Op naar de volgende Europese crisis: BREXIT

09-10-2015 21:55 2338 berichten
Alle reacties Link kopieren


http://nos.nl/artikel/206 ... campagne-voor-brexit.html



In 2017 mogen de Britten naar de stembus om voor een keuze of ze in de EU willen blijven of er uit willen stappen.

Het is een bindend referendum.



Er is geen peil op te trekken hoe er gestemd gaat worden maar de mogelijk is aanwezig dat Engeland de EU verlaat.



Vandaag is er een campagne gestart door "BB ers" (Bekende Britten) die willen dat Engeland uit de EU stapt.



Wat denken jullie hier van, gaat de EU ten onder als Engeland er uit stapt, valt het allemaal wel mee of heb je hele andere ideeën over dit onderwerp.



Persoonlijk ben ik van mening dat een BREXIT geen negatieve invloed zal hebben op de EU ze varen al jaren een eigen koers, hebben nog steeds de Pond en richten zich traditioneel toch meer op de VS dan op de EU
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 11 juli 2016 @ 14:03:

[...]





Ik gok dit: 'Dringend 150 miljard nodig voor Europese banken'



Volgens topman David Folkerts-Landau van Deutsche Bank moet Europa "extreem snel in actie komen" om te voorkomen dat de EU wegzakt in chronisch lage groei.

De banken hebben dringend een kapitaalinjectie van 150 miljard euro nodig om een crisis af te wenden, zegt Folkerts-Landau in een interview met Welt am Sonntag. "Europa is ernstig ziek."



Tegen de Duitse krant zegt de hoofdeconoom van Deutsche Bank dat het "hoog tijd is" dat de Europese Unie met een Europees reddingsplan komt.



In de Verenigde Staten zorgden zulke maatregelen in 2009 mede voor een verrassend snel post-crisisherstel van de Amerikaanse economie.



Italië

Folkerts-Landau onderschrijft dat Italië op dit moment het grootste probleem is. Onlangs werd bekend dat grote Italiaanse banken in nood zijn en hulp nodig hebben uit Brussel.



De voorzitter van de Franse Bank Société Générale waarschuwde begin deze week al voor een ernstige financiele crisis als gevolg daarvan.



Bron: http://www.nu.nl/economie ... odig-europese-banken.htmlTriest, diep-triest.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren




De Volkskrant





Nieuwe Britse premier May belooft van Brexit 'een succes' te maken



David Cameron legt woensdag het premierschap van het Verenigd Koninkrijk neer. Theresa May zal hem opvolgen nu haar enige overgebleven rivale Andrea Leadsom maandagmiddag onder de druk bezweek en zich terugtrok uit de race voor het leiderschap. In een eerste reactie zei May dat ze van de Brexit een succes zal maken. Ook riep ze de Britten op tot eenheid.



Door: Patrick van IJzendoorn redactie 11 juli 2016, 21:09



'Brexit betekent Brexit en we gaan er een succes van maken', zei May nadat duidelijk was geworden dat ze de strijd om het leiderschap van de Conservatieven had gewonnen. 'We moeten ons land verenigen.'



Premier Rutte feliciteerde May. 'Nederland en het Verenigd Koninkrijk zijn goede vrienden en hechte bondgenoten', aldus Rutte. 'Ik heb Theresa May verzekerd dat we op die stevige basis verder kunnen werken. Ik zie er naar uit haar snel te ontmoeten.'



Brussel hoopt dat May vaart zet achter het inroepen van het zogenaamde artikel 50 voor de Britse terugtrekking uit de EU. 'Wij blijven oproepen tot verheldering van de positie van het Verenigd Koninkrijk', zei EU-commissaris Pierre Moscovici (Economische Zaken) na afloop van de Eurogroep maandagavond in Brussel. 'Het is een voorwaarde om onderhandelingen te kunnen beginnen.'



Leadsom in opspraak

In een verklaring over haar terugtrekken zei Leadsom eerder dat de belangen van het land zwaarder wegen dan haar eigen ambities. Ze raakte in opspraak nadat ze in een interview had gezegd dat ze een betere premier is omdat ze kinderen heeft, wetende dat May nooit kinderen heeft kunnen krijgen. Het was een nieuw bewijs van haar onervarenheid.



Na Boris Johnson en Michael Gove is hiermee de laatste Brexiteer afgevallen in de wedloop naar 10 Downing Street. Na de verbluffende keuze voor een Brexit krijgt het land nu een premier die tegen een Brexit was. De 59-jarige May, de minister van Binnenlandse Zaken, heeft echter beweerd dat ze de stem van de Britse bevolking zal honoreren en dat er geen weg terug is. Haar staat nu het zwaarste premierschap te wachten sinds Winston Churchill in het oorlogsjaar 1940 het roer overnam.



Als alles volgens verwachting verloopt zal de kandidatuur van May woensdagavond officieel zijn. Dit is nadat Cameron diezelfde dag op Buckingham Palace zijn ontslag heeft aangeboden, zei hij maandag tegen de pers. Cameron zei erg blij te zijn dat May de nieuwe regeringsleider wordt en dat hij haar zal steunen.



Leadsom de ontdekking

De uiterst behoudende Leadsom was de grote ontdekking tijdens de referendumcampagne, waar ze uit de schaduw van de troonpretendent Boris Johnson was gekropen. De relatief onbekende staatssecretaris van Energiezaken en Klimaatverandering oogde fris en nuchter, maar reeds vanaf het begin was haar onervarenheid haar achilleshiel. Ze was pas sinds 2010 Kamerlid en duidelijk niet gewend in het middelpunt van de belangstelling te staan.



Dat werd duidelijk toen ze met open ogen in een val trapte die een journalist van The Times, de spreekbuis van de gevestigde orde, had neergezet. Tijdens de campagne had ze vaak gewag gemaakt van het feit dat ze een moeder van drie kinderen. Toen het haar werd gevraagd, ging ze in op het feit dat May kinderloos is. Hiermee veroorzaakte ze veel rumoer, ook binnen eigen kring. Daar kwam nog bij dat slechts een kwart van de Kamerfractie achter haar staat.



Ze reageerde zeer emotioneel op haar fout en verontschuldigde zich tegenover May, maar berouw kon haar wankele positie niet redden. Commentatoren begonnen zich af te vragen of een politica die zo naïef is in de omgang met de pers wel geschikt is om te gaan onderhandelen met mensen als Donald Tusk, Angela Merkel en François Hollande. Wat dat betreft heeft de ervaren May, ondanks haar weerstand tegen een Brexit, veel betere papieren.



Dubieuze CV en belastingzaken



Leadsom beweerde dat het land nu zo snel mogelijk rust nodig heeft en geen negen weken durende campagne. De kans was groot dat ze bovendien zou struikelen over haar dubieuze CV en belastingzaken. Haar pogingen om zich te profileren als vrouw van het volk waren niet altijd even geloofwaardig. Zo beweerde deze voormalige Barclays-bankier dat de rijken niet haar prioriteiten hebben, maar ze zei dit in de Cinnamon Club waar cocktails van 400 pond op het menu staan.



David Cameron zal woensdag zijn laatste vragenuur houden in het Lagerhuis, waarna May donderdag kan verhuizen naar Downing Street en een nieuw kabinet gaat samenstellen. Labour, dat is gereduceerd tot een puinhoop, heeft al opgeroepen tot nieuwe verkiezingen, maar May heeft al gezegd dat ze daar weinig voor voelt. Zulke verkiezingen zouden al snel het karakter van een tweede referendum over het Britse lidmaatschap van de Europese Unie kunnen krijgen.



De 59-jarige May is erg vereerd met de taken die haar worden toebedeeld. Dit zei een politieke bondgenoot van de aankomend premier May maandag. Grayling zei dat May spoorslags van Birmingham naar Londen is vertrokken.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
In onze krant stond een groot artikel met de titel "Lukt het vrouwen dan wel?" om rust te brengen in het Brexit-dossier? Ik denk en hoop van wel.

Theresa May (59) aan het roer in Groot-Brittannië, Nicola Sturgeon (45) in Schotland en Arlene Foster (46) in Noord-Ierland.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Elsevier



May: ‘Polen en Slowaken blijven ook na Brexit welkom in Groot-Brittannië’



De nieuwe Britse premier Theresa May belooft de rechten van EU-migranten in Groot-Brittannië te bewaken. In ruil daarvoor, verwacht zij dat hetzelfde geldt voor Britten die in andere landen in de Europese Unie wonen of werken.



In Groot-Brittannië wonen zo’n 790.000 Polen. Ze vormen daarmee de grootste EU-migrantengroep in het koninkrijk, gevolgd door de Slowaken.

May belooft bescherming rechten van EU-migranten



Nadat de Britten voor een Brexit stemden, haalde de Londense ex-burgemeester en Brexit-voorman Boris Johnson uit naar May, omdat zij aangaf dat ze nog niet wist wat er zou gebeuren met EU-migranten die zich op dit moment in Groot-Brittannië bevinden. De bescherming van hun rechten zou gegarandeerd moeten worden, luidde de kritiek van Johnson toen.



De 790,000 Polen en 90.000 Slowaken (de op een na grootste EU-migrantengroep) behouden hun toekomst in Groot-Brittannië, ook wanneer het land de EU uitstapt, belooft Theresa May.



‘Laat het helder zijn dat Polen die in het Verenigd Koninkrijk wonen, nog altijd welkom zijn. We waarderen de bijdrage die zij leveren aan ons land,’ zei May tijdens een gezamenlijke persconferentie met haar Poolse collega Beata Szydlo in Warschau.



May voegt er wel aan toe dat de rechten van Polen alleen beschermd kunnen worden, wanneer het omgekeerde ook geldt voor Britten die in EU-landen wonen.

Britten willen controle terug over grenzen, zegt May



De Britse stem voor een Brexit is niet zozeer een ‘anti-immigratiestem’, maar slechts een signaal dat de Britten meer controle over hun eigen grenzen willen hebben, aldus May.



Vanaf nu zullen de Britse en Poolse premier elk jaar een bilaterale vergadering houden over het onderwerp, kondigden ze aan tijdens de persconferentie.



29 jul 2016
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Niet Verhofstadt.....Hou die man tegen aub.



De Volkskrant



Guy Verhofstadt gaat met Londen onderhandelen over Brexit



Het Europees Parlement wijst de leider van de liberale fractie Guy Verhofstadt aan als coördinator bij de onderhandelingen met Londen over de Brexit. Verhofstadt is uitgesproken pro-Europees en zal naar verwachting scherp op het EU-belang letten in het exit-akkoord met Groot-Brittannië.



Door: Marc Peeperkorn 8 september 2016, 16:45



De benoeming van Verhofstadt wordt volgende week afgekaart maar de grote partijen in het parlement werden het woensdag eens over de keuze. Het Europees Parlement onderhandelt niet zelf met Londen maar moet de Brexit - inclusief de nieuwe relatie tussen de EU en Groot-Brittannië - wel goedkeuren. Daarom wordt er goed geluisterd naar de wensen van het parlement.



Wanneer Londen het vertrek zal aanvragen is nog steeds niet duidelijk. De Britse premier May suggereerde eerder begin 2017 de onderhandelingen te willen starten. Als May dat verzoek indient, leggen de overige 27 Europese regeringleiders het onderhandelingskader eerst vast. De gesprekken worden door een team van de Commissie gevoerd. De Commissie is de enige die de expertise in huis heeft om de scheiding tussen Londen en Brussel op alle beleidsterreinen voor te bereiden.



Hoofdonderhandelaar



In juli benoemde de Commissie alvast de Franse oud-Commissaris Michel Barnier als hoofdonderhandelaar voor de Brexit. Barnier is zijn verkennende werkzaamheden onlangs gestart. De echte onderhandelingen beginnen pas als Londen het startsein geeft. EU-president Donald Tusk vroeg eerder een van zijn topambtenaren - de Vlaming Didier Seeuws - een eerste inventarisatie te maken van alle klemmen en voetangels van de Brexit. Seeuws was eerder de rechterhand van EU-president Van Rompuy en daarvoor woordvoerder van Verhofstadt.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/rQnXo2HMriQ Gepubliceerd op 21 feb. 2014 Guy Verhofstadt speecht op Maidan in Kiev





Hou die man tegen zodat hij niet nóg meer opstand en burgeroorlog veroorzaakt (zoals in Oekraïne)



De Telegraaf



Verhofstadt gaat onderhandelen over Brexit

08 SEP 2016



BRUSSEL - De Belgische oud-premier Guy Verhofstadt gaat namens het Europees Parlement onderhandelen over het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. De 63-jarige leider van de liberale fractie in het parlement werd donderdag benoemd.



Het is de bedoeling dat Verhofstadt de politieke groepen in het parlement volledig op de hoogte houdt van de ontwikkelingen en nauw overleg voert met de fractieleiders en voorzitter Martin Schulz, liet het parlement weten.



Namens de Europese Raad van regeringsleiders werd in juni al de Belgische diplomaat Didier Seeuws aangesteld. Hij was eerder woordvoerder van Verhofstadt. De Europese Commissie schoof in juli de Fransman Michel Barnier naar voren als onderhandelaar.



Alle drie de Europese instellingen moeten goedkeuring geven aan de afspraken die worden gemaakt over het Britse vertrek uit de EU. De onderhandelingen daarover kunnen echter pas van start gaan als de Britten artikel 50 van het Europese verdrag in werking stellen. Dat gebeurt pas volgend jaar. volgens het verdrag mogen de onderhandelingen maximaal twee jaar duren.



Donald Tusk, voorzitter van de Europese Raad, was donderdag op bezoek bij de Britse premier Theresa May. Hij riep haar op het uittredingsproces zo snel mogelijk te laten beginnen. Dat is volgens hem in het belang van iedereen. Tusk hoopt dat de banden tussen de EU en Londen „zo nauw mogelijk” blijven.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Over de toespraak van May

http://www.ad.nl/buitenla ... e-versnipperaar~ad9ead46/
Alle reacties Link kopieren
Ik vond haar opmerking dat ze nu ook flink kunnen gaan exporteren naar groeiende economieen waar de EU kennelijk onvoldoende naar kijkt. Dan vraag ik me alleen af: WTF heeft de UK om te exporteren???
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 17 januari 2017 @ 20:56:

Ik vond haar opmerking dat ze nu ook flink kunnen gaan exporteren naar groeiende economieen waar de EU kennelijk onvoldoende naar kijkt. Dan vraag ik me alleen af: WTF heeft de UK om te exporteren???



Wales heeft schapen?



Maar goede vraag ja, ik ga eens Googlen wie weet is er wat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 17 januari 2017 @ 21:00:

[...]





Wales heeft schapen?



Maar goede vraag ja, ik ga eens Googlen wie weet is er wat.Auto's, medicijnen, aardolieprodukten
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 17 januari 2017 @ 20:56:

Ik vond haar opmerking dat ze nu ook flink kunnen gaan exporteren naar groeiende economieen waar de EU kennelijk onvoldoende naar kijkt. Dan vraag ik me alleen af: WTF heeft de UK om te exporteren???Britten?
Alle reacties Link kopieren
Auto's! Dat is inderdaad een goede. Dankje En ik keek altijd nog wel veel Top Gear
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 18 januari 2017 @ 11:42:

Auto's! Dat is inderdaad een goede. Dankje En ik keek altijd nog wel veel Top Gear



Ik ook! Maar met het oude presentatieteam. Terwijl ik niets om auto's geef, maar ik vond het van de grappige kwajongens.



Slecht begin van de Brexit trouwens om Marks & Spencer in Den Haag te sluiten....
quote:amarna schreef op 18 januari 2017 @ 11:54:

[...]



Slecht begin van de Brexit trouwens om Marks & Spencer in Den Haag te sluiten.... In Amsterdam waren ze al weg,de sluiting maakt deel uit van een bredere reorganisatie waarbij Marks & Spencer ook al zijn eigen filialen sluit in België, Frankrijk, Polen, Hongarije, Slowakije, Estland, Litouwen en China. Het ontbreekt het bedrijf aan schaalgrootte om in die markten te groeien en winstgevend te zijn.
UK heeft het goed voor elkaar. Ze kunnen tenminste weer zaken doen met Rusland.

Trump wil ook maar al te graag een handelsverdrag met UK.

En wat het belangrijkste is ze zijn geen onderdeel meer van de geldverslindende EU die ook nog eens van alles voor het zeggen heeft. UK kan hun eigen regels en wetten bepalen. Geen illegale instroom meer,grenzen dicht.



Als de EU zo doorgaat als nu raakt de hele EU failliet.

Hoe snel springt Nederland van die doodrijdende trein?

We pompen overal miljarden in maar in Nederland zelf moet er weer meer belasting betaald worden om die extra uitgaves te bekostigen. Alle vasten lasten zijn duurder geworden door hogere accijns en dat zal elk jaar wel meer moeten om de boel te kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 18 januari 2017 @ 12:58:

[...]





In Amsterdam waren ze al weg,de sluiting maakt deel uit van een bredere reorganisatie waarbij Marks & Spencer ook al zijn eigen filialen sluit in België, Frankrijk, Polen, Hongarije, Slowakije, Estland, Litouwen en China. Het ontbreekt het bedrijf aan schaalgrootte om in die markten te groeien en winstgevend te zijn.Wist ik wel hoor, maar ze zullen mijn klandizie vast missen Ik ging regelmatig speciaal naar Den Haag voor M&S.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een intressant stuk over de kosten en baten van de EU voor Nederland.

Om er even een klein stukje uit te halen:

De jaarlijkse bijdrage van Nederland aan de EU: ruim 4,7 miljard euro. Dat is zo'm 275 euro per Nederlander.

Ook staat er dat NL meer afdraagt aan de EU dan dat het in subsidies ontvangt. Maar oa. dit staat er dan wel weer tegenover:

In 2016 berekende het Centraal Planbureau dat herinvoering van interne grenscontroles in Europa de Europese economie zouden schaden. Volgens het CPB zou herinvoering van grenscontroles neerkomen op een daling van het Nederlandse bbp met 1,3 procent in 2020, ofwel 9 miljard euro.

De rekensom is dus veel complexer. En zoals het stuk het zelf treffend omschrijft: het is wikken en wegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 18 januari 2017 @ 13:06:

UK heeft het goed voor elkaar. Ze kunnen tenminste weer zaken doen met Rusland.

Uhmm, ze zijn nog altijd lid van de EU hoor. En na vandaag is het ook nog maar even de vraag hoe de toekomst er uit gaat zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 18 januari 2017 @ 14:22:

Dit is een intressant stuk over de kosten en baten van de EU voor Nederland.

Om er even een klein stukje uit te halen:

De jaarlijkse bijdrage van Nederland aan de EU: ruim 4,7 miljard euro. Dat is zo'm 275 euro per Nederlander.

Ook staat er dat NL meer afdraagt aan de EU dan dat het in subsidies ontvangt. Maar oa. dit staat er dan wel weer tegenover:

In 2016 berekende het Centraal Planbureau dat herinvoering van interne grenscontroles in Europa de Europese economie zouden schaden. Volgens het CPB zou herinvoering van grenscontroles neerkomen op een daling van het Nederlandse bbp met 1,3 procent in 2020, ofwel 9 miljard euro.

De rekensom is dus veel complexer. En zoals het stuk het zelf treffend omschrijft: het is wikken en wegen.Het lijkt mij van zoveel factoren afhankelijk dat het eigenlijk nooit in.een exacte berekening te vangen is.
Alle reacties Link kopieren




Na de BREXIT zou Engeland een Derde Wereld land worden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 18 januari 2017 @ 13:06:

UK heeft het goed voor elkaar. Ze kunnen tenminste weer zaken doen met Rusland.

Trump wil ook maar al te graag een handelsverdrag met UK.

En wat het belangrijkste is ze zijn geen onderdeel meer van de geldverslindende EU die ook nog eens van alles voor het zeggen heeft. UK kan hun eigen regels en wetten bepalen. Geen illegale instroom meer,grenzen dicht.



Als de EU zo doorgaat als nu raakt de hele EU failliet.

Hoe snel springt Nederland van die doodrijdende trein?

Wat denk je eigenlijk wat Nederland op internationaal vlak voorstelt als het alleen komt te staan?

Wat er dan met de haven van Rotterdam gebeurd?

Iedereen die enthousiast wordt van een Nexit is niet goed bij zijn hoofd.

Grenzen dicht in de UK - lekker makkelijk, ze zijn een eiland!

Wat wil je dan doen - een muur rondom Nederland trekken?
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 03 februari 2017 @ 14:29:

[IMG]http://i1337.photobucket.com/albums/o68 ... gjjzhj.jpg[/IMG]



Na de BREXIT zou Engeland een Derde Wereld land worden.Creatief met cijfers.... De eindstand van de FTSE was vorig jaar ook heel goed. Alleen jammer dat het in echt geld een stuk minder was doordat de pond was ingestort.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 03 februari 2017 @ 18:59:

[...]





Creatief met cijfers.... De eindstand van de FTSE was vorig jaar ook heel goed. Alleen jammer dat het in echt geld een stuk minder was doordat de pond was ingestort.



De Pond daalt maar die gaat al langer op en neer.

Ingestort is wat zwaar aangezet.



Maar ik heb het gevoel dat het niet goed MAG gaan met Engeland
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:17
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Anna37Returns schreef op 03 februari 2017 @ 19:58:





De Brexit is nog geen werkelijkheid, dus wat de werkelijke gevolgen zullen zijn is onduidelijkDat is natuurlijk ook waar.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven