Ben ik nu gek??

17-09-2007 12:59 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag kwamik via mijn zoon erachter, dat mijn ex voor wie ik vorig jaar op de vlucht ben gegaan, nu tijdelijk onderdak bij mijn moeder heeft. Ze vinden hem zielig. Mijn zoon die ook bij mijn moeder woont vind dit ook maar raar. Ik heb natuurlijk om uitleg gevraagd, en kreeg te horen dat ze mij toch ook onderdak hadden gegeven toen dat nodig was. Nou ik ben haar dochter en die eikel is alleen maar ellende, die nu opeens de goede vader probeert uit te hangen.

Ben ik nou gek dat ik dit zo raar vind en totaal niet vind kunnen.. @-(
Julus, wat jij zegt is voor mij helemaal waar. Zo zie ik het ook. Wat ik moeilijk vind in topics als deze; wat als dit het maximale is wat in een persoon zit? Ik denk, dat iedereen denkt dat wat hij/zij doet het beste is. Slechts een groepje van 'iedereen' durft/kan naar zijn/haar eigen aandeel kijken.

Als iemand dat niet durft/kan, is zo iemand dan een slecht mens? Er zijn nu eenmaal mensen van allerlei soorten niveau. Van laag naar hoog. Qua IQ, qua EQ. Maar hoe adviseer je dan iemand die duidelijk op een ander niveau zit.

Ik begrijp de pittige, verwijtende reacties zeer goed. Ik heb ze zelf ook. Maar helpen ze om, in dit geval Jolantje, iemand iets duidelijk te maken? Hoe kunnen we Jolantje 'raken', zodat ze inziet wat er niet goed gaat? Snap je wat ik bedoel?
Even iets totaal anders.. April 2006 weggegaan bij ex, nu relatie van anderhalf jaar, dus sinds maart 2006.. Als je uit een gewelddadige relatie komt zou je dan niet eerst eens wat tijd voor jezelf nemen om alles te verwerken en je leven weer op de rit te krijgen en daarna pas weer denken aan een nieuwe relatie?
Ik begrijp wat je bedoelt CL2 en daarom denk ik ook dat een forum voor Jolantje niet het juiste medium is om haar te helpen.

Wat ik uit Jolantjes antwoorden haal, is dat ze er moeite mee heeft om naar haar eigen aandeel in haar handelen te kijken en dat het haar aan zelfinzicht ontbreekt. Of dat een kwestie is van onvermogen of onwil, kan ik op een forum niet beoordelen.

Bovendien krijgen we maar één kant van het verhaal, dat bovendien gekleurd is door de beleving van de TO, die dat verhaal net zo in kan vullen als het haar belieft (en in het geval van Jolantje, de details nogal eens verandert).

Een reallife hulpverlener of therapeut kan in zo'n geval veel meer doen en Jolantje beter 'raken' dan wij met z'n allen bij elkaar.

Bovendien is er bij Jolantje geen sprake van een losstaand probleem, maar problematiek die al jaren speelt en met haar hele leven is verweven.

Met de beste wil van de wereld kunnen zelfs de wijste en goedwillendste forummers in een dergelijke complexiteit geen verandering brengen.

Het staat Jolantje uiteraard vrij om haar problemen hier voor te leggen, maar ik denk niet dat ze kan verwachten dat daar een wezenlijke oplossing uit voort kan komen. En dat wij niet kunnen verwachten dat we Jolantje op enigerlei wijze kunnen helpen met een echte oplossing.

Meer dan een uitlaatklep met respons zal het niet zijn.
RA, erg waar ja. Eigenlijk kunnen we inhoudelijk ook niets bereiken. Dat het een structureel probleem is, is wel duidelijk inmiddels.

Maar (ja, toch weer), moet dat dan zo keihard? En ik ben niet roomser dan de paus, ik kan ook behoorlijk hard en confronterend reageren, maar help je iemand er dan mee of juist niet? Bij sommige posters denk ik zeker van wel, maar bij sommige denk ik dus totaal niet.

Ik denk, dat Jolantje écht denkt, dat het allemaal goed is wat ze doet en er van onwil geen sprake is.
Ooit was er hier een langlopende discussie over het effect van 'forumhulp' en de insteek daarbij. Daar kwam ook aan de orde dat mensen soms hard reageren vanuit hun eigen frustratie dat de TO niets met de adviezen doet of ze niet oppikt of verkeerd interpreteert.

Bij een forum is het nou juist de anonimiteit en de beperking van de communicatie die het inschatten van het probleem en de persoonlijkheid van de TO zo moeilijk maakt.

Sommige TO's kunnen zich goed verwoorden en zijn in staat om een helder beeld te scheppen van zichzelf en hun probleem. Durven ook de minder mooie kantjes van zichzelf te belichten en tonen inzicht in hun aandeel in het probleem.

Voor zo iemand is forumhulp heel zinvol en verhelderend. Ik heb TO's hier 'eureka'-momenten zien beleven, of een zetje dat ze nèt nodig hadden om tot een besluit te komen, of een andere kijk op hun eigen vicieuze cirkel.

Da's mooi en ook heel bevredigend voor de forummers op zo'n topic.

Lastiger is het voor TO die deze vermogens niet hebben of die zo vast zitten in hun eigen overtuiging dat het niet lukt om daar doorheen te komen.

Forummers doen dan zó hun best om de 'juiste' toon te treffen, de 'juiste' confrontatie aan te gaan, het 'juiste' begrip te tonen...maar het lijkt allemaal niet door te dringen tot TO.

Als dan ook nog blijkt dat sommige TO maar wat aanrommelen met de 'waarheid', zaken gaan verdraaien of een andere interpretatie geven, dan is het best logisch dat er venijniger gereageerd wordt. Forummers blijken ook reuze goeie detectives te zijn, die uit de stoffige archieven van dit forum nog feitjes en details weten op te vissen en die een verhaal ineens in een heel ander daglicht kunnen stellen. Ingehaald door je eigen forumgeschiedenis, zeg maar.

Iedere forummer reageert daarnaast van uit haar/zijn eigen referentiekader, wat maakt dat de een zalvend en begripvol post, terwijl een ander zo'n TO een huilie vindt. Het is de wisselwerking tussen anonieme mensen met verschillende achtergronden en ervaringen, dat het enerzijds lastig (en soms onmogelijk) maakt en anderszijds zo interessant en fascinerend. En dan is het niet 'maar' internet, maar het blijft wel goed om de beperking van het medium in je achterhoofd te houden, als je reageert op een topic.
Heej RA! Mooie posting. U is een wijze vrouw. Je hebt helemaal gelijk en ik herken het ook wel. Het is inderdaad vanuit eigen referentiekader. Doe ik zelf tenslotte ook. Naja, ik moet deze maar loslaten denk ik. Ik merk, dat het me frustreert en dat heb ik eigenlijk nooit op het forum, hahaha!
Nah 'wijs' zou ik mezelf niet durven noemen (als je zou zien hoe ik soms aanklooi in m'n eigen leven haha...), maar bedankt voor je compliment CL2!

Als je merkt dat een topic je negatief raakt of als je gefrustreerd raakt, is het inderdaad zinvol om het los te laten. Het is mooi om iemand te kunnen helpen en te merken dat jouw bijdrage iets zinvols of goed op kan leveren, maar als dat er niet inzit, dan niet.

In dit geval van Jolantje is dan ook mijn bedrage dat ik haar adviseer om IRL hulp te zoeken bij haar problemen, omdat ik, jij en wij allemaal hier niets wezenlijks aan haar situatie kunnen veranderen.
RA; Dat is vaak hoor; anderen goed kunnen adviseren, dondersgoed weten hoe je het e.e.a. voor moet leggen, maar met betrekking tot jezelf is het toch anders. Ik lees wel meer van je, vandaar mijn conclusie.

Jolantje; Ik hoop echt, dat je hulp in gaat schakelen voor jezelf. Daar kun je een hoop van leren. Succes!
Even concreet ; wij vinden dat ze hulp nodig heeft , J waarschijnlijk niet ; ze heeft een vent , onderdak en een baan .

Haar zoon heeft een opleiding , baan en ook onderdak.

Oké , jammer dat haar ex nu ook onderdak heeft en nog wel bij haar moeder , maar verder............ en het wordt er alleen maar leuker op in de toekomst ; 5ooo euries en hopelijk nog een baby......

J gaat echt geen hulp zoeken , hoor . Voor wat ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En zie je J al aankomen bij een instantie ;

ik zoek hulp......ja alles gaat geweldig maar het forum vindt dat.........
BGB, ex is opeens weer weg bij haar moeder. Altijd als het haar niet aanstaat is het probleem opeens opgelost. Lijkt mij heerlijk als problemen als sneeuw voor de zon opeens van de ene minuut op de andere verdwijnen....
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Nou , dat bedoel ik ..........stel je voor ; ga je met een bus en de tram in de spits , door de regen naar instantie X , sta je voor de deur ; opgelost !

Met een beetje mzzel kan ze op dezelfde strippen terug omdat ze nog binnen de tijd is .....sommige mensen hebben gewoon altijd mazzel .
Ja denk dat onze strippen nog wel geldig zijn voordat ze het volgend traject uhhhhhh bedoel topic opent. Daar twijfel ik niet aan.
X-D
@MV: oh het was voor jou ook een puzzel wat betreft G.

Ik heb daar bij het vorige topic naar gevraagd omdat ik me afvroeg of dat van game-verslaving enzo over hem ging. Kon me er zomaar iets bij voorstellen. Hoe ik zou moeten weten dat dat uit was en ze ondertussen in staat was om een volgend raar type aan de haak te slaan waarmee ze kennelijk ook al erg vlot is gaan samenwonen, ik heb geen idee. De huidige info kennende had ik dan ook eerder een reactie verwacht als: "Nee, dat is van een tijdje geleden". Aan de andere kant, de huidige informatie omtrent details verdraaien verklaart ook wel weer wat....
mylenevalerie schreef op 19 september 2007 @ 23:19:

BGB, ex is opeens weer weg bij haar moeder. Altijd als het haar niet aanstaat is het probleem opeens opgelost. Lijkt mij heerlijk als problemen als sneeuw voor de zon opeens van de ene minuut op de andere verdwijnen....

Tja, dan zou je ook kunnen concluderen dat dit forum wèl heel goed voor Jolantje werkt. ;-)

Als een soort probleemwegsmeltkatalysator ofzo.... :-]

Alleen jammer dat er dan binnen notime ergens anders wéér zo'n hoop sneeuw ligt dat forumzon nodig heeft om te verdampen....
[quote]Laura289 schreef op 19 september 2007 @ 23:35:

@MV: oh het was voor jou ook een puzzel wat betreft G.

quote]

Nee helaas weet ik nog alles van wat er gebeurd is. Maar ik zie ook dat Jolantje moeite heeft om de situatie helder te (willen) zien. Ze switshed nogal vaak met tijdperken en heel soms met de waarheid. Of misschien moet ik dat zo niet zeggen, wordt het soms wat aangepast. Ik ben het met RA eens, wij kunnen haar niet helpen. En wat ze van ons verwacht en hoopt is een bevestiging dat ze het goed doet. Andere postings veegt ze weg als niet waar en wordt het verhaal weer iets aangepast hoe het haar uitkomt.
Zo een paar weken verder en zie wie gelijk had .....ik!

Mijn ex is sinds bijna 2 weken zonder iets te zeggen weggegaan bij mijn moeder, deel van spullen lagen er nog. Vervolgen een auto bij mijn schoonbroer geleent( hij is autohandelaar) en niet meer terug gebracht. Zoon heeft een poosje hier geslapen maar is nu weer terug bij oma want zijn vader is gelukkig weer weg zegt ie...En hij heeft het ook echt met hem gehad.

Toevallig zag mijn zoon de auto ergens staan en mijn schoonbroer heeft hem teruggehaalt gewoon opengebroken en meegenomen want bij het adres waar hij stond en waar hij waarschijnlijk verblijft gaf hij niet thuis. Auto lag vol met lege blikjes bier en een paar tassen kleding. Hij blijkt nu bij een alcoholiste te wonen en zij zit vrolijk te verkondigen dat ze zwanger is van hem. Mijn zoon weet dit nog niet daar dit wijf dit vaak zegt dat ze dit is.. Maar mocht dat zo zijn dan weet ik zeker dat mijn zoon hem dit zeer kwalijk neemt..

Gek genoeg heeft heel dit gedoe mijn angst voor hem minder gemaakt en vreemd genoeg voelen mijn moeder en zusje nu meer angst voor hem.

Mijn zoon lacht hun dan uit omdat ze erin zijn getrapt, hij had allang door dat zijn vader niet verandert is..
Jolantje,je ex moet je nu maar even laten voor wat hij is,hij is een volwassen man en maakt zijn eigen keuzes...

Hoe gaat het nu verder met jouw?

Heb je hulp gezocht om jouw eigen problemen te verwerken?

Ben je bezig met een oplossing voor je zoon zodat hij weer bij jou kan komen wonen..

Ben je bezig met andere woonruimte zodat er ook ruimte voor hem is...

Als ik je vorige topic zo eens lees mankeert er ook nog wel het een en ander aan de relatie die je nu hebt,waar je volgens mij ook veel te snel ingestapt bent zonder de tijd te nemen om de relatie met je ex eens te verwerken..

Dat je zoon bij je moeder woont was mischien toen de beste oplossing maar dat kan toch niet zo blijven...

Jolantje ipv te kijken naar wat voor puinhoop je ex er van maakt kun je beter eens kijken hoe je je eigen puinhopen nu eens kunt opruimen...
Nou gefeliciteerd hoor, jij hebt je gelijk gekregen.

Ik vind dit echt te triest voor woorden.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Jolantje, je mag nu wel heel tevreden zijn dat je gelijk hebt gekregen, maar ik geloof niet dat het daar in essentie over gaat.

Ik ben het met Suup eens dat het makkelijk is om je te focussen op de fouten en puinhopen van je ex, maar daarmee ga je even makkelijk voorbij aan de problemen die jouw eigen leven spelen.

Zolang je dat onder het tapijt blijft vegen of de oogkleppen ervoor opzet, zal het in jouw leven evengoed een puinhoop blijven!
Ben inmiddels bij maatschappelijk werkster en mijn zoon heeft 3 weken bij mij gewoond.. Hij wilt niet bij mij wonen. Wilt zich hier niet aan bepaalde regels houden nou dan houdt het op.. Maatschappelijk werkster zegt dat het een keuze van mijn zoon is en dat het mijn recht is om bepaalde regels te hanteren. Ik doel hiermee op : als je 's avonds wat te eten maakt je de rotzooi opruimt, ook eens naar de winkel kunnen gaan, bijdrage in het huishouden doen.. Kijk ik ben dan wel zijn moeder maar niet zijn huishoudster...

Vanwege een probleem met zijn stage adres kan hij nu tijdelijk niet naar school.. zeg ik dat ie bij het uitzendburo kan gaan voor een bij baantje , ligt hij liever de hele dag in bed en mij maar om geld vragen.. Ja zo werkt dat niet...

Met mijn relatie gaat het goed.. We hebben samen een goed gesprek bij maatschappelijk werkster gehad en veel dingen zijn er naar boven gekomen.. We hebben beide veel bagage en daar wordt nu met hulp aan gewerkt..
Jolantje,

ik ben blij dat het goed met je gaat en wat het forum ook mag zeggen, ik vind het te gaar voor woorden dat je eigen moeder je ex in huis gaat nemen die jou van alles heeft aangedaan.

Natuurlijk is ze volwassen en mag ze zelf beslissen wat ze doet en je ex ook, maar jij bent wel haar kind en hij niet. Dus een beetje loyaliteit van je eigen moeder verwachten mag toch wel denk ik.
Hoeft je zoon zich bij je moeder niet aan regels te houden , Jolantje ?

Geeft je moeder hem extra geld ?

betaal jij kost-en inwoning voor je zoon als hij bij je moeder is ?
Jolantje ik kan mij haast niet voorstellen dat je zoon niet bij jou wil wonen omdat hij zich aan regels moet houden...

Denk je niet dat er nog meer redenen zijn waarom hij niet bij jou wil wonen?

En natuurlijk ben jij zijn huishoudster niet maar dat is je moeder toch ook niet?

Of heeft hij zich bij jouw moeder niet aan bepaalde regels te houden...

Of laat je moeder alles maar gebeuren omdat ze het eigenlijk niet aan kan zo'n puber in huis? (wat mij vrij logisch lijkt hoor)

Als dat zo is dan word het helemaal tijd dat jij eindelijk de verantwoordelijkheid voor je zoon weer op je gaat nemen want ik heb het idee dat jij het ook allemaal wel makkelijk vind zo..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven