Recht op bijstand bij terugkomst wereldtrip 7 maanden

20-10-2016 17:18 1310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo medeforummers!





Ik ga dit jaar eind november 7 maanden op reis voor een Azië trip. Bij terugkomst heb ik uitgerekend nog zo een 1000 euro over, heb mijn baan moeten opzeggen voor de reis want branche waarin ik werk vond het natuurlijk een te lange periode.



Heb ik recht op een bijstandsuitkering als ik terug kom stel ik vind een paar weken lang of maandenlang bij terugkomst geen baan? Of niet? Iemand dit weet, kan het nergens echt het 100% antwoord vinden. En dit is puur om te informeren, natuurlijk ga ik ervan uit dat ik bij terugkomst weer baan heb!





Dankje alvast voor de antwoorden! Ik heb nog nooit een uitkering gehad, dus daarom deze vraag.
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 24 oktober 2016 @ 16:38:

[...]



Maar goed, je weet het nooit. Toen ik als 19 jarige terugkwam na 2 jaar Spanje was ook het eerste wat ik deed bijstand aanvragen en dat kreeg ik gewoon zonder gedoe. Wellicht andere tijden.

Nu zou je met 19 jaar geen bijstand krijgen want ze eisen nu dat je een opleiding gaat volgen en dus geld van het duo kan lenen.

Dit is tot 23 jaar geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Fijne reis!!! Die bijstandsuitkering krijg je wel hoor! Mensen die het lef hebben om hun baan op te zeggen en een mooie wereldreis maken hebben die bijstand namelijk helemaal niet lang nodig
Alle reacties Link kopieren
quote:maska schreef op 24 oktober 2016 @ 18:04:

Fijne reis!!! Die bijstandsuitkering krijg je wel hoor! Mensen die het lef hebben om hun baan op te zeggen en een mooie wereldreis maken hebben die bijstand namelijk helemaal niet lang nodig
Alle reacties Link kopieren
quote:maska schreef op 24 oktober 2016 @ 18:04:

Fijne reis!!! Die bijstandsuitkering krijg je wel hoor! Mensen die het lef hebben om hun baan op te zeggen en een mooie wereldreis maken hebben die bijstand namelijk helemaal niet lang nodig
quote:granny71 schreef op 24 oktober 2016 @ 17:56:

[...]



Nu zou je met 19 jaar geen bijstand krijgen want ze eisen nu dat je een opleiding gaat volgen en dus geld van het duo kan lenen.

Dit is tot 23 jaar geloof ik.Tot 27 jaar zelfs.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gevoel dat TO een leraar tekenen is oid
Alle reacties Link kopieren
quote:mariposita schreef op 24 oktober 2016 @ 18:13:

[...]





Tot 27 jaar zelfs.

Dat komt to dan mooi uit zeg.

Jaartje eerder op vakantie gaf zeker geen recht op bijstand.

Bewust een jaar gewacht to?
quote:loveonrepeat schreef op 24 oktober 2016 @ 18:14:

Ik heb het gevoel dat TO een leraar tekenen is oidZe werkte in een 'klerewinkel' (sic).
Voorbeelden van deze bijzondere omstandigheden zijn:



u zit in detentie

u verblijft in het buitenland (uitzondering: een toegestane vakantie)

u bent jonger dan 18 jaar (uitzondering: weglopers, tienerouders)

u bent tussen de 18 en 21 jaar en u verblijft in een inrichting

u geniet onbetaald verlof

Als de bijzondere omstandigheid die tot de uitsluiting geleid heeft, opgeheven is, komt u mogelijk wel weer in aanmerking voor een bijstandsuitkering.



Een voorbeeld.



Jaap heeft tot 1 november in de gevangenis gezeten. Als hij op 1 november vrijkomt, kan hij direct een bijstandsuitkering aanvragen.



Een ander voorbeeld.



Johnny heeft een halfjaar in het buitenland gezeten. Als hij terugkomt naar Nederland kan hij een bijstandsuitkering aanvragen.



Bron



Wat verwarrend.
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 24 oktober 2016 @ 18:46:

Voorbeelden van deze bijzondere omstandigheden zijn:



u zit in detentie

u verblijft in het buitenland (uitzondering: een toegestane vakantie)

u bent jonger dan 18 jaar (uitzondering: weglopers, tienerouders)

u bent tussen de 18 en 21 jaar en u verblijft in een inrichting

u geniet onbetaald verlof

Als de bijzondere omstandigheid die tot de uitsluiting geleid heeft, opgeheven is, komt u mogelijk wel weer in aanmerking voor een bijstandsuitkering.



Een voorbeeld.



Jaap heeft tot 1 november in de gevangenis gezeten. Als hij op 1 november vrijkomt, kan hij direct een bijstandsuitkering aanvragen.



Een ander voorbeeld.



Johnny heeft een halfjaar in het buitenland gezeten. Als hij terugkomt naar Nederland kan hij een bijstandsuitkering aanvragen.



Bron



Wat verwarrend.Nou TO, dat wordt een crime plegen. Volgens mij zat Johnny trouwens niet in het buitenland omdat hij op wereldreis wilde en daarvoor zijn baan opgaf.
quote:minnimouse schreef op 24 oktober 2016 @ 18:11:

[...]



Foei doe niet zo jaloers joh
Alle reacties Link kopieren
quote:Littlebit schreef op 24 oktober 2016 @ 16:29:

Het belangrijkste is al gezegd hier: je hebt er geen recht op wegens verwijtbare werkloosheid.

Hoe komen jullie in vredesnaam toch aan die kermis-wijsheid over de Participatiewet? Hoe kom je erbij dat ze geen recht op bijstand gaat hebben vanwege verwijtbare werkloosheid?
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlinder1963 schreef op 24 oktober 2016 @ 19:59:

[...]



Foei doe niet zo jaloers joh



Ik durf dat best toe te geven. Ik ben jaloers

Een wereldreis lijkt me fantastisch maar omdat ik financieel de middelen niet heb zou ik die stap nooit durven zetten....

Maar hoe heerlijk is dat? De wereld over reizen, ervaringen op doen, los van de regelmaat.... tja... voor mij is dat alleen maar dromen
Pivot! PIVOT!!!
Wwwquote:Medina schreef op 24 oktober 2016 @ 20:12:

[...]





Hoe komen jullie in vredesnaam toch aan die kermis-wijsheid over de Participatiewet? Hoe kom je erbij dat ze geen recht op bijstand gaat hebben vanwege verwijtbare werkloosheid?ik denk dat zelf ontslag nemen zonder dat je in je inkomen kunt voorzien daaronder valt.

Daar viel het in ieder geval wel onder.
quote:KitKeller schreef op 24 oktober 2016 @ 20:16:

[...]





Ik durf dat best toe te geven. Ik ben jaloers

Een wereldreis lijkt me fantastisch maar omdat ik financieel de middelen niet heb zou ik die stap nooit durven zetten....

Maar hoe heerlijk is dat? De wereld over reizen, ervaringen op doen, los van de regelmaat.... tja... voor mij is dat alleen maar dromen



Het lijkt mij vreselijk. Serieus. Vooral gezien het budget van To.

De hele tijd met je eigen spullen sjouwen lijkt me zo vervelend.

En dan daar rondlopen met je westerse hoofd en dan arme mensen zien. Ik zou me heel schuldig voelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 24 oktober 2016 @ 20:18:

Www

[...]

ik denk dat zelf ontslag nemen zonder dat je in je inkomen kunt voorzien daaronder valt.

Daar viel het in ieder geval wel onder.Waaronder? Zelf ontslag nemen of verwijtbare werkloosheid is wel een uitsluitingsgrond voor de WW, maar niet voor bijstand.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlinder1963 schreef op 24 oktober 2016 @ 19:59:

[...]



Foei doe niet zo jaloers joh Sorry Vlinder, ik geef het toe: ik zie groen van jaloezie!
quote:Medina schreef op 24 oktober 2016 @ 20:24:

[...]





Waaronder? Zelf ontslag nemen of verwijtbare werkloosheid is wel een uitsluitingsgrond voor de WW, maar niet voor bijstand.Je krijgt wel een korting.
quote:Medina schreef op 24 oktober 2016 @ 20:24:

[...]





Waaronder? Zelf ontslag nemen of verwijtbare werkloosheid is wel een uitsluitingsgrond voor de WW, maar niet voor bijstand.



Ik dacht dat dat valt onder 'onnodig beroep op de bijstand doen'

Weet niet hoe actueel deze info is maar toen ik nog in dat werkveld zat heb ik dit gezien:

- pietje neemt 1 sept ontslag en vraagt gelijk een uitkering aan

- pietje krijgt een gesprek om hem te helpen niet onnodig een beroep te doen en een maand zelf werk te zoeken met begeleiding.

- pietje heeft 1 okt nog geen werk gevonden

- pietje krijgt een ontmoedigend gesprek waarin wordt gedreigd met korting en verstrekken van lening

- pietje gokt het erop en mag 2 maanden wachten tot beslissing

- in die beslissing doorgaans eerste maand lening, tweede maand gekort, eventuele voorschotten in mindering gebracht



http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud/index/pid/88
Alle reacties Link kopieren
quote:filosoofjes schreef op 20 oktober 2016 @ 17:56:

[...]





heb je het goed gelezen? De eerste 4 weken geen uitkering, dan verplicht papier prikken als je nog geen baan hebt gevonden.

Dans lekker voort!



De zoekperiode van 4 weken is voor mensen onder de 28 jaar.

TO is 28.

En ja ze kan de eerste maand een maatregel van 100% krijgen ivm verspillen WW

En er kan een maatregel opgelegd krijgen ivm onverantwoord interen, en dat kan bijv. 6 maanden 25% zijn.

Dat hangt af van haar spaargeld.

Maar helaas voor alle andere antwoorden.

Ze heeft wel recht.

Hoe krom het ook klinkt.

Wel zal ze waarschijnlijk aan het werk gezet worden, in een traject.

Dus thuiszitten zal e niet doen.
[quote]SweetChilliSauce schreef op 24 oktober 2016 @ 20:47:

[...]





De zoekperiode van 4 weken is voor mensen onder de 28 jaar.

TO is 28.

En ja ze kan de eerste maand een maatregel van 100% krijgen ivm verspillen WW

En er kan een maatregel opgelegd krijgen ivm onverantwoord interen, en dat kan bijv. 6 maanden 25% zijn.

Dat hangt af van haar spaargeld.

Maar helaas voor alle andere antwoorden.

Ze heeft wel recht.

Hoe krom het ook klinkt.

Wel zal ze waarschijnlijk aan het werk gezet worden, in een traject.

Dus thuiszitten zal e niet doen.[/quote



Hier ook bij oudere mensen die zoekperiode toentertijd. Alleen kun je dan wel met terugwerkende kracht een uitkering krijgen, een jongere niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:KitKeller schreef op 24 oktober 2016 @ 20:16:

[...]





Ik durf dat best toe te geven. Ik ben jaloers

Een wereldreis lijkt me fantastisch maar omdat ik financieel de middelen niet heb zou ik die stap nooit durven zetten....

Maar hoe heerlijk is dat? De wereld over reizen, ervaringen op doen, los van de regelmaat.... tja... voor mij is dat alleen maar dromenGewoon een gedeelte van je uitgaven op zij zetten om te sparen, dan is dit voor iedereen mogelijk meid
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 24 oktober 2016 @ 20:44:

[...]

Ik dacht dat dat valt onder 'onnodig beroep op de bijstand doen'

Ja, ontslag nemen levert wel een tekortschietend besef van verantwoordelijkheid op, maar dan krijg je een maatregel opgelegd. Dat is een korting op je uitkering. Of als je het heel bont hebt gemaakt en veel te snel hebt ingeteerd op je vermogen, kan de bijstand verstrekt worden als lening. Maar het is dus niet zo dat je dan geheel geen recht hebt op bijstand.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 24 oktober 2016 @ 20:18:

Www

[...]

ik denk dat zelf ontslag nemen zonder dat je in je inkomen kunt voorzien daaronder valt.

Daar viel het in ieder geval wel onder.Iedereen heeft recht op bijstand. Zelfs mensen die betrapt zijn op 20 jaar oplichten van de bijstand krijgen gewoon weer een bijstandsuitkering.

Die strafkortingen zijn minimaal, vergelijk het met de beslagvrije voet.
quote:radeloosje88 schreef op 25 oktober 2016 @ 10:27:

Gewoon een gedeelte van je uitgaven op zij zetten om te sparen, dan is dit voor iedereen mogelijk meid Dan zou ik nog maar even doorsparen meid, zodat je ook nog genoeg over hebt als je terugkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven