Geld & Recht alle pijlers

Vrij te besteden: Wat is normaal bij modaal?

26-04-2017 11:06 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Salaris is weer binnen en nadat ik alle rekeningen, vaste lasten en wat spaargeld opzij heb gezet, heb ik zo'n 450 euro over voor mezelf om uit te geven aan kleding, uit eten met vriendinnen en leuke dingen doen. Zelf vind ik dit geen vetpot, maar vriend vond het netjes. (Hij houdt zelf trouwens wel meer over)



Nou was ik toch wel benieuwd wat normaal is. En na wat googlen kom ik bedragen tegen van 50 euro, maar ook 1500 euro tegen!! Allebei wel extreme uitersten.



Even voor de beeldvorming. Samenwonend met 2 jonge kinderen. Partner en ik krijgen salaris op eigen rekening binnen en storten naar rato op de gezamelijke rekening (boodschappen/luiers/vaste lasten huis/gezamelijke spaar/etc en de hypotheek rekening. Wat overblijft is voor onszelf vrij te besteden.



Ik houd dus zo'n 450 euro over. Is dit normaal met een modaal inkomen?
Alle reacties Link kopieren
quote:godfried schreef op 26 april 2017 @ 13:10:

[...]





100€ per maand veel?



Jongens even serieus nou. Als je n x goed gaat stappen, potje maken, en dan tot 05:00 door, dan knal je er toch ook wel €100 doorheen op n avond?100 euro maak ik in een week op hoor, alleen al aan borrels, theater etc. Maar ik heb geen kinderen en verdien 2x modaal. Het is maar net wat je referentiekader is. Ik vind 450 euro voor mezelf per maand niet veel, maar met een gezin misschien wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een bizar hoog bedrag! Des te meer omdat je kinderen hebt. Helaas heb ik zelf weinig te besteden maar mocht ik zoveel per maand vrij kunnen besteden zou ik me toch bezwaard voelen om dit allemaal aan mezelf op te maken. Persoonlijk zou ik dan liever voor de toekomst van mijn kinderen sparen. Maar als jij je hier goed bij voelt, dan moet je het lekker doen. Ongeacht wat een ander ervan vind.
Alle reacties Link kopieren
@Vance, we sparen ook voor de kinderen hoor. Die kunnen beide later gaan studeren als ze willen, rijbewijs halen, op kamers, dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Nienke- schreef op 26 april 2017 @ 13:21:

[...]





Haha, dat! Op een avondje met vriendinnen gaan er echt niet meer dan drie wijntjes / biertjes en een portie bitterballen / tapas doorheen Dat lukt wel voor max. 50 euro.



Nou, soms kan ik best 10 biertjes drinken :P maar dat zijn dan avonden dat ik weer niet aan de bitterballen zit.

Dus in beide gevallen ruim onder de 50
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 13:25:

@Vance, we sparen ook voor de kinderen hoor. Die kunnen beide later gaan studeren als ze willen, rijbewijs halen, op kamers, dat soort dingen.Ah, super. Dan lekker genieten ervan!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net ff zitten tellen en heb deze maand de 450 ook wel gehaald,maar dan voor mijn gevoel ook wel echt gek gedaan, als in 2 keer dagje uit met 5 kinderen en een weekendje weg met zus,en nog een keer uiteten. Voor uiteten ben ik ook nog oppaskosten kwijt , maar het eten zelf kost me hooguit 30 euro.

Kleren, schoenen en kadootjes voor de kinderen doe ik van de kinderbijslag en dat was deze maand 200 euro voor 4 paar schoenen en een 9 trainingsbroeken.

Ik vind structureel 450e pm uitgeven best wel zweten dus ,zelfs als het inclusief kinderkleding is.
quote:Theamuts schreef op 26 april 2017 @ 11:17:

450 geen vetpot?????

Als ik eens 100 euro voor mezelf overhoud is dat veel...Zelfde hier.
Alle reacties Link kopieren
clueless, waar haal je dan 4 paar schoenen en 9 trainingsbroeken voor 200 euro? Als je trainingsbroeken 10 euro waren per stuk, heb je nog zo'n 25 euro over per paar schoenen toch? Ik vind dat best weinig.
Alle reacties Link kopieren
De ene maand houd ik 300 euro over van de 400 die ik 'vrij te besteden heb', maar er zijn ook maanden bij dat het na twee weken op is. Moest laatst 90 euro betalen bij de kapper voor verven + knippen, mijn vader en moeder waren jarig (cadeautjes), we gingen uiteten (40 euro pp), er kwam een vriendin langs die ik al tijden niet had gezien (uitgebreid gekookt met wijn en speciaal toetje, ook buiten het budget zeg maar), op het werk hadden we twee collega's die afscheid namen (ook weer cadeautjes, een lunch en een borrel), ik ging met een vriendin naar de film en daarna nog een paar drankjes doen. Ik moest een nieuwe jas (ja moest!! ha ha), enz. Soms zijn er tijden dat het eruit vliegt bij mij
Ik vind 450 euro over voor jezelf om vrij te besteden best veel. Ik houd minder over (alleenstaande, zonder kinderen, woonachtig in grote stad).
TO, heb je voor jezelf het gevoel dat je met die 450,- wel kunt doen wat je wil doen? Want dat is denk ik het hele verhaal. Heb jij met die 450,- het gevoel dat je alsnog keuzes moet maken en ervaar je dat als vervelend?



Denk je eens in dat je niet 450,- per maand vrij te besteden hebt maar het dubbele. Zou jij dan nog steeds rond de 450,- uitgeven of loopt het uit te geven bedrag dan waarschijnlijk langzaam op? Misschien wil jij ergens diep van binnen graag meer uitgeven dan je nu kunt.
Ik maak wel meer op per maand aan kleding uit eten, stappen enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:caplanepourmoi schreef op 26 april 2017 @ 13:45:

De ene maand houd ik 300 euro over van de 400 die ik 'vrij te besteden heb', maar er zijn ook maanden bij dat het na twee weken op is. Moest laatst 90 euro betalen bij de kapper voor verven + knippen, mijn vader en moeder waren jarig (cadeautjes), we gingen uiteten (40 euro pp), er kwam een vriendin langs die ik al tijden niet had gezien (uitgebreid gekookt met wijn en speciaal toetje, ook buiten het budget zeg maar), op het werk hadden we twee collega's die afscheid namen (ook weer cadeautjes, een lunch en een borrel), ik ging met een vriendin naar de film en daarna nog een paar drankjes doen. Ik moest een nieuwe jas (ja moest!! ha ha), enz. Soms zijn er tijden dat het eruit vliegt bij mij



Precies.



@NYC, ik dacht zelf dat ik met een bedrag van 750 veel relaxter kan leven. Maar na dit topic weet ik inmiddels dat dat nonsens is en ik met die 450 prima moet kunnen rondkomen.

Na het betalen van mijn vaste lasten heb ik gelijk het idee dat mijn geld 'op' is en die 450 dus echt te weinig is om het de rest van de maand mee te doen. Inmiddels weet ik dus beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 13:34:

clueless, waar haal je dan 4 paar schoenen en 9 trainingsbroeken voor 200 euro? Als je trainingsbroeken 10 euro waren per stuk, heb je nog zo'n 25 euro over per paar schoenen toch? Ik vind dat best weinig.Schoenen die ik koop kosten gemiddeld idd 25 euro.1 paar kostte 30,wat ik eigenlijk al veel vindt voor kinderen-in-de-groei-schoenen, maar ze waren gewoon superleuk. En die voor dochter kostten zelfs maar 17 euro.ook superleuk en degelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 11:21:

Waar alles naartoe gaat voor die 450 euro weet ik allemaal tot de cent nauwkeurig. Echter mijn 'zakgeld' gaat altijd op aan van alles en niets. Ik geef veel geld uit voor dingen van de kinderen. Aan het eind van mijn geld houd ik altijd nog een stukje maand over zegmaar.



Kleding voor mijzelf zal denk ik 50 euro zijn gemiddeld per maand. Kleding van de kinderen misschien 150 tot 200 ofzo. dat kan ook van de gezamelijke hoor, maar mijn vriend vindt het altijd wel een beetje onzin dat ik schoenen koop van 70 euro voor die meiden bijvoorbeeld. Maar ik wil ze gewoon op goede schoenen hebben lopen (gezien zowel zijn als mijn voorgeschiedenis met slechte voeten). Dus dan koop ik het liever van mijn eigen geld.



200 euro per maand voor de kinderen? Wow.

Schoenen koop je niet elke maand toch? Dochter heeft ook schoenen van 80 euro maar daar doet ze Hopelijk toch wel mee van april tot oktober of zo. Daarnaast nog een paar goedkope schoenen om te spelen.

Elke maand 200€ vind ik heeel veel.
1x bijna modaal en 1x iets boven modaal is toch geen modaal meer?
Alle reacties Link kopieren
Gemiddeld toch wel of denk ik nu heel simpel?



Die 200 euro is niet iedere maand voor schoenen nee. Ze krijgen een paar zomerschoenen en een paar sandalen voor de zomer. En dan soms nog wat goedkope schoentjes voor de leuk erbij. De jongste loopt nog maar net, dus die heeft nog niet zoveel gekost aan schoenen en die heeft nog geen sandalen. Maar de afgelopen 2 maanden hebben ze me toch 215 euro gekost voor 3 paar schoenen. De oudste kan het daar de hele zomer mee doen, maar de jongste verwacht ik nog wel een paar extra voor te moeten kopen ivm groeien.
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 14:47:

Gemiddeld toch wel of denk ik nu heel simpel?



Die 200 euro is niet iedere maand voor schoenen nee. Ze krijgen een paar zomerschoenen en een paar sandalen voor de zomer. En dan soms nog wat goedkope schoentjes voor de leuk erbij. De jongste loopt nog maar net, dus die heeft nog niet zoveel gekost aan schoenen en die heeft nog geen sandalen. Maar de afgelopen 2 maanden hebben ze me toch 215 euro gekost voor 3 paar schoenen. De oudste kan het daar de hele zomer mee doen, maar de jongste verwacht ik nog wel een paar extra voor te moeten kopen ivm groeien.Ja, gemiddeld wel. Maar jullie voeren 1 huishouden, dus moet je het toch bij elkaar optellen?
Alle reacties Link kopieren
Oh zo bedoel je. Ja, als je het zo bekijkt zitten we op 2x modaal inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij pas je je uitgaven snel aan aan wat je hebt.

Ik heb een tijd 400 vrij te besteden gehad, daarna ging mijn relatie uit en moest ik alles van 400 euro doen nadat de rekeningen betaald waren (dus ook boodschappen en sparen lukte eigenlijk niet). Inmiddels kan ik weer sparen en heb ik 600 voor boodschappen en vrij te besteden. En soms red ik het daar niet mee als ik weekendjes weg ga of veel uit eten/op stap en boek ik wat van de spaarrekening terug.

Maar ik probeer al mijn uitgaven tot 600 euro per maand te beperken. (incl boodschappen dus)
Alle reacties Link kopieren
Maar als je zegt 200€ per maand voor de kinderen en ik koop dan.voor dochter 1X in de 6 mnd schoenen van 90€, dan heb je dus al 5 mnd waarin je geen schoenen hoeft te kopen. In die 5 mnd heb je dan 1000€ te besteden aan kinderkleding exclusief schoenen. Dus dat is toch veel vind ik.

Maar goed Ik ben wel van de koopjes. Pas op een kleding beurs super leuk zomerjasje gekocht voor 5€. Als nieuw. 3 broeken voor 2€ per stuk. shirts nieuw gekocht. 5 voor 25-30 euro of zo. Kan ze ook tijd mee vooruit in de zomer.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik koop ook niet iedere maand schoenen voor ze. In principe ben ik ook van de koopjes hoor. Ga vaak naar kledingbeurzen en kan daar vaak wel goed slagen. Hoewel het wat minder wordt, nu ze niet meer in de superkleine maatjes zitten. Dan is het toch vaak al meer gedragen en ziet het er niet super meer uit.



Maar laatst had ik (vrij uitzonderlijk) een duur kledingsetje voor de oudste gekocht van Z8, totaal 115 euro. Vrij buitensporig, maar met de gedachte dat de kwaliteit dan zo goed is dat de jongste het met de tijd ook kan dragen. Hier was mijn vriend het dus ook niet mee eens, en daar wil hij dan ook niet aan mee betalen.

Achteraf ook zonde van het geld, want er zat na nog geen 2x dragen al een gat in het rokje nadat ze ergens achter bleef haken. Werd dus gelijk gestraft voor mijn uitgave haha.
Alle reacties Link kopieren
De jongste kan nog maar amper lopen en daar heb je al drie paar (dure) schoenen voor gekocht? In dezelfde maat? Dan snap ik je vriend wel een beetje eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Marana_ schreef op 26 april 2017 @ 15:25:

De jongste kan nog maar amper lopen en daar heb je al drie paar (dure) schoenen voor gekocht? In dezelfde maat? Dan snap ik je vriend wel een beetje eerlijk gezegd.'hebben ze gekost': het is voor 2 kinderen.
Alle reacties Link kopieren
is dat zo?

dan herft de ander wel weer schoenen nodig of gymschoenen, sportspullen etc
--

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven