Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
ik denk altijd maar; alles wat je uitgeeft ben je nu armer. Dus die dure auto, tas, horloge, vakantie zegt niet meteen dat iemand ruim in de slappe was zit, het zijn gewoon keuzes.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marici schreef op 25 oktober 2016 @ 10:16:



Het volgende grote project is het volledig aflossen van wat er nog openstaat van de studieschuld van mijn man. We willen over 1 á 2 jaar verhuizen naar een andere koopwoning en het is handiger om voor die tijd de studieschuld volledig afgelost te hebben. Als alles volgens planning verloopt zijn we in november volgend jaar klaar.





Weet je dit zeker?

Voor ons is aflossen van de studieschuld juist geen prioriteit. Onze leencapaciteit op één salaris is niet voldoende om een huis naar onze wens te kopen, dus willen we graag een huis kopen op 1,2 a 1,3 salarissen. Dat betekent dat ze sowieso naar twee salarissen gaan kijken voor de leencapaciteit van ons samen. Dan maakt het niets meer uit dat die beperkt wordt door onze studieschulden.



Wel helpt het hebben van eigen vermogen heel erg voor het financieren van de kosten van het kopen van een huis en het zo snel mogelijk kwijt zijn van een opslag vanwege zoveel financieren in een huis. Daarbij hoorde ik toevallig dat de rente op de studieschuld voor komend jaar is vastgesteld op 0% dus als de rente komend jaar (opniew) wordt vastgesteld heb je een lening lopen waarvoor de kosten 0 zijn, terwijl de hypotheekrente toch aanzienlijk is. Goed dus om nog even te heroverwegen.



Over NCW ik zal even te rekenen: ik denk dat ik nu op zon 7000 euro in de plus zit. Mijn vriend zit nog in de min vanwege zijn studieschuld. Maar we willen nog wat dure dingen doen dus we sparen dapper door.
Alle reacties Link kopieren
Fijn gevoel heavenorhell, zien hoe andere mensen het doen om te realiseren dat je het zelf best goed doet

Zeker door dit topic raak ik dat gevoel af en toe kwijt (omdat voor mijn gevoel hier iedereen veel meer verdient en spaart dan ik), maar ik doe het goed zoals ik het doe en ik haal uit dit topic ook veel inspiratie
Alle reacties Link kopieren
Zo, dat was even een eyeopener om onze netto waarde te berekenen

In onze straat is recent een precies hetzelfde huis verkocht en ik neem die waarde even als waarde voor onze woning en dan zitten wij op een bedrag met 6 cijfers in de plus. En toch voelt het helemaal niet zo.... Ik zie het bedrag niet op een bankrekening staan, ik heb het nooit totaal bij elkaar gezien. We lossen dus al even lekker af en we hebben alle meerwerk uit eigen middelen betaald. Maar dat zijn allemaal losse stukjes die zo vanzelfsprekend gegaan zijn. Pas na de post van Bumba zijn de losse puzzelstukjes bij elkaar gekomen en dan is het ineens wel groot wat we al bereikt hebben, het moet nog even landen geloof ik... En toch is de hypotheek nog steeds flink en gaan we nog heeeeel wat jaren door, haha.
Hier ook een getal met 6 cijfers. Eigenlijk wist ik dat wel, maar benoemde dat nooit als mijn netto waarde. Toch leuk
Alle reacties Link kopieren
Hier idem, dat voelt inderdaad wel enorm rijk als je het zo bekijkt, terwijl ik het normaal niet zo ervaar omdat het in stenen zit. Netto waarde is voor ons inmiddels hoger dan de nog openstaande hypotheek. Het werkt zo ook wel heel stimulerend om de hypotheek helemaal weg te werken.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook per persoon een getal met 6 cijfers. Maar ik weet eigenlijk op elk moment wel ongeveer onze gezamenlijke en onze persoonlijke netto waarde, niet tot op de euro nauwkeurig natuurlijk maar wel globaal. T laatste jaar gaat t wel even hard met spaargeld maar ja gezien onze keuzes is dat ook logisch en als het goed is verdient dat zich weer terug. (Maar daarnaast zie ik het ook als nu gebruik maken van ons geld om nu het leven op te kunnen zetten zoals wij dat wensen, en dat resultaat is uiteindelijk niet in geld uit te drukken) ik voel me trouwens niet rijk qua geld, dat boeit ons niet zo eigenlijk, we zoeken geen geldelijk fortuin. het geeft me wel een rijk gevoel dat wij dit nu al zo kunnen doen in deze levensfase met veel vrijheid.
Alle reacties Link kopieren
maar als het in de stenen zit, dan kun je toch weinig met die 6 cijfers? Ik zou dat dan eerder als 'bruto' waarde zien en netto waarde als wat je daadwerkelijk vrij besteedbaar op de bank hebt staan.
Wow, hjoe komen jullie aan 6 cijfers? Zeker al een heel groot gedeelte van de hypotheek afgelost dan?



Hoewel... hier 7 cijfers! Als je die achter de komma meetelt
Alle reacties Link kopieren
Zo zou je het ook kunnen zien, in dat geval zit ik netto nog een klein beetje in de min (2000 ongeveer, geen schokkend bedrag). Je hebt er ook niet zo heel veel aan om het te berekenen, maar het is een fijn gevoel dat ik in totaal meer bezittingen dan schulden heb. En tot op zekere hoogte geeft geld in stenen ook vrijheid: zonder hypotheek (en dus lage lasten) kun je makkelijker je vaste baan opzeggen om iets te gaan doen dat je leuk vindt, of zoals iemand hier plannen maken om de boel te verkopen en in het buitenland van de overwaarde opnieuw te beginnen.
Na de overdracht van mijn huis zal mijn nettowaarde ook 6 cijfers (voor de komma) zijn, maar dat zit vooral in de zaak, dus daar kan ik ook niet aan komen. Het is best lastig om de precieze waarde van de zaak te bepalen, uiteindelijk weet je pas echt de waarde wanneer je die verkoopt natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie wat in stenen zit nog steeds als netto want ik ben bereid om het huis per direct te verkopen als het nodig is (en in dit land kunnen we ook een veel goedkopere woning kopen dan ons huidige dus ons geld hoeft niet tot onze dood in dezelfde stenen te blijven zitten om zonder hypotheek te kunnen leven). Maar ben het wel een beetje met je eens gemberpannekoek, ik heb ook graag direct toegang tot liquide middelen daarom hebben wij ook een fijne buffer.
Bumba, wel fijn dat jullie het ook zonder jou inkomen kunnen redden. Altijd prettig om te weten. En spaargeld tellen deed ik ook erg veel als kind en mijn kinderen doen dat ook zeer regelmatig haha



Netto waarde heb ik ook even uitgerekend zonet, ik heb geen spullen meegeteld.

Wij zitten nog op 5 cijfers (voor de komma) en dat zullen er volgend jaar 6 kunnen worden maar ergens volgend jaar willen we waarschijnlijk wel met de keuken aan de slag. Dan zal het spaargeld flink dalen want dan wil ik meer meenemen dan alleen de keuken. We hebben overwaarde maar hoeveel precies heb ik geschat. Er wordt hier niet zoveel verkocht. Dus misschien zitten we wel al op 6 cijfers. Maar dat weten we pas als we daadwerkelijk verkopen en dat zijn we nog niet van plan.



Ook de auto heeft al aardig wat km op de teller staan. Wat ik laatst ook schreef: we willen hem zo lang mogelijk houden, maar ergens in 2017 vervangen is wel iets waar we rekening mee houden en dan zakt onze netto waarde nog verder. Maar wie weet houdt hij het braaf vol tot ergens in 2018. We wachten het af, het geld voor de nieuwe auto staat gelukkig klaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 26 oktober 2016 @ 19:02:

[...]





Weet je dit zeker?

Voor ons is aflossen van de studieschuld juist geen prioriteit. Onze leencapaciteit op één salaris is niet voldoende om een huis naar onze wens te kopen, dus willen we graag een huis kopen op 1,2 a 1,3 salarissen. Dat betekent dat ze sowieso naar twee salarissen gaan kijken voor de leencapaciteit van ons samen. Dan maakt het niets meer uit dat die beperkt wordt door onze studieschulden.



Wel helpt het hebben van eigen vermogen heel erg voor het financieren van de kosten van het kopen van een huis en het zo snel mogelijk kwijt zijn van een opslag vanwege zoveel financieren in een huis. Daarbij hoorde ik toevallig dat de rente op de studieschuld voor komend jaar is vastgesteld op 0% dus als de rente komend jaar (opniew) wordt vastgesteld heb je een lening lopen waarvoor de kosten 0 zijn, terwijl de hypotheekrente toch aanzienlijk is. Goed dus om nog even te heroverwegen.





Ja, we hebben hier goed over nagedacht.

Zonder extra aflossingen zou er nog 4 jaar betaald moeten worden en met de extra aflossingen ongeveer 1 jaar. We hebben al een buffer; die groeit nu tijdens deze aflossingsfase langzaam maar gestaag door.

Het volledig afgelost hebben van de studieschuld maakt het afsluiten van de volgende hypotheek net iets makkelijker maar is absoluut niet noodzakelijk om de hypotheek te kunnen krijgen.

Het is in ons geval vooral een pschychisch ding: Als de studieschuld afgelost is kunnen we het bedrag wat er nu per maand naar toe gaat elke maand rechtstreeks in de aflossing van de hypotheek stoppen. We vinden het ook een erg prettig idee de studieschuld helemaal afgelost te hebben.

Het volgende huis zal een huis zijn waar we maximaal 20 jaar willen wonen; tegen die tijd zullen onze kinderen waarschijnlijk het huis uit zijn en kopen wij waarschijnlijk een ander huis. Ons doel is om tegen die tijd hypotheekvrij te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Vraagje:



Wij willen een ORV afsluiten. We hebben nu een dochter en willen graag in de gelegenheid zijn om minder te werken/meer uit te besteden zodat we, als de ander wat overkomt, zo min mogelijk zorgen hebben over kosten en we ons kunnen richten op rouwverwerking en de opvoeding van ons kind.



Welk bedrag zouden jullie verzekeren?

Welk zaken moeten we opletten bij het afsluiten van de ORV?



Qua bedrag: we huren nu een relatief goedkoop huis, woonlasten zijn 950 euro. Overige vaste lasten zijn 1000 euro (auto, verzekeringen, boodschappen etc). Daarnaast hebben we de lasten van de kinderopvang. Dat is nog een keer 925 en krijgen we toeslag voor, die wordt behoorlijk hoger als er één inkomen wegvalt. Hiervan leven we luxe en we laten weinig tot niets van wat we willen.



Als we een huis zouden kopen (wat we willen in de toekomst) zouden we eventueel een aanvullende ORV afsluiten als dat nodig blijkt. Dus het mag echt gaan om de huidige situatie.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 29 oktober 2016 @ 08:09:

Vraagje:



Wij willen een ORV afsluiten. We hebben nu een dochter en willen graag in de gelegenheid zijn om minder te werken/meer uit te besteden zodat we, als de ander wat overkomt, zo min mogelijk zorgen hebben over kosten en we ons kunnen richten op rouwverwerking en de opvoeding van ons kind.



Welk bedrag zouden jullie verzekeren?

Welk zaken moeten we opletten bij het afsluiten van de ORV?



Qua bedrag: we huren nu een relatief goedkoop huis, woonlasten zijn 950 euro. Overige vaste lasten zijn 1000 euro (auto, verzekeringen, boodschappen etc). Daarnaast hebben we de lasten van de kinderopvang. Dat is nog een keer 925 en krijgen we toeslag voor, die wordt behoorlijk hoger als er één inkomen wegvalt. Hiervan leven we luxe en we laten weinig tot niets van wat we willen.



Als we een huis zouden kopen (wat we willen in de toekomst) zouden we eventueel een aanvullende ORV afsluiten als dat nodig blijkt. Dus het mag echt gaan om de huidige situatie.

Wij hebben geen ORV

Wel krijgt man via mijn werk/pensioen een ruim maandelijks bedrag mocht ik komen te overlijden.

Ik krijg dit niet maar kan met bijv de helft van mijn salaris de vaste lasten nog dragen. En qua spaargeld redt kk het ook wel om een jaar te stoppen met werken.

Dus hoe zit dat bij jullie?

Welk bedrag zou je maandelijks extra nodig hebben als 1 van beide weg valt? Hoe lang denk je dan minder te willen werken?

Stel je hebt 1000 extra per maand nodig en dat tot dochter 12 is? Maakt 12.000 per jaar....keer x jaar.

Het is dus heel verschillend.



Ik heb bij een vriendin meegemaakt dat haar man overleed en zij alleen met kinderen achterbleeft.

Zij is vrij snel weer gaan werken (lees naar 3 maand). En je weet het nooit maar ik denk ool dat ik geen jaren zou thuis willen blijven. Maar wel minder werken dan dat ik nu doe. Dat kan hier financieel dus zonder orv.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 29 oktober 2016 @ 08:09:

Vraagje:



Wij willen een ORV afsluiten. We hebben nu een dochter en willen graag in de gelegenheid zijn om minder te werken/meer uit te besteden zodat we, als de ander wat overkomt, zo min mogelijk zorgen hebben over kosten en we ons kunnen richten op rouwverwerking en de opvoeding van ons kind.



Welk bedrag zouden jullie verzekeren?

Welk zaken moeten we opletten bij het afsluiten van de ORV?



Qua bedrag: we huren nu een relatief goedkoop huis, woonlasten zijn 950 euro. Overige vaste lasten zijn 1000 euro (auto, verzekeringen, boodschappen etc). Daarnaast hebben we de lasten van de kinderopvang. Dat is nog een keer 925 en krijgen we toeslag voor, die wordt behoorlijk hoger als er één inkomen wegvalt. Hiervan leven we luxe en we laten weinig tot niets van wat we willen.



Als we een huis zouden kopen (wat we willen in de toekomst) zouden we eventueel een aanvullende ORV afsluiten als dat nodig blijkt. Dus het mag echt gaan om de huidige situatie.Wij hebben dit net afgesloten vorige maand. Wij hebben gekozen voor 150.000 euro gelijkblijvend alleen op mijn man (hij is kostwinnaar). We hebben een koophuis met ongeveer de helft hypotheek dus lage lasten, 700 euro bruto. Ons vermogen zit vooral in bakstenen dus in ons geval vonden we een OVR wel noodzakelijk. Afsluiten was 100 euro via geencentteveel, is goedkoper dan independer en meestal kan je dit soort verzekeringen niet zelf afsluiten. We betalen 10,80 per maand via AEGON.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Wij hebben een ORV van 50.000 voor 20 jaar gelijkblijvend op beide partners. Met onze huidige lasten kunnen we daarvan ruim 2 jaar thuisblijven zonder dat we extra op de centen letten, dus het zou ons in de gelegenheid stellen om een baan op te zeggen of langdurig onbetaald verlof te nemen als de situatie daarom vraagt. We hebben 190 euro afsluitkosten betaald bij Independer, en betalen 2,93 per maand (relatief jong bij afsluiten, geen rokers, geen ziektes).
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Na heel lang meelezen toch maar een account aangemaakt om mee te kunnen schrijven.

Tot mijn 25e was ik het work hard play hard type en heb vooral veel geld laten rollen. Toen ik mijn huidige vriend leerde kennen is dat geleidelijk veranderd, financiële slordigheden opgelost en inmiddels (midden 30) in rustig vaarwater beland. Tijdens mijn eerste zwangerschap het boek van Marie Kondo gelezen en ook in huis vreselijk veel overbodige troep weggegooid. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren ons huis gerenoveerd en is dit nu volledig naar wens binnen de mogelijkheden van dit huis. Het is wel een uitdaging geworden zoveel mogelijk zelf te doen. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk via marktplaats te kopen en verkopen en houd ik met boodschappen me redelijk aan een budget.



Waar ik vaak mee worstel is het evenwicht te vinden in genieten en spaarzaam zijn. Enerzijds lossen we graag de hypotheek zsm af (want financiële vrijheid), anderzijds gaan we ook graag uit en een paar keer per jaar op vakantie. Gelukkig kan het nog steeds èn èn.



Dit forum heeft me al een aantal goede inzichten gegeven en ik schrijf graag mee om nog meer op te doen;)
Alle reacties Link kopieren
[quote]Kaaaaaaaatje schreef op 29 oktober 2016 @ 08:09:

Vraagje:



Wij willen een ORV afsluiten. We hebben nu een dochter en willen graag in de gelegenheid zijn om minder te werken/meer uit te besteden zodat we, als de ander wat overkomt, zo min mogelijk zorgen hebben over kosten en we ons kunnen richten op rouwverwerking en de opvoeding van ons kind.



Welk bedrag zouden jullie verzekeren?

Welk zaken moeten we opletten bij het afsluiten van de ORV?





Waar wij destijds niet naar hebben gekeken, is het partnerpensioen bij vroegtijdig overlijden. Ik heb een goed pensioenfonds, mijn vriend krijgt bij mijn overlijden voor de pensioengerechtigde datum (momenteel) €35000 bruto jaarlijks uitgekeerd tot ik 65 zou zijn geworden. Daar kom je al een heel eind mee. Omgekeerd zou dat €8000 bruto jaarlijks zijn, dus een heel ander verhaal.



Uiteindelijk hebben we het bedrag wat we aan hypotheek hadden gekozen, aan de ruime kant maar omdat we nog relatief jong waren betalen we €30 per maand voor ons tweeën. Daarbij zouden we in de toekomst nog wel willen verhuizen met een mogelijk hogere hypotheek.



Onze insteek was vooral dat je dan al genoeg narigheid hebt en niet op financiële ellende zit te wachten. Maar absoluut overzekerd voor onze huidige situatie.



Overigens hebben we daarnaast allebei nog een uitvaartverzekering. Hierbij leggen we gedurende 30 jaar €4.500 in, bij overlijden wordt dan minimaal €10.000 uitgekeerd. Dat rendement halen we nu niet met sparen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn trouwens 30 en de ORV loopt 30 jaar. Geen uitvaartverzekering.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op dit moment kostwinner en eigenaar van het huis. (Vriend studeert weer). Orv afgesloten op deel van de hypotheek zodat vriend en dochter in het huis kunnen blijven als ik weg zou vallen.
Alle reacties Link kopieren
Herkennen jullie dit?

IK ben echt heel erg bezig met budgetten.

maar sinds gisteren echt opeens het gevoel: ben er nu ff helemaal klaar mee.

Ik wil gewoon uit eten kunnen zonder te denken. ahah wat een geld.Of kleren kopen zonder te denken; wat zonde!



Wij kopen echt weinig kleren...voor mijn zoon veel tweedehands (wel echt mooi spul) en voor onzelf heel af en toe wat.

Ik denk dat ik deze maand het even los laat, we kwamen namelijk helaaml niet uit! veel kosten!

we zaten nu al bv over onze maandbudget heen bij de extra`s terwijl we niks geks deden.



onze maandbudget:

550 boodschappen (veel bio, hier komen we wel goed mee rond)

tanken:150 euro, vooral voor werk.

drogist: 50 euro (oa luiers)

extra:350 euro, maar dit gedeelte is het lastigste...



Wij sparen trouwens voor verbouwing, oplossen hypotheek...geen noodzaak dus.
Ik herken het wel. Bij mij op wat andere schaal natuurlijk, maar van ons leefgeld maak ik zelf ook budgetten. Vooral 'dat wil ik aan boodschappen uitgeven' (elke week tussen de 40 en 50 euro) en 'dat wil ik van het leefgeld aan kleding uitgeven'. Juist omdat we dat normaal doen, kan er soms ook iets extra's. Zo hebben we deze week allebei een speciaal biertje, en een dure reep chocola Ja, die orde van grootte moet je bij ons aan denken haha. Maar ook toch wat meer aan kleding (een paar nieuwe schoenen voor man en een wollen truitje en wat sjaaltjes voor mij bij de kringloop, een stapel longsleeves bij de Zeeman, en ineens gaat het toch hard). Dat is dan ook niet erg, want daarom let ik de andere weken wat meer op wat ik uitgeef.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zeggen dat het hier steeds beter gaat, de behoefte aan spullen lijkt een beetje te verdwijnen en uit eten gaan doen we gewoon af en toe, denk 1x per maand. Als ik iets noodzakelijk vind koop ik het gewoon of iets dat ik graag wil waarvan ik zeker weet dat ik het ga gebruiken, dan voel ik me ook niet schuldig.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven