Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen



Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.



Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.



De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Ik ben het helemaal met je eens Oudblond. Raar!
quote:Oudblond schreef op 27 oktober 2016 @ 22:12:

[...]



De gasten meldden zichzelf aan voor de bijeenkomst. Betalen daar niets voor. Hoe je daar heen gaat, parkeert o.d. is dan toch niet aan de organisatie? Ik zou het niet in mijn hoofd halen om een uitrijkaart te vragen, wil zwijgen van eisen zoals vanavond gebeurde. Je hebt een bijeenkomst meegemaakt die PP 80 gekost heeft. Dat kan je als deelnemer gewoon zelf bedenken als je key-note speakers gehoord hebt, hebt kunnen eten en drinken wat je wil in een mooie ruimte waar je welkom geheten werd door gastvrouwen. Om dan ook maar te denken dat de organisatie jouw vervoer/parkeren voor je gaat betalen????



Tja, ik weet niet hoe het er 'normaal' aan toe gaat bij dergelijke bijeenkomsten. Maar juist als alles georganiseerd is, kan ik me voorstellen dat men verwacht dat er ook uitrijkaarten zijn.

Dus die vraag vind ik niet vreemd. Het eisen wel, maar meer onbeschoft dan 'gierig'.
quote:Oudblond schreef op 27 oktober 2016 @ 22:12:

[...]



De gasten meldden zichzelf aan voor de bijeenkomst. Betalen daar niets voor. Hoe je daar heen gaat, parkeert o.d. is dan toch niet aan de organisatie? Ik zou het niet in mijn hoofd halen om een uitrijkaart te vragen, wil zwijgen van eisen zoals vanavond gebeurde. Je hebt een bijeenkomst meegemaakt die PP 80 gekost heeft. Dat kan je als deelnemer gewoon zelf bedenken als je key-note speakers gehoord hebt, hebt kunnen eten en drinken wat je wil in een mooie ruimte waar je welkom geheten werd door gastvrouwen. Om dan ook maar te denken dat de organisatie jouw vervoer/parkeren voor je gaat betalen????Vind ik ook echt raar!
quote:dennen schreef op 27 oktober 2016 @ 21:35:

[...]





Ik heb nog geen kinderen en dus nog nooit met het consultatiebureau te maken gehad. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ik erop zit te wachten dat ze een "inspectie"rondje door mijn huis doen... En waarvan ik het doe? Mijn salaris gaat ze toch niet aan?

Nou dit idd. En wat als ze vinden dat je te weinig verdient?

Dan mag je geen baby?



Ze kwamen er bij mij niet in om te keuren.
Alle reacties Link kopieren
Consultatiebureau is hier helemaal nooit langsgeweest voor een 'keuring'. Kraambureau wel, maar dat is om te checken of alles aanwezig is, tips te geven en om te bepalen welke hulp bij welk huishouden past. Je zit er als pas bevallen vrouw denk ik ook niet op te wachten dat je kraamhulp aan het snotteren is omdat ze allergisch is voor je kat of panisch is voor je hond.
Alle reacties Link kopieren
Als het een netwerk bijeenkomst was, dan scharen ze het wellicht gewoon onder 'werk' en zijn ze bij werkgelegenheden misschien gewoon om uitrijkaarten te krijgen?



Als ik s' avonds op pad moet voor een werk dingetje, al is er gratis eten en key note speakers en zo, dan ben ik misschien ook minder geneigd het allemaal als een favor te zien, maar meer als werk (en dat ik dan nog 's avonds met werk bezig ben). En voor werk krijg ik mijn dingen gewoon vergoed. En ook daar geld: there is no such thing as a free lunch. Ook al is het eten gratis, het kost je toch wat (tijd, energie etc.). Ik neem aan dat het netwerk event ook in jullie eigen voordeel was en geen filantropie. Bedoel ik absoluut niet lullig hoor, maar gewoon even om misschien de instelling van de bezoeker te begrijpen. Het hoeft geen gierigheid te zijn geweest.



(Als het voor een hobby of vrijwilligers event was, dan is het, wbt perceptie, toch weer anders, maar ik neem even aan dat het voor werk was).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Hier in België komt Kind&Gezin de eerste consultatie/kennismaking aan huis doen, maar verder dan de woonkamer kwam die mevrouw echt niet, had ook niet het idee dat ze dat wilde.



Kan me wel voorstellen dat het voor K&G/consultatiebureau handig is als ze bij je thuis zijn geweest, dat ze weten welke gezinnen ev. extra zorg nodig hebben: als ze ergens binnen komen waar bij wijze van spreken Onslow voor de tv ligt, het steenkoud en vochtig is en er twee onopgevoede pitbulls rondlopen, dat ze zo'n gezin anders opvolgen dan een gezin dat er op het eerste zicht doorsnee uitziet.

(En ja, ik weet dat doorsnee gezinnen niet per definitie garant staan voor een fijne opvoeding, maar je moet je wel ergens op baseren.)



Oudblond: uitrijkaart eisen zou ik niet doen, maar ik kan me voorstellen dat ik zou informeren of daarin voorzien is. Dat je niet betaalt voor parkeerplaats en achteraf dan zou horen 'je had niet hoeven te betalen, we hadden voor de gasten gratis parking voorzien'.

Maar eisen is natuurlijk gewoon onbeschoft.
quote:boebezoebe schreef op 28 oktober 2016 @ 09:03:

Als het een netwerk bijeenkomst was, dan scharen ze het wellicht gewoon onder 'werk' en zijn ze bij werkgelegenheden misschien gewoon om uitrijkaarten te krijgen?



Als ik s' avonds op pad moet voor een werk dingetje, al is er gratis eten en key note speakers en zo, dan ben ik misschien ook minder geneigd het allemaal als een favor te zien, maar meer als werk (en dat ik dan nog 's avonds met werk bezig ben). En voor werk krijg ik mijn dingen gewoon vergoed. En ook daar geld: there is no such thing as a free lunch. Ook al is het eten gratis, het kost je toch wat (tijd, energie etc.). Ik neem aan dat het netwerk event ook in jullie eigen voordeel was en geen filantropie. Bedoel ik absoluut niet lullig hoor, maar gewoon even om misschien de instelling van de bezoeker te begrijpen. Het hoeft geen gierigheid te zijn geweest.



(Als het voor een hobby of vrijwilligers event was, dan is het, wbt perceptie, toch weer anders, maar ik neem even aan dat het voor werk was).



Netwerkevents zijn toch meestal voor jezelf? Contacten leggen, etc.? Neem aan dat als je baas je er heen gestuurd heeft, je de parkeerkosten wel bij je eigen bedrijf kan verhalen.



Ik vind het verder overigens niet gek om even te checken of er misschien iets geregeld is mbt parkeren, maar vind het inderdaad onbeschoft als mensen vervolgens boos worden.
Wat the-dowager zegt, als je het van je baas moest bezoeken, dan leg je daar maar de reis- en parkeerkosten neer, niet bij de organisatie van dit gratis event. Ik vind het heel erg raar dat mensen er dan om vragen, en belachelijk dat ze het eisen.
quote:lotus77 schreef op 23 oktober 2016 @ 11:35:

Ik heb ooit een oude vriend helpen verhuizen. Het was juli, het was warm, maar ik mocht geen drinken pakken want dat wou hij zelf opdrinken. Dat werd dus de kraan, maar ik mocht geen beker pakken want dan moest hij afwassen. Na een hele dag sjouwen wilde ik naar huis maar hij wilde per se door de Mac "want dat hadden we wel verdiend". Nou ja, toen hoorde ik hem dus een menu bestellen. Eentje. Ik mocht zelf mijn eten dus ook nog betalen terwijl ik als arme student eigenlijk helemaal geen Mac kon betalen. Maar ik was inmiddels zo flauw van de honger (ik was nog zwanger ook) dat ik inderdaad iets besteld heb. Saillant detail: hij verdiende toen al vier keer modaal of zo.



Het is inmiddels geen vriend meer van me na nog een hoop van dit soort uitbuiterige fratsen. Als ik het teruglees dan zie ik zelf ook wel dat ik echt helemaal geen grenzen leek te hebben. Ik liet echt over me heenlopen. Triest van twee kanten dus.Oh wow wat schaamteloos! Echt geen woorden voor. En ik denk dat ik hem dat recht in zijn gezicht had gezegd, dit kan echt niet. Heb je er niks van gezegd?
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 28 oktober 2016 @ 09:50:

Wat the-dowager zegt, als je het van je baas moest bezoeken, dan leg je daar maar de reis- en parkeerkosten neer, niet bij de organisatie van dit gratis event. Ik vind het heel erg raar dat mensen er dan om vragen, en belachelijk dat ze het eisen.Dit dus. Het was inderdaad een werkgerelateerde netwerkbijeenkomst waar de gasten een en ander op konden steken en elkaar konden ontmoeten. Dan leg je je parkeerkosten toch bij de baas neer net als de 'overuren' die je er als deelnemer voor presteerde?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:Stokstaartjenl schreef op 27 oktober 2016 @ 21:59:

[...]





Eisen is vreemd, maar vragen om een uitrijkaart niet perse. En niet iedereen kan/wil met het OV.Ik zou het volstrekt belachelijk en schaamteloos vinden om te vragen voor een uitrijkaart voor een gratis evenement, zou echt niet in me opkomen. En of je met OV of auto gaat is aan de uitgenodigde zelf, heeft de organisatie natuurlijk niks mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik realiseerde me een poosje geleden dat ik onbewust gierig was geweest. Ik heb een goede vriendin die wat verder weg woont. We kunnen niet zo vaak afspreken, en op elkaars verjaardag komen lukt meestal ook niet. Dus als we afspreken, is het altijd buiten verjaardagen om.



Het duurde even voor ik me realiseerde dat zij altijd een cadeautje voor mijn voorbije verjaardag meenam, de eerste keer als we elkaar na mijn verjaardag zagen, maar andersom deed ik dat nooit. Dat deed ik niet bewust, maar omdat ik niet naar haar verjaardag kon was er ook nog geen reden om wat te kopen, en maanden later was de 'verjaardagstrigger' voor mij niet meer actief.



Toen ik het me realiseerde schaamde ik me dood, ben het nu een beetje aan het inhalen door er goed op te letten en probeer ook echt iets duurders uit te zoeken dan ik normaal zou doen. Ik geloof niet dat zij iemand is die zich eraan zou storen, want ik heb ook wel eens zomaar wat leuks opgestuurd, dus als het haar al is opgevallen zal ze geweten hebben dat het me niet om het geld te doen was. Maar toch. Ben blij dat ik het wel door heb gekregen.
Real friends don't rub it in. They rub it out.
Ik ga wel eens naar gratis evenementen en daar krijg je vaak een uitrijkaart. Maar er eentje eisen vind ik dan wel weer heel vreemd....
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat er steeds zoveel discussies komen op gierige situaties. Hier ook nog wat gierigheid uit het verleden:



Ik heb drie jaar een relatie gehad met R. Hij was op een leeftijd om al lang en breed uit huis te zijn (33) maar woonde nog bij vader. Zijn vader had een café. Het huis was erg slecht onderhouden. Douchen werd gedaan onder een tuinslang, want de douchekop was afgebroken en vader maakte deze niet en R had daar ook geen zin in. Ik heb me daar dus 1x gedoucht! Daarnaast zaten er gaten in de gordijnen, die hingen er nog steeds uit de tijd dat moeder er nog woonde en ik denk dat ze al 20 jaar uit elkaar waren.

Maar nu t ergste: s morgens werd er koffie gezet voor eigen gebruik maar ook voor in t café. Als er s avonds nog wel eens koffie werd besteld dan werd de smorgens gezette koffie opgewarmd in de magnetron...!

Ook had vader in die kroeg een gokautomaat staan. Als er een klant was geweest die had gegokt en niets had gewonnen, ging hij standaard daarna spelen en haalde vaak het geld van zijn voorganger eruit. (Op zich niet gierig, maar oke).

Zoon R had niet gelogen € 100000 op zijn spaarrekening. Ik woonde in die tijd al op mezelf en hij was vaak bij mij te vinden, ook vanwege het feit dat hij bij mij kon douchen en kon internetten (dat had hij thuis niet).

Ik werkte nog niet fulltime in die tijd en verdiende niet super veel. Helemaal mijn keuze om op mezelf tr wonen maar nooit heeft ex ook maar iets bijgedragen. Ik betaalde vaste lasten, hij maakte er ook gebruik van. Als ik vroeg of hij mij wilde ontlasten zodat ik t ook iets breder had, dan zei hij dat hij er niet woonde en dis ook niet betaalde. Ik ging een week op vakantie, hij verbleef een week in mijn appartement, gebruikte mijn auto en toen ik terug kwam was de tank leeg en kon ik hem weer vol tanken.

Ik kan nog wel tig voorbeelden noemen maar mijn post is nu al lang. Ik snap wel waarom hij zoveel geld op zijn spaarrekening had.
Maar Zomer28 daar zeg je toch op een gegeven moment iets van, als je vriend er de kantjes van af loopt?
Zomer, wat een afknapper. Én een mafklapper.



Het is een ex. Je hebt ervan geleerd dat blijkt. Over de berg ermee en verder.
quote:Marana_ schreef op 28 oktober 2016 @ 09:50:

Wat the-dowager zegt, als je het van je baas moest bezoeken, dan leg je daar maar de reis- en parkeerkosten neer, niet bij de organisatie van dit gratis event. Ik vind het heel erg raar dat mensen er dan om vragen, en belachelijk dat ze het eisen.Ik vind het eigenlijk niet raar dat mensen er om vragen, zolang ze maar niks gaan eisen. Organiseer zelf regelmatig grote bijeenkomsten en daar voorzie ik in bijna altijd de bezoekers van een gratis uitrijkaart. Die kaartjes liggen standaard al klaar op het kantoor hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Taralina schreef op 29 oktober 2016 @ 01:51:

Maar Zomer28 daar zeg je toch op een gegeven moment iets van, als je vriend er de kantjes van af loopt?Dat zou je denken he, heb ik ook wel gedaan maar niet krachtig genoeg denk ik. Hij had nogal aparte ideeen over geld en wild graag rijk blijven
Alle reacties Link kopieren
quote:ZusterPetronella schreef op 28 oktober 2016 @ 13:21:

Ik realiseerde me een poosje geleden dat ik onbewust gierig was geweest. Ik heb een goede vriendin die wat verder weg woont. We kunnen niet zo vaak afspreken, en op elkaars verjaardag komen lukt meestal ook niet. Dus als we afspreken, is het altijd buiten verjaardagen om.



Het duurde even voor ik me realiseerde dat zij altijd een cadeautje voor mijn voorbije verjaardag meenam, de eerste keer als we elkaar na mijn verjaardag zagen, maar andersom deed ik dat nooit. Dat deed ik niet bewust, maar omdat ik niet naar haar verjaardag kon was er ook nog geen reden om wat te kopen, en maanden later was de 'verjaardagstrigger' voor mij niet meer actief.



Toen ik het me realiseerde schaamde ik me dood, ben het nu een beetje aan het inhalen door er goed op te letten en probeer ook echt iets duurders uit te zoeken dan ik normaal zou doen. Ik geloof niet dat zij iemand is die zich eraan zou storen, want ik heb ook wel eens zomaar wat leuks opgestuurd, dus als het haar al is opgevallen zal ze geweten hebben dat het me niet om het geld te doen was. Maar toch. Ben blij dat ik het wel door heb gekregen.Ik vind dat niet gierig hoor. Als ik daar aan moest beginnen, iedereen op een later moment een cadeautje geven van wie ik de verjaardag heb gemist... nee hoor, ik geef een cadeau als ik op een verjaardagsfeest kom of als ik iemand op zijn/haar verjaardag zie, en anders niet.
Ooit (10 jaar geleden?) ging ik met een vriendin de stad in. We moesten voor school sinterklaascadeautjes kopen. Die vriendin moest ook nog iets voor haar moeder kopen.

Ze had te weinig geld dus leende ik haar het geld.

Later had ik het geld nog niet terug en had ik het echt nodig. Vroeg ik het terug: Geen reactie. Het was wel teruggevraagd via een krabbel op Hyves, wat achteraf niet zo slim was, maar toch...



Andere keer (nog eerder dan het vorige) was ik met een groep meiden in de stad. Een meisje wilde 10 euro van me lenen, terwijl ze 50 euro had. Vroeg ik waarom ze dan die 50 euro niet uit geeft. "Nou omdat ik een briefje van 50 euro heb en die niet kwijt wil."
quote:magneetstrip schreef op 29 oktober 2016 @ 15:22:

Andere keer (nog eerder dan het vorige) was ik met een groep meiden in de stad. Een meisje wilde 10 euro van me lenen, terwijl ze 50 euro had. Vroeg ik waarom ze dan die 50 euro niet uit geeft. "Nou omdat ik een briefje van 50 euro heb en die niet kwijt wil."



Niet doen hoor.

Er zijn altijd mensen die vinden dat jij wel op je geld kan wachten.



Iemand leende 20 euro van me voor eten. Later had hij toch nog wat euri te besteden. Denk je dat hij me terugbetaalde? Welnee, hij ging wiet kopen, want hij had zin om te blowen. Ik kon wel wachten, vond hij. En als hij boodschappen deed, ging hij naar de dure avondwinkel (in plaats van overdag naar de goedkope supermarkt.)



Later heb ik nog een vriend gehad die geen geld had voor een bioscoopkaartje. Maar wel elke dag naar de coffeeshop toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zomer28 schreef op 29 oktober 2016 @ 09:54:

[...]





Dat zou je denken he, heb ik ook wel gedaan maar niet krachtig genoeg denk ik. Hij had nogal aparte ideeen over geld en wild graag rijk blijvenJe ziet in dit topic wel vaker voorbeelden van mensen die te gierig en graaierig voor woorden zijn en daardoor juist heel veel overhouden zelf. Misschien heeft hij over tien jaar wel vijf ton op de bank omdat ie meer veel te aardige mensen zoals jij tegen is gekomen, maar de sociale armoede druipt ervan af, zijn soort.
Ik ging met vriend mee naar zijn familie in Limburg. Drie uur reizen met de trein. Hij vond mij gierig en belachelijk zuinig en niet relaxed, omdat ik thuis een flesje met water had gevuld en wat te eten mee had genomen. "Dat koop je toch in de trein!" Toen we bij Heerlen in de buurt waren, kwam er eindelijk een koffieverkoper langs in de trein. Toen schold hij weer dat hij zo lang dorst had gehad. (Hij wilde geen water uit mijn flesje drinken.)
quote:Baile-- schreef op 29 oktober 2016 @ 15:31:

[...]





Niet doen hoor.

Er zijn altijd mensen die vinden dat jij wel op je geld kan wachten.



Iemand leende 20 euro van me voor eten. Later had hij toch nog wat euri te besteden. Denk je dat hij me terugbetaalde? Welnee, hij ging wiet kopen, want hij had zin om te blowen. Ik kon wel wachten, vond hij. En als hij boodschappen deed, ging hij naar de dure avondwinkel (in plaats van overdag naar de goedkope supermarkt.)



Later heb ik nog een vriend gehad die geen geld had voor een bioscoopkaartje. Maar wel elke dag naar de coffeeshop toe.





Nee daar heb je helemaal gelijk in hoor. Die 10 euro heb ik overigens nooit geleend.

En van dat andere meisje heb ik natuurlijk nooit dat geleende geld teruggekregen. Jammer voor eerlijke mensen, maar ik heb daarna nooit meer 5 euro of zo geleend aan iemand.



Idem voor mensen waarmee je dan de stad in gaat en ze dan eigenlijk altijd op jouw kosten eten bij de Mac. Ja dag. Ik heb er spijt van dat ik überhaupt ooit voor een "vriendin" eten heb betaald bij de Mac, FEBO etc. Dit soort mensen gaan alleen maar misbruik van je maken.



Het valt me wel op dat dit soort mensen altijd mensen zijn waar later dan van blijkt dat er iets niet goed met hen gaat. Maar misschien ligt dat meer aan mijn omgeving. (Een gedragsstoornis NAO, ander moest naar de Rebound wegens spijbelen wegens nog meer dingen etc.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven