Actueel
alle pijlers
Controleren werknemer op hyves?
woensdag 15 augustus 2007 om 09:04
Gisteravond las ik dit bericht:
Zorginstelling Talant in Heerenveen heeft een medewerker geschorst omdat de vrouw op vriendennetwerk Hyves haar werk met verstandelijk gehandicapten vergelijkt met dat van een oppasser in een dierentuin. De geschorste vrouw communiceerde via Hyves met een andere medewerker van Talant.
Nu ben ik het helemaal eens met het feit dat dit een zeer ongepaste uitspraak is, maar wat vinden jullie ervan dat werkgevers steeds vaker (ik hoor ook wel dat met sollicitatiegesprekken door werkgevers eerst de kandidaten op hyves worden gezocht) hyves gebruiken om (potentiele) werknemers door te lichten?
Zorginstelling Talant in Heerenveen heeft een medewerker geschorst omdat de vrouw op vriendennetwerk Hyves haar werk met verstandelijk gehandicapten vergelijkt met dat van een oppasser in een dierentuin. De geschorste vrouw communiceerde via Hyves met een andere medewerker van Talant.
Nu ben ik het helemaal eens met het feit dat dit een zeer ongepaste uitspraak is, maar wat vinden jullie ervan dat werkgevers steeds vaker (ik hoor ook wel dat met sollicitatiegesprekken door werkgevers eerst de kandidaten op hyves worden gezocht) hyves gebruiken om (potentiele) werknemers door te lichten?
vrijdag 17 augustus 2007 om 16:52
Je werkgever heeft uiteraard niets te maken met hetgeen je in de privésfeer bespreekt. Je wordt echter in het Nederlandse recht verondersteld je werkgever niet in het openbaar in diskrediet te brengen. Een beperking van het recht op vrije meningsuiting is hier dan ook niet aan de orde. Wat je in de privésfeer bespreekt is aan jou; wat je in het openbaar tot uiting brengt kan wel degelijk een zaak van je werkgever worden. Draai het eens om: vind je dat je chef het recht heeft op Hyves jouw functioneren te bespreken?
Voor degenen die denken dat surfende werkgevers slechts onheil brengen: ik heb onlangs iemand aangenomen die ik op basis van het gesprek alleen geweigerd zou hebben wegens gebrek aan sociale vaardigheden. En beetje googelen leidde echter tot het beeld dat hij wel degelijk in staat moet zijn in teamverband te werken. Op basis daarvan heb ik hem toch een kans gegeven. Nu is het afwachten of dat verstandig is geweest.
Voor degenen die denken dat surfende werkgevers slechts onheil brengen: ik heb onlangs iemand aangenomen die ik op basis van het gesprek alleen geweigerd zou hebben wegens gebrek aan sociale vaardigheden. En beetje googelen leidde echter tot het beeld dat hij wel degelijk in staat moet zijn in teamverband te werken. Op basis daarvan heb ik hem toch een kans gegeven. Nu is het afwachten of dat verstandig is geweest.
vrijdag 17 augustus 2007 om 16:59
vrijdag 17 augustus 2007 om 18:53
Mijn zus heeft hier ook mee te maken gehad. Zij stond voor de klas en hield een weblog bij met hele persoonlijke verhalen....... Het ging niet eens over dingen die ze over haar werk zei, maar over dat haar weblog te persoonlijk was. Alle ouders konden het lezen..... Maar daar was ik het wel mee eens, als leerkracht moet je aan bepaalde verwachtingen voldoen en willen ouders niet lezen dat je bv aan de diarree bent... Ze willen je serieus nemen en dat kan minder goed als ze vanalles op je weblog lezen.
Mijn zus hebben ze verzocht geen persoonlijke dingen meer te plaatsen...
Ontslag vind ik te ver gaan, het gaat voornamelijk over je prestaties als je aan het werk bent...... In je vrije tijd mag je doen wat je zelf wilt. Ook mag je heus wel es wat negatiefs zeggen over je werk, ik geloof niet dat er banen zijn waar nix aan mankeert.......
In het belang van de familie van de bewoners, vind ik wel dat ze de opmerking moet verwijderen.......Zij willen het beste voor hun kind oid en verwachten dan ook dat er met respect wordt omgegaan met hun kind. Die opmerking getuigd niet van veel respect. Je kunt heus wel eens een grapje maken, maar niet op internet, zo zet je de bewoners publiekelijk voor aap!!!
Mijn zus hebben ze verzocht geen persoonlijke dingen meer te plaatsen...
Ontslag vind ik te ver gaan, het gaat voornamelijk over je prestaties als je aan het werk bent...... In je vrije tijd mag je doen wat je zelf wilt. Ook mag je heus wel es wat negatiefs zeggen over je werk, ik geloof niet dat er banen zijn waar nix aan mankeert.......
In het belang van de familie van de bewoners, vind ik wel dat ze de opmerking moet verwijderen.......Zij willen het beste voor hun kind oid en verwachten dan ook dat er met respect wordt omgegaan met hun kind. Die opmerking getuigd niet van veel respect. Je kunt heus wel eens een grapje maken, maar niet op internet, zo zet je de bewoners publiekelijk voor aap!!!
vrijdag 17 augustus 2007 om 19:03
vrijdag 17 augustus 2007 om 23:49
Tja, ik vind het logisch dat er dan gereageerd wordt door de instelling. Wat moeten ze dan zeggen: "onze medewerker vindt uw kinderen/familieleden net dieren maar nu we haar gewaarschuwd hebben vindt ze dit niet meer". Onzin, je moet gewoon niet zo dom zijn om dit soort dingen hardop in het openbaar te zeggen of om het op internet te zetten.
zaterdag 18 augustus 2007 om 15:28
Als je dingen op Hyves zet en het voor iedereen toegankelijk maakt, dan kan je op je vingers uittellen dat dat een keer tegen je kan gaan werken. Internet IS openbaar dus je moet gewoon oppassen als je jezelf er met naam en toenaam opzet. En dan niet gaan piepen als anderen ineens vanalles over je weten. Ik krijg steeds vaker het idee dat mensen gewoon niet beseffen dat Internet zo openbaar is als wat...
zaterdag 18 augustus 2007 om 15:32
zondag 19 augustus 2007 om 17:13
Ik vind het raar als een werkgever eerst op Hyves gaat kijken. Werk en privé moet je gescheiden houden. Het is wel erg dom van deze persoon om die uitspraak überhaupt te doen, als je zo'n baan hebt vraag ik me af of je wel op de goede plek zit als je zulke dingen zegt.
Ik zelf heb ook Hyves, maar er staan geen gekke dingen van me op. Bovendien moet je vriend zijn om mijn fotos te kunnen bekijken etc. Mijn Myspace pagina staat zelfs op prive, zodat alleen vrienden hiertoe kunnen.
Er staan overigens geen prive dingen op die andere mensen niet mogen weten, ik ben niet zo dom om dat te plaatsen op een openbare website.
Ik zelf heb ook Hyves, maar er staan geen gekke dingen van me op. Bovendien moet je vriend zijn om mijn fotos te kunnen bekijken etc. Mijn Myspace pagina staat zelfs op prive, zodat alleen vrienden hiertoe kunnen.
Er staan overigens geen prive dingen op die andere mensen niet mogen weten, ik ben niet zo dom om dat te plaatsen op een openbare website.
maandag 20 augustus 2007 om 21:36
Ik hou dan wel een weblog bij, maar onder een alias. Er staat niet op waar ik werk, wel wat voor werk het is. Er staan geen foto's op van mij of mijn partner. Ik hou het dus lekker anoniem. Ik heb dit met opzet gedaan, ik wil niet dat jan en alleman alles van mij weten maar voelde toch de behoefte om sommige dingen met anderen te delen. Maar hyves....... Heb verschillende uitnodigingen gehad, maar daar begin ik niet aan. Mijn weblog vind ik genoeg!
dinsdag 28 augustus 2007 om 10:11
dinsdag 28 augustus 2007 om 10:40
hoi bronny,
Dit gaat wat mij betreft wel wat verder dan een niet zo gelukkige uitspraak over je werkgever. Hier is sprake van glashard liegen tegenover de werkgever en collegae en het dan ook nog publiekelijk maken op hyves. Dommer kan niet. Natuurlijk zou ik haar daar op aanspreken, ze heeft met haar leugen haar werkgever met een probleem opgezadeld (die op het laatste moment iemand anders moet zoeken) en een collega voor haar werk laten opdraaien.
Ik vind dat ze hier ook een officiele waarschuwing voor zou moeten krijgen.
Dit gaat wat mij betreft wel wat verder dan een niet zo gelukkige uitspraak over je werkgever. Hier is sprake van glashard liegen tegenover de werkgever en collegae en het dan ook nog publiekelijk maken op hyves. Dommer kan niet. Natuurlijk zou ik haar daar op aanspreken, ze heeft met haar leugen haar werkgever met een probleem opgezadeld (die op het laatste moment iemand anders moet zoeken) en een collega voor haar werk laten opdraaien.
Ik vind dat ze hier ook een officiele waarschuwing voor zou moeten krijgen.
woensdag 29 augustus 2007 om 13:19
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar op hyves kan je ook lid zijn van een bedrijfs-hyves. Ik kan me voorstellen dat mijn baas het niet leuk zou vinden als ik dat soort uitspraken zou doen op een publiek netwerk. Ik weet natuurlijk niet of zij ook een bedrijfs hyve hebben, maar als jij je uitgeeft als werknemer van het bedrijf en je doet dat soort uitspraken... dan ben je niet handig bezig. En op zo'n moment loopt prive en zakelijk ook best door elkaar, vind ik.
Misschien dat ik nu iedereen over me heen krijg, maar als ik een sollicitant krijg zoek ik diegene ook altijd even op op hyves of ik google die persoon even. Als ik heel eerlijk ben zie ik daar eigenlijk het probleem niet van. Internet is voor iedereen toegankelijk, dus je kan verwachten dat mensen dingen over je gaan opzoeken...
groetjes
Julia
Misschien dat ik nu iedereen over me heen krijg, maar als ik een sollicitant krijg zoek ik diegene ook altijd even op op hyves of ik google die persoon even. Als ik heel eerlijk ben zie ik daar eigenlijk het probleem niet van. Internet is voor iedereen toegankelijk, dus je kan verwachten dat mensen dingen over je gaan opzoeken...
groetjes
Julia
woensdag 29 augustus 2007 om 18:30
Wat een rotstreek, Bronny! Ik denk niet dat ik haar direct zou verlinken, maar zou wel tegen haar zeggen dat je hier iets voor terugverwacht. 3 diensten overnemen die jou niet uitkomen ofzo, en dat je anders melding maakt. Wel even een printje van de hyvespagina maken....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
woensdag 29 augustus 2007 om 22:40
zondag 2 september 2007 om 19:28
Dat dacht ik toch niet! Als je een weblog bijhoud op een pagina die iedereen kan zien (en dus openbaar is) kies je daar toch zelf voor.
Maar natuurlijk, deze zaak vind ik ook erg overdreven en erg wantrouwend. Je kunt iemand een waarschuwing geven of tijdelijk schorsen. Aan de andere kant, het is een beroepshouding die nu niet serieus genomen kan worden natuurlijk!