Controleren werknemer op hyves?

15-08-2007 09:04 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond las ik dit bericht:

Zorginstelling Talant in Heerenveen heeft een medewerker geschorst omdat de vrouw op vriendennetwerk Hyves haar werk met verstandelijk gehandicapten vergelijkt met dat van een oppasser in een dierentuin. De geschorste vrouw communiceerde via Hyves met een andere medewerker van Talant.

Nu ben ik het helemaal eens met het feit dat dit een zeer ongepaste uitspraak is, maar wat vinden jullie ervan dat werkgevers steeds vaker (ik hoor ook wel dat met sollicitatiegesprekken door werkgevers eerst de kandidaten op hyves worden gezocht) hyves gebruiken om (potentiele) werknemers door te lichten?
absoluteEinstein schreef op 16 augustus 2007 @ 15:23:

....Ook ingeschreven staan op een forum over burn out of RSI is niet echt een aanrader.....
eh... met RSI is het helemaal niet handig om te internetten :nerd:
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Je werkgever heeft uiteraard niets te maken met hetgeen je in de privésfeer bespreekt. Je wordt echter in het Nederlandse recht verondersteld je werkgever niet in het openbaar in diskrediet te brengen. Een beperking van het recht op vrije meningsuiting is hier dan ook niet aan de orde. Wat je in de privésfeer bespreekt is aan jou; wat je in het openbaar tot uiting brengt kan wel degelijk een zaak van je werkgever worden. Draai het eens om: vind je dat je chef het recht heeft op Hyves jouw functioneren te bespreken?

Voor degenen die denken dat surfende werkgevers slechts onheil brengen: ik heb onlangs iemand aangenomen die ik op basis van het gesprek alleen geweigerd zou hebben wegens gebrek aan sociale vaardigheden. En beetje googelen leidde echter tot het beeld dat hij wel degelijk in staat moet zijn in teamverband te werken. Op basis daarvan heb ik hem toch een kans gegeven. Nu is het afwachten of dat verstandig is geweest.
Ik vind dat hyves privé is, en dat een werkgever eigenlijk daar niet op mag kijken.

Maar ja, aan de andere kant, je weet dat hyves openbaar is, en dat iedereen er kan kijken, dus vind ik het niet zo verstandig om daar heel je hebben en houden op te zetten..
Bedankt AnnaDaisyMay! Ik ben het meteen gaan veranderen.
Mijn zus heeft hier ook mee te maken gehad. Zij stond voor de klas en hield een weblog bij met hele persoonlijke verhalen....... Het ging niet eens over dingen die ze over haar werk zei, maar over dat haar weblog te persoonlijk was. Alle ouders konden het lezen..... Maar daar was ik het wel mee eens, als leerkracht moet je aan bepaalde verwachtingen voldoen en willen ouders niet lezen dat je bv aan de diarree bent... Ze willen je serieus nemen en dat kan minder goed als ze vanalles op je weblog lezen.

Mijn zus hebben ze verzocht geen persoonlijke dingen meer te plaatsen...

Ontslag vind ik te ver gaan, het gaat voornamelijk over je prestaties als je aan het werk bent...... In je vrije tijd mag je doen wat je zelf wilt. Ook mag je heus wel es wat negatiefs zeggen over je werk, ik geloof niet dat er banen zijn waar nix aan mankeert.......

In het belang van de familie van de bewoners, vind ik wel dat ze de opmerking moet verwijderen.......Zij willen het beste voor hun kind oid en verwachten dan ook dat er met respect wordt omgegaan met hun kind. Die opmerking getuigd niet van veel respect. Je kunt heus wel eens een grapje maken, maar niet op internet, zo zet je de bewoners publiekelijk voor aap!!!
mimoo schreef op 15 augustus 2007 @ 09:04:

Gisteravond las ik dit bericht:

Zorginstelling Talant in Heerenveen heeft een medewerker geschorst omdat de vrouw op vriendennetwerk Hyves haar werk met verstandelijk gehandicapten vergelijkt met dat van een oppasser in een dierentuin. De geschorste vrouw communiceerde via Hyves met een andere medewerker van Talant.

Nu ben ik het helemaal eens met het feit dat dit een zeer ongepaste uitspraak is, maar wat vinden jullie ervan dat werkgevers steeds vaker (ik hoor ook wel dat met sollicitatiegesprekken door werkgevers eerst de kandidaten op hyves worden gezocht) hyves gebruiken om (potentiele) werknemers door te lichten?
Even ter aanvulling op bovenstaande: volgens een krantenartikel dat ik heb gelezen, zijn het een aantal ouders geweest die de bewuste uitspraken op hyves hebben ontdekt en vervolgens een klacht hebben ingediend bij de betreffende instelling.
Helemaal eensch met Wuiles eerste alinea.
Op Hyves controleren is even absurd als op Hiv controleren. Een ernstige inbreuk op de privacy en een grote blijk van wantrouwen.
Tja, ik vind het logisch dat er dan gereageerd wordt door de instelling. Wat moeten ze dan zeggen: "onze medewerker vindt uw kinderen/familieleden net dieren maar nu we haar gewaarschuwd hebben vindt ze dit niet meer". Onzin, je moet gewoon niet zo dom zijn om dit soort dingen hardop in het openbaar te zeggen of om het op internet te zetten.
Als je dingen op Hyves zet en het voor iedereen toegankelijk maakt, dan kan je op je vingers uittellen dat dat een keer tegen je kan gaan werken. Internet IS openbaar dus je moet gewoon oppassen als je jezelf er met naam en toenaam opzet. En dan niet gaan piepen als anderen ineens vanalles over je weten. Ik krijg steeds vaker het idee dat mensen gewoon niet beseffen dat Internet zo openbaar is als wat...
Ehh...foutje...de lettertjes moeten roze zijn!! Maar dat lukt niet want ik kan dan niet op ok klikken omdat het vivaforum ding rechtsonder er dan voor zit!! Kan dat alleen doen via 'bekijk bericht'. Ff melden dus maar op het daarvoor bestemde topic...
Ik vind het raar als een werkgever eerst op Hyves gaat kijken. Werk en privé moet je gescheiden houden. Het is wel erg dom van deze persoon om die uitspraak überhaupt te doen, als je zo'n baan hebt vraag ik me af of je wel op de goede plek zit als je zulke dingen zegt.

Ik zelf heb ook Hyves, maar er staan geen gekke dingen van me op. Bovendien moet je vriend zijn om mijn fotos te kunnen bekijken etc. Mijn Myspace pagina staat zelfs op prive, zodat alleen vrienden hiertoe kunnen.

Er staan overigens geen prive dingen op die andere mensen niet mogen weten, ik ben niet zo dom om dat te plaatsen op een openbare website.
Ik hou dan wel een weblog bij, maar onder een alias. Er staat niet op waar ik werk, wel wat voor werk het is. Er staan geen foto's op van mij of mijn partner. Ik hou het dus lekker anoniem. Ik heb dit met opzet gedaan, ik wil niet dat jan en alleman alles van mij weten maar voelde toch de behoefte om sommige dingen met anderen te delen. Maar hyves....... Heb verschillende uitnodigingen gehad, maar daar begin ik niet aan. Mijn weblog vind ik genoeg!
Jullie houden er blijkbaar geen rekening mee dat de Hyves-communicatie ook tijdens de kantoortijd kan zijn gevoerd en dat is toch een verzwarend argument om eventueel ook ontslag te overwegen.
Ander voorbeeld dan : collega meldt zich ziek op een feestdag en ik word opgeroepen om te komen werken. Daar gaat mijn feestdag.

Lees ik een week later op Hyves van de betreffende collega dat het zo gezellig was op Koninginnedag in Amsterdam. Ben ik dus effe genaaid.

Wat zouden jullie doen?
Bronny schreef op 28 augustus 2007 @ 10:11:

Ander voorbeeld dan : collega meldt zich ziek op een feestdag en ik word opgeroepen om te komen werken. Daar gaat mijn feestdag.

Lees ik een week later op Hyves van de betreffende collega dat het zo gezellig was op Koninginnedag in Amsterdam. Ben ik dus effe genaaid.

Wat zouden jullie doen?

allereerst uit mijn vel springen van frustratie!! grrr.. heb ik zo'n hekel aan.. aan dit soort dingen..

Dan zou ik een opmerking naar mijn collega maken: zo, was het gezellig?

en dan zou ik het melden bij mijn baas,

maar ja zo ben ik.. (6)
hoi bronny,

Dit gaat wat mij betreft wel wat verder dan een niet zo gelukkige uitspraak over je werkgever. Hier is sprake van glashard liegen tegenover de werkgever en collegae en het dan ook nog publiekelijk maken op hyves. Dommer kan niet. Natuurlijk zou ik haar daar op aanspreken, ze heeft met haar leugen haar werkgever met een probleem opgezadeld (die op het laatste moment iemand anders moet zoeken) en een collega voor haar werk laten opdraaien.

Ik vind dat ze hier ook een officiele waarschuwing voor zou moeten krijgen.
Hoi Bronny,

Het zou zelfs een reden kunnen zijn voor ontslag (als blijkt dat het vaker is voorgekomen). Het is namelijk diefstal om doorbetaald thuis te blijven nadat je hebt gezegd dat je niet kunt werken, terwijl je wel kan werken!
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar op hyves kan je ook lid zijn van een bedrijfs-hyves. Ik kan me voorstellen dat mijn baas het niet leuk zou vinden als ik dat soort uitspraken zou doen op een publiek netwerk. Ik weet natuurlijk niet of zij ook een bedrijfs hyve hebben, maar als jij je uitgeeft als werknemer van het bedrijf en je doet dat soort uitspraken... dan ben je niet handig bezig. En op zo'n moment loopt prive en zakelijk ook best door elkaar, vind ik.

Misschien dat ik nu iedereen over me heen krijg, maar als ik een sollicitant krijg zoek ik diegene ook altijd even op op hyves of ik google die persoon even. Als ik heel eerlijk ben zie ik daar eigenlijk het probleem niet van. Internet is voor iedereen toegankelijk, dus je kan verwachten dat mensen dingen over je gaan opzoeken...

groetjes

Julia
Wat een rotstreek, Bronny! Ik denk niet dat ik haar direct zou verlinken, maar zou wel tegen haar zeggen dat je hier iets voor terugverwacht. 3 diensten overnemen die jou niet uitkomen ofzo, en dat je anders melding maakt. Wel even een printje van de hyvespagina maken....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Wat je gelezen hebt uitprinten en het onderling "uitvechten" dus dat zij bepaalde tijden van jou overneemt(diensten) en wil hij/zij dat niet dan zou ik met al mijn "bewijs" naar de werkgever stappen.

Wat moet jij je ge.... voelen zeg! ik zou werkelijk in de fik staan :mad:
Is dat dan geen chantage, welbeschouwd? :-O

Erg asociaal van je collega, dat wel!
Francoise1970 schreef op 17 augustus 2007 @ 21:34:

Op Hyves controleren is even absurd als op Hiv controleren. Een ernstige inbreuk op de privacy en een grote blijk van wantrouwen.

Dat dacht ik toch niet! Als je een weblog bijhoud op een pagina die iedereen kan zien (en dus openbaar is) kies je daar toch zelf voor.

Maar natuurlijk, deze zaak vind ik ook erg overdreven en erg wantrouwend. Je kunt iemand een waarschuwing geven of tijdelijk schorsen. Aan de andere kant, het is een beroepshouding die nu niet serieus genomen kan worden natuurlijk!
Bedankt voor de tip dat ook het profiel en mijn krabbels alleen zichtbaar zijn voor vrienden! Ik heb het zojuist veranderd.
Ik vind het vrij logisch dat werkgevers (toekomstige) werknemers bij hyves checken, doe ik ook andersom. Ook als ik weet dat er een nieuwe collega komt. Vriend is aan het solliciteren, echt wel dat hij bepaalde berichten direct verwijdert en ook zn fotos aanpast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven