Geld & Recht alle pijlers

Buurman vraagt me iets aan de tuin te doen.

15-04-2017 18:28 2934 berichten
Ik ben even op zoek naar wat advies.



Ik woon sinds kort in een dorp. De mensen hier houden keurig hun tuintjes bij en trekken elk stukje onkruid eruit zodra het de kop opsteekt.



Ik heb chronische rugklachten en moet mijn energie verdelen. Er is nog veel te doen in de woning zelf. Daar ben ik me nu vooral op aan het richten. Als dat richting afronden gaat, wil ik de tuin aanpakken. Alles gaat dan op de schop. De paden en terrassen worden anders gelegd etc. Ik had ook bedacht om dan de tuin af te laten graven en de onnodige beplanting mee te laten nemen. Dit ga ik wel grotendeels uitbesteden.



Nu heb ik een buurman die mij heel af en toe een handje helpt met klussen. Heel fijn, maar hij is ook iemand die altijd wat te zeggen heeft over anderen en zich irriteert als iemand in de buurt eens een kliko in het gangpad laat staan. Hij is ook het type dat in actie komt en bijvoorbeeld al een buurtonderzoek heeft gestart om buren uitgezet te krijgen (buren waren drugsdealers en bedreigen zo'n beetje de hele buurt dus dat was ook niet zomaar)



Ik ga zo af en toe eens wat drinken bij hem om het burencontact goed te houden. Vandaag was ik daar en toen sprak hij me aan op het volgende:



Hij zei dat ik een contract heb getekend toen ik hier kwam wonen waarin staat dat ik de tuin zou bijhouden. Hij vertelde ook het verhaal van iemand waarvan de tuin helemaal verwilderd was en helemaal afgegraven is door een tuinman van de woningbouw waarvan de bewoners vervolgens de kosten moesten betalen. Hij waarschuwde mij het niet zover te laten komen. Nu ben ik een newbie op tuin gebied en vroeg ik hem wat er dan aan onkruid staat. Er staan paardebloemen in het gras en er groeien wat wilde aardbeien. Het kwam erop neer dat dat hem een doorn in het oog is en hij bang is dat het straks zijn tuin in waait en hij meer last van onkruid krijgt. Toen ik hem vroeg of hij daar nu al last van heeft, was het antwoord nee. Ik vind de paardebloemen in het gras eigenlijk wel mooi.



Mijn vraag is nu. Is zijn bemoeienis terecht en moet ik nu de paardebloemen tussen het gras vandaan gaan halen en het onkruid tussen de tegels om hem tevreden te stellen of moet ik juist een grens trekken, om duidelijk te maken dat ik niet wil dat hij zich met mijn tuin bemoeit?



Ik wil hem graag te vriend houden, maar wil ook niet dat hij gaat denken dat hij mij straks precies kan gaan vertellen wat ik wanneer in mijn eigen tuin doe.
quote:pejeka schreef op 16 april 2017 @ 20:46:

[...]





Is geen noodzakelijk kwaad. Niemand verplicht jou in een huis met tuin te gaan wonen. Je kan ook een ander soort woning kiezen als je geen zin hebt in een tuin.Gelukkig maken mensen zelf wel uit waar ze gaan wonen. Ik zou sowieso nooit in een appartement willen wonen en zeker niet met een balkon. Wij hebben ook veel tegels in de tuin met een grote bloembak in de volle grond met palmen en een rozenstruik. Verder veel palmen in bloembakken dus veel groen en ook vaste planten in grote bloempotten. Ik geniet van mijn tuin en ben met mooi weer daar veel in te vinden. Op een balkon kan ik geen groot tuinstel kwijt en ligstoelen. Ook hebben wij een grote stenen BBQ. Een feest in de tuin met 20 personen kan ik ook niet op een balkon kwijt. Een balkon is vaak in het zicht en ik ben gesteld op mijn privacy en zou op een balkon nooit lekker in mijn bikini gaan zonnen. Verder is het ook verschil in smaak. Ik vind een tuin met veel tegels ook veel mooier dan een 'wilde tuin'.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 17 april 2017 @ 16:18:

[...]



Gelukkig maken mensen zelf wel uit waar ze gaan wonen. Ik zou sowieso nooit in een appartement willen wonen en zeker niet met een balkon. Wij hebben ook veel tegels in de tuin met een grote bloembak in de volle grond met palmen en een rozenstruik. Verder veel palmen in bloembakken dus veel groen en ook vaste planten in grote bloempotten. Ik geniet van mijn tuin en ben met mooi weer daar veel in te vinden. Op een balkon kan ik geen groot tuinstel kwijt en ligstoelen. Ook hebben wij een grote stenen BBQ. Een feest in de tuin met 20 personen kan ik ook niet op een balkon kwijt. Een balkon is vaak in het zicht en ik ben gesteld op mijn privacy en zou op een balkon nooit lekker in mijn bikini gaan zonnen. Verder is het ook verschil in smaak. Ik vind een tuin met veel tegels ook veel mooier dan een 'wilde tuin'.Een tuin die je netjes bijhoudt wordt dus nooit een "wilde tuin".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 17 april 2017 @ 16:51:

[...]





Een tuin die je netjes bijhoudt wordt dus nooit een "wilde tuin".



Ligt er ook een beetje aan of en wie er in bikini ligt te zonnen hoor. Ik héb een buuf gehad die door in bikini in haar tuin te gaan liggen de hele buurt een verwilderde aanblik gaf. Maar goed, dat is nu niet meer zo ik heb het over de tijd dat ik nog op kamers woonde en weinig keus had.

Haar vriend maakte er ook al geen lust voor het oog van.. wat moet je dan?
quote:pejeka schreef op 17 april 2017 @ 16:51:

[...]





Een tuin die je netjes bijhoudt wordt dus nooit een "wilde tuin".Ik denk dat het vooral verschil van smaak is. Ik zie foto's op het tegen tegeltuinen topic van tuinen die ik verwilderd vind met klimop en bodembedekkers. Ik zou zo'n tuin nooit willen omdat ik het lelijk vind. En ja, ik heb gelezen da ze daar over mij roddelen maar dat maakt me werkelijk geen enkele moer uit. Ik ben blij met mijn tuin.
quote:Wikka schreef op 16 april 2017 @ 23:00:

[...]





Haha die bloemenweidezadenmengsels bestaan voor een groot deel uit "onkruid", bijv. klaprozen, korenbloemen, margrieten etc. Onkruid, ofwel wilde of verwilderende planten, met mooie bloemen, dat wel :-)



Toch niet allemaal?

Ik kwam best wat leuks tegen

https://www.allezadenkope ... ottage_garden_mix_1jarig/

https://www.allezadenkope ... ngsel_snijbloemen_1jarig/

https://www.allezadenkopen.nl/product/m ... dgeurders/

https://www.allezadenkope ... nderbloemen_speciaal_mix/
Alle reacties Link kopieren
quote:elfquest24 schreef op 17 april 2017 @ 22:12:

[...]





Toch niet allemaal?

Ik kwam best wat leuks tegen

https://www.allezadenkope ... ottage_garden_mix_1jarig/

https://www.allezadenkope ... ngsel_snijbloemen_1jarig/

https://www.allezadenkopen.nl/product/m ... dgeurders/

https://www.allezadenkope ... nderbloemen_speciaal_mix/Ik ben bang dat jouw buurman het type: "Bloemen zijn rood" is. en ze horen in perkjes op kleur. en dat gaat bij die mengsels niet. Maar het is jouw tuin dus jij mag er in zetten wat jij leuk vindt. Bij die buurman ga je het toch nooit goed doen, dus hou hem op een afstand
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Bestaardigopzich schreef op 16 april 2017 @ 21:42:

[...]



Ik woon in een stad. Een grote stad en het huis met tegeltuin was ook in de stad.

Nooit problemen geweest met water. Echt nooit, dus.

De vogels hier overlijden vooral aan vervetting: er zijn al heel vaak schriftelijke smeekbede's van flora- en faunabeheer geweest of de mensen aub op willen houden met de vogels vet te mesten met voederbollen tenzij er gerept wordt over een elfstedentocht Maar nee hoor, zomer en winter door voeren ze die beesten zo vet dat ze niet meer kunnen paren, daardoor onbevruchte eieren proberen uit te broeden.. tjsa.

Toevallig zag ik gisteravond nog een kat lopen: een zeldzaam verschijnsel want ze worden meestal in minder dan geen tijd doodgereden. Veel te veel verkeer, iedereen houdt ze binnen.

Ook sterven ze als ze een muis te pakken krijgen en opeten, die beesten zijn wandelende gifbelten van alle gifdozen die hier staan: de veel te dikke vogels laten zoveel voer hangen/liggen dat er een giga-muizen/rattenplaag heerst.

Ik baal daarvan en spreek mensen er ook op aan als ze toch weer etensresten(oud brood) op het plantsoen gooien en voederbollen ophangen als de wijkagent ze net weg heeft gehaald. Dan zeggen ze dat ze van de natuur houden. Maar als ik zeg dat ik naar het grote park een half uur verderop loop met mijn hond zeggen ze verbijsterd: LOPEND? Dat is al een half uur voor je er bént. Heb je geen auto? zucht...



Eigenlijk zouden ze steden moeten verbieden en mensen moeten verplichten te tuinieren in hun vrijstaande villa's. Dan heb je die problemen niet meer maar of dat haalbare kaart is? Ik durf het te betwijfelen.. De vogelbescherming is trouwens niet tegen vogel-voeren, maar hele broden over de balkonrand kieperen is natuurlijk niet wat ze in gedachten hebben. Maar lekkere vette pindakaas wel:

https://www.vogelbescherm ... eren/wanneer-voer-je-wat-



Overigens kweek ik paardenbloemen voor mijn cavia's, die zijn er dol op. Er klinkt een heel piepconcert als ik via de achterdeur binnenkom en dat concert blijft doorgaan totdat ik paardenbloemblaadjes heb gevoerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Overigens kweek ik paardenbloemen voor mijn cavia's, die zijn er dol op. Er klinkt een heel piepconcert als ik via de achterdeur binnenkom en dat concert blijft doorgaan totdat ik paardenbloemblaadjes heb gevoerd.Je kunt de hele paardenbloem geven incl bloem. Vinden ze heerlijk! En zo'n schattig gezicht als een cavia de steel van de bloem opeet en de bloem steeds dichterbij zijn snuitje komt. De bloem zelf vinden ze ook lekker.
Ik heb dat onderscheid nooit begrepen tussen onkruid en planten die je juist wil in je tuin. Ik vind een wat verwilderde tuin juist mooi en ik doe in mijn tuin wat ik wil. Ga echt geen klaprozen kapot maken, omdat mijn buurman dit onkruid noemt.
quote:valerievaldera schreef op 18 april 2017 @ 09:32:

Ik heb dat onderscheid nooit begrepen tussen onkruid en planten die je juist wil in je tuin. Ik vind een wat verwilderde tuin juist mooi en ik doe in mijn tuin wat ik wil. Ga echt geen klaprozen kapot maken, omdat mijn buurman dit onkruid noemt.Precies. Ik vraag me af hoe ver die mensen die dit allemaal denken, van de natuur vandaan wonen/denken . Mijn tuin is juist niet veel werk, omdat alles lekker groeit en bloeit. Gewoon zoals het hoort in de natuur. In de natuur haalt ook niemand "onkruid" weg!
quote:pipootje schreef op 18 april 2017 @ 10:23:

[...]





Precies. Ik vraag me af hoe ver die mensen die dit allemaal denken, van de natuur vandaan wonen/denken . Mijn tuin is juist niet veel werk, omdat alles lekker groeit en bloeit. Gewoon zoals het hoort in de natuur. In de natuur haalt ook niemand "onkruid" weg!



Dit.

Hoewel er ook wel verschil is tussen een mooie wilde natuurtuin en een tuin met veel hoog groen waar geen bloemen in groeien.



Maar ja, laatst zat ik bij iemand in de tuin die de brandnetels liet staan "omdat de vlinders daar eitjes op leggen"

Het is maar waar je de prioriteit aan geeft natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 18 april 2017 @ 09:32:

Ik heb dat onderscheid nooit begrepen tussen onkruid en planten die je juist wil in je tuin. Ik vind een wat verwilderde tuin juist mooi en ik doe in mijn tuin wat ik wil. Ga echt geen klaprozen kapot maken, omdat mijn buurman dit onkruid noemt.

Precies! Wij maaien expres het gras in het voorjaar pas heel laat, omdat dan rond deze tijd al alles volstaat met bloemen: nu hebben we pinksterbloemen, paardenbloemen, ereprijs, hondsdraf en nog veel meer. Straks komen de boterbloemen, klaprozen en korenbloemen. Zo mooi.



Bloeiend gras vind ik ook prachtig. Eigenlijk hebben we meer een bloemrijk grasland in de tuin dan een gazon. Ik doe ook niet aan bemesten maar juist aan maaien en afvoeren. Hoe minder voedingsstoffen in de grond hoe meer interessante planten. Vorig jaar had ik mijn eerste inheemse orchidee



En over die brandnetels: die laat ik in 1 hoekje ook staan vanwege de vlinders.



Gelukkig wonen we vrij landelijk en heeft niemand er "last" van. Ik zou de buren echt uitlachen als ze kwamen klagen over onze tuin!
Alle reacties Link kopieren
Overigens is het vangen of doden van wilde dieren, dus ook merels, reigers en kikkers, een misdrijf. De buurman kan maar beter oppassen....
quote:Mystery schreef op 18 april 2017 @ 06:29:

[...]





Je kunt de hele paardenbloem geven incl bloem. Vinden ze heerlijk! En zo'n schattig gezicht als een cavia de steel van de bloem opeet en de bloem steeds dichterbij zijn snuitje komt. De bloem zelf vinden ze ook lekker.



Het steeltje met melksap is toch (licht) giftig? Ze zullen niet direkt met de pootjes omhoog gaan liggen, maar ik geef toch liever alleen de blaadjes en niet de stengel. De bloem zelf moet ik eens proberen hoe ze daarop reageren.



Hier over het nut van de paardenbloem:

http://plantaardigheden.n ... hr/gonnve/paardebloem.htm
Alle reacties Link kopieren
quote:aviv_13 schreef op 18 april 2017 @ 12:54:

[...]





Het steeltje met melksap is toch (licht) giftig? Ze zullen niet direkt met de pootjes omhoog gaan liggen, maar ik geef toch liever alleen de blaadjes en niet de stengel. De bloem zelf moet ik eens proberen hoe ze daarop reageren.



Hier over het nut van de paardenbloem:

http://plantaardigheden.n ... hr/gonnve/paardebloem.htmdat melksap zit ook in de blaadjes: in alle bovengrondse delen.
quote:SinDudas schreef op 18 april 2017 @ 10:58:

[...]

Hoewel er ook wel verschil is tussen een mooie wilde natuurtuin en een tuin met veel hoog groen waar geen bloemen in groeien.

Een groene tuin, zonder bloemen (of met alleen onopvallende kleine, groene of witte bloemen), maar met verschillende soorten groene (of anderskleurige) bladeren, is ook een tuinconcept. En dat hoeft niet (maar kan wel) wild/verwilderd te zijn. Kan heel stijlvol zijn vormgegeven, chiquer dan al die stereotype veelkleurige bloemen door elkaar (of nog erger: netjes op een rijtje in de kale aarde).
Alle reacties Link kopieren
quote:Iphi schreef op 18 april 2017 @ 11:08:

[...]



Precies! Wij maaien expres het gras in het voorjaar pas heel laat, omdat dan rond deze tijd al alles volstaat met bloemen: nu hebben we pinksterbloemen, paardenbloemen, ereprijs, hondsdraf en nog veel meer. Straks komen de boterbloemen, klaprozen en korenbloemen. Zo mooi.



Bloeiend gras vind ik ook prachtig. Eigenlijk hebben we meer een bloemrijk grasland in de tuin dan een gazon. Ik doe ook niet aan bemesten maar juist aan maaien en afvoeren. Hoe minder voedingsstoffen in de grond hoe meer interessante planten. Vorig jaar had ik mijn eerste inheemse orchidee



En over die brandnetels: die laat ik in 1 hoekje ook staan vanwege de vlinders.



Gelukkig wonen we vrij landelijk en heeft niemand er "last" van. Ik zou de buren echt uitlachen als ze kwamen klagen over onze tuin!Zelfs Monty Don, de Engelse tuingod van Gardeners' World laat zijn gras, op een looppad na, het hele seizoen groeien.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfquest24 schreef op 17 april 2017 @ 22:12: [...]



Toch niet allemaal?

Ik kwam best wat leuks tegen

https://www.allezadenkope ... ottage_garden_mix_1jarig/

https://www.allezadenkope ... ngsel_snijbloemen_1jarig/

https://www.allezadenkopen.nl/product/m ... dgeurders/

https://www.allezadenkope ... nderbloemen_speciaal_mix/Mengsels 2 en 3 doen me denken aan de bloembakjes die bloemisten nog tot een paar jaar geleden wisten vol te proppen volgens een straf stramien: rode geranium, gestreepte petunia, diepblauwe lobelia en om het af te maken een geel plantoffelplantje. Gewoon een zwakke combinatie van soorten en kleuren, maar de gemiddelde klant kocht zonder echt te kijken een kant en klaar bakje om het balkon op te fleuren. Of ze dachten dat het zo hoort of zo. En opeens waren er leuk opgemaakte bakken te krijg.
De situatie is er helaas niet beter op geworden.

Sinds buurman zijn vraag heb ik:

Het gras gemaaid

Paardebloemen uit het gras verwijderd

Een stuk van 2 bij 4 meter helemaal afgegraven, zodat het alleen nog maar grond is. Hier wil ik zeil overheen gaan leggen, zodat er geen onkruid op verschijnt.

Ik wil elke week een beetje doen en het deel van de tuin waar planten groeien die ik niet wil houden afgraven en overdekken met zeil, zodat ik later de tuin kan aanpassen naar mijn wensen, maar hij niet ondertussen verwilderd..



Vandaag was ik weer uitgenodigd door buurman om een colaatje te komen drinken. Ik ben gegaan, in het kader van het contact toch goed proberen te houden. Ik dacht ook dat hij blij zou zijn en gezien heeft dat ik iets aan de tuin heb gedaan.



Maar hij begon er weer over. Deze keer beweerde hij dat ik er in het jaar dat ik hier woon nog nooit wat aan gedaan heb. Dit is absoluut niet waar. Ik heb al een heel stuk afgegraven waar zevenblad stond onder andere. Ook beweert hij dat mijn tuin helemaal volstaat met onkruid en er geen enkele normale plant staat. Dit is ook niet waar. Ik denk dat 1/3 natuurlijke beplanting is.



Vooral dat ik er nog nooit wat aan gedaan heb schoot bij mij verkeerd. Ik heb me de afgelopen weken uitgesloofd, terwijl ik zelf paardebloemen mooi vindt en hem tegemoet gekomen en dan nog heb ik niks gedaan.



Hij begon er zelfs over dat hij vond dat de woningbouw de woning niet aan mij had moeten verhuren omdat ik geen tuinervaring heb en ik eerst gescreend had moeten worden op geschiktheid voor een woning met een grote tuin. Ik had blijkbaar bewijs aan moeten leveren dat ik al eerder een tuin met succes heb onderhouden? Bizar?



Hij zei dat hij weer onkruid aan het verwijderen was geweest en dat dat door mij komt. Ik heb hem uitgelegd dat hij dat helemaal niet kan weten. Onkruid kan overal vandaan waaien. Ik zei hem dat ik al heel wat gedaan heb. .'Dat is maar een stukje van een paar meter'.. zei hij. Toen zei ik: 'Wat onkruid is is ook een kwestie van smaak he. Paardebloemen zijn nuttig voor bijen en misschien vind ik de wilde aardbeitjes wel mooi. Wie ben jij dan om te bepalen dat ik ze niet mag laten staan?' Toen ging hij helemaal uit zijn plaat, zei dat hij klaar met me was en hij dan actie ging ondernemen. Hij zou de hele schutting volspuiten met gif aan zijn kant en ik kon maar beter mijn katten binnenhouden, want die konden daar dood aan gaan. Hij was heel opgefokt en agressief. Degene die erbij zat probeerde hem te sussen en zei dat niet iedereen elke dag zoveel aan zijn tuin kan doen als hij en dat hij zich best een beetje mocht inhouden tegen mij. Ik ben uiteindelijk weggelopen met de melding dat ik op deze manier geen gesprek met hem ging voeren.



Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik ben bezig geweest met delen van mijn tuin afgraven, maar het gaat hem nog niet snel genoeg blijkbaar. Ik wil geen oorlog, maar moet ik dan gaan zeggen. 'Sorry buurman.. ik zal voortaan weghalen wat jij onkruid vindt en harder mijn best doen om je tevreden te stellen?'
Bel de woningbouw en vraag om buirtbemiddeling.
Ik zou de buurman (als ie er al nog eens over begint) rustig vertellen, dat jouw tuin jouw zaak is.



Daar zou ik niet meer in mee gaan hoor, dikke doei!
Alle reacties Link kopieren
Wat een enge, enge man. Je moet helemaal niks doen behalve zorgen dat je katten veilig zijn en verder hem compleet negeren.

Hij bepaalt niet wat jij wel of niet met je tuin doet, kortom hij heeft geen poot om op te staan. Bij dit soort mensen moet je ver uit de buurt blijven (voor zover dat mogelijk is dan, aangezien het je buurman is ),

Als hij echt rottig gaat doen, aan dossieropbouw gaan doen en een gesprek aanvragen met de wijkagent.
...
Alle reacties Link kopieren
Wat een creep. Zou je dit kunnen melden bij de politie?
Ik zou eens beginnen met grenzen aangeven en geen colaatjes drinken met mensen waar je geen contact mee wenst. Je laat over je heenlopen en iets zegt me dat deze kerel steeds verder gaat.
Boh die man gaat heeel erg veel te ver, ik zou als ik jou was de woningbouw inschakelen en dit verhaal vertellen.

De volgende keer geen volgende keer meer laten worden en de cola afslaan , je hebt gewoon geen tijd, als hij blijft aandringen gewoon zeggen dat je met rust gelaten wenst te worden, doet hij dat niet de politie bellen en een klacht indienen,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven