Zwanger zesde kindje na gastric bypass

25-04-2017 20:36 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ben ongepland zwanger van de zesde! Mijn jongste is net een jaar geworden. De anderen zijn Tussen de 12 en 4 jaar oud. Ik heb ongeveer 7 weken geleden een gastric bypass gehad en daarbij veel bloed verloren en bloed transfusies nodig gehad. Daarnaast had ik de laatste zwangerschap zwangerschapsvergiftiging. Ben bang dat ik fysiek niet in goede staat ben om nu zwanger te zijn. Ik was aan de pil maar begreep dat de pil na een bypass niet goed genoeg wordt opgenomen door het lichaam. Had net een afspraak staan afgelopen maandag voor de prikpil! Sta ik zondag met een positieve test! En om het nog erger te maken gaat de relatie tussen mij en mijn man ook heel slecht. Ik weet niet wat ik moet doen met de situatie. Advies of een online knuffel wordt gewaardeerd ! Moest het even van me afschrijven !
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatochpoetsen schreef op 25 april 2017 @ 22:34:

[...]



Dit vind ik moeilijk om te geloven. Baby pakt toch wel wat hij nodig heeft? Dat heb ik altijd gehoord.Als er keus is pakt de baby wat ie nodig heeft. Maar als het er niet is heeft de baby weinig keus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 25 april 2017 @ 23:57:

[...]





Veel vrouwen zijn (en blijven) na een bevalling een stuk zwaarder. In het geval van TO lijkt mij dan een zesde niet echt een logische keuze. Ben je straks weer terug bij af.De kilo's die er evt na een zwangerschap overblijven zijn peanuts vergeleken met de kilo's die je kwijtraakt na een gbp.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Sharpay schreef op 25 april 2017 @ 21:35:

Vaag. Pil werkt bij mij nog prima na een gbp en dat al jarenlang. En verder, handel in het belang van je 5 kinderen. 5 kinderen die zonder hun mama moeten opgroeien, dat lijkt me echt hartverscheurend.Dan heb je geluk want het is bekend dat de werking van de pil verminderd na een gbp (ziekenhuis waarschuwt er niet voor niks voor). Dus je bent minder goed beschermd.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zo zeer dat de gastric bypass de werking van de pil ernstig aantast..de narcose van de operatie doet dat (volgens slotervaart waar ik geopereerd ben) ..dus in de periode na de operatie moet je dus extra bescherming gebruiken. Maar dat geldt dus voor ieder soort operatie.

Bij onze voorlichting (in 2012) werd nadrukkelijk gezegd dat je in de twee maanden na de operatie extra bescherming moet gebruiken. Daarna werkt de pil weer normaal (zelf ook nooit problemen mee gehad) maar ook dat ze het sterk afraden binnen twee jaar na de operatie zwanger te worden. Je systeem moet eerst wennen aan de nieuwe situatie.

Wij zijn twee en een half jaar na de operatie gaan proberen voor een kindje. Ik was meteen zwanger. Tijdens de zwangerschap ongeveer 8 kg aangekomen en die was ik twee weken na de bevalling al weer kwijt.

Dus zwangerschapskilos zijn met een gbp niet een heel groot probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 25 april 2017 @ 23:57:

[...]





Veel vrouwen zijn (en blijven) na een bevalling een stuk zwaarder. In het geval van TO lijkt mij dan een zesde niet echt een logische keuze. Ben je straks weer terug bij af.



Hoe zie je dat voor je? 50 kilo afvallen na een gbp en dan van een zwangerschap weer 50 kilo aankomen? Hoe vaak gebeurt dat nou??

Zelfs als je 5 kilo vast houdt naderhand ben je nog steeds 45 kilo lichter dan voor de operatie dus wat je zegt slaat echt nergens op.
Marg81 dan heb jij ook mazzel dat je niet ongewenst zwanger bent geworden want de gbp vermindert wel degelijk de werking van de pil (google maar eens, lees infomateriaal vanuit de obesitaskliniek etc.). Dat is niet vanwege de narcose maar omdat je maag gewoon veel minder werkzame stoffen opneemt.
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 25 april 2017 @ 23:38:

[...]





Ook weer onzin, na 2 jaar zou het kunnen, al blijft het een medisch risico. Maar niet meer zodanig dat men er standaard vanaf zou moeten zien. Als je al een tijd stabiel bent en gezond en weinig tekorten is er vrij weinig op tegen hoor.

Maar in het stadium van TO is het compleet andere koek.



Voor de mensen waarbij een gbp nodig is, is zwanger worden voordat je zon operatie ondergaat voor moeder en kind een groter risico dan daarna ivm het overgewicht. De risicos twee jaar na de operatie zijn verwaarloosbaar. Je systeem heeft zich dan aangepast en tekorten heb je dan nog maar nauwelijks, zolang je maar gezond en gevarieerd eet, maar dat geldt voor elke zwangere.

De risicos bij een zwangerschap terwijl je veel overgewicht hebt zijn veel groter: hoge bloeddruk, zwangerschaps suiker, je conditie is slecht. In het ziekenhuis zeiden ze ook dat je 100 keer beter zwanger kunt worden na de gbp dan daarvoor. Je bent daarna namelijk een stuk gezonder en fitter en dat is voor zowel moeder als kind veel beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jojo2017 schreef op 25 april 2017 @ 21:16:

[...]





Dank je wel. Ja het is een erg moeilijke beslissing maar wil natuurlijk zo gezond mogelijk voor mijn kinderen zijn. Vandaag dat ik juist voor de gastric bypass ben gegaan op advies van de artsen.



Denk dan nu even na en neem die abortuspillen. Je bent zwaar ongezond, je relatie is ruk, je hebt net een heftige operatie gehad en er zijn al 5 kinderen.



Neem je verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 26 april 2017 @ 08:10:

Marg81 dan heb jij ook mazzel dat je niet ongewenst zwanger bent geworden want de gbp vermindert wel degelijk de werking van de pil (google maar eens, lees infomateriaal vanuit de obesitaskliniek etc.). Dat is niet vanwege de narcose maar omdat je maag gewoon veel minder werkzame stoffen opneemt.



Ik heb mij indertijd ook erg geergerd aan de tegenstrijdige informatie.

In het Slotervaart wordt namelijk wel gezegd dat de pil blijft werken maar dat je alleen direct na de operatie extra bescherming moet gebruiken.

Dit komt rechtstreeks uit hun informatie folder:



Een door obesitas weggebleven menstruele cyclus kan na gewichtsverlies weer op

gang komen. Let in dat geval op anticonceptie! Het snelle afvallen in de eerste twee

jaar na de operatie kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind in de zwangerschap.

Wij raden u daarom beslist af om in die eerst twee jaar zwanger te worden.



En:



De anticonceptie pil wordt meestal gewoon opgenomen na de

operatie en blijft dus beschermen tegen zwangerschap. Bij lang-

durig braken of diarree worden medicijnen soms minder goed

opgenomen. Vraag dit bij twijfel aan de dokter.
Alle reacties Link kopieren
In mijn ziekenhuis gaven ze aan dat de pil minder KAN werken, ze weten het niet precies.

Ze kunnen het zelf namelijk niet nagaan, maar de praktijk wijst uit dat het toch gebeurd dat vrouwen 'per ongeluk' zwanger worden.

Dus daar word de conclusie uit getrokken dat de pil minder kan werken (logisch ook natuurlijk) maar dit kan per persoon verschillen.

Veel vrouwen met obesitas zijn ook verminderd, of helemaal niet vruchtbaar door het zware overgewicht en dus misschien dat het eerst lijkt alsof de pil goed werkt, terwijl dit eigenlijk niet zo is.

(Offtopic, Ik zag trouwens vorige de week bij 'my 600lbs life' op TLC een jonge vrouw die, terwijl ze over de 300 kilo woog, toch 2 keer zwanger raakte en 2 gezonde baby's had gebaard. Die vrouw kon haast niet eens lopen! Vond ik zo bizar)



Tijdens de voorlichting zei de verpleegster dat als het toch binnen een jaar gebeurd, het ziekenhuis je daarin goed kan begeleiden.

Al lijkt 7 weken na de operatie mij wel heel erg snel, helemaal omdat je een slechte start hebt gehad.

Mij is verteld dat er het eerste half jaar nog geen sprake is van tekorten omdat je een soort buffer/reserve hebt.

(ze testen dat bij mij in september pas en ik ben in februari geopereerd)

Tenzij je vooraf al tekorten had maar dan was dit al eerder naar voren gekomen.

Verder heb ik begrepen dat je de Multi vitamine niet meer mag nemen omdat daar teveel vitamine A in zit wat slecht is/kan zijn voor een ongeboren kind.
Alle reacties Link kopieren
In de meeste multivitaminen zit een voorstadium van vitamine A, waar je lichaam zelf vit. A van maakt. Hierdoor kan je lichaam dan zelf reguleren hoe veel vit. A er gemaakt wordt en is er geen risico op te veel vit. A.

Overleg dit wel met het zkhs en bekijk welk vitaminepreparaat geschikt is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:rosepudding schreef op 26 april 2017 @ 08:44:

In mijn ziekenhuis gaven ze aan dat de pil minder KAN werken, ze weten het niet precies.



Dat is ook in dit topic al diverse malen gezegd.

Dit lees je ook bij vrijwel elk ziekenhuis waar gbp's worden gedaan.

Maar op Viva zitten forumsters die het beter weten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 38wkn zwanger, na een GBP ruim 3jr geleden (en al bijna 2 jr stabiel in gewicht) en ik ben nu, na 3jr, onder verscherpt toezicht van de bariatrisch chirurg. Ik heb zelf wat vitamine-tekort maar de baby lijkt gezond.

Bij ons werd aangeraden niet zwanger te worden (en ik heb er zelfs voor moeten tekenen dat ik er alles aan zou doen om zwangerschap te voorkomen, voor zover ze dat van je kunnen vragen) de eerste anderhalf jaar na operatoe. Enerzijds vanwege de tekorten die kunnen ontstaan maar ook zeker vanwege de afvalstoffen die ontstaan bij het (veel) afvallen, deze zouden absoluut schadelijk zijn voor het ongeboren kind.



Oh, de forummer die zich afvroeg waarom je je eerst zou laten opereren om dan weer aan te komen in je zwangerschap.. Ik viel 55kg af, ben er nu in wk38 7kg bijgekomen.. Dus die operatie was niet voor niets
Alle reacties Link kopieren
quote:marg81 schreef op 26 april 2017 @ 08:35:

[...]





Ik heb mij indertijd ook erg geergerd aan de tegenstrijdige informatie.

In het Slotervaart wordt namelijk wel gezegd dat de pil blijft werken maar dat je alleen direct na de operatie extra bescherming moet gebruiken.

Dit komt rechtstreeks uit hun informatie folder:



Een door obesitas weggebleven menstruele cyclus kan na gewichtsverlies weer op

gang komen. Let in dat geval op anticonceptie! Het snelle afvallen in de eerste twee

jaar na de operatie kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind in de zwangerschap.

Wij raden u daarom beslist af om in die eerst twee jaar zwanger te worden.



En:



De anticonceptie pil wordt meestal gewoon opgenomen na de

operatie en blijft dus beschermen tegen zwangerschap. Bij lang-

durig braken of diarree worden medicijnen soms minder goed

opgenomen. Vraag dit bij twijfel aan de dokter.Tsja, 'meestal'... leuk hoor, maar niet sluitend. Diezelfde zin kun je dus net zo goed verwoorden door ''De werking van de AC-pil kan verminderd zijn''.
quote:momo1980 schreef op 26 april 2017 @ 07:38:

[...]





Dan heb je geluk want het is bekend dat de werking van de pil verminderd na een gbp (ziekenhuis waarschuwt er niet voor niks voor). Dus je bent minder goed beschermd.

Neuh denk dat geluk er weinig mee te maken heeft. Dan moet ik echt jarenlang geluk hebben gehad, met een actief seksleven



Ik heb me er destijds goed over ingelezen. Vooral op Amerikaanse sites, omdat daar deze ingreep al veel langer werd uitgevoerd. Ik kon geen uitsluitsel vinden of de pil niet goed zou worden opgenomen na de ingreep. Ik was iig niet overtuigd, met de informatie die er te vinden was, dat de pil niet meer zijn werk zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien raar gedacht, maar als je pil niet goed meer werkt, merk je dat niet door bv tussentijdse bloedingen?

In de beginjaren toen in de pil slikte kreeg ik daar last van en kreeg toen van de HA een zwaardere pil omdat die andere te licht zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sharpay schreef op 26 april 2017 @ 12:22:

[...]



Neuh denk dat geluk er weinig mee te maken heeft. Dan moet ik echt jarenlang geluk hebben gehad, met een actief seksleven



Ik heb me er destijds goed over ingelezen. Vooral op Amerikaanse sites, omdat daar deze ingreep al veel langer werd uitgevoerd. Ik kon geen uitsluitsel vinden of de pil niet goed zou worden opgenomen na de ingreep. Ik was iig niet overtuigd, met de informatie die er te vinden was, dat de pil niet meer zijn werk zou doen.



Allerlei medicijnen en voedingsstoffen worden minder goed opgenomen, dus waarom de pil niet? Maar misschien heb je geluk en heeft je lijf 'genoeg' aan hetgeen wèl wordt opgenomen.



Elk lijf is anders.



Ze waarschuwen ervoor jùist omdat er voor beide kanten te weinig bewijs is.
Alle reacties Link kopieren
Oei oei oei... ik denk alleen maar: arme kinderen, gaat dat verder wel goed? Neem je verantwoordelijkheid!!
Alle reacties Link kopieren
quote:rosepudding schreef op 26 april 2017 @ 13:43:

Misschien raar gedacht, maar als je pil niet goed meer werkt, merk je dat niet door bv tussentijdse bloedingen?

In de beginjaren toen in de pil slikte kreeg ik daar last van en kreeg toen van de HA een zwaardere pil omdat die andere te licht zou zijn.Als je geen pil slikt dan merk je dat niet natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 26 april 2017 @ 09:01:

[...]



Dat is ook in dit topic al diverse malen gezegd.

Dit lees je ook bij vrijwel elk ziekenhuis waar gbp's worden gedaan.

Maar op Viva zitten forumsters die het beter weten.

Elk ziekenhuis zegt wat anders.

In mijn ziekenhuis zeggen ze dat het idd kan, dus ze adviseren gewoon een ander middel te gebruiken.
Heb je het ziekenhuis nog gesproken TO?
Alle reacties Link kopieren
quote:rianne323 schreef op 26 april 2017 @ 20:44:

Heb je het ziekenhuis nog gesproken TO?Ik heb donderdag een afspraak voor een abortuspil en nu tot dinsdag om er over na te denken. Ik moet dinsdag bellen of ik definitief kom donderdag. Maandag afspraak in het ziekenhuis met de arts en de psycholoog. Ik denk dat ik het donderdag ga doen. Blijft een zware keuze.
Hoi TO, ik vroeg me af hoe het met je gaat? Heel veel sterkte morgen ook.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte morgen, als je het doorzet.
Alle reacties Link kopieren
quote:proudmama33 schreef op 03 mei 2017 @ 23:18:

Hoi TO, ik vroeg me af hoe het met je gaat? Heel veel sterkte morgen ook.Dank je wel. Ja ik heb het doorgezet. Al huilend de eerste pil ingenomen. Me laten verzekeren door huisarts en chirurg dat dit lichamelijk echt niet goed voor me is. Nu morgen nog vier pillen en dan moet het op gang komen. Nu dus afwachten. Hee naar en rot voel ik me maar ik heb wel de juiste keuze gemaakt. Bedankt voor het mee leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven