Kavel kopen, huis laten bouwen

12-04-2016 17:53 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all,



De titel zegt het eigenlijk al een beetje: wij zijn voornemens om een kavel te kopen bij ons in de buurt en willen hier een huis op laten bouwen.

Ik zou het erg leuk vinden om met mensen ervaringen uit te wisselen die ook op het punt staan om dit te ondernemen of het (een aantal jaren geleden) al hebben gedaan.



Iemand?
Alle reacties Link kopieren
Is dit topic nog actief?
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal,



Bij ons zijn er de afgelopen maanden veel onduidelijkheden geweest wat betreft ons kavel.

Inmiddels is dat allemaal voorbij en wij hebben de grond gekocht!

Ik zou graag nog ervaringen en tips willen uitwisselen met mensen die in hetzelfde schuitje zitten/ ervaring hebben met het bouwen van een huis.

Het is de bedoeling dat wij deze zomer starten met bouwen, dus het wordt een spannend jaar!
Alle reacties Link kopieren
Spannend, wij zitten in hetzelfde schuitje. We gaan over 2 weken tekenen voor onze kavel. De bouwvergunning is dan hopelijk rond ( vandaag is de laatste dag van de bezwaartermijn ). Wij hebben inmiddels ook een aannemer.



Waar wij tot nu toe tegen aanliepen is de hypotheek. Er zijn maar weinig banken die zelfbouw financieren, dus weinig keus. Verder het traject van de bouwvergunningsaanvraag. Ik heb hier echt op gezeten, anders zou het nog langer duren.



Wij hebben ons huis verkocht en woensdag is daar de oplevering van, dus zitten we nu in een tijdelijke woning. De verwachte oplevering is nu ergens in augustus/ september en ze starten met de bouw in maart. Het bouwen gaat dus wel iets sneller dan projectbouw, maar er komt zoveel meer bij kijken.



Wat voor soort huis wil je laten bouwen?
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat goed dat jullie dat hebben gedaan: eerst ontwerpen en indienen bij de gemeente, voordat je hebt getekend voor de grond.

Bij ons waren er zoveel onduidelijkheden dat wij dit niet durfde te doen.

Maar goed nu zijn wij dus vanaf aankomende maand al aan het betalen voor de grond, terwijl wij deze zomer pas zullen starten.



Werken jullie met een architect en aannemer of met een bedrijf dat het hele totaalplaatje aanbiedt?

Binnenkort hebben wij het definitieve ontwerp die zal ik dan plaatsen.

Er zijn een aantal regels waar wij aan dienen te voldoen, masr niet teveel gelukkig.

En jullie? Heb je een afbeelding toevallig?

Blij met het bedrijf waar jullie mee gaan werken (tot nu toe)?

Geen problemen gehad met de gemeente?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gekocht onder voorbehoud van financiering en het verkrijgen van een onherroepelijke bouwvergunning. Dit bleek een uitzonderlijke constructie te zijn begreep ik van onze hypotheekadviseur. We moeten 'rente' betalen aan de verkoper, maar dat is pas ingegaan begin januari en schort op bij de verkoop van de kavel. Dus het bedrag is te verwaarlozen.



Wij hebben eerst gekeken wat voor soort woning we wilde hebben. Modern of toch klassiek. Vandaar uit zijn we gaan kijken naar de kosten. Voor een moderne woning betaal je meer, terwijl je er minder ruimte voor terug krijgt. Wij zijn dus nu voor een jaren 30 herenhuis gegaan. Niet heel spannend, maar wel het meeste oppervlakte. Wij werken met een partij die een totaalplaatje aanbieden.



Wij hebben wel een aantal regels zoals de maximale grootte. Nu is deze bij ons vastgesteld op 750m3 maar dat valt mee te schuiven. Onze woning heeft nu een inhoud van 950m3. De extra m3 zitten vooral in de bijgebouwen en uitbouwen, die vergunningsvrij zijn. Een aannemer weet hier handig op in te spelen.



De gemeente deed bij ons wel moeilijk. Ze hadden op alles wel wat aan te merken, maar dat was vooral op de inhoud van de woning en niet het uiterlijk. Elke keer werd verzocht om aanvullende informatie wat het traject vertraagde. Dus heb ik zelf met de ambtenaar gebeld en gevraagd wat er nu precies anders moest en toen is de vergunning goedgekeurd.



Volgende week gaan we tekenen, dus erg spannend. Wat hier wel tegenvalt is de extra kosten die erbij komen kijken. De bouwleges, aansluitkosten, bouwstroom, afvoeren van grond, taxatierapport, etc. Vind het ook wel lastig om de ruimtes in te schatten qua grootte. Verder kies je ook je eigen gevelstenen enzo dus dat is ook nog lastig. Kies je wel de juiste kleur, is het niet te licht etc.



Maar spannend kun je iets meer vertellen over jullie kavel, wat voor een huis jullie willen etc?
Alle reacties Link kopieren
Beetje late reactie ;)



Wow wat een groot huis zeg, 950m3! Ik dacht wij een groot huis krijgen ;).

Slim dat jullie voor de meeste oppervlakte zijn gegaan, zou ik uiteindelijk ook voor kiezen.

Wij werken met eenzelfde soort partij.

Verder helemaal geen regels voor het uiterlijk van de woning?



Hoe gaat het met het tekenen? Ligt er een ontwerp naar jullie zin?

Als het goed is ontvangen wij morgen dan toch echt het ontwerp. Ik ben erg benieuwd. Alles duurt zo lang.

Ik hoop maar dat wij echt na de bouwvak kunnen starten met bouwen.



Wij hebben ons vorig jaar enorm verdiept in het uiterlijk van huizen. Maar jeetje wat keuzes zeg! En bijvoorbeeld een andere voeg maakt al dat het huis er heel anders uit kan zien. Je moet ook kiezen uit een klein stapeltje gevelstenen voor je hele huis. Dat maakt het inderdaad erg lastig. Wij hebben heel veel foto's gemaakt als referentiebeeld de afgelopen maanden, maar ik vind het wel erg spannend om dan straks echt al onze wensen bij elkaar te zien in 1 ontwerp.

Er zijn een aantal regels waar wij aan dienen te voldoen, zoals het soort dak. Hierdoor wordt het vrij klassiek, maar hebben wij expres moderne elementen bedacht om het iets hedendaags te maken.

Licht gemêleerde gevelstenen, donkergrijze kozijnen, horizontale roedes en op een aantal plekken smalle ramen tot aan de grond.



Ook met het interieur zijn wij lang bezig geweest (en zijn er nog steeds niet helemaal uit). Precies wat je schrijft "ruimtes inschatten qua grootte is erg moeilijk". Natuurlijk kun je wel zelf met een centimeter afmetingen maken, maar het geeft niet hetzelfde gevoel.

Ik heb een zo volledig mogelijk pakket naar de tekenaar gestuurd en ben nu dus benieuwd hoe hij dit invult. De benedenverdieping hebben wij zelf helemaal bedacht, maar voor de bovenverdieping heb ik enkel onze wensen doorgegeven.

Wij hebben hier al een schets voor gemaakt, maar zijn benieuwd waar zij mee komen.



Hebben jullie inmiddels al een ontwerp liggen?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Hoi!



Ook wij zijn bezig om ons eigen huis te laten bouwen. Zou me hier graag aan willen sluiten om mee te kunnen 'keuvelen' over alles wat er mee te maken heeft. Er komt ontzettend veel op je af. Ook allerlei dingen waar je eigenlijk geen weet van hebt



Stand van zaken hier:

Kavel is gekocht en staat sinds kort op onze namen. De bouwvergunningen zijn aangevraagd. De tekeningen van het huis zijn rond. Sanitair en tegels zijn uitgezocht (leuk! Vooral al die meerprijzen )

Nu is het wachten tot ze beginnen op ons stukje grasveld.

Verwachting is november oplevering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven