Vliegangst

31-08-2016 23:19 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens de statistieken heeft ongeveer de helft van de reizigers per vliegtuig min of meer last van vliegangst. Vliegangst is niet een eenduidige fobie zoals angst voor spinnen of slangen, het kan verschillende oorzaken hebben: de angst om controle over te geven, hoogtevrees, claustrofobie, de media-aandacht voor ongevallen...

Wat is jouw angst om te gaan vliegen? En misschien kan ik je wat vertellen over hoe er in de luchtvaart wordt omgegaan met de veiligheid...

(professional luchtvaart)
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
quote:Ginnyy schreef op 05 september 2016 @ 23:07:

[...]





Dit!



En ja ik weet dat vliegen veiliger is, maar als dat ding neerstort kan je er bijna 100% zeker van zijn dat je het niet overleeft en ik de auto is de kans op overleven een stuk groter.



Nu moet ik zeggen dat ik nog wel vloog (met medicatie om rustig te worden) ondanks mijn enorme angst, maar sinds dat een piloot zelfmoord heeft gepleegd en daarbij alle passagiers heeft meegenomen de dood in vlieg ik dus echt nooit meer.Los van of je echt 100% kans hebt om dood te gaan (volgens mij niet), vind ik dat juist een voordeel van vliegen! Liever dood door een vliegcrash dan voor de rest van mijn leven zwaar gehandicapt door een auto-ongeluk.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ja maar de angst die hebt voordat je dood gaat vind ik doodeng
Alle reacties Link kopieren
quote:Ginnyy schreef op 05 september 2016 @ 23:07:

[...]





Dit!



En ja ik weet dat vliegen veiliger is, maar als dat ding neerstort kan je er bijna 100% zeker van zijn dat je het niet overleeft en ik de auto is de kans op overleven een stuk groter.



Nu moet ik zeggen dat ik nog wel vloog (met medicatie om rustig te worden) ondanks mijn enorme angst, maar sinds dat een piloot zelfmoord heeft gepleegd en daarbij alle passagiers heeft meegenomen de dood in vlieg ik dus echt nooit meer.Dan ook maar niet meer gaan tanken. Is ook gevaarlijk met mensen die zelfmoord willen plegen.
Alle reacties Link kopieren
Sorry mensen, was even een tijdje off-topic door medische problemen met mijn vader...

Zag iets langskomen over deuren openen tijdens de vlucht. Even een technisch verhaaltje hierover, want ik hoor deze vaker. Dat kan dus niet. Het drukverschil tussen de buitenlucht (erg laag) en de cabine (stuk hoger) en het feit dat vliegtuigdeuren in hun sponningen worden geduwd zorgt er voor dat een deur tijdens de vlucht gewoon niet geopend kan worden. Het drukverschil staat gelijk aan - meen ik gehoord te hebben - aan het gewicht van 13 vrachtauto's. Ondanks het feit dat in een noodsituatie de deuren pneumatisch worden opengeblazen (alleen bij de grote vliegtuigen overigens) is dat niet genoeg kracht om een deur open te krijgen. Kortom, als iemand een deur tijdens de vlucht open wil doen, gaat dat nooit lukken.

Dan nog even over de landing, een gewoon stevige landing is voor ons als vlieger heel normaal. Moet je dat dan nog als excuus naar de passagiers vertellen? Je roept meer vragen op dan dat je antwoorden geeft. Op de Polderbaan (3600 meter lang) 'melk ik hem ook uit', omdat de landingsbaan lang genoeg is. Maar op St. Maarten niet, daar is de baan maar 2100 meter. Het is geen slechte landing als hij met een 'redelijke' klap op de baan komt, sterker nog, als het een zachte landing is, is hij waarschijnlijk niet eens goed. Wie in zijn beroep zal zich verontschuldigen als hij iets goed heeft gedaan? De zachtheid van de landing is werkelijk geen indicatie van de kwaliteit van de vliegers.

Ik heb in mijn enthousiasme wel eens uitgelegd dat we een hulpmotor in de staart hebben, die zorgt voor lucht voor de airco en elektriciteit, meer doet dat ding niet. Die hulpmotor was kapot, geen probleem, het starten van de motoren gaat wat anders. Komt tijdens de vlucht de purser naar me toe en zegt me dat ik motor en kapot in één zin heb gezegd, net goed, maar dat ding doet tijdens de vlucht helemaal niets. Leermomentje, het gaat om de perceptie, motor en kapot is niet goed. Die begrijp ik, maar het is geen motor die we tijdens de vlucht nodig hebben.... Zo klein kan het verschil soms zijn, geen probleem voor ons als vlieger, maar de perceptie is anders...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je er bent en hopelijk gaat met je vader alles goed Cygnus.



Ik heb van de week een vakantie (zo goed als) geboekt, met het vliegtuig Deze is in april, maar ik vind het nu al spannend!
Alle reacties Link kopieren
Ik vlieg veel maar vind het niets, net als velen hiervoor me hebben gezegd. Te lang in een te kleine ruimte, vieze wc's en het eten is ook niet altijd geweldig.

Maar ik ga wel, omdat er aan de andere kant van de vlucht meestal iets leuks te wachten staat. Wel vind ik het een verschil met wat voor vliegtuig je vliegt en waarheen. Ik vlieg nogal eens met een veredelde bus met propellers, 2 stoelen aan iedere kant van het gangpad en mijn lange man kan er niet rechtop in staan. Aanvliegen in plaatsen als Las Vegas of Aspen Colorado zijn ook niet echt geweldig vanwege de turbulentie of de hoogte van de plek.

Ook vlieg ik af en toe met een klein propellervliegtuigje waar maximaal 6-10 mensen in kunnen naar onbewoonde gebieden waar geen grotere vliegtuigen heengaan/kunnen en dan heb ik het niet meer, vind het supereng! Die vluchten doe ik echt niet vrijwillig, alleen maar voor mijn werk en als het echt moet! En over 2 weken moet ik weer, brrrrrr
Alle reacties Link kopieren
Hoe is't nu met je vader, Cygnus? Knapt hij alweer wat op?



Hoe vaak per jaar krijgt vliegtuigpersoneel veiligheidstrainingen? Denk aan hoe te handelen bij kapingen, terroristische aanvallen, noodlandingen - gericht op de veiligheid van passagiers en het personeel.



Kun je nog iets toelichten m.b.t. de veiligheid van vliegtuigplaatsen? Het schijnt dat als je achteraan zit en niet te ver van de nooduitgang, passagiers bij sommige vliegtuigrampen of noodlandingen de meeste kans hebben om te overleven. Helemaal vooraan wordt afgeraden, bij de vleugels schijnt ook niet zo slim te zijn i.v.m. brand. Toch zit ik meestal helemaal vooraan. Als het mis gaat dan is dat maar zo. Wat is jouw mening hierover?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een enorme vliegangst, om meerdere redenen.



Sinds de MH17 ramp, en de daarbij vrijgekomen passagierslijst, ben ik bang om neer te storten of opgeblazen te worden. Ik zag mezelf bij een korte vlucht vlak daarna, al op zo'n zelfde lijst staan en begon al te hyperventileren met inchecken.



Ik ben bang voor mensen die overgeven, jaren geleden op een vlucht van 10 uur een volledig ondergespuugd gangpad triggerde dit nog meer, en het daarbij niet weg kunnen lopen/frisse lucht kunnen halen.



Ik ben bang voor turbulentie, om het neerstorten én omdat mensen er misselijk van kunnen worden.



Complex gevalletje dus Sinds 2014 heb ik het kunnen vermijden, echter moet ik in februari toch weer (voor een héél kort vluchtje) het vliegtuig in, omdat ik vriend met deze trip een enorm plezier doe. Ik heb besloten om me in januari pas druk te gaan maken
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 01 september 2016 @ 00:15:

Ik heb angst voor krappe beenruimte, langdurige verveling, achterover zetten van de leuning voor me, extreem obese medepassagiers, krankzinnige wachttijden en missende aansluitingen.

Het zijn dingen die ik voor lief neem, om een vliegreis te maken. Het loont de moeite om hiermee geconfronteerd te vinden, als ik kijk wat de bestemming is, en wat ik daar ga beleven.



Langere vluchten hebben een entertainment-systeem aan boord. Men kan films kijken, men kan spelletjes spelen, men kan "meekijken" met de piloot: snelheid, hoogte, koers, positie, verwachte aankomsttijd, temperatuur van waar het vliegtuig is, temperatuur, weer en tijd van de bestemming, etc.



In het openingsbericht werd hoogtevrees genoemd. Ik heb hoogtevrees, maar in een vliegtuig ben ik volstrekt niet bang, ook niet met wat turbulentie.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Sorry, weer even een tijdje bezig geweest met mijn vader... Het gaat beter, maar voor zijn toekomst moet nog veel geregeld worden (appartement met zorg e.d.).

Syenna: natuurlijk wil ik daar wel wat over vertellen. Als cockpitbemanning krijgen we elk halfjaar een examen, zie het als afrijden voor het rijbewijs. In 3,5 uur tijd krijgen we in de simulator storingen die we moeten verwerken, denk aan motorstoringen, systemen die uitvallen. Die sessies worden beoordeeld en daarmee wordt het brevet verlengd. Daarnaast elk halfjaar een oefening, 3,5 uur in de simulator, waarbij er complexere situaties voorkomen. Denk aan meerdere systemen die uitvallen, alle motoren uit, noodlandingen etc. Deze worden niet beoordeeld, omdat er meerdere wegen naar Rome zijn en daardoor niet te beoordelen zijn. Dit zijn onze leermomenten: wat kunnen we nog doen bijvoorbeeld als alle motoren uitvallen... Deze trainingen en checks geef ik ook zelf. Daarnaast draaien we eens in de 3 jaar mee met de cabinebemanning in hun training. Daarbij komen aspecten aan bod als het omgaan met agressieve passagiers en ja, ook kapingen, maar ook het blussen van branden aan boord. Dat laatste wordt ook daadwerkelijk getraind, compleet met zuurstofmaskers en brandblussers. En dan zijn we er nog niet, want er wordt ook de nodige aandacht besteed aan de menselijke factoren: omgaan met stress, leiding geven, communicatie en al dat soort zaken. Meestal zijn dat klassikale dagen, waarbij het functioneren in een bemanning wordt besproken. Er wordt veel aandacht besteed aan dat leiding geven, ook in allerlei publicaties en feedback over incidenten, om er van te leren.

En ja, wat betreft die plaatsen in het vliegtuig... Ik vind het zelf niet zo heel erg van belang, omdat de kans dat het echt fout gaat zo enorm klein is. Maar statistisch gezien geven de plaatsen achter in het vliegtuig de grootste kans op overleving tijdens een crash, niet voor niets zitten de twee zwarte dozen ook in de staart. De plaatsen boven de vleugel leveren statistisch gezien het meeste risico op, omdat daar vaak de brandstof zit. Bij een noodlanding geven de voorste plekken de meeste risico, dat zou dan de 'kreukelzone' moeten zijn. Maar nogmaals, de kans dat dat een factor gaat worden is zo ontzettend klein...

Ik werk nu 25 jaar in de luchtvaart, en kan oprecht zeggen dat veiligheid de grootste prioriteit heeft, zowel in training als in de dagelijkse praktijk. De boodschap die mijn chef me meegeeft is dat ik beslissingen mag nemen die soms best veel geld kunnen kosten, als het maar in het belang van de veiligheid is. Als dat zo is, zal mijn chef altijd achter me staan. En tot nu toe heb ik daar nog geen negatieve ervaringen mee gehad!
Fate is just the weight of circumstances
Leuk om je topic te lezen Cygnus. Sterkte met je vader.



Ik heb zelf geen vliegangst. Mijn vriend wel. Al gaat het steeds een stuk beter. Zijn moeder heeft ook vliegangst....en volgend jaar gaan we met z'n drieen op vakantie. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Als iemand tips voor mij heeft, hoor ik dat graag.



Waar ik wel altijd bang voor ben is iemand die heel aso de stoel achterover gooit of sowieso weinig beenruimte en dat nog niets eens voor mezelf. Met mijn 1.57m red ik het altijd prima, maar mijn vriend is wel lang.
Alle reacties Link kopieren
LOL, dat herken ik heel goed. In ben zelf ook heel lang (1,96), Als passagier in economy class ben ik zelf ook niet zo blij. Laten we wel wezen, reizen in tourist class is niet het 'Peter Stuyvesant' gevoel. Ik kan er echt over meepraten, al denkt de rest van de wereld dat piloten altijd eerste klas reizen privé. Echt niet! Ik begrijp dat. Maar de veiligheid voor iedereen aan boord is hetzelfde, en dat zit bij de blauwe zwaan, kan ik uit eerste hand wel vertellen, is echt wel een groot punt van aandacht. Daar wordt serieus veel tijd, geld en aandacht aan besteed. In luchtvaartkring wordt nog steeds gezegd: 'If you think flight safety is expensive, try an accident'. En zo is het. Veiligheid is nr. 1, de rest komt daarna...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Zieligggggg, Cygnus. Reis je privé en dan moet je je benen opvouwen!? Je bent ook wel heel erg lang.



Ik ben net terug uit het buitenland zat weer helemaal vooraan met extra beenruimte, "lucky me". Meestal zak ik op een avondvlucht lekker onderuit, trek een hamam dekentje over me heen en ga slapen. Slippers uit en sokken aan, met mijn voeten tegen het voorschot. Tot mijn grote verbazing kon dat niet dit keer. Er was veel tevéél beenruimte, iets wat ik nog niet eerder heb meegemaakt. Het leek alsof er een rij stoelen was weggehaald helemaal vooraan.



Het was een fijne vlucht. Vanuit de cockpit klonk regelmatig een vrolijke stem, helder en goed te verstaan. Sommige captains spreken op een eentonige manier maar deze waren op de heen- en terugvlucht een plezier om naar te luisteren. Er werd tijdig verteld dat er turbulentie werd verwacht, wat in de praktijk erg meeviel.



Ik moest nog aan je denken tijdens de landing, die vrij heftig was. Ik hoorde diverse passagiers reageren met:"WOW, jeetje, zo hé, nou nou!" Op dat moment zat ik met een big smile terug te denken aan je uitleg over diverse landingen.



Hoeveel vlieguren maak je gemiddeld per maand en hoeveel heb je er totaal al opzitten sinds je in de luchtvaart werkt? Gaat je voorkeur uit naar korte vluchten en dan dezelfde dag weer terug of naar een lange vlucht, overnachten en later pas weer naar Nederland?



Bedankt voor je uitleg over de veiligheidstrainingen en examens, ik vind dit als vliegfanaat leuk om te lezen. Een van mijn ex vrienden was een buitenlandse piloot, die eerst voor het leger vloog en later de gewone luchtvaart deed. Alleen was zijn Engels in't begin van onze relatie niet zo goed, waardoor ik meestal hele onduidelijke antwoorden kreeg. Later werd dat beter. Van jou krijg ik tenminste een duidelijk antwoord.



Nogmaals sterkte met de situatie rond je vader, ik hoop dat de hulp die hij nodig heeft snel rond is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit gevlogen! Met geen stok krijgen ze mij het vliegtuig in. Het probleem bij mij is dat ik er niet uit kan, claustrofobie dus. Ik ga ook nooit met de trein. Ik wil op elk moment kunnen uitstappen en ja, dat gaat nou eenmaal niet in een trein of vliegtuig...

Ik gebruik sinds een poos medicatie, dat dempt deze angst gelukkig een beetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven