Geld & Recht alle pijlers

Buurman vraagt me iets aan de tuin te doen.

15-04-2017 18:28 2934 berichten
Ik ben even op zoek naar wat advies.



Ik woon sinds kort in een dorp. De mensen hier houden keurig hun tuintjes bij en trekken elk stukje onkruid eruit zodra het de kop opsteekt.



Ik heb chronische rugklachten en moet mijn energie verdelen. Er is nog veel te doen in de woning zelf. Daar ben ik me nu vooral op aan het richten. Als dat richting afronden gaat, wil ik de tuin aanpakken. Alles gaat dan op de schop. De paden en terrassen worden anders gelegd etc. Ik had ook bedacht om dan de tuin af te laten graven en de onnodige beplanting mee te laten nemen. Dit ga ik wel grotendeels uitbesteden.



Nu heb ik een buurman die mij heel af en toe een handje helpt met klussen. Heel fijn, maar hij is ook iemand die altijd wat te zeggen heeft over anderen en zich irriteert als iemand in de buurt eens een kliko in het gangpad laat staan. Hij is ook het type dat in actie komt en bijvoorbeeld al een buurtonderzoek heeft gestart om buren uitgezet te krijgen (buren waren drugsdealers en bedreigen zo'n beetje de hele buurt dus dat was ook niet zomaar)



Ik ga zo af en toe eens wat drinken bij hem om het burencontact goed te houden. Vandaag was ik daar en toen sprak hij me aan op het volgende:



Hij zei dat ik een contract heb getekend toen ik hier kwam wonen waarin staat dat ik de tuin zou bijhouden. Hij vertelde ook het verhaal van iemand waarvan de tuin helemaal verwilderd was en helemaal afgegraven is door een tuinman van de woningbouw waarvan de bewoners vervolgens de kosten moesten betalen. Hij waarschuwde mij het niet zover te laten komen. Nu ben ik een newbie op tuin gebied en vroeg ik hem wat er dan aan onkruid staat. Er staan paardebloemen in het gras en er groeien wat wilde aardbeien. Het kwam erop neer dat dat hem een doorn in het oog is en hij bang is dat het straks zijn tuin in waait en hij meer last van onkruid krijgt. Toen ik hem vroeg of hij daar nu al last van heeft, was het antwoord nee. Ik vind de paardebloemen in het gras eigenlijk wel mooi.



Mijn vraag is nu. Is zijn bemoeienis terecht en moet ik nu de paardebloemen tussen het gras vandaan gaan halen en het onkruid tussen de tegels om hem tevreden te stellen of moet ik juist een grens trekken, om duidelijk te maken dat ik niet wil dat hij zich met mijn tuin bemoeit?



Ik wil hem graag te vriend houden, maar wil ook niet dat hij gaat denken dat hij mij straks precies kan gaan vertellen wat ik wanneer in mijn eigen tuin doe.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij bijna drie jaar geleden dit huis kochten, was de tuin net een schoolplein. Stenen en stenen en ter afwisseling een paar vakken grind, met een verdwaalde plant. Omdat we geen budget over hadden om alles tegelijk te doen, halen we elk jaar een paar m2 steen of grind eruit en komen planten erin. Vorig jaar ook bollen geplant en klaprozen gezaaid.



En deze lente voor het eerst spontaan pinksterbloemen en zonnetjes (= paardebloemen). Eindelijk weer wat echte natuur. Zijn onze konijnen ook bij mee
quote:pejeka schreef op 16 april 2017 @ 20:46:

[...]

Is geen noodzakelijk kwaad. Niemand verplicht jou in een huis met tuin te gaan wonen. Je kan ook een ander soort woning kiezen als je geen zin hebt in een tuin.Het is voor mij wel noodzakelijk kwaad omdat ik niet in een appartement wil wonen. Wat ik in mijn tuin wil kunnen doen, kan ik niet op een balkon. Dus het werk dat er bij komt kijken neem ik voor lief. Maar dan wel zo weinig en makkelijk mogelijk.
Door dit topic heb ik net even mn moestuin gezaaid, dus bedankt TO
Alle reacties Link kopieren
Hier afgelopen jaar een huis gekocht. Met een tegeltuin. En een bloemenposter aan de schutting, voor een beetje kleur.



Wonen er nu een paar maanden en de meeste tegels zijn eruit, planten erin. Alle buren boven ons (appertementen) hebben ons bedankt haha. De buurman heeft voor ons het zand afgevoerd want hij wilde ook plantjes om naar te kijken. Water loopt meteen weg en ik heb dan de mazzel dat ik kan planten wat ik wil. De buren zien het niet want schutting en de bovenburen gaan geen last hebben van m'n onkruid.



Vind het zooo zonde om alles steen te maken, bijen en vogels en beestjes en zuurstof zijn zeg maar best belangrijk en een tuin onderhouden hoeft helemaal niet veel werk te zijn.
quote:Koettie schreef op 16 april 2017 @ 21:00:

Hier afgelopen jaar een huis gekocht. Met een tegeltuin. En een bloemenposter aan de schutting, voor een beetje kleur.



Wonen er nu een paar maanden en de meeste tegels zijn eruit, planten erin. Alle buren boven ons (appertementen) hebben ons bedankt haha. De buurman heeft voor ons het zand afgevoerd want hij wilde ook plantjes om naar te kijken. Water loopt meteen weg en ik heb dan de mazzel dat ik kan planten wat ik wil. De buren zien het niet want schutting en de bovenburen gaan geen last hebben van m'n onkruid.



Vind het zooo zonde om alles steen te maken, bijen en vogels en beestjes en zuurstof zijn zeg maar best belangrijk en een tuin onderhouden hoeft helemaal niet veel werk te zijn.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 16 april 2017 @ 19:30:

Maar To, wat je hier zou kunnen doen, is een paar pakken bloemzaadmix (1 euro per 7 m2 bij het tuincentrum) in je tuin uitstrooien. Binnen no time een bloemenzee en je hoeft er voor de rest niets aan te doen. Tegen de tijd dat je je tuim daadwerkelijk aan wil pakken kan je de hele boel maaien.



Dit vind ik een goede tip. Dank je wel!



Ik zat net al te brainstormen en kwam uit op een deel van de tuin alvast leeghalen en met zeil bedekken, maar dat leek me zo'n lelijk gezicht. Houten vlonders erop of grind zou het nog wel wat mooier maken, maar een bloemenzee is nog wel het mooist denk ik. Groeit daar dan geen onkruid meer tussen of nog wel wat, maar veel minder?



Kwam net deze tegen:

https://www.allezadenkope ... gsel_bloemenweide_1jarig/



Zit al te gniffelen bij het idee dat ik buurman vertel dat ik een oplossing heb. De tuin omtoveren tot bloemenweide vol paardebloemen! Doe ik natuurlijk niet, maar ik zie zijn gezicht al voor me.



Ook interesssant om te lezen dat het dus heel subjectief is wat als onkruid wordt gezien en dat er ook zoiets bestaat als een natuurlijke tuin. Ik wil maar een klein deel betegelen. De tuin is 160 m2 dus heb ik ruimte voor 3 terrassen om elk dagdeel in de zon te kunnen zitten, maar het overgrote deel wil ik toch wel groen hebben en dan zo onderhoudsarm mogelijk.
quote:elisabethrose schreef op 16 april 2017 @ 20:15:

[...]





Ik wilde me niet al te erg in deze discussie gaan mengen maar nu moet ik het toch echt kwijt: dat is ten zeerste GEEN onzin. Zoals al eerder genoemd leveren tegeltuinen problemen op met regenwater en rioleringen, steeds meer diertjes (egels, vogels etc) overlijden omdat ze niet genoeg eten of leefruimte of broedruimte kunnen vinden. En dan spreek ik nog niet eens van het supergrote probleem van steeds minder bijen. Bijen zijn zooo belangrijk voor letterlijk alles wat leeft...

Ik woon in een stad. Een grote stad en het huis met tegeltuin was ook in de stad.

Nooit problemen geweest met water. Echt nooit, dus.

De vogels hier overlijden vooral aan vervetting: er zijn al heel vaak schriftelijke smeekbede's van flora- en faunabeheer geweest of de mensen aub op willen houden met de vogels vet te mesten met voederbollen tenzij er gerept wordt over een elfstedentocht Maar nee hoor, zomer en winter door voeren ze die beesten zo vet dat ze niet meer kunnen paren, daardoor onbevruchte eieren proberen uit te broeden.. tjsa.

Toevallig zag ik gisteravond nog een kat lopen: een zeldzaam verschijnsel want ze worden meestal in minder dan geen tijd doodgereden. Veel te veel verkeer, iedereen houdt ze binnen.

Ook sterven ze als ze een muis te pakken krijgen en opeten, die beesten zijn wandelende gifbelten van alle gifdozen die hier staan: de veel te dikke vogels laten zoveel voer hangen/liggen dat er een giga-muizen/rattenplaag heerst.

Ik baal daarvan en spreek mensen er ook op aan als ze toch weer etensresten(oud brood) op het plantsoen gooien en voederbollen ophangen als de wijkagent ze net weg heeft gehaald. Dan zeggen ze dat ze van de natuur houden. Maar als ik zeg dat ik naar het grote park een half uur verderop loop met mijn hond zeggen ze verbijsterd: LOPEND? Dat is al een half uur voor je er bént. Heb je geen auto? zucht...



Eigenlijk zouden ze steden moeten verbieden en mensen moeten verplichten te tuinieren in hun vrijstaande villa's. Dan heb je die problemen niet meer maar of dat haalbare kaart is? Ik durf het te betwijfelen..
Alle reacties Link kopieren
quote:Bestaardigopzich schreef op 16 april 2017 @ 21:42:

[...]



Ik woon in een stad. Een grote stad en het huis met tegeltuin was ook in de stad.

Nooit problemen geweest met water. Echt nooit, dus.

De vogels hier overlijden vooral aan vervetting: er zijn al heel vaak schriftelijke smeekbede's van flora- en faunabeheer geweest of de mensen aub op willen houden met de vogels vet te mesten met voederbollen tenzij er gerept wordt over een elfstedentocht Maar nee hoor, zomer en winter door voeren ze die beesten zo vet dat ze niet meer kunnen paren, daardoor onbevruchte eieren proberen uit te broeden.. tjsa.

Toevallig zag ik gisteravond nog een kat lopen: een zeldzaam verschijnsel want ze worden meestal in minder dan geen tijd doodgereden. Veel te veel verkeer, iedereen houdt ze binnen.

Ook sterven ze als ze een muis te pakken krijgen en opeten, die beesten zijn wandelende gifbelten van alle gifdozen die hier staan: de veel te dikke vogels laten zoveel voer hangen/liggen dat er een giga-muizen/rattenplaag heerst.

Ik baal daarvan en spreek mensen er ook op aan als ze toch weer etensresten(oud brood) op het plantsoen gooien en voederbollen ophangen als de wijkagent ze net weg heeft gehaald. Dan zeggen ze dat ze van de natuur houden. Maar als ik zeg dat ik naar het grote park een half uur verderop loop met mijn hond zeggen ze verbijsterd: LOPEND? Dat is al een half uur voor je er bént. Heb je geen auto? zucht...



Eigenlijk zouden ze steden moeten verbieden en mensen moeten verplichten te tuinieren in hun vrijstaande villa's. Dan heb je die problemen niet meer maar of dat haalbare kaart is? Ik durf het te betwijfelen..



Juist in de stad moet je tuinieren. Dat jij niet ziet dat er problemen zijn met water betekent niet dat de stad het er enorm moeilijk mee heeft het regenwater af te voeren.



Ik weet niet in welke stad jij woont, maar in de steden waar ik woonde liepen juist heel veel katten, mijn buren waren allemaal enorme kattenliefhebbers die vonden dat katten buiten moesten lopen en juist katten ipv gifdozen werden ingezet als muizenvangers.
quote:Mevrouw75 schreef op 16 april 2017 @ 21:50:

[...]





Juist in de stad moet je tuinieren. Dat jij niet ziet dat er problemen zijn met water betekent niet dat de stad het er enorm moeilijk mee heeft het regenwater af te voeren.



Ik weet niet in welke stad jij woont, maar in de steden waar ik woonde liepen juist heel veel katten, mijn buren waren allemaal enorme kattenliefhebbers die vonden dat katten buiten moesten lopen en juist katten ipv gifdozen werden ingezet als muizenvangers.

Hier ook veel katten en omdat het niet zo'n prettig gezicht is, zo'n doodgereden kat houdt men ze binnen.

Vreemd dat je niets zegt over de doodgevoerde vogeltjes.... en het feit dat mensen ook gewoon kunnen stoppen met die onzin zodat er niets te halen valt voor de muizen en ratten.

Ik zal je relaas doorgeven aan de mensen die hun kat binnenhouden en aan flora- en faunabeheer. Dan snappen ze wat ze fout doen
Alle reacties Link kopieren
quote:Bestaardigopzich schreef op 16 april 2017 @ 21:55:

[...]



Hier ook veel katten en omdat het niet zo'n prettig gezicht is, zo'n doodgereden kat houdt men ze binnen.

Vreemd dat je niets zegt over de doodgevoerde vogeltjes.... en het feit dat mensen ook gewoon kunnen stoppen met die onzin zodat er niets te halen valt voor de muizen en ratten.

Ik zal je relaas doorgeven aan de mensen die hun kat binnenhouden en aan flora- en faunabeheer. Dan snappen ze wat ze fout doen Ik wil nu wel iets zeggen over de vogeltjes hoor: dat was gewoon niet zo'n issue waar ik woonde. Ik heb meer het idee dat die vetbollen iets is van Vinex-wijken ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:knijster1973 schreef op 15 april 2017 @ 18:35:

Ik zou de buurman melden dat je alles stap voor stap aan pakt. En dat je tuin ook in de planning zit aangepakt te worden. Maar dat hij nog even geduld moet hebbendit plus vermelden dat je rugklachten hebt en daarom niet alles tegelijk kan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 16 april 2017 @ 19:30:

Maar To, wat je hier zou kunnen doen, is een paar pakken bloemzaadmix (1 euro per 7 m2 bij het tuincentrum) in je tuin uitstrooien. Binnen no time een bloemenzee en je hoeft er voor de rest niets aan te doen. Tegen de tijd dat je je tuim daadwerkelijk aan wil pakken kan je de hele boel maaien.



Gaat de buurman vast niet mooi vinden, want dat worden geen mooie rechte perken, maar wel allemaal zaadjes die op zijn grond kunnen komen.

Mijn buurvrouw is trouwens ook niet blij met mijn tuin. Teveel blad wat in haar tuin terecht kan komen, van de andere kant snapte ze niet dat er bij mij zoveel vogels in de tuin zitten en bij haar niets. Heb haar even uitgelegd dat vogels ook graag een schuilplek willen, en die vinden ze wel in mijn wilde rozenstruiken met veel doornen, en niet in haar ene roos op stam en nog een azalea die in haar achtertuin staat.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Bestaardigopzich schreef op 16 april 2017 @ 21:42:

[...]



Ik woon in een stad. Een grote stad en het huis met tegeltuin was ook in de stad.

Nooit problemen geweest met water. Echt nooit, dus.

Er worden hele projectbureau's opgericht om het regenwaterprobleem in steden tegen te gaan: https://www.rainproof.nl/

Heel veel gemeentes zijn elk jaar heel veel geld kwijt door waterschade. Teveel tegels in de stad.
quote:Toverspiegel schreef op 16 april 2017 @ 22:16:

[...]



Er worden hele projectbureau's opgericht om het regenwaterprobleem in steden tegen te gaan: https://www.rainproof.nl/

Heel veel gemeentes zijn elk jaar heel veel geld kwijt door waterschade. Teveel tegels in de stad.Daarom zeg ik ook: steden gewoon verbieden, iedereen in een vrijstaand huis. Dan is er niks meer aan de hand. Maar ze zeggen: onhaalbare kaart... Wat nu?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bestaardigopzich schreef op 16 april 2017 @ 22:25:

[...]



Daarom zeg ik ook: steden gewoon verbieden, iedereen in een vrijstaand huis. Dan is er niks meer aan de hand. Maar ze zeggen: onhaalbare kaart... Wat nu?nee hoor, daar hoef je geen vrijstaande huizen voor de plannen.
quote:elfquest24 schreef op 16 april 2017 @ 21:41:

[...]





Dit vind ik een goede tip. Dank je wel!



Ik zat net al te brainstormen ... een bloemenzee is nog wel het mooist denk ik. Groeit daar dan geen onkruid meer tussen of nog wel wat, maar veel minder?



Kwam net deze tegen:

https://www.allezadenkope ... gsel_bloemenweide_1jarig/



Zit al te gniffelen bij het idee dat ik buurman vertel dat ik een oplossing heb. De tuin omtoveren tot bloemenweide vol paardebloemen! Doe ik natuurlijk niet, maar ik zie zijn gezicht al voor me.



Ook interesssant om te lezen dat het dus heel subjectief is wat als onkruid wordt gezien en dat er ook zoiets bestaat als een natuurlijke tuin. Haha die bloemenweidezadenmengsels bestaan voor een groot deel uit "onkruid", bijv. klaprozen, korenbloemen, margrieten etc. Onkruid, ofwel wilde of verwilderende planten, met mooie bloemen, dat wel :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 16 april 2017 @ 19:30:

Maar To, wat je hier zou kunnen doen, is een paar pakken bloemzaadmix (1 euro per 7 m2 bij het tuincentrum) in je tuin uitstrooien. Binnen no time een bloemenzee en je hoeft er voor de rest niets aan te doen. Tegen de tijd dat je je tuim daadwerkelijk aan wil pakken kan je de hele boel maaien.Af en toe kijk ik naar zulke zakjes, maar er zitten me te veel ongewenste planten tussen. Naderhand maaien is niet genoeg vanwege de gesettelde wortelstelsels en de kruipende ranken. Naderhand wordt het de bodemafgraven en dat zal de bedoeling niet zijn. Maar gewoon wat eenjarigen kopen als plant of als zaad kan helpen. Behalve dat het weer gaat vriezen. Ik heb op balkon geen last van vorst aan de grond. Eenjarigen houden niet van vorst. Of ze nachtvorst doorstaan hangt af van meerdere factoren. Ik zag bijvoorbeeld vorige week de citroenverbena uitlopen. Die zou niet winterhard zijn en hij is in het voorjaar ook nog niet te koop, maar ik haal geen planten meer naar binnen vanwege de inwoning die dan ook mee naar binnen neemt. Hij bleef dus buiten staan en hielp de koude wind af te remmen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solivagant schreef op 16 april 2017 @ 19:34: [...]



Ik vind het vreselijk, sorry. Heel veel bestrating en dan het groen in bakken, zeker met al dat grijs... doet me altijd aan crematoriumtuinen denken.Het ziet er zo nieuw uit, moet nog wat uitgroeien. En met verloop van tijd zet je er eenjarigen tussen voor de fleur.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bestaardigopzich schreef op 16 april 2017 @ 02:10:

[...]



Ok, hij schiet op reigers, merels en andere vogels die hem niet welgevallig zijn, slaat kikkers tot moes met stenen en sprenkelt er lustig op los met zware giffen terwijl hij zelf een moestuintje heeft...

Need I say more? O bedankt, hij is dus het overzicht kwijt.



Hoe zit het eigenlijk met zwaar gif dat in feite verboden is? Mag je het niet kopen/verkopen maar wel hebben & gebruiken?



Ik heb ooit een fouragerende merel op balkon gehad, die steeds even langs kwam. Zag er pinnig uit: even op de regeling omlaag links en omlaag rechts gekeken, blijkbaar niets gezien en dus weer weggevlogen. Maar ik heb ook een paar keer een overhoop gehakte bloembak gehad.

Vogelvriendelijk wordt aanbevolen als middel tegen slakken. Ze trekken ook wurmen uit, terwijl de wurmen moeten blijven. Maar ja, de buurman zal geen slakken hebben met zijn dictatoriaal tuinbeleid.
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 15 april 2017 @ 20:17: dus echt wat ik al dacht: de zelfbenoemde burgermeester van de straat. Ik zou maar een klimplant tegen dat stuk open schutting zetten. Jij moet dus wel rekening houden met zijn moestuin, hij niet met jou Beter ervoor, dus met een afstandje. Dan klimt de plant niet in de buurtuin en dan kan de buurman minder goed aan jouw klimplant snoeien.

.



quote:Mevrouw75 schreef op 15 april 2017 @ 21:49: [...]



Dat is heel smerig gif, dan kun je beter blij zijn met een paardebloem of drie Alleen blijft het met paardebloemen nooit bij een stuk of drie. Elk plusje kan een nieuwe kolonie vormen. Bloemen plukken betekent sterkere wortelactiviteit. Paardebloemen in een tegeltuin zijn nog lastiger, want je kan ze niet tussen de groeven uitspitten
Alle reacties Link kopieren
quote:Bestaardigopzich schreef op 15 april 2017 @ 22:52: [...]



ps: snap wel wat je bedoelt met energie krijgen van lekker in de grond wroeten: dat deed ik ook soms.

Voor de buuf die in de zomer altijd 6 weken naar haar geboorteland ging dan zorgde ik voor hun tuin.

Vnl. moestuin en verder heesters. Kan je helemaal van opknappen, zo'n dagje 'aarden' noemde ik het dan. Alleen vond ik 6 weken p.j. wel genoeg, manlief zag tuinieren helemáál niet zitten en zoon vond het heerlijk, badje in de zomer kan ook op tegels.. zandbak, en bakken bloemen met veel kleur: ik vond het best zo!



Ik vind klaprozen en korenbloemen, boterbloemen, kamille enz echt serieus mooi! Moet er niet aan denken dat je dat dan uit de grond zou moeten trekken omdat het volgens het handboek van je buren Onkruid is.. ik zou het laten staan. Lees ondertussen dat deze natuurliefhebbende buurman dieren doodslaat omdat ze geen stamboom hebben...

Dan ben ik toch liever een luie donder met bloembakken die i.i.g. wél respect heeft voor alles wat leeft! Vorig jaar heb ik kamille gezaaid en aan het eind van het seizoen een oerwoud aan kamille verwijderd. Was toch niet zo'n goed idee. Het groeide explosief en agressief, drukte andere planten weg en kwam overal op.

.



quote:Fluithaas schreef op 15 april 2017 @ 23:14: [...]



Want water dat wegloopt is geen belasting voor het riool

Groene tuinen houden het water vast. In de grond. Stenen 'tuinen' laten het water overlopen naar het riool dat die waterstromen bij die heftige regenval vaak niet aankan. En zorgen er ook voor dat de temperatuur in steden oploopt. Kan wel 6 graden schelen in de zomer, in erg stenige gebieden.

Ik zal niemand er op aanspreken hoor, en als jij gelukkig wordt van een stenen buitenplaats moet je dat vooral doen. Maar sorry, dit triggerde even de schooljuf in mij Je merkt al op balkon dat het met planten prettiger is dan zonder. In de planten en potten zit veel vocht gebufferd en als je de potten & bakken wat handig plaatst creëer je ook schaduwsplekken. Op een kaal balkon wordt heel erg veel warmte gebufferd in de gevel en de balkonvloer, dan is het daar niet te harden. Tijdens hittegolven geef ik water met de tuinslang omdat ze dan te veel dorst hebben voor een paar emmers water en en spoel dan ook langs de gevel.



Uiteraard is het wel werk om een tuin goed te houden, dat kan je niet iedereen opdringen. Maar verhuurders en medehuurders kunnen wel staan op een nette omgeving. Jaren geleden had iemand in Utrecht een natuurtuin. Misschien zou ik het nu na jaren tuinieren ook mooi vinden, maar toen zag het eruit als een ruigte en paste totaal niet in de wijk. Dan moet je inderdaad een beetje inschikken. Op en dag kwamen ze thuis en zagen dat de gemeente of huisbaas de hele tuin gerooid had. Er was meerdere malen gewaarschuwd. De tijden waren toen anders, er werd minder gepraat en ze heeft vermoedelijk geen moeite gedaan om de tuin uit te leggen. Dus welke planten hoe samenwerken en waarom dit of dat mooi is. Ik kwam er zo nu en dan langs en zag echt niets moois.

Mijn huisbaas heeft een tuinbedrijf gecontracteerd dat achterlijke dingen doet als mulchlaagjes verwijderen. Als het weer grof gedaan is, stuur ik een mailtje over erosie en kale bodems waar direct onkruid zal groeien. Er is een flinke zaadvoorraad aanwezig. Zwarthouden bestaat nauwelijks nog, tuinen worden aangelegd met veengrond of kokosgrond en dat wordt grijzig stuifzand. Zwarte aarde was bladaarde en bladaarde ontstaat door het vallende loof te laten verteren.
quote:sueann schreef op 16 april 2017 @ 23:42:

[...]

O bedankt, hij is dus het overzicht kwijt.



Hoe zit het eigenlijk met zwaar gif dat in feite verboden is? Mag je het niet kopen/verkopen maar wel hebben & gebruiken?



Ik heb ooit een fouragerende merel op balkon gehad, die steeds even langs kwam. Zag er pinnig uit: even op de regeling omlaag links en omlaag rechts gekeken, blijkbaar niets gezien en dus weer weggevlogen. Maar ik heb ook een paar keer een overhoop gehakte bloembak gehad.

Vogelvriendelijk wordt aanbevolen als middel tegen slakken. Ze trekken ook wurmen uit, terwijl de wurmen moeten blijven. Maar ja, de buurman zal geen slakken hebben met zijn dictatoriaal tuinbeleid.

Net als met wiet: je mag het wel hebben en gebruiken maar niet produceren of kopen in grote hoeveelheden. Jaja... blowen is simpeler dan je tuin vol gif spuiten.



En niet het overzicht kwijt maar schieten op andere vogels dan kleiduiven mag gewoon niet zonder jachtvergunning. Of misschien wel als je het eerst aan de burgemeester vraagt dat weet ik dan weer niet helemaal zeker.

Weet jij trouwens wat een Vinexwijk is? Daar schijnt obesitas onder vogels heel normaal te zijn. Ik mag zoals je kunt lezen geen plantenbakken op het balkon dus weet er verder ook het fijne niet van.

Heb nooit vogels bijgevoerd trouwens. Tenzij ze in een kooi in mijn huis stonden en dan nog met mate en zeker geen pinda's. Bevatten vaak schimmels. Niet goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bestaardigopzich schreef op 17 april 2017 @ 00:21:

[...]



Net als met wiet: je mag het wel hebben en gebruiken maar niet produceren of kopen in grote hoeveelheden. Jaja... blowen is simpeler dan je tuin vol gif spuiten.



En niet het overzicht kwijt maar schieten op andere vogels dan kleiduiven mag gewoon niet zonder jachtvergunning. Of misschien wel als je het eerst aan de burgemeester vraagt dat weet ik dan weer niet helemaal zeker.

Weet jij trouwens wat een Vinexwijk is? Daar schijnt obesitas onder vogels heel normaal te zijn. Ik mag zoals je kunt lezen geen plantenbakken op het balkon dus weet er verder ook het fijne niet van.

Heb nooit vogels bijgevoerd trouwens. Tenzij ze in een kooi in mijn huis stonden en dan nog met mate en zeker geen pinda's. Bevatten vaak schimmels. Niet goed. Ik heb zelf nooit vogels gevoerd. Een vogel kan in principe zelf voor zijn eten zorgen, behalve als alles bevroren of echt alles onder een dikke laag sneeuw ligt. Je verstoort ook de levenscyclus van de vogels - wat ze wanneer zouden moeten eten. Vroeger gooide je de broodkruimels van de broodplank naar buiten. Nu gaan er halve broden van de flat omlaag. Ratten voeren is onbelangrijker dan eten niet weggooien. Waarom elke keer opnieuw te veel brood kopen? Waarom broodresten niet verwerken? Voeren zou ik alleen doen als het lang en hard vriest. De koude winters van de laatste jaren waren alleen lokaal erg koud, verder was het een lachertje. Vorig jaar had ik begin januari een paar bloemetjes aan de afrikaantjes en nog een paar andere zomerbloeiers. Na 3 dagen van -7º 's nachts was het toen wel voorbij.



Het overzicht kwijt zijn: niet meer weten wat recht en krom is.

Het lijkt me wel verstandig om een lijstje te maken van wat hij zoal uitvreet. En na een tijdje een gesprek met de wijkagent aanvragen. Hebben dorpen wijkagenten?
Goede vraag! Ik ben in een dorp geboren en daar was alleen een veldwachter. Niet al te slim en wijken had je er ook niet zo klein was het dus ik denk dat een agent tevens wijkagent was? Hoewel nee, geen wijk = geen wijkagent maar gewoon een agent. Whatever.



En ja klopt, wat is er mis met een tosti of wentelteefjes? Waarom vriezen mensen hun brood niet gewoon in? Doe ik ook, zo heb je zelden brood om van je balkon af te lazeren om de rodents uit de hood van voedsel te voorzien. De onzin.

Inderdaad, als het wekenlang vriest en de rayonhoofden komen samen, dán mag je voorzichtig na gaan denken over bijvoeren maar de groene netjes met afgewerkt frituurvet en pinda's liggen nu al in de supermarkt. Of het doodnormaal is.

Nou ja hoe dan ook: hier staat ook een boom al een jaar in bloei. Soort kersenboompje, heel raar.

Het wordt echt niet koud genoeg om vogels, ratten, katten of muizen van voedsel te voorzien dat regelt zichzelf allemaal.



Ik ben blij dat ik het overzichtelijk kan houden. Ja, 'het'.

Overigens als je niet van kamille houdt zou je ook munt kunnen overwegen. Woekert ook als de pest maar je kan er echt lekkere thee van zetten, het spul drogen in bosjes of invriezen. Zo heb je in de winter ook wat en echt lekker op watermeloen ook. (noteer dat!!)

Over balkonnies gesproken: ik ga de hond troostend toespreken, hij is net erg geschrokken van een harde knal buiten.

En dat met Pasen: hij is in de war en bedelt met een pootje om aandacht. Arm dier.
Alle reacties Link kopieren
Doet me denken aan een vrouw die de rijst die niet opging over de rand van het balkon kieperde.....ladingen meeuwen kwamen er op af. Balkonnetjes van de buren zaten altijd onder de stront

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven