijk dat mensen gelijk beginnen te roepen dat de basisbeurs niet meer bestaat. Hebben ergens de klok horen luiden.

Mijn zoon krijgt toch echt geen zak- en kleedgeld nog naast die studietoeslag hoor. Zorgpremie betalen wij, omdat hij nog bij ons verzekerd is, daarvoor moet hij de zorgtoeslag aan ons overmaken. In werkelijkheid is de premie meer omdat er ook aanvullende verzekeringen en tandartsverzekeringen bij zitten. Hij heeft een slecht gebit. Ook het eigen risico betalen wij (gaat ook jaarlijks op).

Zijn telefoonabonnement hebben wij kort na zijn verjaardag over gezet van mijn op zijn naam en betaalt hij dus zelf. Naast ziektekosten betalen wij zijn contactlenzen (maandlenzen) en zijn sportvereniging. Als hij met vrienden op vakantie gaat betaalt hij zelf, gaat hij met ons mee betalen wij alles. Misschien als hij niet met ons ging en alleen met vrienden dat hij wel wat zou krijgen, maar afgelopen jaar was het en en.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 18 werd en studiefinanciering kreeg (was toen 18jr en 3 maanden) kreeg ik geen kleedgeld meer. Ik had ook een bijbaantje.

Mijn ouders betaalden het 1e jaar collegegeld en boeken (daarna betaalde ik dat zelf, kocht 2e handsboeken bij de Slegte (geloof ik)), en mijn rijbewijs. Ik woonde in het begin nog thuis.

Ikzelf betaalde mijn verzekering (maar dat was toen nog niet zo duur), kleding, uitgaan, transport (maar had een OV kaart), schooldingen, vakanties en later ook de huur van mn studentenkamer (maar had ook een uitwonende studiebeurs, dus dat ging gemakkelijk) enz.

Ik denk dat ik hetzelfde zal gaan doen/betalen voor mijn kinderen als ze 18 worden (maar dat durt nog wel een tijdje), eventueel de huur van hun kamer als +, want waar ik woon hebben ze geen studiefinanciering
Onze zoon is nu 23 en ik betaal alles voor hem. Laat hem maar lekker sparen voor als hij een huis wilt kopen. Hij studeert nu voor 5 maanden in Valencia en ik betaal ook zijn huur enz.
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen alles zolang ze op school zitten. Of een kind nu 15 of 19 is maakt voor mij niet uit. Bijbaantjes verdienen niu niet zoveel dat het in levensonderhoud kan voorzien.



Wel gaan alle lasten van hun rekeningen af, zodat ze zien wat het kost.



Ze krijgen 125 per maand aan leefgeld en rijbewijs betalen wij ook (verjaardagscadeau van 18+19e verjaardag).



Ik wil ze afleveren met alles op orde, dus beroepsopleiding en rijbewijs en zonder schulden.



Je leert ze heus wel met geld om te gaan als ze werken en zien wat alles kost. En dan zijn ze begin 20 als ze klaar zijn met hun beroepsopleiding.



Ik snap niet dat ouders op hun 18e zeggen: Zo, nu mag je het allemaal zelf doen. Het kost allemaal een godsvermogen en hun inkomsten zijn laag.
quote:Principe-Prinses schreef op 22 oktober 2016 @ 12:16:

Wij betalen alles zolang ze op school zitten. Of een kind nu 15 of 19 is maakt voor mij niet uit. Bijbaantjes verdienen niu niet zoveel dat het in levensonderhoud kan voorzien.



Wel gaan alle lasten van hun rekeningen af, zodat ze zien wat het kost.



Ze krijgen 125 per maand aan leefgeld en rijbewijs betalen wij ook (verjaardagscadeau van 18+19e verjaardag).



Ik wil ze afleveren met alles op orde, dus beroepsopleiding en rijbewijs en zonder schulden.



Je leert ze heus wel met geld om te gaan als ze werken en zien wat alles kost. En dan zijn ze begin 20 als ze klaar zijn met hun beroepsopleiding.



Ik snap niet dat ouders op hun 18e zeggen: Zo, nu mag je het allemaal zelf doen. Het kost allemaal een godsvermogen en hun inkomsten zijn laag.Exact dit, hebben mijn ouders ook voor mij gedaan en ik kan prima met geld omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Vind dat het volledig aan je zoon ligt. Werkt hij keihard en is die serieus bezig met zijn studie, dan vind ik persoonlijk dat je hem wel een beetje mag helpen financieel. Maar is het echt een puber die niet heel serieus bezig is, laat hem dan maar zelf weten hoe het is om alles zelf te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders betalen ook nog alles (en ik ben allang geen 18 meer). Ze betalen nu mn masteropleiding, verzekeringen en ik krijg maandelijks geld voor kleding. Ik zou met mijn werk prima alles zelf kunnen betalen maar zij willen alles betalen totdat ik fulltime ga werken. Kan ik nu lekker sparen, en inderdaad, ik kan ook gewoon prima met geld omgaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven