Solliciteren: kolven ter sprake brengen

10-08-2007 01:47 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb de komende weken drie (!) sollicitatiegesprekken op mijn lijstje staan. Ik ben momenteel met zwangerschapsverlof (en daarna nog ouderschapsverlof, onbetaald) en wil eigenlijk daarna ergens anders aan de slag.

Nu wil ik wel (minimaal) een half jaar borstvoeding blijven geven, dat betekent dus dat ik zal moeten kolven.

Ik zie er een beetje tegenop dit ter sprake te brengen bij de sollicitatiegesprekken en vraag me ook af wat het beste moment is om dat te doen. Gelijk bij het eerste gesprek? of eerst kijken of je verder komt en het dan pas vertellen?
.
HI pimpel,

ik zou het ook zeker niet in een sollicitatie naar voren brengen.

Eventueel als alles rond is, maar dan meer als mededeling dat je een ruimte nodig hebt om je even terug te kunnen trekken.

Ik heb t bij mijn nieuwe baan trouwens pas op de eerste werkdag gezegd, en ook meer als vraag waar ik even kon gaan zitten.

je hebt toch kans dat het afschrikt en dat zou jammer zijn, aangezien het toch maar voor een beperkte periode is, en ook weer niet zo veel tijd kost.

Succes met je gesprekken!
Ik zou het zeker niet in een eerste gesprek ter sprake brengen. Het is iets waar je 'recht' op hebt (klinkt zo hebberig, maar ja, dat is nou eenmaal wel zo), dus het is niet zo dat een werkgever dat gegeven als overweging in zijn oordeel moet meenemen of hij jou wil aannemen. Het is ook maar voor korte duur, in verhouding tot je eventuele dienstverband toch?

Mocht je het wel in een 2de of arbeidsvoorwaardelijk gesprek ter sprake willen brengen (dat laatste lijkt me trouwens wel handig, zou het niet uitstellen tot de 1ste werkdag: jij met kolfapparaat op de rug: zo, waar kan ik deze kwijt :-p ), dan zou ik het brengen op een positieve manier inclusief oplossing. Werkgevers zijn daar gevoelig voor heb ik gemerkt. Bijv.: ik geef (nog) borstvoeding en wil daarom graag 2x per dag even kolven. Als jullie voor mij een rustige ruimte hebben, dan hoeft het maar 2x een kwartiertje tijd te kosten.

Succes!!
Zat in hetzelfde schuitje als jij zat. Mijn contract liep af ongeveer tegelijkertijd met het einde van mijn zwangerschapsverlof. Tijdens mijn verlof druk aan het solliciteren gegaan. Ben heel open geweest over dat ik net een kindje heb gekregen, maar heb niet verteld dat ik borstvoeding gaf en dat ik ook wou kolven. Mensen vonden het trouwens over het algemeen heel knap dat ik al zo snel weer aan het solliciteren was, bedrijven reageerden daar heel positief op.

Ik heb nu een nieuwe tijdelijke baan, toen dit rond was, nog voor ik mijn contract had getekend heb ik aan mijn werkgever verteld dat ik kolf. Dit was totaal geen probleem. Nu word ik gedetacheerd bij overheidsinstellingen, misschien dat dat anders is maar ik heb alleen maar positieve reacties gehad.

Het is trouwens een leuke binnenkomer: 'Hallo ik ben jut, waar kan ik kolven?' hahaha. Daar zag ik wel tegenop maar dit is mij heel erg meegevallen. Iedereen weet gelijk wie je bent en je kan lekker over je kindje kletsen, wie het maar wil horen.
niet ter sprake brengen hoor, het is gewoon je recht, je begint ook niet bij je eerste gesprek over wanneer je je vakantie dagen op mag nemen toch? althans normaal gesproken. En je mag gewoon tot je baby 9 maanden is kolven, dus in jouw geval zal dat nog een maand of 5 zijn? Kan altijd op je eerste werkdag of tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek toch. En inderdaad, soms hoeft het helemaal niet zoveel tijd te kosten, ik redde het met 1 keer kolven per werkdag tijdens mijn lunch, maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Succes met solliciteren!
Ik heb het in mijn tweede gesprek wél aangegeven. Bedrijf was destijds nogal klein behuisd (2 kamertje met z'n drieën). Was geen probleem ondanks dat de directeur er iedere keer een tijdje voor uit zijn kantoor moest :-p Dat was de enige ruimte die op slot kon.
Een kwartiertje kolven? ik ben per sessie toch al minstens 3 kwartier bezig. Nou doen ze daar op mijn werk niet moeilijk over, maar ik voel mezelf wel bezwaard soms hoor.
Ik heb het pas tersprake gebracht bij de onderhandelingen. En dan ook vrolijk als mededeling. Ze wisten wel dat ik net bevallen was en dan kunnen ze het natuurlijk ook al deels zelf bedenken. Bij de onderhandelingen gemeld dat ik graag wilde kolven en dat was geen probleem. Ik zou het zeker niet eerder melden, je hebt altijd idioten die je dan ineens gaan afwijzen.
Ik zou het -denk ik- ook niet ter sprake brengen; het is nog altijd je recht en niet iets waarover onderhandeld zou moeten worden. Misschien alleen als het een erg klein bedrijf is waar het twijfelachtig is of er überhaupt wel een ruimte voor is, zou ik er naar vragen.

Leuk trouwens dat je al 3 sollicitatiegesprekken hebt staan, Pimp! :)
Ik prefereer machineleesbare ontologie.
3 sollicitaties Pimpel! Supergoed joh!

Ik zou het niet ter sprake brengen. Ik zou gaan solliciteren, aangenomen worden bij alle 3 ;-) en dan kiezen waar je gaat werken. En dan zou ik twee weken van tevoren je nieuwe werkgever nog even bellen en dan vertellen dat je borstvoeding geeft en of ze een plek hebben om te kolven.

Zelf ging ik op een andere afdeling werken na mijn verlof. Het bedrijf kende ik gelukkig wel al, maar de collega's niet. Ik zag er best een klein beetje tegenop om op de eerste dag te gaan zeggen: Jongens (het waren ook nog allemaal mannen): Ik ga kolven. Maar wat bleek, ze hadden zelf ook vrouwen die borstgevoed hadden dus ze vonden het helemaal niet raar ofzo. Het viel echt alles mee.
layla1969 schreef op 10 augustus 2007 @ 11:34:

Een kwartiertje kolven? ik ben per sessie toch al minstens 3 kwartier bezig. Nou doen ze daar op mijn werk niet moeilijk over, maar ik voel mezelf wel bezwaard soms hoor.
Dat is wel lang ja, heb je wel een dubbelzijdige kolf? Ik kolfde dubbelzijdig electrisch en dat duurde 10 minuten. Met erheen lopen en kolf schoonmaken e.d. was ik bij elkaar dus rond de 15 minuten bezig.
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Hartstikke fijn. Ik kolf ook vrij lang, schiet niet zo snel toe bij mij, dus ik verwacht toch zeker een half uur per keer nodig te hebben. (Al ben ik wel van plan al veel van tevoren te kolven, zodat ik niet persé een bepaalde hoeveelheid hoef te kolven, want ik weet dat het met stress helemaal niet lukt)

Ik denk nu dan inderdaad dat ik het bij de eerste gesprekken helemaal niet aan ga kaarten. Misschien bij een 2e gesprek wel, want, als ik er over nadenk, wil ik helemaal niet werken bij een bedrijf wat daar negatief tegenover zou staan, denk ik. Wil ook geen scheve gezichten gelijk aan het begin.

Ik zal later wel laten weten hoe het allemaal gegaan is.

Mochten er nog meer ervaring zijn: meer dan welkom natuurlijk!
Ik zat in dezelfde situatie. Uiteindelijk heb ik het niet ter sprake gebracht, tot het arbeidsvoorwaardengesprek. Alles was al rond, salaris besproken enzovoorts. En ik heb gewoon aangegeven dat ik nog borstvoeding gaf (dochter was 3,5 maand toen ik solliciteerde) en wat de mogelijkheden wb kolven waren. Dat vonden ze geen rare vraag, werd ook niet moeilijk over gedaan.

Succes!
Zo, goed bezig Pim! 3 gesprekken... toe maar :)

Ik ben hoogzwanger aangenomen bij mijn huidige werkgever en heb er tijdens de gesprekken niet eens aan gedacht om het ter sprake te brengen. Ik heb ze een paar weken voordat ik ging beginnen gebeld om te vragen of ze wel een kolfruimte beschikbaar hadden (zodat ze zich konden voorberieden).
Morrie schreef op 10 augustus 2007 @ 17:35:

[...]

Dat is wel lang ja, heb je wel een dubbelzijdige kolf? Ik kolfde dubbelzijdig electrisch en dat duurde 10 minuten. Met erheen lopen en kolf schoonmaken e.d. was ik bij elkaar dus rond de 15 minuten bezig.
Nee, ik heb een enkele electrische kolf. Mijn productie is gewoon niet zo geweldig, heb er al veel moeite voor moeten doen om hem op gang te krijgen in het begin en ben al blij dat ik 2 voedingen bij elkaar gekolft krijg per dag.
layla1969 schreef op 11 augustus 2007 @ 14:00:

[...]

Nee, ik heb een enkele electrische kolf. Mijn productie is gewoon niet zo geweldig, heb er al veel moeite voor moeten doen om hem op gang te krijgen in het begin en ben al blij dat ik 2 voedingen bij elkaar gekolft krijg per dag.
Je zou toch eens kunnen kijken of je een dubbelzijdige electrische kolf kunt gebruiken. Misschien kun je die lenen van iemand of kun je bij de jouwe een dubbelzijdige kolfset kopen? Als je dubbelzijdig kolft kan de opbrengst hoger zijn, onder andere doordat de toeschietreflex gemakkelijker op gang komt.
wat je schreef over voorraadje aanleggen, dat had ik ook gedaan, gewoon veel gekolfd toen ik vrij was, zodat ik echt liters in de vriezer had toen ik weer ging werken. Dus ik hoefde niet te kolven op mijn werk, althans hoefde niet in de zin van dat ik melk nodig had, maar ik moest wel kolven om de druk eraf te halen zeg maar en om de produktie op gang te houden, maar ik had geen geestelijke druk van, oh jee straks heeft dochter niks te drinken. En dat scheelt ook. Dus dat is ook een goed idee van je.
(ff totaal offtopic, he eowynn, ben je gewoon jezelf gebleven? Ik dacht dat je een andere naam had}
Morrie schreef op 11 augustus 2007 @ 15:48:

[...]

Je zou toch eens kunnen kijken of je een dubbelzijdige electrische kolf kunt gebruiken. Misschien kun je die lenen van iemand of kun je bij de jouwe een dubbelzijdige kolfset kopen? Als je dubbelzijdig kolft kan de opbrengst hoger zijn, onder andere doordat de toeschietreflex gemakkelijker op gang komt.
Is zo'n dubbele kolf niet onhandig, in die zin dat je die flesjes dan steeds moet vasthouden? Ik heb nl. niet van die pronte borstjes om het maar zwak uit te drukken O.o
layla1969 schreef op 11 augustus 2007 @ 22:45:

[...]

Is zo'n dubbele kolf niet onhandig, in die zin dat je die flesjes dan steeds moet vasthouden? Ik heb nl. niet van die pronte borstjes om het maar zwak uit te drukken O.o
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik hield die schelpen (geen idee hoe je dat ding moet noemen ;-)) op je borsten wel aan allebei de kanten vast ja. Is dat bij enkelzijdig kolven dan niet zo, dat je dat ding moet vasthouden?
Morrie schreef op 11 augustus 2007 @ 22:52:

[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik hield die schelpen (geen idee hoe je dat ding moet noemen ;-)) op je borsten wel aan allebei de kanten vast ja. Is dat bij enkelzijdig kolven dan niet zo, dat je dat ding moet vasthouden?
Ja bij enkelzijdig kolven is dat ook zo, maar ik heb mijn vrije hand nodig om mijn borst er goed in te leggen, vandaar dat een dubbelzijdige kolf me niet handig leek :-P
Pim, je hebt de eerste 9 maanden na je bevalling recht op 2 uur per dag kolven.

Geen idee hoe je het gaat brengen en wanneer, maar hou er dus rekening mee dat je het niet in je lunchpauze hoeft te doen en ook niet langer hoeft door te werken om die tijd te compenseren.....

Als jij dat wilt omdat je je er beter door zou voelen kan dat natuurlijk wel, maar je bent het dus niet verplicht...
Ik zou het zelf wel melden, niet bij een eerste gesprek, maar toch zeker bij een tweede gesprek. De reden daarvoor is dat ik van te voren graag duidelijkheid heb en dat ik dat ook de werkgever gun. Kolven is iets waar je recht op hebt, maar het heeft wel invloed op je werktijden (het kan zomaar een kwart in je werktijd schelen). Dat is toch wel informatie die voor je toekomstig werkgever van belang kan zijn, al is het maar planningstechnisch.

Ik had kortgeleden eenzelfde dilemma. Kreeg een nieuw contract en was toen net 8 weken zwanger. Normaal zou ik het in zo'n vroeg stadium nooit vertellen, maar nu heb ik dat wel gedaan, gelijk tijdens het eerste gesprek. Dat werd achteraf erg gewaardeerd. Zoals mijn manager het verwoordde:"Geen enkele leidinggevende houdt van verrassingen, zowel positieve als negatieve".

Ik zou dus altijd open kaart spelen, want zeg nu zelf: als je door zo'n pietluttige reden wordt afgewezen, dan wil je toch niet eens bij zo'n bedrijf werken?
whopper schreef op 12 augustus 2007 @ 14:44:

Pim, je hebt de eerste 9 maanden na je bevalling recht op 2 uur per dag kolven.

...
Even verduidelijken; je hebt per werkdag recht op een kwart van je werktijd te kunnen kolven, dus bij een werkdag van 8 uur is dat inderdaad 2 uur. Werk je maar zes uur op een dag dan is dat dus anderhalf uur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven