Entertainment alle pijlers

Sophie in de mentale kreukels

03-04-2017 22:26 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net weer een aevering teruggekeken van Sophie in de mentale kreukels. Ik vind het echt een heel boeiend programma. Zelf heb ik nog nooit een burn-out gehad, maar op mijn werk zijn er wel veel mensen met een burn-out (geweest)

Het programma zet me wel aan het denken. Ik ben een echte workaholic en opgevoed met veel en hard werken. Nog niet zo lang geleden ben ik teruggekomen van een lange reis en realiseer me weer hoezeer mijn leven om werken draait. Dat komt in het programma ook wel een beetje terug.



Zijn er meer mensen die het programma volgen? Ik vind het erg boeiend en ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:mick87 schreef op 18 april 2017 @ 13:02:

Ik kom net van de praktijkondersteuner GGZ. Ze vermoedt onverwerkte dingen uit m'n jeugd en wil EMDR inzetten. Ik schrik er een beetje van. Ik ken EMDR van mijn eigen werk en vraag me af of ik dat wel nodig heb en of me dat gaat helpen.

Maar goed, we zullen zien. Baat het niet, dan schaadt het niet.Dat is een pittige therapie als je nu goed functioneert? Kun je er met iemand over praten die daar ervaring mee heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:pussywillow schreef op 18 april 2017 @ 21:29:

Wel confronterend dat kinderen tegenwoordig in een vreselijk prestatiegerichte maatschappij opgroeien en dat ze om dat vol te kunnen houden straks, nu al aan yoga en mindfulness doen. Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld ?We zijn doorgeslagen met sneller en meer met minder mensen.. maatschappij verhard en alleen maar prestaties tellen..
Alle reacties Link kopieren
Als één van de laatsten die geen smartphone heeft en ook niet hele dagen online is, sta ik er toch wel van te kijken hoe snel de meeste mensen zich in de afgelopen 5 a 6 jaar totaal afhankelijk hebben gemaakt van hun telefoon . Misschien klink ik nu als iemand die onder een steen heeft geleefd ( wat ws. ook een beetje zo is ) maar ik wist niet dat mensen het normaal vinden om hun telefoon aan te hebben terwijl ze zitten te eten met anderen of in een gesprek verwikkeld zijn. Eén van die meiden (uit het gezin dat een aantal dagen zonder smartphone ging leven) vertelde dat ze haar telefoon altijd vlak naast zich had liggen, ook in bed ! Dat vind ik echt wel heftig, zeker bij jonge hersenen die nog in ontwikkeling zijn.
Ja inderdaad Katelin. Die psychiater zei ook iets in de trant dat kinderen al zoveel met hun hoofd bezig zijn tegenwoordig en door dat continue geloer op de telefoon blijft dat hoofd bezig en hun brein in de aan-stand. Dat ene meisje werd zelfs 's nachts weleens wakker en activeerde haar hersens dan weer doordat ze op haar telefoon moest kijken.



We zitten dus met een verharde, prestatiegerichte maatschappij en hele generaties die lijden aan mobiele telefoon-verslaving, fear-of-missing-out en angst voor verveling. Alles voor dat geluksstofje, die kick, dat gevoel dat vrijkomt als er maar iets spannends gebeurt en als je maar aandacht krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook niet meer zonder mn telefoon kunnen ben ik bang Maar heb niet het idee dat ik er last van heb. Juist gezellig om te 'kletsen' (=whatsappen) als ik 's avonds niet weg kan, doordat man op pad is en de kinderen slapen. Met googlemaps de weg zoeken, hard te lopen met runkeeper, even snel iets op te zoeken, gebruik mijn telefoon als wekker (dus naast mijn bed ja), etc. Maar...ik heb nooit mijn telefoon bij de hand onder het eten, stond daar ook van te kijken. En ook niet als ik met een vriendin koffie drink of met man uit eten ben. Hooguit even checken of de oppas niet heeft geappt, maar verder ben ik met mn aandacht bij het moment zelf. Maar kan me voorstellen dat het voor pubers nog intensiever is, want die leven zo'n beetje voor hun sociale contacten en willen continu op de hoogte blijven van alles.



Verder vind ik die prestatiedrang van kinderen ook wel ver gaan. Wat voor rol hebben de ouders daar precies in? Ik mag toch hopen dat mijn kind over 4 jaar niet zo praat als die kinderen in de aflevering, heel sneu (en faalangstig).
Alle reacties Link kopieren
Het tweede seizoen is begonnen. Iemand gekeken?
Alle reacties Link kopieren
Heel bijzonder dat die Japanners overal kunnen slapen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Keuken1987 schreef:
19-09-2018 20:48
Heel bijzonder dat die Japanners overal kunnen slapen.
Ik vond dat echt ziekelijk. En iedereen slaapt zo weinig. Dat is echt ongezond. En werkdagen van meer dan 10 uur. Maar goed dat dat hier verboden is.
Alle reacties Link kopieren
Bij de interwiews leek Sophie zo afwezig. Soms ongeinteresserd 'ja' als de geinterviewde aan het praten was. Wel een goed onderwerp.Je zag aan Floortje Dessing's gezicht wat te weinig slaap en rust met je kan doen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Interessant seizoen wel weer. Al vind ik dat er soms niet diep genoeg op dingen in gegaan wordt.

Wat me opvalt is dat de meningen over burn-out zo verschillen. Gisteren waren er twee mannen aan het woord die de burn-out zien als een soort modeziekte. terecht of niet?

Daar in Japan: bizar. Mensen zijn letterlijk slaafjes van hun werkgever. Dat daar geen Arbo-wetten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Echt bizar ja dat Japan geen arbo wetten heeft.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven