Recht op bijstand bij terugkomst wereldtrip 7 maanden

20-10-2016 17:18 1310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo medeforummers!





Ik ga dit jaar eind november 7 maanden op reis voor een Azië trip. Bij terugkomst heb ik uitgerekend nog zo een 1000 euro over, heb mijn baan moeten opzeggen voor de reis want branche waarin ik werk vond het natuurlijk een te lange periode.



Heb ik recht op een bijstandsuitkering als ik terug kom stel ik vind een paar weken lang of maandenlang bij terugkomst geen baan? Of niet? Iemand dit weet, kan het nergens echt het 100% antwoord vinden. En dit is puur om te informeren, natuurlijk ga ik ervan uit dat ik bij terugkomst weer baan heb!





Dankje alvast voor de antwoorden! Ik heb nog nooit een uitkering gehad, dus daarom deze vraag.
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2016 @ 15:35:

[...] Jij spoort echt niet. Heb je gedronken of zo? Is het zo lachwekkend om een baan te hebben? Ik begrijp nu in ieder geval wel waarom jij zo royaal met andermans geld wilt rondstrooien.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-10-2016 16:16
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:KitKeller schreef op 24 oktober 2016 @ 15:25:

[...]





Ik weet niet of dat al gezegd is, maar denk eraan dat huurtoeslag toegekend wordt op basis van je jaarinkomen en niet je maandinkomen. Is je inkomen in een jaar hoger dan € 22.100,- dan krijg je geen toeslag.

Klopt als een bus.

Gaan veel mensen de fout mee in.
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2016 @ 15:35:

[...]



Nou je zet jezelf wel echt voor lul.

En dan anderen verwijten dat er niet mee te praten valt
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-10-2016 16:16
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2016 @ 15:35:

[...] Goh wat een fijne bijdrage om de gezelligheid op dit forum weer terug te krijgen
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-10-2016 16:16
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
quote:Pientjexxxx schreef op 24 oktober 2016 @ 15:36:

[...]





Jij spoort echt niet. Heb je gedronken of zo? Is het zo lachwekkend om een baan te hebben? Ik begrijp nu in ieder geval wel waarom jij zo royaal met andermans geld wilt rondstrooien.Ik spoor niet? Ik bluf niet zal je bedoelen. Ik ben hier dagelijks, net als jij, je kan je posts niet verbergen.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 24 oktober 2016 @ 15:02:

[...]





Ja dat klopt, van dat soort types zijn er altijd. Het is ook niet te doen maar het zou mooi zijn als iemand als TO hierdoor eens tot een ander inzicht komt. Weer iemand ....



Voorlopig werken erbij ons een paar jongeren met een Wajonguitkering. Die zijn blij als hun contract wordt verlengt. Voor sommige mensen, is werken een luxe omdat dat voor hen niet zo snel waar te maken is. Om er alleen al bij te horen. En een ritme te hebben.

Ik begrijp een aantal mensen in mijn omgeving ook niet. Ken er ook die met een bijstandsuitkering ergens zitten behalve in hun eigen huis.



Maar laat ik mij maar op aantal mensen richten die wel werken en willen.
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 24 oktober 2016 @ 14:52:

[...]





Ik ben verbaasd dat jij die conclusie trekt. Als ik het artikel lees inclusief tabel krijgt TO te maken met aardig wat kortingen en boetes. Of denk je dat je die kortingen tegelijkertijd kan krijgen net zoiets als meerdere straffen tegelijkertijd uitzitten.?Ja, ik kreeg de indruk dat het meeviel. Baan vrijwillig opzeggen (opzet: 1 maand?) plus onverantwoord gedrag of zoiets. Maar TO gaat er geen tonnen doorheen jagen de komende maanden en ze recidiveert niet voor zover we weten en verder kan ze zich aan de verplichtingen houden als ze weer thuis is. Dan zie ik op basis van het stuk geen hele grote kortingen of boetes. Maar goed, ik heb het niet in detail uitgeplozen en heb er verder ook geen ervaring mee.
óu sont les neiges d'antan

quote:Anyco schreef op 24 oktober 2016 @ 15:43:

[...]





Nou je zet jezelf wel echt voor lul.

En dan anderen verwijten dat er niet mee te praten valt Wat laat jij je in de luren leggen zeg.
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2016 @ 15:46:

[...]



Ik spoor niet? Ik bluf niet zal je bedoelen. Ik ben hier dagelijks, net als jij, je kan je posts niet verbergen.Bedoel jij nou te zeggen dat pientje liegt over haar baan?
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2016 @ 15:51:

[...]



Wat laat jij je in de luren leggen zeg.



Mag jij denken hoor.

Jij laat een heel naar stukje karakter zien, vind ik dan.
quote:Anyco schreef op 24 oktober 2016 @ 15:51:

[...]





Bedoel jij nou te zeggen dat pientje liegt over haar baan?Nee, ik heb ook vakantie.
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2016 @ 15:54:

[...]



Nee, ik heb ook vakantie.



Ja dus.

Om te kotsen.

En dan ook niet eens de ballen hebben om dat gewoon te zeggen.

Nog meer om te kotsen.

Bah.
quote:Anyco schreef op 24 oktober 2016 @ 15:55:

[...]





Ja dus.

Om te kotsen.

En dan ook niet eens de ballen hebben om dat gewoon te zeggen.

Nog meer om te kotsen.

Bah.

Het valt me op dat er wel meerdere forummers zijn die dagelijks de hele dag posten en tegelijkertijd de mond vol hebben over mensen die in hun ogen gebruik maken van de hangmat en laat ik dat nou om te kotsen vinden.

Niet dat het mij uitmaakt hoe mensen hun leven inrichten, dat zijn mijn zaken niet, maar het zijn wel die forummers die zich denken te kunnen permitteren mijn zaken hun zaak te maken. Over kotsen gesproken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2016 @ 16:02:

[...]



Het valt me op dat er wel meerdere forummers zijn die dagelijks de hele dag posten en tegelijkertijd de mond vol hebben over mensen die in hun ogen gebruik maken van de hangmat en laat ik dat nou om te kotsen vinden.Ze werken parttime? Of in continudienst?
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2016 @ 15:17:

[...]



Als allerlaatste, een vraagje. Als jij zo'n hardwerkende belastingbetaler bent, waar haal je dan dagelijks al die tijd vandaan om op Viva rond te dwalen? Toen ik nog werkte, had ik daar geen minuut de tijd voor. Of heb je bij ieder topic dat jouw interesse wekt ineens heel toevallig vakantie?quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2016 @ 16:02:

[...]



Het valt me op dat er wel meerdere forummers zijn die dagelijks de hele dag posten en tegelijkertijd de mond vol hebben over mensen die in hun ogen gebruik maken van de hangmat en laat ik dat nou om te kotsen vinden.Even wat vraagjes, voordat ik me ook niet aan de regels houd, hoeveel tijd mág je doorbrengen op het vivaforum met een fulltime baan? En is dat nog afhankelijk van of je wel of geen kinderen hebt en wordt het aantal vrienden daarin ook nog verdisconteerd? Moet ik mijn verlofbriefje ergens indienen als ik een vrije dag heb en waar moet ik een kopie van mijn salarisstrook heen sturen als bewijs? En als laatste, waar moet ik mij melden om aan te tonen dat ik geen toeslagen ontvang?
Kan iedereen even ophouden met dat gezanik?? We hoeven echt niet allemaal de beste vriendjes te zijn en discussie is wat het hier interessant houdt, maar maak het niet persoonlijk.
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2016 @ 16:02:

[...]



Het valt me op dat er wel meerdere forummers zijn die dagelijks de hele dag posten en tegelijkertijd de mond vol hebben over mensen die in hun ogen gebruik maken van de hangmat en laat ik dat nou om te kotsen vinden.

Niet dat het mij uitmaakt hoe mensen hun leven inrichten, dat zijn mijn zaken niet, maar het zijn wel die forummers die zich denken te kunnen permitteren mijn zaken hun zaak te maken. Over kotsen gesproken.



Dus jij vindt anderen beschuldigen van liegen heel normaal, omdat jij bekrompen denkt?

Het wordt er niet beter op met je argumentatie.

Ik werk ook. De ene week veel, de andere week weinig.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeik zeg.
quote:amarna schreef op 24 oktober 2016 @ 16:04:

[...]





Ze werken parttime? Of in continudienst?

Over die mensen heb ik het niet Amarna, maar over hen die 16 uur per dag op de barricade staan hier en toch toch zeggen een hardwerkende belastingbetaler te zijn. Die bedoel ik.

Niet dat ik er op let speciaal, maar in de loop der tijden begint het wel op te vallen.

Bij mij staat de PC de hele dag aan en ik lees meer mee dan dat ik meeschrijf. Ik werk niet meer en het zal me roesten wat daarvan gevonden wordt. Ik heb alle tijd van de wereld en dat mag iedereen weten.
Wanneer wij gaan reizen dan zetten wij ook geld apart voor wanneer je terugkomt en dus niet direct inkomsten hebt. Leunen op de bijstand gaat je echt niet lukken hoor, denk je dat je zomaar even je handje op kunt houden en kunt zeggen, lekker op reis geweest, centen op en mag ik nu even vangen.

Zij willen sowieso de laatste rekeningafschriften zien en gaan jou grondig ondervragen waarom jij werkeloos bent (verwijtbaar in dit geval)



Zet meer geld apart, EUR1000,- overhouden is niks, zeker niet als je vasten lasten hebt. Die EUR 1000,- lijkt veel in Azie maar in nederland kun je daar nog geen maand van rondkomen als je een eigen huis hebt.
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



graag nu weer on topic .



Met vriendelijke groet,

Moderator Viva forum
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
To , fijne vakantie. Recht op bijstand zal je waarschijnlijk niet hebben maar als je niet te kieskeurig bent is er vast wel tijdelijk werk te vinden en kun je een kamer huren bij terugkomst.

Misschien kun je op je reis ook baantjes in de horeca krijgen.

Leuk hoor, had gewild dat ik het lef had vroeger. Je bent jong en geen kinderen. Geniet ervan.
Alle reacties Link kopieren
Het belangrijkste is al gezegd hier: je hebt er geen recht op wegens verwijtbare werkloosheid.



Mocht dat niet aan de hand zijn, heb je nog te maken met een wachttijd dus je zou de uitkering waarschijnlijk toch pas achteraf krijgen. Eerder aanvragen, terwijl je op reis bent, gaat vast niet als je niet ingeschreven bent bij je gemeente. En een voorschot krijgen op de uitkering is alleen voor heel schrijnende gevallen.



Ik hoop voor je dat je niet hebt gerekend op een uitkering maar een ander plan B hebt voor als je niet a la minute werk hebt gevonden.
quote:merano schreef op 24 oktober 2016 @ 15:50:

[...]



Ja, ik kreeg de indruk dat het meeviel. Baan vrijwillig opzeggen (opzet: 1 maand?) plus onverantwoord gedrag of zoiets. Maar TO gaat er geen tonnen doorheen jagen de komende maanden en ze recidiveert niet voor zover we weten en verder kan ze zich aan de verplichtingen houden als ze weer thuis is. Dan zie ik op basis van het stuk geen hele grote kortingen of boetes. Maar goed, ik heb het niet in detail uitgeplozen en heb er verder ook geen ervaring mee.



Zoals ik het lees gaat het om

Niet tijdig registeren bij het UWV en eventueel verlengen

Onvoldoende solliciteren

Door eigen toedoen werk verliezen

Tekortschietend besef nadeel >4000

Niet tijdig verstrekken gegevens



eventueel ook

het niet meewerken aan onderzoek arbeidsmogelijkheden

onvoldoende wegnemen van belemmeringen

etc etc



Het is maar net of het UWV / gemeente kijkt naar haar laatste werkdag of aanvraag. Of hoe moeilijk ze willen doen.Ik denk dat ze kijken naar haar laatste werkdag.



Weliswaar zijn dit vooral waarschuwingen, maar een korting van 2 x een 100% maand zit er wel in. Tel daar bij op dat TO sowieso 4 weken moeten wachten ter overbrugging en 8 weken voordat over haar aanvraag is beslist, zit ze 3 maanden zonder inkomsten.



Bij het tekortschietend nadeel kom ik op meer uit dan die 150% wat ongeveer 1400 euro is. Huur, gemeentelijke belasting, verzekeringen, kosten voorafgaand aan het reizen oa ticket, visa, vaccinaties en minimaal 900 leefgeld aldaar.



Maar goed, je weet het nooit. Toen ik als 19 jarige terugkwam na 2 jaar Spanje was ook het eerste wat ik deed bijstand aanvragen en dat kreeg ik gewoon zonder gedoe. Wellicht andere tijden.
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2016 @ 15:46:

[...]



Ik spoor niet? Ik bluf niet zal je bedoelen. Ik ben hier dagelijks, net als jij, je kan je posts niet verbergen.Cateautje, met jou ben ik voortaan uitgepraat. Als jij niet gelooft dat ik een baan heb dan mag je wat mij betreft op mijn werk eens langskomen. Misschien wil je een dag, avond of nacht meewerken. Ik zou nu honderd onaardige dingen over jou kunnen zeggen, maar ik zal het hier maar bij laten. Blijkbaar heb je een vreemd wereldbeeld gekregen nu je niet meer werkt, maar het is in Nederland nog altijd heel normaal dat je tot je AOW gewoon aan het werk bent. Dat is lang niet altijd van 9 tot 5, maar ook vaak op uren dat anderen in hun bed liggen. Dat werken zorgt ervoor dat de pot in Nederland gevuld wordt, de pot waaruit ook jouw uitkering betaald wordt. Jammer dat je dat dan weer niet zo waardeert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven