Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen



Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.



Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.



De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
quote:Troeteltje schreef op 24 oktober 2016 @ 08:32:

Daaraan zie je dat gierigheid of hebberigheid of zuinigheid een relatief begrip is.



Het hangt er inderdaad maar net vanaf wat je perspectief is. Zo kwam mijn buurman eens vermelden dat één van de (best wel prijzige) serveerschalen die ik hem geleend had, helaas gesneuveld was. Hij bood gelukkig meteen aan hem te vervangen, dus ik stuurde hem het linkje waar diezelfde serveerschaal nog te verkrijgen was. Staat hij een week later voor de deur met een goedkoop geval van de Action, want ja, die originele schaal was toch wel erg duur.



Dat vond ik best wel gierig, maar toen ik dat vertelde aan een (Marokkaanse) vriendin van me, vond die het juist weer heel gierig dat ik überhaupt zijn aanbieding om de schaal te vervangen geaccepteerd had. 't Is maar net hoe je het bekijkt, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 24 oktober 2016 @ 08:57:

[...]



Ik vind het ook wel grappig dat regelmatig iemand hier een verhaal vertelt over een een ander, en dat dan anderen (vaak terecht) zeggen 'ja maar jij was de gierigaard in deze' Ik snap die redenatie wel. Als iemand zich heel erg druk maakt om een eurootje dat nooit is teruggegeven en de ander van gierigheid beschuldigd, dan denk ik ook: jij vind juist zélf geld kenelijk erg belangrijk. Maar ik denk dat er in die gevallen vaak wel meer speelt in de vriendschap of buren/familierelatie. Dat de gierigheid meer symbool staat voor iets wat als een scheve verhouding voelt. Dus dat het niet om die paar cent gaat, maar dat 'bevestigt' dat je zus je sowieso nooit belangrijk genoeg vindt of zo. Of dat wanneer de ander juist niks geeft om iets waar je zelf veel moeite en geld in hebt gestoken (wbt eten in huis halen) dat dat als een afwijzing voelt.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Niet gierig maar wel hebberig: een vriendin van mij woont op ruim 2 uur rijden bij mij vandaan.



Een tijd geleden ging ik naar haar toe, had haar op voorhand gezegd 'ik heb parfum X nog wat ik niet gebruik, wil je 't hebben?'. Zij direct zeer enthousiast.

Kom ik bij haar aan, nog voor ik m'n jas uit had, laat staan iets te drinken had gekregen, vroeg ze onmiddellijk 'heb je het parfum bij?'



Dan denk ik, laat me eerst effe rustig bijkomen van de rit, bied me wat te drinken aan, en vraag er dan naar. 't Is nu niet dat het een levensnoodzakelijk ding was waar ze echt om verlegen zat.



Zelf doet ze het wel anders: 'Monica, ik heb Y over, wil je 't van me kopen?' en dan scheve gezichten als ik dat niet wil.



't Is dat ze veel andere kwaliteiten heeft waarom ik haar graag heb, maar ik moet altijd alert blijven als het over krijgen/geven gaat.

Heb haar dat al een paar keer aangekaart, ze belooft telkens dat het anders wordt, maar ze vervalt vrij snel terug in die attitude.
quote:boebezoebe schreef op 24 oktober 2016 @ 09:16:

Maar ik denk dat er in die gevallen vaak wel meer speelt in de vriendschap of buren/familierelatie. Dat de gierigheid meer symbool staat voor iets wat als een scheve verhouding voelt.Klopt als een bus.
quote:the-dowager schreef op 24 oktober 2016 @ 09:06:

[...]





Het hangt er inderdaad maar net vanaf wat je perspectief is. Zo kwam mijn buurman eens vermelden dat één van de (best wel prijzige) serveerschalen die ik hem geleend had, helaas gesneuveld was. Hij bood gelukkig meteen aan hem te vervangen, dus ik stuurde hem het linkje waar diezelfde serveerschaal nog te verkrijgen was. Staat hij een week later voor de deur met een goedkoop geval van de Action, want ja, die originele schaal was toch wel erg duur.



Dat vond ik best wel gierig, maar toen ik dat vertelde aan een (Marokkaanse) vriendin van me, vond die het juist weer heel gierig dat ik überhaupt zijn aanbieding om de schaal te vervangen geaccepteerd had. 't Is maar net hoe je het bekijkt, natuurlijk.

Nou, ik zou daar goed kwaad over zijn geworden zeg, hoe durft ie!



Maar ja ik ben van het motto "slopen is kopen"

Je mag prima alles van me lenen maar als het kapot gaat wil ik een nieuwe (vaak gewoon nog verzekeringswerk ook).

Ik zeg dat er wel van tevoren bij hoor
Ik vind dat best wel aso hoor De buurman hoeft mijn leefstijl niet te bekostigen maar als hij er voor kiest om mijn schaal te lenen en het dan breekt, verwacht ik dezelfde schaal retour.



Maar toch laat ik het er vaak bij zitten. Een vriendin leende mijn Kitchenaid die na retour een servicebeurt nodig had; zij had hem in de garage gestald waar het lekte. Mijn zus brak een mooi kristallen champagneglas tijdens kerst omdat ze graag wilde proosten 'zoals in de film' en een dure broodbus (bakblik) had ze in de vaatwasser gestoken waarna deze aankoekte bij elke bakbeurt. Ik doe ik er niks mee. Behalve zelf het artikel herstellen of vervangen en in mijn achterhoofd houden dat deze personen respectloos met mijn spullen om gaan.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, sommige dingen kunnen je ook zelf gebeuren. Ik breek zelf ook dingen als ik ze gebruik. Hoort er bij (en ik kan het later toch niet meenemen in mijn graf).Is niet per se 'respectloos omgaan met mijn spullen'. Als je niet het risico wil lopen dat iemand iets stuk van je maakt, moet je het ook niet uitlenen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 24 oktober 2016 @ 19:30:

Nou ja, sommige dingen kunnen je ook zelf gebeuren. Ik breek zelf ook dingen als ik ze gebruik. Hoort er bij (en ik kan het later toch niet meenemen in mijn graf).Is niet per se 'respectloos omgaan met mijn spullen'. Als je niet het risico wil lopen dat iemand iets stuk van je maakt, moet je het ook niet uitlenen.Serieus? In de 25 jaar dat ik op mezelf woon heb ik 2 wijnglazen gebroken, en dan nog niet met afwassen maar juist met het drogen.
quote:boebezoebe schreef op 24 oktober 2016 @ 19:30:

Nou ja, sommige dingen kunnen je ook zelf gebeuren. Ik breek zelf ook dingen als ik ze gebruik. Hoort er bij (en ik kan het later toch niet meenemen in mijn graf).Is niet per se 'respectloos omgaan met mijn spullen'. Als je niet het risico wil lopen dat iemand iets stuk van je maakt, moet je het ook niet uitlenen.Maar dan moet je toch wel vergoeden wat je kapot maakt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 24 oktober 2016 @ 20:08:

[...]



Maar dan moet je toch wel vergoeden wat je kapot maakt?Als het iets is dat mij ook had kunnen overkomen, dan maakt het me minder uit. Ligt ook aan de waarde. Is het veel geld, dan gaan we naar de verzekering. Maar als iemand een glas of zo van me breekt, tja. Had mij ook kunnen overkomen. Een ander is er, neem ik aan, niet op uit om mij persoonlijk te benadelen. Ik voel me ook niet zo snel benadeeld moet ik zeggen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsertje schreef op 24 oktober 2016 @ 20:07:

[...]



Serieus? In de 25 jaar dat ik op mezelf woon heb ik 2 wijnglazen gebroken, en dan nog niet met afwassen maar juist met het drogen.Ja, ik laat wel eens wat vallen. Met verhuizen breekt er wel eens wat (ben 5 keer verhuisd de laatste 10 jaar). Waar geleefd wordt gaat er wel eens wat kapot. Niet express natuurlijk, maar het gebeurt. En dan ben ik altijd maar weer dankbaar dat ik het me kan veroorloven om het te vervangen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik zou niet eens onthouden wie van mij een glas gebroken heeft, zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Vind het wonderlijk dat je dat 10 maanden later nog zo goed weet.
quote:boebezoebe schreef op 24 oktober 2016 @ 20:15:

[...]





Als het iets is dat mij ook had kunnen overkomen, dan maakt het me minder uit. Ligt ook aan de waarde. Is het veel geld, dan gaan we naar de verzekering. Maar als iemand een glas of zo van me breekt, tja. Had mij ook kunnen overkomen. Een ander is er, neem ik aan, niet op uit om mij persoonlijk te benadelen. Ik voel me ook niet zo snel benadeeld moet ik zeggen.Maar zoals het voorbeeld met die dure schaal, ik vind het raar dat de buurman dan met een goedkope versie aan komt
Ik vind een gewoon glas wel wat anders dan iets bijzonders of duurs.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 24 oktober 2016 @ 20:23:

[...]



Maar zoals het voorbeeld met die dure schaal, ik vind het raar dat de buurman dan met een goedkope versie aan komt





Ik zou er van opkijken omdat hij het wilde veravangen inderdaad. Maar als hij dan met een goedkope komt, wie weet heeft hij het geld wet niet voor een dure. Ik zou er iig niet een probleem van maken.



Kan ook door mijn moeder komen hoor. Ik vond dat die om de lulligste dingen moeilijk deed (Klagen als iemand naar de wc was geweest als ze die net had schoongemaakt. Alsof er haar wat persoonijks werd aangedaan). Dat wilde ik per se anders doen later. Ik laat niet over me heen lopen of zo, integendeel eigenlijk, maar ik doe ook niet snel moeilijk als iets gewoon een ongelukje of vergissing is. Die maak ik ook wel eens.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boebezoebe schreef op 24 oktober 2016 @ 20:17:

[...]





Ja, ik laat wel eens wat vallen. Met verhuizen breekt er wel eens wat (ben 5 keer verhuisd de laatste 10 jaar). Waar geleefd wordt gaat er wel eens wat kapot. Niet express natuurlijk, maar het gebeurt. En dan ben ik altijd maar weer dankbaar dat ik het me kan veroorloven om het te vervangen.



Maar goed, als iemand een kras in jouw auto rijdt, dan kan toch ook per ongeluk gebeuren? Dat is geen reden om dat niet met die persoon zijn/haar verzekering te regelen.



Ik heb daar trouwens wel een "dubbele standaard" in, hoor. Als het bij mij thuis (dus, zeg maar, onder mijn toezicht) gebeurt, dan zou ik er niet over peinzen om mijn gast dat de laten vergoeden (tenzij het echt om een laptop of een tv gaat oid). Maar als ik iets uitleen, dan doe ik iemand anders een gunst en dan verwacht ik als 'tegenprestatie' dat het ook in diezelfde staat terugkomt. Dat is namelijk hoe ik zelf wel altijd handel. Maar goed, daar heb ik dan ook een fatsoenlijke inboedelverzekering voor afgesloten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens liever dat ik het zelf stuk maakt dan een ander, dan hoeft die ander zich er niet lullig om te voelen.



Sommige dingen zij ook een keuze hoor in het leven, waar je de nadruk op legt. Goed, je zus breekt een kristallen glas van je. Jammer, maar dingen gaan nou eenmaal wel eens stuk. Je kan ook denken, "wat heerlijk dat ik een nog zus heb om mee te proosten met de kerst".



Dure dingen verhaal ik heus op de verzekering en ik baal ook wel van als iets kapot gaat. Maar ik vat het niet persoonlijk op. Alles gaat uiteindelijk kapot of stuk (of je gaat dood voordat het stuk heeft kunnen gaan).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:the-dowager schreef op 24 oktober 2016 @ 20:28:

[...]





Maar goed, als iemand een kras in jouw auto rijdt, dan kan toch ook per ongeluk gebeuren? Dat is geen reden om dat niet met die persoon zijn/haar verzekering te regelen.

Dat zei ik toch ook, dat ik heus de verzekering wel bij dingen haal als dat nodig is?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Wat ik vooral bedoelde is dat hier in het topic soms gereageerd wordt alsof een ander er op uit is je te naaien of zo. Terwijl dat helemaal geen leuk gevoel is, en je zelf kan kiezen of je wel of niet zo er in wil staan.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:georgianad schreef op 23 oktober 2016 @ 10:06:

[...] Zijn er culturen waarin het geaccepteerd is om cadeautjes terug te vragen?Nee, het is wel gebruikelijk in haar cultuur om cadeaus te geven als je op bezoek gaat (daarom snapte ik wel hoe belangrijk het voor haar was dat ze een (mijn!) cadeautje kon geven) maar een cadeau terug vragen is gewoon raar. Ik ken nog een andere vriendin uit hetzelfde land, en die was helemaal geschokt toen ik vertelde van de kado-acties van die zuinige vriendin.
Alle reacties Link kopieren
quote:sas_andrea schreef op 23 oktober 2016 @ 15:19:

Hier komen ze van het consultatiebureau thuis langs en stellen heel veel vragen over hoe je leeft en waarvan. Doen ook een rondje door het huis. Hier kunnen ze best inschatten wie wel wat kan missen en wie niet...

Ik vind t lief dat ze de luiertaart wilde opleuken voor een minderbedeelde moeder.



Ik geef ook wel eens een kleinigheidje door zoals een fles wijn. Wordt hier niet gedronken. Dus dan doe ik er nog een bloemetje bij of een kadobon en klaar.Ik heb nog geen kinderen en dus nog nooit met het consultatiebureau te maken gehad. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ik erop zit te wachten dat ze een "inspectie"rondje door mijn huis doen... En waarvan ik het doe? Mijn salaris gaat ze toch niet aan?
Alle reacties Link kopieren
Vanavond organiseerde ik een netwerkbijeenkomst. Gratis toegang. Onthaal met drankje en hapje, inhoudelijk programma, aansluitend netwerkborrel en volwaardig diner. Denk aan een uitgebreid buffet all you can eat. Alles werd betaald door de organisatie. Stadse omgeving, dus parkeren in de garage. Komen tig bezoekers, nadat ze genetwerkt, gegeten en gedronken hebben voor nop, een uitrijkaart eisen want ze gaan toch echt niet betalen voor het parkeren.... Er is een groot trein/metro/busstation op loopafstand.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:Oudblond schreef op 27 oktober 2016 @ 21:46:

Vanavond organiseerde ik een netwerkbijeenkomst. Gratis toegang. Onthaal met drankje en hapje, inhoudelijk programma, aansluitend netwerkborrel en volwaardig diner. Denk aan een uitgebreid buffet all you can eat. Alles werd betaald door de organisatie. Stadse omgeving, dus parkeren in de garage. Komen tig bezoekers, nadat ze genetwerkt, gegeten en gedronken hebben voor nop, een uitrijkaart eisen want ze gaan toch echt niet betalen voor het parkeren.... Er is een groot trein/metro/busstation op loopafstand. Eisen is vreemd, maar vragen om een uitrijkaart niet perse. En niet iedereen kan/wil met het OV.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stokstaartjenl schreef op 27 oktober 2016 @ 21:59:

[...]





Eisen is vreemd, maar vragen om een uitrijkaart niet perse. En niet iedereen kan/wil met het OV.De gasten meldden zichzelf aan voor de bijeenkomst. Betalen daar niets voor. Hoe je daar heen gaat, parkeert o.d. is dan toch niet aan de organisatie? Ik zou het niet in mijn hoofd halen om een uitrijkaart te vragen, wil zwijgen van eisen zoals vanavond gebeurde. Je hebt een bijeenkomst meegemaakt die PP 80 gekost heeft. Dat kan je als deelnemer gewoon zelf bedenken als je key-note speakers gehoord hebt, hebt kunnen eten en drinken wat je wil in een mooie ruimte waar je welkom geheten werd door gastvrouwen. Om dan ook maar te denken dat de organisatie jouw vervoer/parkeren voor je gaat betalen????
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
quote:Stokstaartjenl schreef op 27 oktober 2016 @ 21:59:

[...]





Eisen is vreemd, maar vragen om een uitrijkaart niet perse. En niet iedereen kan/wil met het OV.



Ach toe, als je net een bijeenkomst waar alles gratis was inclusief gratis eten en drinken achter de rug hebt?

Dan is die parkeerkaart het minste toch?



Ik doe nooit iets met het openbaar vervoer maar het zou niet in me op komen om te verwachten dat mijn parkeergeld betaald wordt.
668, the neighbour of the Beast

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven