Geld & Recht alle pijlers

Bankafschrift omschrijving bijstandsuitkering

07-04-2017 01:10 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond iedereen,



Heeft iemand enig idee wat er voor omschrijving en mededeling bij je bank te zien zijn als je een bijstandsuitkering ontvangt?
Alle reacties Link kopieren
[quote]Kroketjee schreef op 08 april 2017 @ 16:17:

[...]





Volgens de verzekering schijnt dat dus wel te mogen, omdat zij de hoofdverzekerden zijn en dus betalen en daardoor mogen ze het zien of zo.. Heb toen ook nog een klacht ingediend, maar wat ze terug zeiden komt daar op neer.



Hoofdverzekerde of niet, omdat jij volwassen bent heeft hoofdverzekerde geen inzage in jouw medische kosten. Ik kan ook niets meer inzien van mijn kinderen bij de zorgverzekering, ook al staan zij bij mij op de polis. Wil ik het inzien dan moet er ingelogd worden met hun eigen Digi-D code. Persoonlijk denk ik dat je alleen op je ouders mee verzekerd kan worden als je nog thuis woont. Zou dat ook eens navragen bij je verzekering.



Daarnaast, geef bij de zorg verzekering op dat je bent verhuisd (vanaf wanneer) en dat jij vanaf nu de premies betaald. Vergeet dan niet om je zorgtoeslag aan te vragen bij de belastingdienst! Alle correspondentie m.b.t. de ziektekosten verzekering et cetera moet in het vervolg naar jouw adres gestuurd worden.



Je bent niet dom aangezien je je propedeuse hebt behaald. Niet bang om te studeren en op jezelf te wonen. Je bent op de goede weg, dus niet bang zijn om je eigen zelfstandigheid (zonder verantwoording af te moeten leggen) op te eisen. En ja, leven in en met leugens, daar wordt je niet beter van. Hoe eerlijker jij zelf kunt zijn tegen jezelf en naar anderen toe hoe prettiger jij leeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kleppeboxx schreef op 09 april 2017 @ 16:30:

[...]





Op het moment dat het kind 18 jaar wordt (en volgens de wet meerderjarig) vervalt de machtiging van rechtswege. Als ouders inzage willen hebben dan moet het kind daar voor toestemming geven. Uitgaande dat de rekening op naam van het kind staat, staat de rekening op naam van de ouders dan is het een ander verhaal.



Ik heb nog even gekeken hoe de verzekering reageerde op mijn klacht en dit is een gedeelte van hun reactie:



artelijk dank voor uw e-mail. Inhoudelijk kan er niet worden gecommuniceerd worden over de geleverde zorg aan de verzekeringnemer. Echter, mag wel gecommuniceerd worden aan de verzekeringnemer wat voor soort zorg er in rekening is gebracht. Dit is tevens zichtbaar in bijvoorbeeld de digitale omgeving
Alle reacties Link kopieren
quote:MinionX schreef op 09 april 2017 @ 12:03:

Je hebt in ieder geval al een stap genomen om hier te komen vragen hoe iets zit en wat je er aan kunt doen. Dus je bent al op weg naar meer zelfstandigheid!

Ik denk zelf dat als jij een eigen rekening opent dat je je dan al beter gaat voelen ik lees uit je berichten dat je je eigen keuzes wil maken. Stap 1 is dus een eigen rekening. Die laat je openen en dan hoef je er zelfs even niets mee te doen. Hoef je aan niemand te vertellen. Stap 2 is dan stoppen met school en een uitkering aanvragen. Dit is volgens mij de moeilijkste stap want hier zul je met je ouders moeten gaan praten.



De rest volgt dan vanzelf.Dit wilde ik gaan doen, maar ik heb even op internet gekeken en wat ik zag kost een rekening p/m geld. Volgens mij betaal ik nu niks.. dus ik ga nog wel even verder kijken en als ik wat vind, is dat idd een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kroketjee schreef op 09 april 2017 @ 18:39:

[...]





Ik heb nog even gekeken hoe de verzekering reageerde op mijn klacht en dit is een gedeelte van hun reactie:



artelijk dank voor uw e-mail. Inhoudelijk kan er niet worden gecommuniceerd worden over de geleverde zorg aan de verzekeringnemer. Echter, mag wel gecommuniceerd worden aan de verzekeringnemer wat voor soort zorg er in rekening is gebracht. Dit is tevens zichtbaar in bijvoorbeeld de digitale omgeving



Lijkt mij logisch, een zorgverzekering mag geen informatie verstrekken over verleende zorg, ook niet aan de verzekeringnemer. Zorgverzekeraar mag wél het soort zorg aan de verzekeringnemer vermelden. Dan is verzekeringnemer degene op wiens naam de zorgpolis staat. Het nummer van de zorgpolis moet overeenkomen met jouw naam (ook al is jouw moeder / vader de hoofdverzekerde).

Omdat blijkbaar jouw ouders kunnen zien wat voor soort zorg jij gekregen hebt (en wat dat kost) heb je hun jouw Digi-D inlog gegevens verstrekt. Als jouw ouders inloggen met hun eigen Digi-D kunnen zij nooit en te nimmer jouw gegevens inzien!



Lijkt mij verstandig om een nieuwe Digi_D aan te vragen en als je dan inlogt bij je zorgverzekering, zorg dan voor een extra SMS code die alleen jij via jouw mobieltje binnenkrijgt. Het is de een van de manieren om ervoor te zorgen dat jouw ouders geen toegang meer hebben tot jouw privé gegevens.



Wees eerlijk, wat hebben zij te maken met wat jij mankeert en wat voor zorg jij daarvoor nodig hebt, laat staan wat het kost? Niets toch?
Alle reacties Link kopieren
Als ik goed tussen de regels door lees dan zou ik zeggen dat je voor een echte oplossing moet gaan waarbij jij voorop staat. Maar tegelijk moet je alleen dingen doen die je op dit moment aankan. Ik bedoel, een tweede bankrekening openen is geen echte oplossing in jouw situatie. Ik hoop dat jij dat ook zo ziet. Maar voor een echte oplossing is het nog te vroeg of niet? Of zit ik er nu heel erg naast?
Alle reacties Link kopieren
quote:stekelbaars schreef op 09 april 2017 @ 22:30:

Als ik goed tussen de regels door lees dan zou ik zeggen dat je voor een echte oplossing moet gaan waarbij jij voorop staat. Maar tegelijk moet je alleen dingen doen die je op dit moment aankan. Ik bedoel, een tweede bankrekening openen is geen echte oplossing in jouw situatie. Ik hoop dat jij dat ook zo ziet. Maar voor een echte oplossing is het nog te vroeg of niet? Of zit ik er nu heel erg naast?Dat klopt denk ik inderdaad wel, maar tegelijkertijd kan ik een echte oplossing ook niet veel langer meer uitstellen omdat ik toch wel moet stoppen met school en dan moet ik denk ik wel een aantal dingen uitleggen. Alleen al omdat zij al die jaren hebben betaald..
Alle reacties Link kopieren
Je wil je ouders wel gaan vertellen dat je stopt met school toch? Want dan vragen ze waarom, wat zeg je dan? En als ze vragen waar je dan van gaat leven?



Is een deel van de waarheid van de psychische problemen vertellen een optie? Dus nog niks over de rol van je ouders?



Zijn er mensen in je omgeving die weten wat er speelt? Je broertje misschien en of een vriendin ofzo?



Ik heb bij een GGZ instellingen gezeten en daar hadden ze iemand waar je dit soort zaken mee kon bespreken en die hielp je ook op weg. Dus UWV, gemeente, bekijken wat de opties zijn en wat je wil, dat soort dingen. Kan dat ook bij de instelling waar je zit?
Wellicht ligt het er aan bij welke verzekeraar je zit, maar ik heb net met digid/sms bij mijn man ingelogd, maar hij kan 0,0 zien van mijn vergoedingen. Hij kan niet eens zien of er uberhaupt iets vergoed is laat staan wat voor soort zorg.

Ik zit trouwens bij De Friesland van Achmea en dit geldt bij hun voor vanaf 16 jaar.



Maar goed het probleem zit daar niet, want normaal zou uit geen gezeik op moeten leveren.

Alle reacties Link kopieren
quote:stekelbaars schreef op 10 april 2017 @ 19:52:

Je wil je ouders wel gaan vertellen dat je stopt met school toch? Want dan vragen ze waarom, wat zeg je dan? En als ze vragen waar je dan van gaat leven?



Is een deel van de waarheid van de psychische problemen vertellen een optie? Dus nog niks over de rol van je ouders?



Zijn er mensen in je omgeving die weten wat er speelt? Je broertje misschien en of een vriendin ofzo?



Ik heb bij een GGZ instellingen gezeten en daar hadden ze iemand waar je dit soort zaken mee kon bespreken en die hielp je ook op weg. Dus UWV, gemeente, bekijken wat de opties zijn en wat je wil, dat soort dingen. Kan dat ook bij de instelling waar je zit?



Willen eigenlijk niet, maar er is denk ik geen andere mogelijkheid. Wat ik dan ga vertellen weet ik nog niet, dat is ook waarom ik nog steeds geen verdere stappen heb genomen.

Een deel vertellen is wellicht een idee, maar doordat ik eigenlijk altijd doe alsof er niks aan de hand is weet ik niet zo goed wat ik dan moet zeggen..



In mijn omgeving weet niemand wat er speelt. Wel kleine gedeeltes als niet naar school gaan en geen werk, maar niet wat betreft mijn ouders.



Ik heb geen idee of er zo iemand is bij mijn GGZ instelling, maar ik ben inmiddels wel aangemeld voor de extra begeleiding thuis vanuit een andere instelling en ik denk dat zij mij daar misschien wel mee kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Dizzy schreef op 11 april 2017 @ 12:59:

Wellicht ligt het er aan bij welke verzekeraar je zit, maar ik heb net met digid/sms bij mijn man ingelogd, maar hij kan 0,0 zien van mijn vergoedingen. Hij kan niet eens zien of er uberhaupt iets vergoed is laat staan wat voor soort zorg.

Ik zit trouwens bij De Friesland van Achmea en dit geldt bij hun voor vanaf 16 jaar.



Maar goed het probleem zit daar niet, want normaal zou uit geen gezeik op moeten leveren.





Ik heb nog even in mijn mail gekeken en jullie hebben inderdaad gelijk, ik had het destijds ook opgezocht, maar was dat alweer vergeten.

Dit is een gedeelte van mijn mail op hun eerdere reactie op mijn klacht:



"Dank voor uw reactie. Ik vraag mij nu wel af wat het nut van het afschermen van mijn gegevens is, als die klaarblijkelijk dus wel gegeven mogen worden. Verder is er niet alleen gecommuniceerd wat voor soort zorg in rekening is gebracht, maar ook de organisatie en de data.



In de "Goedkeuring Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Zorgverzekeraars” staat overigens dat mijn gegevens alleen verstrekt mogen worden als dit noodzakelijk is. Echter ontgaat mij het noodzakelijke karakter hiervan. Verder wordt er beschreven dat onnodige gegevens betreffende gezondheid van een andere verzekerde achterwegen worden gelaten en dat de privacy niet onevenredig wordt geschaad. Daar ik mijn gegevens heb afgeschermd en dit zeker niet voor niks is, ben ik van mening dat mijn privacy wel is geschaad, door de verzekeringnemer op de hoogte te brengen van mijn medische zorg, de organisatie waar ik hiervoor ben geweest en de data van mijn afspraken."



De verzekering heeft toen dit geantwoord:



"Hartelijk dank voor uw e-mail. Deze inhoudelijke gegevens mogen niet worden verstrekt aan de verzekeringnemer, mijn excuses dat dit toch is gebeurd."
quote:Kroketjee schreef op 11 april 2017 @ 13:14:

[...]





Willen eigenlijk niet, maar er is denk ik geen andere mogelijkheid. Wat ik dan ga vertellen weet ik nog niet, dat is ook waarom ik nog steeds geen verdere stappen heb genomen.

Een deel vertellen is wellicht een idee, maar doordat ik eigenlijk altijd doe alsof er niks aan de hand is weet ik niet zo goed wat ik dan moet zeggen..



In mijn omgeving weet niemand wat er speelt. Wel kleine gedeeltes als niet naar school gaan en geen werk, maar niet wat betreft mijn ouders.



Ik heb geen idee of er zo iemand is bij mijn GGZ instelling, maar ik ben inmiddels wel aangemeld voor de extra begeleiding thuis vanuit een andere instelling en ik denk dat zij mij daar misschien wel mee kunnen helpen.



Goede stap dat je bent aangemeld voor begeleiding thuis.Toen ik het voorstelde hier kreeg ik nogal een rare reactie van iemand.

Je bent goed bezig en je komt er wel met mensen die je even helpen alles op de rit te zetten.
Als je je ouders een deel moet vertellen waar ze al niet blij mee zijn (daar ga je niet onderuit komen..) dan kun je net zo goed het hele verhaal vertellen! Oneerlijk zijn maakt het er niet beter op natuurlijk. Gewoon schoon schip maken, hoe moeilijk ook. Overleg met je hulpverleners wat de beste manier is. Wellicht samen met hen een brief opstellen en die versturen? Of op gesprek uitnodigen met een hulpverlener erbij die het gesprek kan begeleiden?



In elk geval geen tijd en energie meer steken in het verbloemen van de waarheid. Die energie kun je nu wel beter gebruiken!



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mutsie2017 schreef op 11 april 2017 @ 13:27:

[...]





Goede stap dat je bent aangemeld voor begeleiding thuis.Toen ik het voorstelde hier kreeg ik nogal een rare reactie van iemand.

Je bent goed bezig en je komt er wel met mensen die je even helpen alles op de rit te zetten.Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:bibaboe schreef op 11 april 2017 @ 13:53:

Als je je ouders een deel moet vertellen waar ze al niet blij mee zijn (daar ga je niet onderuit komen..) dan kun je net zo goed het hele verhaal vertellen! Oneerlijk zijn maakt het er niet beter op natuurlijk. Gewoon schoon schip maken, hoe moeilijk ook. Overleg met je hulpverleners wat de beste manier is. Wellicht samen met hen een brief opstellen en die versturen? Of op gesprek uitnodigen met een hulpverlener erbij die het gesprek kan begeleiden?



In elk geval geen tijd en energie meer steken in het verbloemen van de waarheid. Die energie kun je nu wel beter gebruiken!



Sterkte!+100
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Een tijdje geleden heb ik hier geschreven en het ging toen ook over de verzekering. Jullie zeiden toen dat de verzekering geen informatie mag geven. Ik hoopte dat jullie misschien weer wat informatie oid hadden, want afgelopen week is er weer een rekening bij mijn ouders gekomen en weer heeft de verzekering mijn soort zorg verteld, de instelling waar ik ben geweest en de data. Ik heb contact opgenomen met de verzekering en zij blijven beweren dat dat mag en dat ze alleen geen verdere details mogen geven (geen idee welke dit zijn, want de dingen die zijn verteld zijn ook de enige dingen die ik kan zien). Ik ben nu een beetje radeloos en vroeg mij af of jullie misschien weten wat ik nog kan doen?

(Zouden jullie dit aub niet willen quoten, ik wil dat waarschijnlijk later weer verwijderen, omdat het nu wel heel erg herkenbaar wordt)
Heb je niet gezegd tegen de verzekering dat jij dit absoluut niet wil?
Het is misschien een beetje anders maar als ik de verzekering bel voor mijn vriend ( ik regel al zijn financiële zaken) Dan willen ze er in principe niks over zeggen.
Dan moet ik echt de data opnoemen van de zorg en dan nog zeggen ze alleen ja of nee.

Je bent volwassen, en je hebt toch zeker recht op privacy.

Was het bij jou niet zo dat jou ouders de verzekering betaalde, heb niet zo heel veel zin om alle pagina s te lezen :-$
Maar ik heb een keer zo n verhaal gelezen hier.
Alle reacties Link kopieren
Flower2017 schreef:
20-06-2017 18:14
Heb je niet gezegd tegen de verzekering dat jij dit absoluut niet wil?
Het is misschien een beetje anders maar als ik de verzekering bel voor mijn vriend ( ik regel al zijn financiële zaken) Dan willen ze er in principe niks over zeggen.
Dan moet ik echt de data opnoemen van de zorg en dan nog zeggen ze alleen ja of nee.

Je bent volwassen, en je hebt toch zeker recht op privacy.

Was het bij jou niet zo dat jou ouders de verzekering betaalde, heb niet zo heel veel zin om alle pagina s te lezen :-$
Maar ik heb een keer zo n verhaal gelezen hier.
Dat klopt, ik ben meeverzekerd bij mijn ouders.
Ik heb het meerdere keren aangegeven bij de verzekering, ik heb een klacht ingediend en ze zouden een notitie maken dat ik niet wilde dat die informatie wordt gegeven. Alleen nu is het dus weer gebeurt en ze zeggen dat ze dat wel mogen geven, terwijl ik volwassen ben en ook mijn gegevens heb afgeschermd.
Ik heb ook geen zin om alles na te lezen maar moeten jouw ouders deze rekening betalen? Als dat zo is kan ik me namelijk wel voorstellen dat dingen als de soort zorg, de instelling en de data op de factuur staan. Anders hebben ze toch geen idee wat ze precies betalen?
Even een aanvulling: bijvoorbeeld "fysiotherapie, praktijk Jansen, 20 juni 2017".
anoniem_29087 wijzigde dit bericht op 20-06-2017 18:51
Reden: Aanvulling met voorbeeld
13.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
deepspace schreef:
20-06-2017 18:46
Ik heb ook geen zin om alles na te lezen maar moeten jouw ouders deze rekening betalen? Als dat zo is kan ik me namelijk wel voorstellen dat dingen als de soort zorg, de instelling en de data op de factuur staan. Anders hebben ze toch geen idee wat ze precies betalen?
Ja, omdat ik via hun ben verzekerd moeten zij het betalen, maar ik heb mijn gegevens afgeschermd, dus die staan niet op de factuur, maar als mijn ouders bellen dan geven ze wel die informatie.
Dus jou ouders hebben hiervoor gebeld?
Beetje triest.

Ik zou er toch voor zorgen dat je zelf de verzekering kan gaan betalen.Dan ben je van dit gedoe af.

Misschien moeten jou ouders jou eens los gaan laten.
IK zou er in ieder geval dood moe van worden als ik zo gecontroleerd zou worden.
Oh, ik zie nu dat de verzekeraar je het volgende heeft gemaild: "Hartelijk dank voor uw e-mail. Deze inhoudelijke gegevens mogen niet worden verstrekt aan de verzekeringnemer, mijn excuses dat dit toch is gebeurd." Dingen als de soort zorg, naam van de instelling en data zijn m.i. geen inhoudelijke gegevens en er staat niet op de factuur welke behandeling je hebt ondergaan, hoe je daar op reageerde enz.
Nah ja, open kaart spelen met je ouders lijkt me de beste oplossing.
Alle reacties Link kopieren
deepspace schreef:
20-06-2017 18:58
Oh, ik zie nu dat de verzekeraar je het volgende heeft gemaild: "Hartelijk dank voor uw e-mail. Deze inhoudelijke gegevens mogen niet worden verstrekt aan de verzekeringnemer, mijn excuses dat dit toch is gebeurd." Dingen als de soort zorg, naam van de instelling en data zijn m.i. geen inhoudelijke gegevens en er staat niet op de factuur welke behandeling je hebt ondergaan, hoe je daar op reageerde enz.
Nah ja, open kaart spelen met je ouders lijkt me de beste oplossing.
Klopt, het is misschien niet inhoudelijk, maar ik heb mijn gegevens wel afgeschermd, dan vind ik het best vreemd dat die dan toch te zien zijn. Stel je laat een abortus doen of je wil aan de pil en om wat voor reden dan ook wil je niet dat je ouders dit weten, dan kunnen ze aan de hand van de informatie die ze wel geven, hier alsnog achter komen. Ik vind dat best vreemd..
Alle reacties Link kopieren
Flower2017 schreef:
20-06-2017 18:54
Dus jou ouders hebben hiervoor gebeld?
Beetje triest.

Ik zou er toch voor zorgen dat je zelf de verzekering kan gaan betalen.Dan ben je van dit gedoe af.

Misschien moeten jou ouders jou eens los gaan laten.
IK zou er in ieder geval dood moe van worden als ik zo gecontroleerd zou worden.
Ja, ze hebben gebeld..
Ik wil volgend jaar ook een eigen verzekering nemen, mijn ouders sloten nu ieder jaar gewoon steeds een verzekering af, maar ik wil zorgend dat ik nu eerder ben dan zij zijn met afsluiten.

Ik word er ook wel moe van en ergens weet ik denk ik ook wel dat het niet goed is, maar aan de andere kant heb ik ook heel sterk het idee dat ik ze toch steeds een verklaring voor allerlei dingen verplicht ben.
Alle reacties Link kopieren
Je bent nu meeverzekerd bij jouw ouders. Dan kan je per direct een eigen verzekering afsluiten. Hiervoor hoef je niet te wachten tot eind van het jaar. Sluit een verzekering af bij een andere maatschappij dan jouw ouders.

Een verzekering hoef je niet alk jaar opnieuw af te sluiten, dat loopt gewoon door. Tenzij je overstapt naar een andere zrogverzekeraar.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
20-06-2017 21:06
Je bent nu meeverzekerd bij jouw ouders. Dan kan je per direct een eigen verzekering afsluiten. Hiervoor hoef je niet te wachten tot eind van het jaar. Sluit een verzekering af bij een andere maatschappij dan jouw ouders.

Een verzekering hoef je niet alk jaar opnieuw af te sluiten, dat loopt gewoon door. Tenzij je overstapt naar een andere zrogverzekeraar.
Nee dat kan niet. Je moet ook als meeverzekerde wachten tot 1 januari. (tenzij je 18 wordt)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven