Geld & Recht alle pijlers

salaris gezin

21-10-2012 19:02 470 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit topic meer geopend uit nieuwsgierigheid, hoeveel geld komt er maandelijks binnen en hoeveel kinderen hebben jullie of jij? En is dit voldoende of te weinig om rond te komen ?
Mooi gezegd herfstappeltaart
Wat is dat toch altijd een eindeloos gezeur over werkende vrouwen. Toen mijn kinderen klein waren werkte ik 20 uur per week. Een commentaar dat ik kreeg, altijd van andere moeders: het was schandalig dat ik werkte, het was schandalig dat ik zo weinig werkte. Het was dus nooit goed.



Hou toch gewoon eens op met die discussie en laat ouders zelf beslissen hoe ze hun leven in willen richten.
quote:-Isa- schreef op 23 januari 2017 @ 13:26:

Wat is dat toch altijd een eindeloos gezeur over werkende vrouwen. Toen mijn kinderen klein waren werkte ik 20 uur per week. Een commentaar dat ik kreeg, altijd van andere moeders: het was schandalig dat ik werkte, het was schandalig dat ik zo weinig werkte. Het was dus nooit goed.



Hou toch gewoon eens op met die discussie en laat ouders zelf beslissen hoe ze hun leven in willen richten.Helemaal mee eens maar daar ging het nu ff niet om. Het ging over het bedrag van 2000 euro netto om van rond te komen met een gezin. I
quote:herfstappeltaart schreef op 23 januari 2017 @ 13:29:

[...]



Helemaal mee eens maar daar ging het nu ff niet om. Het ging over het bedrag van 2000 euro netto om van rond te komen met een gezin. I



Ik zat eens globaal het topic door te lezen en ik stoorde me aan wederom de discussie over thuisblijfmoeders etc. Vandaar mijn post.



Maar, 2000 euro vind ik erg weinig om van rond te moeten komen, alhoewel ook veel afhangt van je vaste lasten.
quote:-Isa- schreef op 23 januari 2017 @ 13:51:

[...]





Ik zat eens globaal het topic door te lezen en ik stoorde me aan wederom de discussie over thuisblijfmoeders etc. Vandaar mijn post.



Maar, 2000 euro vind ik erg weinig om van rond te moeten komen, alhoewel ook veel afhangt van je vaste lasten.Ja daar heb je helemaal gelijk in. De vaste lasten zijn voor een groot deel bepalend. Deels zijn die eigen keus, maar voor een groot deel soms ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Vintage schreef op 23 januari 2017 @ 13:16:

[...]





2000 euro netto zit voor een gezin (2 volwassenen, 2 kinderen) op de niet veel maar toereikend grens. Dat is een van de twee grenzen om armoede mee te berekenen in Nederland. Ik snap dus best dat je mensen die in die situatie zitten knap noemt en dat je het hebt over goochelen met geld.



Bekijk deze link maar eens: https://digitaal.scp.nl/a ... aar_ligt_de_armoedegrens/



Om armoede te meten worden de grensbedragen afgezet tegen het besteedbaar huishoudensinkomen. Dit is het inkomen uit arbeid, uitkeringen en pensioenen, min betaalde belastingen en premies. Ontvangen zorgtoeslag is bij het inkomen opgeteld, terwijl de verplichte premie voor de basiszorgverzekering in mindering is gebracht.



Als ik bovenstaande toepas op onze situatie dan hebben wij ook 2000 euro als besteedbaar huishoudeninkomen. Wij zouden dus op de armoedegrens leven? Nou persoonlijk ervaar ik dat helemaal niet zo als ik heel eerlijk ben. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.
Alle reacties Link kopieren
quote:herfstappeltaart schreef op 23 januari 2017 @ 12:06:

[...]





Wij hebben nu wat meer dan 2000 netto maar we hebben jaren geleefd van dat bedrag met 2 kinderen die ook nog allebei universiteit hebben gedaan dus dure studiekosten. Nooit wat tekort gekomen. Ik werkte er 3 morgens bij per week (voor de studies) en verder leefden we van het salaris van mijn man.

We gingen nooit lang en ver op vakantie maar vonden dat prima. De luxe van een goed draaiend gezin waar alles kon (iedereen mee-eten, logeren e, d.) en niemand het gevoel had overbelast te zijn woog voor ons zwaarder dan welke andere luxe dan ook. Ik heb ook jarenlang (en nog) veel tijd gestoken in mantelzorg voor 1 van onze ouders. Geld is niet altijd de belangrijjste drijfveer (ik zeg hiermee niet dat dit voor jou wel zo is trouwens hoor). Er zijn vele wegen naar een prettig leven





Je hebt helemaal gelijk dat er veel wegen naar een prettig leven lijden. Knap dat jullie alles zo hebben kunnen managen en vooral dat jullie keuzes hebben gemaakt waar jullie blij van worden.



Wij hebben het ook heel lang met veel minder moeten doen en ik besef mij heel goed dat we nu een luxe situatie zitten en ben heel blij met de keuzes die we gemaakt hebben.



Ik denk dat mijn uitspraak 'goochelen met geld' misschien niet de best gekozen woorden waren. Het is echt als compliment bedoelt en vooral omdat met 2000 euro met een gezin rondkomen niet eenvoudig is en veel planning en goede keuzes maken vraagt én kunnen omgaan met onverwachtse kosten. Natuurlijk zijn er gezinnen die het met nog minder moeten doen en is de variabele vaste kosten bij iedereen ook anders.
She Believed she could, so she did.
quote:Iselin schreef op 23 januari 2017 @ 14:48:

[...]





Om armoede te meten worden de grensbedragen afgezet tegen het besteedbaar huishoudensinkomen. Dit is het inkomen uit arbeid, uitkeringen en pensioenen, min betaalde belastingen en premies. Ontvangen zorgtoeslag is bij het inkomen opgeteld, terwijl de verplichte premie voor de basiszorgverzekering in mindering is gebracht.



Als ik bovenstaande toepas op onze situatie dan hebben wij ook 2000 euro als besteedbaar huishoudeninkomen. Wij zouden dus op de armoedegrens leven? Nou persoonlijk ervaar ik dat helemaal niet zo als ik heel eerlijk ben. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.



Kan me voorstellen dat het niet voor iedereen zo voelt en ook afhangt van de lasten die je hebt en bijvoorbeeld de spaarrekening die je achter de hand hebt.



In het basisbehoeftenbudget gaat men bijvoorbeeld uit van een huur van 375 euro bruto. Dat is tegenwoordig nauwelijks nog te vinden of te realiseren. Dat maakt het meteen alweer zeer situatie specifiek. Maar het geeft wel een richting aan. Dat was ook de reden dat ik deze link gaf. Generaliserend gesproken kun je over deze bedragen spreken, maar daar zullen altijd positieve en negatieve uitzonderingen voor zijn.
Man is begonnen als zzp'r omdat hij geen baan kon vinden. Al ons spaargeld is opgegaan en wij zitten nu op 2000€ per maand. Ik lees hier dat je dan recht op toeslagen hebt? Want onze boekhouder zegt dat hij daar teveel voor verdient.



Aangezien wij voorheen veel meer te besteden hadden zitten wij in een duur huis, verkopen is geen optie omdat wij nog geen andere hypotheek kunnen aanvragen en huurwoningen zijn er niet, dusverplicht hier blijven wonen. Met 2 kinderen is het zwaar, komen einde vd maand altijd geld tekort en schulden lopen op. Dus ik vraag mij af waarom de boekhouder zegt dat wij teveel verdienen, ligt dat aan de hypotheek? Of zijn er andere regels voor een zzp'r.





Even een aanvulling, kinderen zitten niet meer op een sport, hebben alle abonnementen de deur uitgedaan en ook de veel te dure auto. Er valt nergens meer op te bezuinigen. Ik heb 2 parttime banen.
anoniem_235935 wijzigde dit bericht op 23-01-2017 17:54
Reden: Een aanvulling
% gewijzigd
Ligt aan het jaarinkomen. Misschien zou je wel wat recht hebben op zorgtoeslag en kindgebondenbudget, maar dan moet je een goede schatting proberen te maken van de verwachtte inkomen dit jaar. Maar dat is altijd lastig. Heb jij geen inkomen?

Als de aangifte voor 2016 is ingevuld voor jullie beiden, kijk dan wat het totale jaarinkomen is en ga dan eens naar de toeslagensite en kijk of je ervoor in aanmerking komt,dus nog van vorig jaar. Kan je aanvragen tot 1 september van dit jaar.
Jij hebt ook inkomen zo te zien, nou dan denk ik dat jullie echt teveel hebben samen. De boekhouder kent de voorwaarden van de toeslagen vast wel en heeft goede kijk op jullie inkomens neem ik aan.



Dan toch maar verder besparen of gaan wonen naar jullie inkomen als dit zo duur is.
Of is die €2000 jullie gezamenlijke netto inkomen per maand? Dan zou ik wel kijken of er recht op kindgebondenbudget is.
Alle reacties Link kopieren
quote:RozaRomee71 schreef op 23 januari 2017 @ 17:51:

Man is begonnen als zzp'r omdat hij geen baan kon vinden. Al ons spaargeld is opgegaan en wij zitten nu op 2000€ per maand. Ik lees hier dat je dan recht op toeslagen hebt? Want onze boekhouder zegt dat hij daar teveel voor verdient.



Aangezien wij voorheen veel meer te besteden hadden zitten wij in een duur huis, verkopen is geen optie omdat wij nog geen andere hypotheek kunnen aanvragen en huurwoningen zijn er niet, dusverplicht hier blijven wonen. Met 2 kinderen is het zwaar, komen einde vd maand altijd geld tekort en schulden lopen op. Dus ik vraag mij af waarom de boekhouder zegt dat wij teveel verdienen, ligt dat aan de hypotheek? Of zijn er andere regels voor een zzp'r.





Even een aanvulling, kinderen zitten niet meer op een sport, hebben alle abonnementen de deur uitgedaan en ook de veel te dure auto. Er valt nergens meer op te bezuinigen. Ik heb 2 parttime banen.http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ via deze link kun je het zelf uitrekenen met behulp van jullie gegevens. als je niet snapt wat er bij bepaalde vragen wordt bedoeld dan kun je op het vraagteken klikken en krijg je een uitleg. En anders vraag je het hier. Er wordt daar trouwens gerekend met bruto inkomens en niet met netto inkomens.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 23 januari 2017 @ 17:59:

Of is die €2000 jullie gezamenlijke netto inkomen per maand? Dan zou ik wel kijken of er recht op kindgebondenbudget is.Als ze recht hebben op kinderbijslag dan wordt er door het SVB automatisch gekeken of ze ook recht hebben op KGB. Uiteraard wordt er dan wel gekeken naar bekende gegevens zoals bij de belastingdienst bekend is (bijvoorbeeld aangifte over 2015) indien ze toen nog meer inkomen hadden kan het zijn dat ze het niet krijgen, terwijl ze er voor 2017 misschien wel recht op hebben door een terugval in inkomen. Daar is ook die rekenhulp van de belastingdienst voor bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
Partner en ik samen totaal €1200 en hebben 1 kind. Kunnen er redelijk van leven. (Buitenland, lonen stuk lager maar vaste lasten ook)
Tenminste, dat is wat ik de buurvrouw heb horen zeggen.
quote:gizzmo-returns schreef op 23 januari 2017 @ 17:54:

Ligt aan het jaarinkomen. Misschien zou je wel wat recht hebben op zorgtoeslag en kindgebondenbudget, maar dan moet je een goede schatting proberen te maken van de verwachtte inkomen dit jaar. Maar dat is altijd lastig. Heb jij geen inkomen?

Als de aangifte voor 2016 is ingevuld voor jullie beiden, kijk dan wat het totale jaarinkomen is en ga dan eens naar de toeslagensite en kijk of je ervoor in aanmerking komt,dus nog van vorig jaar. Kan je aanvragen tot 1 september van dit jaar.Ow wat een rotsituatie voor jullie....sterkte.
quote:herfstappeltaart schreef op 23 januari 2017 @ 18:24:

[...]





Ow wat een rotsituatie voor jullie....sterkte.Nou niet voor ons hoor
quote:RozaRomee71 schreef op 23 januari 2017 @ 17:51:

Man is begonnen als zzp'r omdat hij geen baan kon vinden. Al ons spaargeld is opgegaan en wij zitten nu op 2000€ per maand. Ik lees hier dat je dan recht op toeslagen hebt? Want onze boekhouder zegt dat hij daar teveel voor verdient.



Aangezien wij voorheen veel meer te besteden hadden zitten wij in een duur huis, verkopen is geen optie omdat wij nog geen andere hypotheek kunnen aanvragen en huurwoningen zijn er niet, dusverplicht hier blijven wonen. Met 2 kinderen is het zwaar, komen einde vd maand altijd geld tekort en schulden lopen op. Dus ik vraag mij af waarom de boekhouder zegt dat wij teveel verdienen, ligt dat aan de hypotheek? Of zijn er andere regels voor een zzp'r.



Ow wat een rotsituatie voor jullie....sterkte



Even een aanvulling, kinderen zitten niet meer op een sport, hebben alle abonnementen de deur uitgedaan en ook de veel te dure auto. Er valt nergens meer op te bezuinigen. Ik heb 2 parttime banen.
quote:gizzmo-returns schreef op 23 januari 2017 @ 18:27:

[...]





Nou niet voor ons hoorNee sorry, was verkeerd geplaatst door mij. Tablet doet vervelend,
quote:Belle1984 schreef op 23 januari 2017 @ 16:53:

[...]





Je hebt helemaal gelijk dat er veel wegen naar een prettig leven lijden. Knap dat jullie alles zo hebben kunnen managen en vooral dat jullie keuzes hebben gemaakt waar jullie blij van worden.



Wij hebben het ook heel lang met veel minder moeten doen en ik besef mij heel goed dat we nu een luxe situatie zitten en ben heel blij met de keuzes die we gemaakt hebben.



Ik denk dat mijn uitspraak 'goochelen met geld' misschien niet de best gekozen woorden waren. Het is echt als compliment bedoelt en vooral omdat met 2000 euro met een gezin rondkomen niet eenvoudig is en veel planning en goede keuzes maken vraagt én kunnen omgaan met onverwachtse kosten. Natuurlijk zijn er gezinnen die het met nog minder moeten doen en is de variabele vaste kosten bij iedereen ook anders.Ik begreep dat het als een compliment bedoeld was hoor en gun jullie de nu ruime financiën van harte.
Alle reacties Link kopieren
quote:ay_caramba schreef op 23 januari 2017 @ 18:20:

Partner en ik samen totaal €1200 en hebben 1 kind. Kunnen er redelijk van leven. (Buitenland, lonen stuk lager maar vaste lasten ook)Dat is inderdaad voor nederlandse maatstaven een heel laag inkomen. Vaak zijn de noodzakelijke vaste lasten als hoger dan dat. Mensen in de bijstand hebben ca 1240 euro netto (gehuwd) maar daarnaast nog recht op zorgtoeslag, kindgebonden budget en huurtoeslag. Daarnaast kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Komen vaak in aanmerking voor subsidies of andere lokale regelingen. Dus alle bij elkaar geteld hebben die dan meer inkomen dan 1200 euro.
Alle reacties Link kopieren
quote:Iselin schreef op 23 januari 2017 @ 18:13:

[...]





Als ze recht hebben op kinderbijslag dan wordt er door het SVB automatisch gekeken of ze ook recht hebben op KGB. Uiteraard wordt er dan wel gekeken naar bekende gegevens zoals bij de belastingdienst bekend is (bijvoorbeeld aangifte over 2015) indien ze toen nog meer inkomen hadden kan het zijn dat ze het niet krijgen, terwijl ze er voor 2017 misschien wel recht op hebben door een terugval in inkomen. Daar is ook die rekenhulp van de belastingdienst voor bedoeld.



Hier wil ik wel een kanttekening bij plaatsen.

Het klopt dat er een seintje vanuit de SVB naar de belastingdienst gaat als er recht is op kinderbijslag. Hierdoor zou er ook mogelijk recht zijn op kind gebondenbudget (KGB).

Maar..... De toekenning van deze toeslag gaat alleen automatisch als er al een toeslag loopt ( bijv. KOT, huur- of zorgtoeslag).

Heb je GEEN enkele toeslag, dan zal je echt zelf de KGB moeten aanvragen.

Dit is de enige toeslag die op deze manier werkt vanuit de belastingdienst.
Alle reacties Link kopieren
2 volwassenen, 2 kids en hond en kat

Gezinsinkomen 2100 netto (man fulltime, ik 12 uur per week)

Toeslagen 42 per maand (KGB)

Teruggave belasting maandelijks 150

Vaste lasten 1569



Iedere maand dus 723 over om van te leven. Ik pin iedere week 150 euro en daar moeten we het mee doen. (boodschappen, tanken, uitjes en extra dingen). Kleding koop ik als de kinderbijslag er is. Alles wat er op de rekening staat aan het einde van de maand gaat naar spaarrekening.
quote:Spotty schreef op 02 februari 2017 @ 11:14:

2 volwassenen, 2 kids en hond en kat

Gezinsinkomen 2100 netto (man fulltime, ik 12 uur per week)

Toeslagen 42 per maand (KGB)

Teruggave belasting maandelijks 150

Vaste lasten 1569



Iedere maand dus 723 over om van te leven. Ik pin iedere week 150 euro en daar moeten we het mee doen. (boodschappen, tanken, uitjes en extra dingen). Kleding koop ik als de kinderbijslag er is. Alles wat er op de rekening staat aan het einde van de maand gaat naar spaarrekening.Knap dat jullie ook nog sparen. Complimenten want het klinkt erg goed doordacht zoals jullie het loon uitgeven
Alle reacties Link kopieren
quote:Spotty schreef op 02 februari 2017 @ 11:14:

2 volwassenen, 2 kids en hond en kat

Gezinsinkomen 2100 netto (man fulltime, ik 12 uur per week)

Toeslagen 42 per maand (KGB)

Teruggave belasting maandelijks 150

Vaste lasten 1569



Iedere maand dus 723 over om van te leven. Ik pin iedere week 150 euro en daar moeten we het mee doen. (boodschappen, tanken, uitjes en extra dingen). Kleding koop ik als de kinderbijslag er is. Alles wat er op de rekening staat aan het einde van de maand gaat naar spaarrekening.Heb je al eens gekeken of je recht hebt op zorgtoeslag? Wij hebben namelijk een vergelijkbaar inkomen. Wij hebben wel een koophuis dus de hypotheekrente mogen we van ons inkomen aftrekken waardoor het verzamelinkomen voor de toeslagen lager is dan het bruto inkomen per jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven