Waarom slaapzak én lakentje/deken in bed??

24-09-2007 12:39 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd begrepen dat een slaapzak het lakentje (en dekentje) VERVANGT aangezien de slaapzak veiliger is en de kans kleiner is dat ze onder het beddengoed verdwijnen.

Ik lees regelmatig dat mensen wel een slaapzak gebruiken maar hier overheen nog een lakentje of dekentje leggen.

Ik snap dat niet, aangezien de slaapzak en laken/deken dezelfde functie hebben en je 1 van de twee gebruikt.

Waarom doen veel mensen dit of snap ik het gebruik van de slaapzak niet goed?
Dit vroeg ik me van de week ook af. Ik was bij de prenatal en vroeg of ze ook dikkere slaapzakken hadden/kregen voor de winte ipv de licht gevoerde dingen die er nu hangen. Toen zei die mevrouw ook dat er een dekentje overheen moest. Ik heb de deken juist weggehaald omdat mijn zoontje steeds op zijn kop in bed ligt.

Ben benieuwd naar de reacties!
De zak is eigenlijk bedoeld om het aftrappen van de dekens te stoppen. Veel kindjes trappen de tekens van zich af en deze zak voorkomt dat. Hier konden de kleintjes niet slapen zonder deken ze wilde wat over zich heen hebben. Iets wat ze waarschijnlijk van hun moeder hebben hahaha ;-)
Mijn kinderen hadden zelden een deken over de slaapzak. Alleen als het heel koud was in de winter.

Ik geef ze een extra kledinglaagje aan of een romper met lange mouwen.

Ik vind het een veel veiliger idee om zo'n beweegelijke baby of dreumes zonder deken te laten slapen.
Hier de eerste 2 weken een lakentje+dekentje, maar zoonlief schopte alles van zich af, of dook ónder de dekens. Hartstikke eng, dus ook heel snel overgestapt op de slaapzak. Alléén de slaapzak dus. Nu is hij 14 maanden en het bevalt nog steeds. We hebben zomerslaapzakken en winterslaapzakken. Ideaal hoor. En mocht de winter héél koud worden (tis een warmbloedje) dan idd dikkere romper en pyama aan.
hoi...ik vroeg me dit ook al af...want voor de zomer heb ik een zomerslaapzakje gehaald en zometeen ga ik er een voor de winter halen, ik gebruik ook geen dekentje meer want die schopt ze toch af...ook als ze in de slaapzak ligt en ik het dekentje als extra gebruik!
Ik weet wel waarom wij een lakentje over de slaapzak heen doen. Ons meisje slaapt beter als ze is ingestopt. In een slaapzak lig je best los, als je bent ingestopt voelt dat veilig en geborgen.

Inmiddels slaapt ze ook goed zonder te zijn ingestopt en toen het zo warm was sliep ze zelfs zonder slaapzak, maar in het begin was het echt wel nodig.
Iemand hier op het forum, gaf maanden geleden dit antwoord op deze vraag:

Het staat gezelliger.

Tsjaaaaaaaaaaaaaaaa
Ik heb altijd begrepen dat je over de dunne slaapzakjes zonder mouwen zeg maar ene lakentje en dekentje kan doen. maar zelf gebruik ik de dikke fleece-slaapzak (www.slaapje.nl-> aanrader!) en daar hoef je niks overheen te doen! Een kindje heeft het daarin heerlijk warm!
fleurtje schreef op 24 september 2007 @ 13:35:

Iemand hier op het forum, gaf maanden geleden dit antwoord op deze vraag:

Het staat gezelliger.

Tsjaaaaaaaaaaaaaaaa

Nou ja zeg. Alhoewel gezelligheid uiteraard voor veiligheid hoort te gaan...

8-P
Ik denk dan: steek dan ook een kaarsje aan, naast het bedje, dat maakt het helemaal af!
En weet je wat ook handig is, als je kind niet stil blijft liggen. Gewoon met zo'n riempje vastbinden en dan lekker instoppen onder een dekbedje. Vergeet het kussentje niet, want je hebt toch zulke leuke dekbedovertreksetjes met kussensloop voor die kleintjes.

Het moet er allemaal wel een beetje leuk uit blijven zien natuurlijk.
guusje1976 schreef op 24 september 2007 @ 13:40:

Ik heb altijd begrepen dat je over de dunne slaapzakjes zonder mouwen zeg maar ene lakentje en dekentje kan doen. maar zelf gebruik ik de dikke fleece-slaapzak (www.slaapje.nl-> aanrader!) en daar hoef je niks overheen te doen! Een kindje heeft het daarin heerlijk warm!
Jaah! Die heb ik ook net gekocht voor mijn dochtertje! Heerlijk, met alleen een rompertje aan slaapt ze heerlijk warm. Geen zorgen over denkentjes enzo. Vind het echt een topper!
Swinta schreef op 24 september 2007 @ 15:17:

[...]

Jaah! Die heb ik ook net gekocht voor mijn dochtertje! Heerlijk, met alleen een rompertje aan slaapt ze heerlijk warm. Geen zorgen over denkentjes enzo. Vind het echt een topper!
Ben ik helemaal met jullie eens. Ik heb een slaapje aangeschaft toen mijn zoon anderhalf was en eerlijk gezegd was dat anderhalf jaar te laat. Het is echt een superslaapzak!
Ze zien er super uit. Wel jammer dat je maar uit 2 kleuren kan kiezen en ik vind ze wel een beetje prijzig. Maar ze zien er zeker comfortabel uit. Ga overwegen of ik er ook 1 ga kopen...
wij gebruiken ook alleen een slaapzak, geen dekentje. Onze kinderen gingen ook het hele bed door. Afhankelijk van het seizoen heb ik een dunne of dikke slaapzak met wel of geen mouwen.. Nu gaan we ongeveer naar de dikke slaapzak zonder mouwen, en als het echt koud wordt naar een dikke slaapzak met mouwen. Bij prenatal hebben ze soms die met afritsbare mouwen.. ze kosten meestal zo'n 15 euro en bij aanbiedingen vaak nog veel minder, dus je hebt voor weinig geld meerdere slaapzakken, ideaal. maar ik heb nooit gesnapt wat het voordeel van die duurdere was...
josephine69 schreef op 24 september 2007 @ 14:28:

En weet je wat ook handig is, als je kind niet stil blijft liggen. Gewoon met zo'n riempje vastbinden en dan lekker instoppen onder een dekbedje. Vergeet het kussentje niet, want je hebt toch zulke leuke dekbedovertreksetjes met kussensloop voor die kleintjes.

Het moet er allemaal wel een beetje leuk uit blijven zien natuurlijk.
Daarom staat er bij mijn dochter ook een asbakje op de kamer, wel van barbapa natuurlijk; vriend en ik vinden het gezellig om nog even een sigaretje te roken als we haar naar bed brengen.
X-D
fleurtje schreef op 24 september 2007 @ 16:36:

[...]

Daarom staat er bij mijn dochter ook een asbakje op de kamer, wel van barbapa natuurlijk; vriend en ik vinden het gezellig om nog even een sigaretje te roken als we haar naar bed brengen.
Vergeet je niet het flesje met drank mee te geven!!
Die scheut wodka erin, bedoel je? Joh, dat zit al zo in ons systeem, daar denken we nieteens meer aan. Waarom denk je dat ons kind zo goed slaapt? Ligt niet alleen aan het bakje nootjes bij haar bed, wat ze zo lekker vindt.
fleurtje schreef op 25 september 2007 @ 10:01:

Die scheut wodka erin, bedoel je? Joh, dat zit al zo in ons systeem, daar denken we nieteens meer aan. Waarom denk je dat ons kind zo goed slaapt? Ligt niet alleen aan het bakje nootjes bij haar bed, wat ze zo lekker vindt.

Wij doen er meestal wat wiskey in. Dat werkt net even sneller hier. Is namelijk zo irritant als hij wakker is.

Ben er wel trots op hoor, hij slaapt niet alleen de nachten door, maar ook de dagen.
Woehahahahahahahahahahahahaaaaaa :-))))))
Leuk dat jullie ook zo enthousiast zijn over de Slaapje-slaapzak. Mijn oudste heeft hem nu ingeruild voor dekbed (is nu 2), kan de jongste straks weer aan. En zit te wachten tot jongste iets groter is, want krijg de slaapzak nog als kraamkado (mogen ze bij drie maanden in)
Bedankt voor jullie reacties!

Dan heb ik de werking van een slaapzakje toch goed begrepen. Die van mij ligt ook alleen in de slaapzak. Hij schopte het lakentje met een paar weken al weg en draaide op zijn rugje waardoor hij bijna ondersteboven in zijn bedje lag. Ik ben toen gelijk overgegaan op een baby slaapzakje. En ik laat hem dus zonder laken of dekentje slapen. Straks voor de winter kopen we een dikkere (met mouwen) en krijgt hij er een dikkere pyama onder ofzo.
whahahahahahaaaaa.... lach me rot...... asbak, drank... hihihi

Die slaapzak... slaapje heet ie???? dat is nou precies wat ik zoek voor de winter...... super en thks voor de tip......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven