Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB
quote:heavenorhell schreef op 25 februari 2017 @ 11:34:

[...]





Wij zitten ook rond die koers en dat is echt wel mogelijk. Dan tel ik wel snoep / snaai / etc niet mee, want dat gaat bij ons niet uit het boodschappenbudget, dat is namelijk geen eten. Ik moet nog boodschappen doen vandaag, misschien dat ik hier nog wel een lijstje neerzet voor deze week.

En shampoo? Toiletpapier? Tandpasta?

Wij eten op het moment heel erg weinig nootjes, chips, etc. Wel gaat er redelijk wat drank door. De maand hadden we tot gisteren nog maar 200 euro aan boodschappen uitgegeven, door weekboodschappen bij de Lidl te doen. Daar zat dan nog wel wat non-food tussen, van die eenmalige zaken die de Lidl soms heeft, zoals panty's, t-shirts, wandelkousen, etc. Maar eergisteren besloten we om de Albert te laten bezorgen. Vaatwastabletten waren in de bonus, 2 dozen voor de prijs van 1 incl gratis bezorgkosten, en ook Jupiler, whiskey en wijn waren in de bonus. Daarnaast nog wat zaken nodig als toiletpapier, tandpasta, kaarsen, waxinelichtjes, en een flinke voorraad boodschappen, samen goed voor 230 euro. Komen we toch weer over de 400 dus deze maand. Het is mij teveel moeite om alle non-food eraf te trekken, globaal denk ik dat eten en drinken en toiletartikelen samen 300-350 euro kostten. Incl alcoholische dranken dus. Mn die 2 kratten Jupiler gaan wel een paar maanden mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 25 februari 2017 @ 09:37:

[...]



Dat is weinig! Ik werd vorige maand al bijna niet geloofd toen ik beweerde dat je voor 250 euro per maand prima gezond kunt eten met z'n tweeën, maar nu vraag ik me hetzelfde af. Voor 150 euro voor twee personen lijkt het me bijna onmogelijk om gezond, gevarieerd en volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum te eten. Hoe doe je dat?Ben ik op zich ook wel benieuwd naar.... ik geef datzelfde bedrag in mijn eentje uit
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 25 februari 2017 @ 09:37:

[...]



Dat is weinig! Ik werd vorige maand al bijna niet geloofd toen ik beweerde dat je voor 250 euro per maand prima gezond kunt eten met z'n tweeën, maar nu vraag ik me hetzelfde af. Voor 150 euro voor twee personen lijkt het me bijna onmogelijk om gezond, gevarieerd en volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum te eten. Hoe doe je dat?



Gelukkig heb ik niet beweerd dat wij volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum eten



Ik zit even terug te denken aan wat we deze maand allemaal gekocht hebben. Het is wel zo dat we deze maand geen toiletpapier/vaatwastabletten/koffiebonen/frituurolie/tandpasta hebben hoeven kopen, waarschijnlijk valt het bedrag tot nu toe daarom wat laag uit. Dit rijtje koop ik trouwens enkel in de aanbieding dus vaak is er dan wel meteen een grotere voorraad voor meerdere maanden.



Maar verder eten wij in het algemeen best goedkoop denk ik in vergelijking met anderen. Van veel etenswaren die we eten kopen we de goedkoopste variant (mits lekker natuurlijk) en geen biologische producten e.d. Ook koop ik soms diepvriesvarianten van bepaalde etenswaren, zoals groente en fruit. Daarnaast drinken wij beiden enkel thee, vriend ook koffie, en water. Geen frisdrank en zelden alcoholische dranken. Ik drink nooit alcohol, vriend drinkt af en toe wel wat sterke drank maar als hij dan eens in de zoveel tijd een fles haalt dan gaat dat niet van de boodschappenrekening. Met verjaardagen halen we uiteraard wel frisdrank en alcoholische dranken, maar hetgeen niet is op gegaan ligt nu nog in de kelder



Wat wij eigenlijk elke week wel eten is 4 à 5 broden, 2maal 10 eieren, pak havermout, 3 bakken kwark, pak yoghurt, houdbare melk, tros bananen en appels (indien ander fruit in de aanbieding dan dat ook), broodbeleg (pindakaas, hagelslag, chocopasta, een blok jonge kaas -> dit gaat natuurlijk langer mee dan een week, wel wekelijks dingen als leverworst, ham, kipfilet), een stoplicht paprika's en komkommer als rauwkost, stukje vlees voor het avondeten (aanbieding of kortingssticker) of zalm uit de diepvries, zak aardappels (ook aardappels uit de diepvries, schijfjes of wedges), verschillende diepvriesgroenten zoals sperziebonen, bloemkool, spinazie, rode kool, italiaanse groenten. Volgens mij heb ik zo wel een beetje de wekelijkse dingetjes gehad.



Verder haal ik als het op is: stroop, poedersuiker, sauzen (curry, mayonaise, mosterd, maggi), boter voor op brood, bakboter, uien, knoflook, rijst (alleen voor vriend)/pasta/mie, meel, olijfolie, een reep chocola, ontbijtkoek, pak suiker, afbakbroodjes, bladerdeeg, zak patat van 2,5 kilo, pak frikandellen, pakje boemboe, potjes kruiden, rijstewafels, limonadesiroop. Dit is wat me nu zo te binnen schiet.



Ik denk dat het ook wel heel erg helpt dat we veel diepvriesruimte hebben. Als er vlees is afgeprijsd kan ik daar een voorraadje van aanschaffen. Ook gooi ik echt nooooit eten weg. Tenzij het echt niet te eten is . Maar dan eet ik vaak een restje bij de lunch of ik maak er de volgende avond weer iets mee. En als ik voorzie dat het niet snel opgaat dan gooi ik het in de diepvries voor een later moment maar dan bederft het tenminste niet. En daar denk ik dan ook aan. Afgelopen week at vriend 1 avond niet mee, dit wist ik toen ik boodschappen ging doen. Bij de ah waren de 1-persoons maaltijdsalades in de aanbieding. Eerst had ik het plan om die mee te nemen, de kipvariant die ik wilde kostte geloof ik 2,25 euro. Toen bedacht ik dat we vorige week een restje bami over hadden en ik dat in de diepvries heb gegooid. Dat heb ik uiteindelijk gegeten en dus niet de salade gekocht. Het restje was meer dan voldoende, was dat het niet geweest dan had ik er bijvoorbeeld nog een ei bij gebakken.



Wat denk ik ook zeker scheelt in kosten is dat we vaak wel 1 keer in de week pannenkoeken eten in de avond, dat is echt onze gezamenlijke guilty pleasure. We hebben geen vaste avond om pannenkoeken te eten maar we zijn er beiden echt dol op. We letten er daarom echt op dat we het niet vaker dan 1 keer in de week eten. Ik maak het beslag zelf (melk, eieren, meel). Vaak belegd met plakjes kaas (gesneden van het blok), stukjes appel/banaan, of met spek als dat in huis is. Hier eten we geen groenten bij en ik compenseer dat diezelfde dag ook niet, dus daar gaat de richtlijn van het voedingscentrum En we eten zo'n 1 keer in de twee weken denk ik patat met snack. Dit frituren we dan zelf. Patat en frikandellen zijn ook niet duur. Ook dit eten we niet met groenten Andere dagen eten we wel minstens 200 gram groenten per dag, dat dan wel.



Volgens mij heb ik zo'n beetje alles gehad. Normaal gesproken komen we echt wel rond/boven de 200 euro uit dus ik denk dat het vooral komt doordat we nu nog een voorraad hebben van de wat duurdere aankopen.

Wij zijn overigens beiden student, ik nu werkzoekend. Voer voor ons hondje reken ik niet mee.



Laatste (denk ik) toevoeging: ik ontbijt regelmatig met zelfgemaakte granola. De noten die ik daar in doe komen bij ons uit de tuin. We hebben een enorme voorraad walnoten van onze walnotenboom. Maar ik koop ook bij de Lidl of in de aanbieding cashewnoten en amandelen, maar vriend eet nauwelijks noten en ik gebruik het voornamelijk voor mijn ontbijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:gemberpannekoek schreef op 25 februari 2017 @ 14:18:

[...]





Ben ik op zich ook wel benieuwd naar.... ik geef datzelfde bedrag in mijn eentje uit Nou ik heb een enorm verhaal geschreven, dus eat your heart out
Alle reacties Link kopieren
quote:Lanzaroos schreef op 25 februari 2017 @ 14:27:

[...]





Nou ik heb een enorm verhaal geschreven, dus eat your heart out



klinkt als een heel normaal eetpatroon hoor

koop je dan alles van de goedkoopste merken? ik realiseer me dat het bij mij ook goedkoper zou kunnen als ik dat zou doen... maar ik eet juist graag verse groente en koop ook geregeld (denk 50/60 procent) van mijn voedsel biologisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roxy21 schreef op 25 februari 2017 @ 12:54:

[...]



Bij ons werkt het net zoals het bij Trotter werkte. Wij kunnen gewoon een bedrag overmaken naar het rekeningnummer van de bank, met vermelding van het leningsdeel waarop het afgelost dient te worden en dan krijgen we enkele weken later een brief met de openstaande schade Ben wel blij dat het zo super makkelijk gaat en we niets aan moeten vragen. We moeten er gewoon zelf opletten dat we niet meer dan 15% (dat is wat we jaarlijks mogen aflossen) overmaken, maar daar komen we op jaarbasis toch niet aan. Wij zitten bij Triodos.dat is wel een stuk makkelijker, zou wel willen dat mijn hypotheekverstrekker dat ook mogelijk maakte.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 25 februari 2017 @ 13:05:

[...]



En shampoo? Toiletpapier? Tandpasta?

Goeie vraag. Dat weet ik eigenlijk niet eens We hebben een boodschappenrekening waarvan we de normale weekboodschappen pinnen. Wat daarbuiten gehaald wordt is vooral snoep en snaai, af en toe alcohol of frisdrank, en dat betalen we van de privérekening. Tandpasta, toiletpapier, shampoo, dat zijn dingen die we maar zo weinig halen dat ik niet zou kunnen zeggen of dat van het boodschappengeld gaat of niet. Ik denk dat dat wisselt. Als het op is, haal ik een voorraadje voor een maand of drie en dat haal ik dan ook nog meestal uit de aanbieding. Uiteindelijk zijn dat niet de kosten denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:gemberpannekoek schreef op 25 februari 2017 @ 15:47:

[...]





klinkt als een heel normaal eetpatroon hoor

koop je dan alles van de goedkoopste merken? ik realiseer me dat het bij mij ook goedkoper zou kunnen als ik dat zou doen... maar ik eet juist graag verse groente en koop ook geregeld (denk 50/60 procent) van mijn voedsel biologisch.



Ik koop niet alles van het goedkoopste merk maar wel een groot deel. Ik neem vooral vaak de AH-variant of AH-basic. Brood bijvoorbeeld kost geloof ik 1,40, daar neem ik niet de basic variant van. En ook met boter op brood en bakboter koop ik niet de goedkoopste margarine maar die van het AH merk, maar dus geen Becel bijvoorbeeld (tenzij aanbieding, dan kan het weleens zijn dat het A-merk goedkoper is). Pindakaas ook van AH, niet de allergoedkoopste maar ook geen Calvé. Kwark bijvoorbeeld weer wel de goedkoopste, maar die vind ik ook het lekkerst. De AH en merkvarianten zijn een stuk romiger. Helaas is de goedkope van de AH ineens ook veranderd in een romige kwark, nu haal ik de kwark bij de Jumbo. Maar zoals ik al zei koop ik inderdaad niet biologisch, dat zal vast een stuk schelen. En bijvoorbeeld broodbeleg koop ik niet bij de versafdeling maar voorverpakt.



Verse groenten vind ik ook lekker maar wij zijn beiden vaak laat thuis en vinden het dan makkelijk dat je een pak sperziebonen leeg kan gooien in een pan in plaats van dat je ze nog staat te doppen. Daarbij gooi ik geen bedorven groenten meer weg, wat daarvoor helaas wel voorkwam. En ik hoef niet meer om de zoveel dagen naar de supermarkt voor verse groenten



Ik sta best wel te rekenen in de supermarkt Ik kijk altijd naar de kilo en literprijzen van producten en maak dan de afweging. Wij maken bijvoorbeeld zelf pannenkoekenbeslag maar afgelopen week waren de koopmansmixen in de aanbieding. Dan ga ik rekenen hoeveel een pak melk, twee eieren, meel en een zakje vanillesuiker kosten en hoeveel 1 pak scharreleipannenkoekenmix (alleen water toevoegen) kost (ongeveer zelfde hoeveelheid beslag). Dan blijkt dat het ongeveer evenveel kost door de aanbieding dus dan haal ik voor het gemak zo'n pak
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Het is weer bijna het einde van de maand.

Mijn doelen voor febrauri waren

Februari doelen;

- opstarten van de moestuin; binnen beginnen met inzaaien--> gedeeltelijk gedaan. De tomaten en courgette plantjes zijn al ontkiemt. In maart april ga ik buiten zaaien.

- mij gaan inlezen op wasbare luiers en marktplaats in de gaten houden voor een goede aanbieding hiervan --> ingelezen en op consult geweest. Kopen doen we in april waarschijnlijk, mp houd ik nog in de gaten

- een bepaald kastje in de woonkamer opruimen --> gedaan tas vol oud papier weggedaan



Over boodschappen heb ik niet zo veel bij te dragen, onze keuzes in de supermarkt zijn anders gebaseerd (biologisch, lokaal, veel zelf maken) dus waarschijnlijk duurder (ca. 350-400 euro per maand voor 2 personen en 2 poezen. Dit is alles inclusief).



Doel voor de komende maand;

-1000 euro sparen, de afgelopen maanden is dit niet gelukt ivm bruiloft en aankoop fiets



Hoe gaat het met jullie maanddoelen? Zijn er nog meer mensen die bezig zijn met moestuinieren?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hyperbole schreef op 27 februari 2017 @ 10:14:

Zijn er nog meer mensen die bezig zijn met moestuinieren?Ja, ik! Ik ben van plan om in maart te beginnen met zaaien.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Wij moestuinieren ook. Weliswaar klein, maar we hebben vaak toch wel een redelijke opbrengst. Mijn man is voornamelijk van het tuinieren en hij heeft ook al een plan gemaakt. We hebben al wat inkopen daarvoor gedaan en dat heb ik keurig binnen mijn weekbudget kunnen betalen.

Ik ben in ieder geval goed bezig met mijn marktplaatsverkopen. Ik ben nu bezig met het 5e item en heb toch al voor zo'n 25 euro verkocht. Geen gezeur over betalingen en ik krijg ruimte in mijn huis.

Daarnaast ben ik vrijdag gebeld dat er in mijn buurt een bezorgwijk vrijkomt van Sandd. Toevallig is dit bijna dezelfde wijk als die ik 3 jaar gelden heb gedaan, dus ik ken hem ook nog vrij goed. De inkomsten zijn dan wel wisselend, maar toch puur extra op het budget wat we nu hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lidl heeft momenteel fantastisch zaad van allerlei groenten.

Deze jaren geleden in mijn moestuin gezaaid en zaai jaarlijkse de vruchten ervan.

Vanwegen de harde winter helaas vorst gekregen en onlangs alle aarde uit de bakken gehaald.

Vorige week tas vol nieuwe zakjes met zaadjes bij de Lidl gehaald, zodra ik tijd heb begin ik ook weer aan mijn moestuin.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook moestuinzaadjes gehaald: tomaten, paprika en bosuitjes. Ik heb nog blauwe bessen en aardbeien staan. Ben helaas niet zo' n wonder met planten dus het word een uitdaging



Die van de ah werden niks bij mij iig.
Alle reacties Link kopieren
quote:RP7 schreef op 27 februari 2017 @ 13:55:

Ik heb ook moestuinzaadjes gehaald: tomaten, paprika en bosuitjes. Ik heb nog blauwe bessen en aardbeien staan. Ben helaas niet zo' n wonder met planten dus het word een uitdaging



Die van de ah werden niks bij mij iig.Wij konden ook niets met die van AH, dat is gewoon niet zo'n goede kwaliteit. Verder hebben wij betere ervaring met plantjes. Vanaf april kun je kleine plantjes kopen, bijvoorbeeld sla, anijvie, diverse soorten kool en ook tomaten en paprika. Die plant je dan in je tuin.
Hier ook een moestuinier. Volgende week ga ik beginnen!

Ik probeer altijd eerst de zaadjes, als dat niks wordt bij een bepaalde soort dan koop ik een paar plantjes in april/mei. Het meeste zaad had ik nog voldoende, alleen nog tomaten. Plan heb ik al gemaakt.



Qua boodschappen deze maand uiteindelijk onder de 350 euro gebleven, ik postte er laatst al over dat het een behoorlijk verschil is met onze gebruikelijke 500 euro, al werd het de laatste maanden al steeds iets lager. Verder is het goed gegaan met het doel zo min mogelijk eten weg te gooien en hebben we oude voorraad bijna helemaal opgemaakt.



Qua bewust/niet teveel aan kinderkleding hebben we zeker niet teveel nu maar er al wel best wat aan uitgegeven, flink gegroeid hier. Goedkoper gaat het niet worden dit jaar, is ook geen must, maar wat loopt dat snel op, zeg. Er minder aan uitgeven dan de jaarlijkse 1200 euro van 2015+2016 staat in mijn doelen, maar ik weet niet of dat realistisch is nu ze groter en duurder worden en ik graag leuke dingen, maar weliswaar minder, voor ze wil. Belangrijkste is dat wat ze hebben ook echt veel gedragen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zijn de AH plantjes ook mislukt vorig jaar. Ik heb wel een stek van een bessenstruik geplant een half jaar geleden, ik hoop dat die het gaat doen. En we hebben druivenranken geplant, maar die zijn meer voor de sier. Ik heb niet zulke goede ervaringen met druiven uit Nederlandse tuinen: klein en zuur.



Iemand nog tips voor als ik het op mijn heupen krijg om nog meer te zaaien / planten? Graag iets wat past binnen dit plaatje:

- voor de luie moestuinier zonder groene vingers

- weinig ruimte innemend

- iets wat niet opgevroten wordt door slakken

- iets wat veel kost in de winkel (dus geen uien ofzo)
Alle reacties Link kopieren
Mijn meneer was pas geleden jarig en aangezien hij wel over groene vingers beschikt (echt, nog nooit zoveel levende planten in mijn huis gehad) heb ik afgelopen week wat zaadjes van oa. kruiden, paprika, tomaten en aardbeien gekocht. Als het goed is kunnen deze mooi op het balkon.



Ik zou gewoon eens in het tuincentrum gaan kijken, staat redelijk duidelijk op de zakjes.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Bij mij deed vooral de augurk het heel goed. Maar ik had dan weer niet zo'n zin om dat zelf in het zuur te zetten enzo. De tomaten kan ik meestal oogsten in de periode dat we net op vakantie gaan. Heb ik dus ook niets aan, wel leuk voor opa en oma die op de plantjes passen als we weg zijn.

En toch trap ik er elk jaar weer in om te zaaien.
quote:nicole123 schreef op 27 februari 2017 @ 21:32:

Bij mij zijn de AH plantjes ook mislukt vorig jaar. Ik heb wel een stek van een bessenstruik geplant een half jaar geleden, ik hoop dat die het gaat doen. En we hebben druivenranken geplant, maar die zijn meer voor de sier. Ik heb niet zulke goede ervaringen met druiven uit Nederlandse tuinen: klein en zuur.



Iemand nog tips voor als ik het op mijn heupen krijg om nog meer te zaaien / planten? Graag iets wat past binnen dit plaatje:

- voor de luie moestuinier zonder groene vingers

- weinig ruimte innemend

- iets wat niet opgevroten wordt door slakken

- iets wat veel kost in de winkel (dus geen uien ofzo)Frambozen, die zijn best duur in de winkel. Ze groeien in de hoogte dus weinig plek, weinig werk er aan. Alleen dat van de slakken durf ik niet te zeggen.
quote:zecora schreef op 27 februari 2017 @ 21:49:

[...]



Frambozen, die zijn best duur in de winkel. Ze groeien in de hoogte dus weinig plek, weinig werk er aan. Alleen dat van de slakken durf ik niet te zeggen.



Geen last van slakken hoor! Je kunt verse frambozen alleen niet lang bewaren is mijn ervaring. Zelfde dag opeten of invriezen is het beste.



Qua groente kan ik je koolrabi aanbevelen. Die mislukt bij ons nooit en is vers zo gruwelijk lekker
Alle reacties Link kopieren
quote:Angel64 schreef op 27 februari 2017 @ 21:55:

[...]





Geen last van slakken hoor! Je kunt verse frambozen alleen niet lang bewaren is mijn ervaring. Zelfde dag opeten of invriezen is het beste.



Qua groente kan ik je koolrabi aanbevelen. Die mislukt bij ons nooit en is vers zo gruwelijk lekkerKoolrabi is idd een goede. Ging hier ook gelijk goed. Ik heb ze wel eens bij de Lidl zien liggen en die waren niet zo mooi als die uit onze tuin. Er is ook een rode (paarse) variant en die is ook erg lekker. Heb ik ok nog nooit in de winkel gezien. De plantjes kopen wij altijd bij de Welkoop
Alle reacties Link kopieren
Niet door slakken opgegeten. Ha leuke!



Jullie met je moestuin praat. Wel leuk om er over na te denken, aangezien ex de moestuin heeft, en ik kriebels heb.



Ik ken er geen die niet door slakken worden opgegeten, althans in de beginfase gaan ze weggevreten kunnen worden, dus een beetje bescherming nodig, een bloempot of yoghurtbakje zonder bodem eromheen.



Snijbiet: niet in de winkel te koop

Sugar snaps: Lekker, veel opbrengst, en duur in de winkel.

Komkommer: Laten klimmen, als die het wil doen, flinke opbrengst. Kies een leuke soort die je niet in de winkel koopt, citroenkomkommer?

Meloenkomkommer: Laten klimmen, veel frisse zoetzure vruchtjes.



Kruisbes!!
Peultjes zijn ook heel fijn in de groentetuin. Goede klimplant, let wel op er zijn verschillende hoogtes. Wij hebben altijd een variant die niet te hoog wordt zodat de stellint niet omkukeld van t gewicht.
Alle reacties Link kopieren
+1 voor de sugar snaps en snijbiet (al hou ik zelf helaas niet van de smaak van snijbiet). Sugar snaps pak ik juist graag de hoge variant van, dat plukt lekker makkelijk staand. Maar dan heb je dus idd wel een stevig rek nodig.



Verdere makkelijke groenten: rucola (of andere pluksla, eikenbladsla e.d.), lekker makkelijk sla plukken naast je keukendeur. Sowieso verse kruiden, die lonen echt de moeite, bijv. munt (lekker in koud water in de zomer)en oregano etc . Betere smaak, veel opbrengst en scheelt veel met los kopen in de winkel.

Courgette is ook een heel dankbare plant, maar helaas die neemt wel wat plek in beslag. Idem voor rabarber.

Stengeluitjes ("lenteuitjes", "bosuitjes") zijn makkelijk en nemen niet veel plek in. Omdat ze snel hun bite verliezen zijn ze in de winkel relatief duur en thuis gekweekt juist erg lekker.



[P.S. Courgette zaaien in februari is trouwens wel heul vroeg hoor. Ze houden echt niet van verplanten en kunnen niks van kou hebben. Slakkenvraat is ook een probleem. Ik wacht zelf pas tot mei en zaai ze dan onder een "stolp" (lees: gehalveerde PETfles met gaas over het dopje) buiten. Maar ieder zijn eigen wijze natuurlijk ;-)]



Februari-doelen:

Het boodschappen budget werkte. De laatste week ietsje minder zuinig uitgekomen, maar al met al binnen de grens van 250 euro (nl. 225). En dat terwijl we zelfs nog een keer of twee friet hebben gehaald

Voorraad is ook inzichtelijker nu; ik weet wat ik de komende tijd wel en wat zeker niet bij kan kopen.

Aardappels: er is nog een kilo of 2 over nu, dus vanavond weereens stamppot. Het is er tenslotte echt het weer voor nu...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook erg van de kruiden! Ook als ik ze niet in een gerecht verwerk mag ik in het voorbijgaan graag even een blad tussen mijn vingers kneuzen om de lekkere geur op te snuiven. De munt gaat bij mij ook met bosjes tegelijk in een glas water voor frisse muntthee. Dat kan ook makkelijk, want als je eenmaal met munt begint, heb je al snel de hele tuin vol ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven