Kinderen
alle pijlers
1 kind en 4 dagen werken?
zondag 16 september 2007 om 17:46
Ik vind persoonlijk dat het niet kan en dat is gezien vanuit mijn ervaringen als leidster aan huis. Tenzij je het zo doet dat je partner minder werkt en jullie het zo verdelen dat je kind niet meer dan 2 hooguit 3 dagen afhankelijk is van kinderopvang. Anders vraag ik me af waarom je dan een kind neemt. Sorry is misschien hard maar ik heb echt rottige situaties meegemaakt met kinderen die 30-40 uur in de week opgevangen worden door een oppas.
zondag 16 september 2007 om 18:05
zondag 16 september 2007 om 18:25
Hai Chrissie,
Dit is altijd een lastig onderwerp wat veel reacties losmaakt. Iedereen wil het beste voor zijn kind, maar ook het beste voor jezelf! Ik denk echt dat het voor je kind heel belangrijk is dat je dingen doet waar je plezier aan beleeft! Mijn zoon is anderhalf (van maart 2006) en ik werkte tot twee weken geleden 3 dagen op een basisschool. Ik kon een uitbreiding krijgen van één dag ander werk op school wat ik heel leuk vind, maar dan zou ik dus ook vier dagen werken. Juist omdat ik het werk heel leuk vind heb ik ja gezegd. Het is wel hard werken vind ik, want na je werk moet je dus ook echt nog wel dingen in huis doen. Maar aan de andere kant, ik vind het echt heel leuk en krijg er ook energie van om met mijn werk bezig te zijn. We hebben de opvang als volgt geregeld: twee dagen creche, twee dagen schoonmoeder. Als deze baan definitief doorgaat (is nu nog op tijdelijke basis) dan wordt het drie dagen creche en een dag schoonmoeder.
Ik denk dat het voor jezelf en je gezin belangrijk is dat je dingen doet waar je plezier uithaalt. Is werken iets wat je energie geeft of kost? Want als het dat laatste is is vier dagen werken wel heel pittig! En als je een goede (jezelf tevredenstellende) manier van opvang hebt gevonden dan kan het volgens mij heel goed gaan. Succes, ik ben benieuwd wat je gaat doen!
groetjes, Andjo
Dit is altijd een lastig onderwerp wat veel reacties losmaakt. Iedereen wil het beste voor zijn kind, maar ook het beste voor jezelf! Ik denk echt dat het voor je kind heel belangrijk is dat je dingen doet waar je plezier aan beleeft! Mijn zoon is anderhalf (van maart 2006) en ik werkte tot twee weken geleden 3 dagen op een basisschool. Ik kon een uitbreiding krijgen van één dag ander werk op school wat ik heel leuk vind, maar dan zou ik dus ook vier dagen werken. Juist omdat ik het werk heel leuk vind heb ik ja gezegd. Het is wel hard werken vind ik, want na je werk moet je dus ook echt nog wel dingen in huis doen. Maar aan de andere kant, ik vind het echt heel leuk en krijg er ook energie van om met mijn werk bezig te zijn. We hebben de opvang als volgt geregeld: twee dagen creche, twee dagen schoonmoeder. Als deze baan definitief doorgaat (is nu nog op tijdelijke basis) dan wordt het drie dagen creche en een dag schoonmoeder.
Ik denk dat het voor jezelf en je gezin belangrijk is dat je dingen doet waar je plezier uithaalt. Is werken iets wat je energie geeft of kost? Want als het dat laatste is is vier dagen werken wel heel pittig! En als je een goede (jezelf tevredenstellende) manier van opvang hebt gevonden dan kan het volgens mij heel goed gaan. Succes, ik ben benieuwd wat je gaat doen!
groetjes, Andjo
zondag 16 september 2007 om 18:25
Gaat heel prima hoor. Zowel ik als mijn man werken 4 dagen/32 uur
Ik kan 8 uur nagenoeg zelf indelen met thuiswerk (doe ik in de avonden en tijdens middagdutje)
Dochterlief gaat 2 dagen naar de creche. En als ik soms een vergadering heb op een niet creche dag gaat dochterlief een middagje bij oma spelen.
Ik vind het geen enkel probleem zo al is het aanpoten in de avonden.
En waarom ik dan een kind neem vind ik een achterlijke opmerking.
Mijn vriendin heeft 2 kinderen, werkt 32 uur en is alleenstaand (in de steek gelaten bij 2e zwangerschap) en haar kinderen gaan 4 dagen naar de creche en dat zijn zeer welopgevoede, rustige, lieve en gehoorzame probleemloze kinderen...
Ik kan 8 uur nagenoeg zelf indelen met thuiswerk (doe ik in de avonden en tijdens middagdutje)
Dochterlief gaat 2 dagen naar de creche. En als ik soms een vergadering heb op een niet creche dag gaat dochterlief een middagje bij oma spelen.
Ik vind het geen enkel probleem zo al is het aanpoten in de avonden.
En waarom ik dan een kind neem vind ik een achterlijke opmerking.
Mijn vriendin heeft 2 kinderen, werkt 32 uur en is alleenstaand (in de steek gelaten bij 2e zwangerschap) en haar kinderen gaan 4 dagen naar de creche en dat zijn zeer welopgevoede, rustige, lieve en gehoorzame probleemloze kinderen...
zondag 16 september 2007 om 18:31
@mars74, die opmerking maakte ik omdat ik echt heel veel nare situaties heb meegemaakt met gezinnen die hun kinderen voor 4-5 dagen in de week door een oppas lieten verzorgen. Ik heb ouders meegemaakt die me vriendelijk verzochten de kinderen uit bed te halen s ochtends en ze voor 7 uur er weer in te hebben zodat zij niks meer met ze hoefden te doen. Want 1 dag en het weekend voor je kinderen zorgen was echt al vermoeiend genoeg. Misschien begrijp je dan waar mijn opmerking vandaan komt. Ik geloof heus wel dat het in sommige gevallen wel goed gaat en soms kan het ook echt niet anders. Het is niet aanvallend bedoeld, maar puur mijn ervaring.
zondag 16 september 2007 om 18:55
Ik zou lekker doen waar JIJ je goed bij voelt gezien jullie gezinssituatie. En je lekker niets aantrekken van wat de buitenwereld vindt. Je zult merken dat het sociaal geaccepteerd is als je ergens tussen de 0 en 24 uur werkt. Alles wat daar buiten valt is ineens "wat veel, mis je dan niet veel van je kinderen?" Wordt nooit aan mijn kerel gevraagd hoor. Sterker nog, hij werkt ook vier dagen en hoort "wat leuk dat je er een dag voor de kinderen bent". Bullshit!
In Scandinavie, Frankrijk, Spanje, weet ik het war niet allemaal werken bijna alle vrouwen fulltime. Hoor je daar ook zo veel klachten over verpeste kinderen? Valt mee dacht ik. De maatschappij is er daar op ingericht.
De wereld zou er een stuk leuker uit zien en wij als moeders zouden het een stuk gemakkelijker hebben als we elkaar wat meer in ieders waarde zouden laten en minder veroordelend zijn. Ieder maakt de keuze die hem/haar het beste past. En laat dat dan ook lekker zo zijn.
Is geen aanval naar TO hoor, maar echt een onderwerp dat me na aan het hart ligt en me fel in reacties maakt. Vandaar deze reactie.
Mijn eigen situatie: drie dagen werken + eigen bedrijfje aan het opstarten. Man werkt vier dagen. Kinderen naar school en BSO voor twee dagen, oma past een dag op. Voor ONS gezin prima, ik zou best nog wat meer willen werken (een dag), dan is het drie dagen opvang (want oma stopt binnenkort met - overigens betaald - oppassen). Ik vind het erg goed te doen en de drukte nog wel meevallen. Ben dan ook niet al te precies in het huishouden .
Kastanje
In Scandinavie, Frankrijk, Spanje, weet ik het war niet allemaal werken bijna alle vrouwen fulltime. Hoor je daar ook zo veel klachten over verpeste kinderen? Valt mee dacht ik. De maatschappij is er daar op ingericht.
De wereld zou er een stuk leuker uit zien en wij als moeders zouden het een stuk gemakkelijker hebben als we elkaar wat meer in ieders waarde zouden laten en minder veroordelend zijn. Ieder maakt de keuze die hem/haar het beste past. En laat dat dan ook lekker zo zijn.
Is geen aanval naar TO hoor, maar echt een onderwerp dat me na aan het hart ligt en me fel in reacties maakt. Vandaar deze reactie.
Mijn eigen situatie: drie dagen werken + eigen bedrijfje aan het opstarten. Man werkt vier dagen. Kinderen naar school en BSO voor twee dagen, oma past een dag op. Voor ONS gezin prima, ik zou best nog wat meer willen werken (een dag), dan is het drie dagen opvang (want oma stopt binnenkort met - overigens betaald - oppassen). Ik vind het erg goed te doen en de drukte nog wel meevallen. Ben dan ook niet al te precies in het huishouden .
Kastanje
zondag 16 september 2007 om 18:56
Ik krijg een heel naar gevoel bij dit bericht. Alsof ik niet goed voor mijn kind zou zorgen als ik meer ga werken.
Dit soort reacties heb ik niet om gevraagd, ik wilde ervaringen horen van moeders die dit zelf doen, misschien ben ik daarin niet duidelijk genoeg geweest.
Mijn zoon zou 3 dagen naar opvang gaan en 1 dag thuis zijn met zijn vader.
zondag 16 september 2007 om 19:14
Ons kindje is dan wel wat jonger (8 maanden), maar ook wij werken ieder 4 dagen en onze klien man gaat dan 3 dagen naar het kdv. Gaat prima, maar is wel soms vervelend als je thuis komt en hij is eigenlijk zo moe van alle prikkels daar, dat het knuffelen soms niet eens meer lukt. Mestal komen we huis, eten we, geven hem z'n laatste fles en dat gaat ie alweer naar bed.....
zondag 16 september 2007 om 19:26
Chrissie, zoals jullie het van plan zijn om te doen lijkt mij een prima oplossing. Beiden 4 dagen werken lijkt me een goed evenwicht.
Ik heb ook een kindje van 1,5 (en eentje van 3,5) en overweeg meer uren te gaan werken. Werk nu 22 uur en kan per maart 2008 waarschijnlijk uitbreiding krijgen. Dan gaat de oudste naar school en zou ik wel naar 28 uur of 32 willen gaan. De jongste een halve dag extra naar de opvang en/of een deel opvang door papa. Hij zou dan niet minder uur gaan werken, maar ze anders indelen om bijvoorbeeld de vrijdagmiddag te doen. Mijn kinderen worden nu 1 dag per week opgevangen door opa en oma en gaan daarnaast 2 dagen per week naar het kdv.
Maar dit gaat alleen als er geen derde meer bij komt, dan kan dit wel, maar in het begin vind ik het veel voor zo'n kleintje.
Ik heb ook een kindje van 1,5 (en eentje van 3,5) en overweeg meer uren te gaan werken. Werk nu 22 uur en kan per maart 2008 waarschijnlijk uitbreiding krijgen. Dan gaat de oudste naar school en zou ik wel naar 28 uur of 32 willen gaan. De jongste een halve dag extra naar de opvang en/of een deel opvang door papa. Hij zou dan niet minder uur gaan werken, maar ze anders indelen om bijvoorbeeld de vrijdagmiddag te doen. Mijn kinderen worden nu 1 dag per week opgevangen door opa en oma en gaan daarnaast 2 dagen per week naar het kdv.
Maar dit gaat alleen als er geen derde meer bij komt, dan kan dit wel, maar in het begin vind ik het veel voor zo'n kleintje.
zondag 16 september 2007 om 19:32
Telt een mening over vier dagen werken met twee kinderen (2 en 3,5) ook? Zo ja: prima te doen, leuk, en ik kan het iedereen aanraden. Mits je geen aandacht en energie besteedt aan kortzichtige opmerkingen als "waarvoor heb je dan kinderen genomen". Verspilde energie, namelijk. Ik heb geen kinderen "genomen" om vervolgens thuis achter de geraniums te gaan zitten kleien. Ik heb geen hersenen gekregen om ze te laten verstoffen tijdens het "olifantje in het bos"zingen. En bovenal, ik heb geen werkethos aangeleerd om bij het eerste de beste 'aanleiding' de handdoek in de ring te gooien. Werken - en voldoende werken om economisch zelfstandig te kunnen functioneren - is de normaalste zaak van de wereld. Of je nou kinderen hebt of niet.
Kinderen heb ik "genomen" omdat ze leuk zijn en mijn leven verrijken. En dat staat volstrekt los van mijn werk.
Kinderen heb ik "genomen" omdat ze leuk zijn en mijn leven verrijken. En dat staat volstrekt los van mijn werk.
zondag 16 september 2007 om 19:41
Hoi,
Ook ik kreeg een beetje naar gevoel bij dit bericht. Punt 1 je bent leidster en gaat vervolgens zitten zeuren over je 'werkgever'. En ja het is heel hard om iedere werkende moeder over 1 kam te scheren. Ik werk zelf 4 dagen en mijn dochter gaat 3 dagen naar een hele lieve gastouder en 1 dag bij oma. Wat is hier mis mee? De gastouder is als een hele lieve tante voor haar. Als mijn man haar brengt lacht ze en als ik haar op haal ook. 's avonds heb ik nog zat energie om gezellig de hele avond met haar te spelen en in bad te gaan. Ik denk dat er niks mis is met thuisblijfmoeders, maar er is ook niks mis met werkende moeders! Een blije moeder daar heeft een kind wat aan. Mijn moeder was altijd thuis, maar we hadden geen cent. Nou daar wordt een kind ook niet vrolijk van. En werken is ook gewoon leuk. Niet altijd moeder zijn, maar gewoon jezelf.. Ik denk dat er geen goed advies is. Je moet gewoon doen wat het beste bij je past. Ik ken moeders die het heerlijk vinden de hele dag thuis te zijn met kinderen en daar genoeg aan hebben. Ik vindt het fijn om ook buiten m'n huis m'n eigen dingen te doen.
Dus ik zou zeggen doe wat goed voelt. En ik zeg altijd minder werken kan altijd nog. Ik heb mezelf een jaar gegeven en dan kijk ik hoe het met m'n dochtertje (nu 6 maanden) en met mij gaat. Dan kan ik altijd nog beslissen minder te gaan werken. Heel veel succes en trek je niet te veel aan van de buitenwereld.
zondag 16 september 2007 om 20:01
Ik werk nu even wat minder, 28 uur per week, maar heb altijd 4 dagen (32 uur)gewerkt, en mijn man ook. We hebben een dochter van 17 maanden en de tweede is op komst. Ik vind beiden 4 dagen prima te doen, 3 dagen opvang is ook nog net goed voor mijn gevoel. Als je je werk leuk vindt zou ik het zeker doen, voor een baan die ik níet leuk vind zou ik het niet over hebben. Maar als ik mijn werk leuk vind werk ik met plezier 4 dagen.
En Ambrosia, wat een kortzichtige reactie. Je kunt namelijk net zo goed vragen waarom iemand in vredesnaam studeert als diegene van plan is om toch maar 2 dagen per week te gaan werken of om thuis te blijven. Ook een onterechte vraag die nergens over gaat en die overigens alleen aan moeders gesteld wordt. Ik hoor nou nóóit iemand aan een vader die 50 uur per week werkt vragen 'waarom héb jij eigenlijk kinderen'. Daarvan wordt het normaal gevonden.
En Ambrosia, wat een kortzichtige reactie. Je kunt namelijk net zo goed vragen waarom iemand in vredesnaam studeert als diegene van plan is om toch maar 2 dagen per week te gaan werken of om thuis te blijven. Ook een onterechte vraag die nergens over gaat en die overigens alleen aan moeders gesteld wordt. Ik hoor nou nóóit iemand aan een vader die 50 uur per week werkt vragen 'waarom héb jij eigenlijk kinderen'. Daarvan wordt het normaal gevonden.
zondag 16 september 2007 om 20:09
Blijkbaar is lezen niet jullie sterkste kant. Ik heb al gezegd dat ik het niet zo bedoelde en ik had het beter anders kunnen formuleren. Even voor de duidelijkheid: ik ben geen leidster aan huis meer, ik heb vorige maand mijn ontslag genomen, met name om deze reden. In de tijd dat ik daarvoor heb gewerkt ben ik 1 gezin tegengekomen waarvan de ouders zoveel werkten maar tegelijkertijd de meest betrokken en lieve ouders waren. Ik deed heel veel invalwerk en daar heb ik gewoon hele nare dingen meegemaakt met kinderen waar ik niks aan kon veranderen. Dat zegt niks over jullie of over andere moeders. Maar ik vind 4 dagen kinderopvang (dus niet bij vader of familie) een beetje teveel. Dat moet je natuurlijk in verhouding zien met wat die ouders buiten die tijden met hun kinderen ondernemen. Dit was dus alles behalve een aanval op werkende ouders, zeker niet. Ik wilde alleen even zeggen dat ik zo ben geschrokken van de gezinnen waar ik ben geweest. Dat is niet om mijn werkgever af te vallen, zeker niet want die stuurt erg lieve en goede mensen naar de gezinnen. Ik hoop dat ik mezelf wat duidelijker heb gemaakt, en het was zeker niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen.
zondag 16 september 2007 om 20:12
Nog 1 keer: Ik zeg NIET dat vrouwen niet moeten gaan werken. Ik zeg ook NIET dat vrouwen geen 4 dagen moeten gaan werken omdat ik me afvraag waarom ze anders kinderen nemen. Dat heb ik al uitgelegd. Ik vind het alleen heel belangrijk dat de kinderen buiten die tijden wel de aandacht van hun ouders krijgen die ze verdienen. En daar twijfel ik bij jullie niet aan. Ik heb alleen mijn ervaring gedeeld die ik heb opgedaan in mijn werk!
zondag 16 september 2007 om 20:27
Ambrosia, ik vind het eigenlijk nogal belachelijk dat jij er kennelijk vanuit gaat dat als een moeder 4 dagen werkt, er ook meteen 4 dagen opvang nodig zijn. Dat zie ik je 2x zeggen in je postings. Kinderen hebben óók een vader in de meeste gevallen hoor. Dat moeder 4 dagen werkt hoeft niet te betekenen dat het kind ook 4 dagen naar de opvang moet.
zondag 16 september 2007 om 20:40
Dit vind ik net zo'n belachelijke opmerking als waarom neem je kinderen als je 4 dagen per week gaat werken. sjonge jonge, mensen in hun waarde laten is toch zo verschrikkelijk moeilijk hier op het forum. 4 dagen per week werken is heel goed mogelijk, zeker als de partner ook 4 dagen werkt en er dus 3 dagen opvang nodig zijn, zelf vind ik dat wel een beetje een maximum, maar ook 4 dagen opvang vind ik voor het kind niet echt een probleem, zou er alleen zelf gek van worden, dat geregel en gedoe, maar dat is heel persoonlijk. Maar ook thuisblijven, en zelf voor je kind zorgen vind ik een prima optie, moet je allemaal zelf weten, als je samen met je partner het zo kan rondbreien dat er genoeg geld is om van te leven en je de zorg zo verdeeld hebt dat iedereen tevreden is, waarom niet. Mijn keus zou het niet zijn, maar mijn keus zou ook geen 4 dagen opvang zijn, en dat is allemaal heel persoonlijk.
zondag 16 september 2007 om 20:59
TO, hier 2 bijna fulltime banen en 2 kinderen van 2 en 4. Prima te doen, dankzij weinig reistijd, flexibele werktijden en genoeg vakantiedagen. Oudste gaat naar school, en die blijft 2 keer per week na school bij een gastouder (wat in de praktijk betekent dat hij samen met al zijn klasgenootjes gewoon de hele middag buiten speelt en de gastouder eigenlijk nauwelijks ziet). Jongste gaat 2 ochtenden naar peuterspeelzaal en die middag naar gastouder, alsmede 1 hele dag. Man en ik zijn ieder een dag in de week thuis, en ik haal ze nog een dag na school op.
zondag 16 september 2007 om 21:08
Idd papa die thuis is is geen opvang. Dat is normaal, want hij is de vader. Maar je kan natuurlijk ook op elk detail gaan zitten zeuren! Ik vind het heel normaal dat beide ouders voor hun kinderen zorgen en zeker niet dat die zorg voor mama is weggelegd. Ik zie helemaal geen rollenpatroon voor me!! ooh ik kan hier echt zo boos over worden. Ik studeer zelf Pedagogiek en ik wil gewoon werken ook als ik kinderen heb, maar dan maakt mijn vriend net zo'n groot deel uit van de opvoeding als ik! Dat vind ik sowieso heel erg belangrijk!
zondag 16 september 2007 om 21:21
Ik heb zelf tijdens de babytijd erg weinig gewerkt, dat was wel handig tijdens de borstvoeding. de kids waren toen erg klein en het waren er ook drie(in 3 jaar tijd gekregen)
toen de jongste 2 werd ben ik een fulltime opleiding gaan doen. ze gingen van niets naar veel opvang, bijna elke dag naar de bso of creche. vanwege mijn wisselende schooltijden kon ik ze gelukkig vaak wel eerder ophalen van de bso. de creche was flexibel dus dat was een half uur voor school en een half uur na school. ik had soms 20 uur per week les. maar ook 40 weken stage 36 uur werken. de kids hebben het altijd goed gedaan. ik werk nu alweer een jaar, ik werk 3 dagen en mijn man 4 dagen de kids gaan maar 2x p wk naar de bso. ik vind dit persoonlijk wel erg ideaal!! maandag en donderdag ben ik thuis en kan ik lekker wat voor mezelf doen zoals lezen, paardrijden enz. na school kunnen ze dan spelen met klasgenoten of naar sporten. vrijdag doet mijn man dat. dus ik kies liever voor 3 dagen. tijd voor je werk, kinderen en jezelf!
toen de jongste 2 werd ben ik een fulltime opleiding gaan doen. ze gingen van niets naar veel opvang, bijna elke dag naar de bso of creche. vanwege mijn wisselende schooltijden kon ik ze gelukkig vaak wel eerder ophalen van de bso. de creche was flexibel dus dat was een half uur voor school en een half uur na school. ik had soms 20 uur per week les. maar ook 40 weken stage 36 uur werken. de kids hebben het altijd goed gedaan. ik werk nu alweer een jaar, ik werk 3 dagen en mijn man 4 dagen de kids gaan maar 2x p wk naar de bso. ik vind dit persoonlijk wel erg ideaal!! maandag en donderdag ben ik thuis en kan ik lekker wat voor mezelf doen zoals lezen, paardrijden enz. na school kunnen ze dan spelen met klasgenoten of naar sporten. vrijdag doet mijn man dat. dus ik kies liever voor 3 dagen. tijd voor je werk, kinderen en jezelf!
maandag 17 september 2007 om 13:51
Ik werk nu noodgedwongen 4 dagen per week (en 1 of 2 avonden maar daar heeft mijn kind geen last van). Ik vind het zelf niet leuk. Ik wil het liefst gewoon lekker bij mijn zoontje zijn en leuke dingen met hem doen, spelen, knuffelen, wandelen, fietsen, zwemmen......
Voordat ik een kind kreeg, had ik dit niet gedacht. Ik was altijd best een carrieretypje en hield van mijn werk. Nu niet meer zo. Iemand zei, je moet kijken naar of je werk je energie oplevert of energie kost. Daar ben ik het mee eens. Mijn werk kost me veel tijd en energie en dat is tijd en energie die ik niet met mijn zoontje door kan brengen en het voelt niet goed. Nogmaals, ik kan nu even niet anders, maar 3 dagen werken lijkt me veel idealer (en thuismoederen nog het leukste, maar dat zit er van z'n levensdagen niet in haha).
Maar als jij je heerlijk voelt bij 4 dagen werken en je kind doet het goed bij de opvang, dan is er toch geen enkel probleem? Het belangrijkste is dat je hele gezin gelukkig is met de verdeling die jullie kiezen.
Voordat ik een kind kreeg, had ik dit niet gedacht. Ik was altijd best een carrieretypje en hield van mijn werk. Nu niet meer zo. Iemand zei, je moet kijken naar of je werk je energie oplevert of energie kost. Daar ben ik het mee eens. Mijn werk kost me veel tijd en energie en dat is tijd en energie die ik niet met mijn zoontje door kan brengen en het voelt niet goed. Nogmaals, ik kan nu even niet anders, maar 3 dagen werken lijkt me veel idealer (en thuismoederen nog het leukste, maar dat zit er van z'n levensdagen niet in haha).
Maar als jij je heerlijk voelt bij 4 dagen werken en je kind doet het goed bij de opvang, dan is er toch geen enkel probleem? Het belangrijkste is dat je hele gezin gelukkig is met de verdeling die jullie kiezen.
..