Gezondheid alle pijlers

Crohn/ Colitis en andere darmzaken

11-02-2011 19:16 1715 berichten
Alle reacties Link kopieren
nieuw topic voor iedereen die wil meeschrijven over Crohn/ Colitis, pds en andere darmproblemen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij niet, maar ik slik een andere cocktail.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen ervaring mee Adalie, maar ik slik inderdaad ook wat anders. Je zou jouw MDL verpleegkundige er naar kunnen vragen als je info zoekt.



Sorry ik zie dat je geen specifieke info zoekt, maar ervaringen. Maar die heb ik dus niet voor je
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.



Wat vervelend te lezen dat sommige werkgevers zo kunnen dwingen en moeilijk doen.

Zorg in die gevallen altijd je bewijzen zwart op wit hebt.. en denk goed om jezelf. Je gezondheid is belangrijker dan wat ook.



Hier was de laatste opvlamming de heftigste die ik ooit gehad heb, om de 5 minuten op de wc 2 weken lang en opname in zh van een week. Duurde ook lang voor ik er boven op was.



Hoop dat het met iedereen goed mag gaan, en voor wie hem nodig heeft een
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
isabella2016 wijzigde dit bericht op 06-02-2017 20:38
Reden: Dubbel
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:flowerpower91 schreef op 06 februari 2017 @ 18:36:

Hoi allemaal.



Wat vervelend te lezen dat sommige werkgevers zo kunnen dwingen en moeilijk doen.

Zorg in die gevallen altijd je bewijzen zwart op wit hebt.. en denk goed om jezelf. Je gezondheid is belangrijker dan wat ook.



Hier was de laatste opvlamming de heftigste die ik ooit gehad heb, om de 5 minuten op de wc 2 weken lang en opname in zh van een week. Duurde ook lang voor ik er boven op was.



Hoop dat het met iedereen goed mag gaan, en voor wie hem nodig heeft een Dat klinkt als een behoorlijk heftige opvlamming zeg. Hopelijk er nu weer boven op?
Alle reacties Link kopieren
Isabella, gelukkig wel heeft even geduurd maar ook wel logisch
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het hier met iedereen?



Ik werd vandaag positief verrast door mijn MDL arts. Ze belde omdat ze wilde weten of ik nog steeds zo moe was. Ik was daar in december en had aangegeven dat ik zo moe bleef ondanks dat mn bloedwaardes prima waren. En ik blijf een beetje aanrommelen, moet nog steeds zo' n 5 a 7 x per dag richting toilet. Dus toch maar weer even ontlasting inleveren en bloed laten prikken.



Maar vond het fijn dat ze mij belde om te horen hoe het ging. Volgende afspraak stond pas weer gepland voor juni. Super fijne MDL arts!
Alle reacties Link kopieren
Dat is echt fijn ja dat je zo'n betrokken arts hebt!



Hier goed, darmonderzoek liet zien dat mijn darm weer helemaal goed is afgezien van wat littekenweefsel. We gaan toe werken naar medicatie afbouwen.

Een jaar geleden had ik nu nog niet eens een diagnose en ging ik een dramatische tijd in (bleek achteraf); een jaar later kan ik mijn leven weer gaan oppakken, min of meer waar ik toen gebleven was...



Liubi jij had vorige week jouw darmonderzoek? Hopelijk ging het bij jou ook goed!
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
Dat is fijn nieuws pointdexter! Snel ook al dat ze gaan afbouwen, is het de bedoeling dat je er straks helemaal van af bent, van de medicatie?



Ook al zo'n fijne arts Isabella, dat helpt toch een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Dat is mooi Pointdexter. Ik mag volgend jaar voor een onderzoek Jippie .



Gaane ze je medicatie afbouwen tot helemaal niets meer? Ik moet altijd 1x per dag 2,4 mg Mesalazine blijven slikken en daar blijft het gelukkig ook weer rustig mee.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb nogal een cocktail, mesalazine en daarnaast nog twee zware medicijnen. De mesalazine zal altijd wel blijven lijkt me, we gaan nu als het goed is het infuus laten vervallen, de andere pilletjes nog niet. Maar het zou ook omgedraaid kunnen worden: infuus houden en pilletjes eraf. Al hoop ik op het eerste, al is het alleen maar vanwege de hassle van elke acht weken naar het ziekenhuis voor infuus...
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
Dat is echt goed nieuws Pointdexter. Voelt vast heerlijk dat je het gevoel hebt je leven weer terug te hebben !



En ja heerlijk, een arts die meedenkt Pekoe en Pointdexter. Zo blij mee. Was zo verbaasd dat ik nogal vreemd reageerde geloof ik
Alle reacties Link kopieren
Dat zou fijn zijn inderdaad als het infuus wegvalt, dat gedoe altijd met naar het ziekenhuis gaan. Mesalazine heb ik nooit gehad, maar misschien schrijven ze dat niet voor bij Crohn, alleen bij Colitus.



Haha, ja, daar moet je mee treffen met een meedenkende arts. Die van mij is net zo, heel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou zomaar kunnen, ik weet het eigenlijk niet! Ik heb idd cu.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
Super nieuws Pointdexter!! Gefeliciteerd
Alle reacties Link kopieren
Dank je!
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag de uitslagen gekregen, cal pro was 770 en B12 was 99 en een ander B was 3. Dus ik krijg daar spuiten voor en een coloscopie vanwege de hoge cal prowaarde. Blegh Baal hier wel van...
Alle reacties Link kopieren
Bah wat balen Isabella. Het zit je niet mee. Welke medicatie heb je nu voor de opvlamming?

En hoe gaat t nu met je werk?

Veel sterkte en succes met de coloscopie
Alle reacties Link kopieren
Lief, thanks! Ik zit nog steeds op 4 gram mezalazine per dag. Ik blijk allergisch voor alle prednison gerelateerde middelen, dus de beclometason kan niet meer. Na de scopie gaat ze kijken welke medicatie we gaan proberen.



Ik heb het niet verteld op werk, werk nu veel thuis zodat ik rustmomenten kan pakken en dat gaat tot zo ver best goed. Ik ben net 2 weken geleden 100% beter gemeld, als ik dit nu aangeef gaat werkgever weer gelijk in de paniekstand en dat wil voorkomen.



Komt goed! Met jou ook alles goed?
Alle reacties Link kopieren
B12 is veel te laag! Willen ze ook shots b12 gaan geven?
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
quote:pointdexter schreef op 25 februari 2017 @ 16:33:

B12 is veel te laag! Willen ze ook shots b12 gaan geven?Verklaart nu in ieder geval wel waarom me zo belabberd voelde . En ja, moet ik komende week via huiarts regelen. Ga ik me vast snel beter voelen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik zit sinds ruim een maand met klachten en ben daardoor al vaker bij de huisarts geweest dan in de afgelopen jaren bij elkaar..

Afgelopen woensdag hoorde ik dat mijn ontstekingswaarden verhoogd waren en dat ik een spoedverwijzing kreeg naar mdl.

Vrijdag was ik weer bij de huisarts en toen hij belde met mdl zei hij tegen hen dat mijn calprotectine 5500 was. Omdat ik geen idee had wat normaal is zocht ik hier niet zo veel achter. Thuis na wat googlen zag ik dat de normaalwaarde 50 was? Weten jullie of dit klopt?

Komende donderdag moet ik naar de mdl arts en ik vind het allemaal erg spannend. Hiervoor had ik niks en nu opeens dit..
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet nu sinds een maand dat ik colitis ulcerosa heb, had al zeker een jaar of 10 last van brijige ontlasting vaak met bloed en slijm.

Ben er in het begin wel mee naar de huisarts geweest, toen bleek dat ik aambeien had dus altijd gedacht dat het daar van kwam, heb er ook altijd een handje van gehad om het zo lang mogelijk uit te stellen dus vond dat best logisch klinken. Afgelopen kerst kreeg ik een aantal keer diarree met veel bloed en slijm, en had ook al een tijdje veel moeite om het op te houden als ik plotseling naar de wc moest ergens. Ik vertrouwde het dus niet meer en ben ermee bij de huisarts geweest die me vervolgens naar huis stuurde zonder ook maar iets te onderzoeken omdat ik hypochondrie zou hebben vanwege de vele klachten die ik erbij omschreef. Vervolgens na weer diarree met veel bloed toch weer terug gegaan en op eigen initiatief een sigmoidscopie gekregen(volledige scopie vond de huisarts niet nodig). Uit de scopie bleek dus dat ik colitis ulcerosa heb, en de biopt heeft dit bevestigd. Heb nu dus sinds ongeveer een maand pentasa compact granulaat voor een milde ontsteking. In het begin leek het iets beter te worden maar de ontlasting blijft wel brijig(niet meer waterdun). Tussendoor 1 keer wat meer slijm gehad en de laatste dagen zie ik soms een paar hele kleine rode sliertjes(weet niet zeker of het bloed is of iets van het eten maar het lijkt wel op bloed). Het is wel zo dat ik maar 1 keer per dag moet en geen last heb van buikpijn, maar dat had ik de afgelopen jaren ook niet zo vaak en meestal was 3 keer per dag jaar de wc toch wel het maximum. Herkent iemand dit een beetje? want de verhalen die ik lees komen niet echt in de buurt van hoe het bij mij allemaal is. Krijg over een tijd nog een volledige scopie en zo maar dat duurt allemaal nogal lang, dus hoop dat er iemand is die me wat meer zou kunnen vertellen. Ik ben 25.
Alle reacties Link kopieren
@Briett: hoe is het gegaan bij de MDL arts? Ik moet zeggen dat ik ook niet precies weet waar de grens ligt met die waarden, maar 5500 lijkt me nogal hoog. Wat zei de arts erover?



@mdll: het vervelende met deze ziektes is dat het verloop bij iedereen heel anders is. En ook het klachtenniveau zegt niet altijd wat over hoe de conditie van de darm is.



Voor jullie beiden: misschien heb je er wat aan om op facebook aan te sluiten bij de ccuvn besloten groep, hier zitten heel veel lotgenoten en je kunt hier alle mogelijke vragen stellen. Er is altijd wel iemand die een antwoord heeft.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
quote:Briett schreef op 28 februari 2017 @ 14:05:

Hoi allemaal!

Ik zit sinds ruim een maand met klachten en ben daardoor al vaker bij de huisarts geweest dan in de afgelopen jaren bij elkaar..

Afgelopen woensdag hoorde ik dat mijn ontstekingswaarden verhoogd waren en dat ik een spoedverwijzing kreeg naar mdl.

Vrijdag was ik weer bij de huisarts en toen hij belde met mdl zei hij tegen hen dat mijn calprotectine 5500 was. Omdat ik geen idee had wat normaal is zocht ik hier niet zo veel achter. Thuis na wat googlen zag ik dat de normaalwaarde 50 was? Weten jullie of dit klopt?

Komende donderdag moet ik naar de mdl arts en ik vind het allemaal erg spannend. Hiervoor had ik niks en nu opeens dit..



5500 is inderdaad erg hoog, weet je zeker dat hij geen 550 zei? De meeste ziekenhuizen gebruiken namelijk een test die maar tot 1800 gaat, en alles daarboven wordt dan ook 1800 genoemd. Er bestaan wel testen die hoger kunnen meten, maar die worden niet zo veel gebruikt. Maar goed, ook 550 is verhoogd, en reden om verder te kijken, dus eigenlijk maakt het niet eens zo veel uit.

In elk geval is het een indicatie dat er waarschijnlijk een ontsteking in de darm zit (dat is namelijk wat je meet). Waar die vandaan komt kun je op basis van alleen calprotectine niet zeggen. Het kan een infectie met een bacterie of virus zijn, maar ook Crohn of colitis ulcerosa of een andere ontsteking. Dat is aan de MDL arts om uit te zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven