Actueel
alle pijlers
Lespakket over islam voor basisscholen
woensdag 12 september 2007 om 13:49
Maar Joey, wat doe je dan als er wel naar een Moskee gegaan word maar de islamitische kids niet naar een kerk mogen. Kan me voorstelen dat dat afkeer en frustratie oplevert. Het moet wel van 2 kanten komen natuurlijk.. Beide kanten moeten gewoon meewerken.. (ze hadden gewoon een kerk moeten nabouwen in de klas... en dan komen de kids thuis en dan vertellen ze papa en mama: papa, mama, ik ben vandaag in een kerk geweest... )
Lijkt mij juist goed Eef als er op de basisschool al mee begonnen word. Dan is het echt een onderdeel van de vorming van de kinderen, zeker als het spelenderwijs gebeurt. Dan krijg je niet op de middelbare school opeens die strijd tussen wat kinderen thuis hebben meegekregen en wat ze op school leren, in een leeftijd waarin ze sowieso al zo recalcitrant zijn..
Lijkt mij juist goed Eef als er op de basisschool al mee begonnen word. Dan is het echt een onderdeel van de vorming van de kinderen, zeker als het spelenderwijs gebeurt. Dan krijg je niet op de middelbare school opeens die strijd tussen wat kinderen thuis hebben meegekregen en wat ze op school leren, in een leeftijd waarin ze sowieso al zo recalcitrant zijn..
woensdag 12 september 2007 om 14:00
Wat ik mij afvraag Eefje, wat is jouw opvatting over Hindoes, Joden, Vegetariërs, Homo's, Lesbo's, Jehova's Getuigen, etc etc etc etc etc.. of heb jij alleen maar mensen in jouw omgeving die exact dezelfde denkbeelden, levensovertuigings, voedingspatroon, etc etc etc etc hebben als jij? En met alle rest hoef jij niks te maken te hebben? Begrijp je waar ik heen wil?
woensdag 12 september 2007 om 14:15
je hebt niks tegen de islam maar tegelijkertijd stel jij je niet open voor de islam zeg je? beetje dubbel maar goed.
je hebt geen behoefte aan die cultuuroverdracht, als je in de grote stad woont dan heb je er al (onbewust) mee te maken en zou het juist goed zijn ook voor de kinderen om wat meer over 'anderen' te weten, je verwacht van moslims dat ze zich integreren (met je eens hoor, al vraag ik mij nog steeds af wat nu precies hieronder valt....maar om op je voorbeeld in te haken over die kerk, ja...dat zou ook goed zijn voor islamitische kinderen om daar heen te gaan, dat is ook niet verboden volgens de islam, maar ligt aan de ouders die zich afsluiten voor iets 'anders'....hey dat klinkt bekend, jij stelde je toch ook niet open??? )
als iedereen zich niet openstelt voor anderen (dus ook moslims tegenover niet-moslims ) dan wordt het nooit wat!
woensdag 12 september 2007 om 14:20
Lekker hoor, de dingen uit zn verband trekken, Eefje vergelijkt moslims helemaal niet met drugsverslaafden.
Wij kregen trouwens op de basisschool (wat toen nog 'lagere school' heette) godsdienst.
Ik werk bij een multiculturele stichting, heb hier dus dagelijks mee te maken. Leven en laten leven, voel ik me prima bij. Maar meer hoef ik me er ook niet mee bezig te houden. De mensen waarmee ik werk zijn allemaal geïntegreerd. Misschien vind ik dat wel het toppunt van complete wederzijdse integratie: dat er niet meer over zulke onnozele verschillen als godsdienst gesproken hoeft te worden. Ze doen ook niet moeilijk over de christelijke vrije dagen, ze beseffen dat ze in Nederland wonen en 'dus' vrij zijn op christelijke feestdagen en niet op hindostaanse of islamitische.
Wij kregen trouwens op de basisschool (wat toen nog 'lagere school' heette) godsdienst.
Ik werk bij een multiculturele stichting, heb hier dus dagelijks mee te maken. Leven en laten leven, voel ik me prima bij. Maar meer hoef ik me er ook niet mee bezig te houden. De mensen waarmee ik werk zijn allemaal geïntegreerd. Misschien vind ik dat wel het toppunt van complete wederzijdse integratie: dat er niet meer over zulke onnozele verschillen als godsdienst gesproken hoeft te worden. Ze doen ook niet moeilijk over de christelijke vrije dagen, ze beseffen dat ze in Nederland wonen en 'dus' vrij zijn op christelijke feestdagen en niet op hindostaanse of islamitische.
woensdag 12 september 2007 om 14:22
@lailaatje..ik heb niets tegen de Islam. Iedereen moet geloven waar ie zin in heeft al zijn het marsmannetjes. Maar dat wil dan toch nog niet zeggen dat ik mij daar voor open hoef te stellen als ik daar geen behoefte aan heb?
@catjuh, ik heb helemaal niets tegen vegetariers, homo's of wie dan ook.Iedereen moet gewoon lekker doen waar ie zin in heeft. Vriendinnen van mij zijn ook vegetariers, als ze bij mij komen eten staat er dan geen vlees op het menu, daar houd ik rekening mee. Maar of ik het er mee eens ben dat ze geen vlees willen eten dat doet natuurlijk niet ter zake. Dat moeten ze lekker zelf weten!
@catjuh, ik heb helemaal niets tegen vegetariers, homo's of wie dan ook.Iedereen moet gewoon lekker doen waar ie zin in heeft. Vriendinnen van mij zijn ook vegetariers, als ze bij mij komen eten staat er dan geen vlees op het menu, daar houd ik rekening mee. Maar of ik het er mee eens ben dat ze geen vlees willen eten dat doet natuurlijk niet ter zake. Dat moeten ze lekker zelf weten!
woensdag 12 september 2007 om 14:35
Dat "niets mee te maken willen hebben" is nou juist wat ik bedoel met "afwijzend".
Je stelt de rethorische vraag waarom je er meer over zou moeten/willen leren. Je móet niks. Waarom zou je het willen? Om de islam beter te kunnen begrijpen? Om te zien dat er in de Koran helemaal niet staat dat je niet-islamieten moet vermoorden? Om de verrassende parallelen te zien met de Bijbel? Om te lezen dat de islam gebaseerd is op een grote mate van respect voor de medemens?
Er zijn zoveel misverstanden en ik kan me voorstellen dat het veel moslims enorm stoort dat alleen de uitwassen gezien worden en dat op basis daarvan een hele religie ( bestaande uit 1 miljard mensen !!) afgeserveerd wordt als zouden het allemaal zelfmoordenaars en terroristen zijn.
Natuurlijk zijn er grote culturele verschillen. Maar zoals laila al zei: cultuur hangt niet 1-op-1 samen met religie.
En als we wat meer van elkaar weten, gaan we misschien wat leuker met elkaar om, voelt iedereen zich veiliger en prettiger.
Je stelt de rethorische vraag waarom je er meer over zou moeten/willen leren. Je móet niks. Waarom zou je het willen? Om de islam beter te kunnen begrijpen? Om te zien dat er in de Koran helemaal niet staat dat je niet-islamieten moet vermoorden? Om de verrassende parallelen te zien met de Bijbel? Om te lezen dat de islam gebaseerd is op een grote mate van respect voor de medemens?
Er zijn zoveel misverstanden en ik kan me voorstellen dat het veel moslims enorm stoort dat alleen de uitwassen gezien worden en dat op basis daarvan een hele religie ( bestaande uit 1 miljard mensen !!) afgeserveerd wordt als zouden het allemaal zelfmoordenaars en terroristen zijn.
Natuurlijk zijn er grote culturele verschillen. Maar zoals laila al zei: cultuur hangt niet 1-op-1 samen met religie.
En als we wat meer van elkaar weten, gaan we misschien wat leuker met elkaar om, voelt iedereen zich veiliger en prettiger.
woensdag 12 september 2007 om 14:54
woensdag 12 september 2007 om 15:20
kijk ik interesseer mij niet voor de islam, ik wil me niet interesseren voor de islam en ik zal me nooit nteresseren voor de islam. Dat is MIJN keuze. Dat jullie dat wel doen is JULLIE keuze.
Kan dat ook gewoon of moet je je er perse voor interesseren?
En joeysmiles ik begrijp heel goed wat je schrijft. Het feit dat ik me ergens niet voor interesseer betekent niet dat ik jouw betoog niet begrijp.
Kan dat ook gewoon of moet je je er perse voor interesseren?
En joeysmiles ik begrijp heel goed wat je schrijft. Het feit dat ik me ergens niet voor interesseer betekent niet dat ik jouw betoog niet begrijp.
woensdag 12 september 2007 om 15:30
Er lopen heel veel honden op straat. Ik ben geen hond. Ik heb geen hond. Honden interesseren me niet. Ik heb er wel mee te dealen, want ik kom ze steeds tegen. Ik ben ook niet van plan me in honden te gaan verdiepen.
En NEE, ik vergelijk honden niet met moslims, voordat dit weer es tot misverstanden gaat leiden.
En NEE, ik vergelijk honden niet met moslims, voordat dit weer es tot misverstanden gaat leiden.
woensdag 12 september 2007 om 15:50
Eefje, jij zegt: "er zijn drugsverslaafden, moeten ze zelf weten, maar ik interesseer me er niet voor".
Zo idem dito voor Islamieten, en inderdaad ik vul maar even aan: lesbo's, alcoholisten, pedofielen, skinheads, honden, kamelen en inbrekers. 't feit dat je zegt: ik interesseer me niet voor hen, impliceert dat je je alleen interesseert voor je eigen leven en leefwereldje. Het is niet alleen een heel erg bekrompen, simplistische en kortzichtige insteliing, maar ook nog eens enorm asociaal en egoistisch.
Ik schrik daarvan.
Zo idem dito voor Islamieten, en inderdaad ik vul maar even aan: lesbo's, alcoholisten, pedofielen, skinheads, honden, kamelen en inbrekers. 't feit dat je zegt: ik interesseer me niet voor hen, impliceert dat je je alleen interesseert voor je eigen leven en leefwereldje. Het is niet alleen een heel erg bekrompen, simplistische en kortzichtige insteliing, maar ook nog eens enorm asociaal en egoistisch.
Ik schrik daarvan.
woensdag 12 september 2007 om 16:02
Ik ben het daar dus niet mee eens, Zamirah. Misschien moet je eens vragen waar Eefje wél in geinteresseerd is, misschien zou ze je dan nog wel verrassen. Als iemand niet in de islam geïnteresseerd is, wil nog niet zeggen dat diegene bekrompen en egoistisch is.
Het interesseert mij ook niet verschrikkelijk veel, maar ik heb zóveel andere interesses, dat ik mezelf echt niet beperkt en aso kan noemen.
Het interesseert mij ook niet verschrikkelijk veel, maar ik heb zóveel andere interesses, dat ik mezelf echt niet beperkt en aso kan noemen.
woensdag 12 september 2007 om 16:07
woensdag 12 september 2007 om 16:19
Moslims en hun cultuur 'Je zaait onnodig paniek. Een soortgelijke situatie als die van de moslims in Nederland bestond al in de zeventiende eeuw, toen de immigranten zich wél wisten aan te passen. Die immigratiegolf hebben de Nederlanders overleefd,' hoor ik sommigen denken. Dat is allemaal waar, op het woord soortgelijk na. Anders dan driehonderd jaar geleden zijn de immigranten dit keer de moslims, en daar zit hem het voornaamste verschil in, afgezien van andere belangrijke factoren zoals olie, militaire expansie, lange-afstandsraketten, tijdbommen, politieke druk, biologische strijdmiddelen, Andrée van Es, computers, fax-apparaten etc. die destijds geen rol speelden. En trouwens, zijn de Chinezen, die lang geleden kwamen en zich zo half ondergronds wisten aan te passen, of de Molukkers die alleen maar onder elkaar willen leven, Nederlandse voorbeelden van geslaagde aanpassing? Het lijkt mij stompzinnig om ervan uit te gaan dat iets wat in het verleden goed is gegaan in de toekomst ook goed zal gaan.
Uit: De ondergang van Nederland - Land der naïeve dwazen
Uit: De ondergang van Nederland - Land der naïeve dwazen
woensdag 12 september 2007 om 16:28