Altijd met vriendjes willen spelen..

01-10-2007 11:21 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van bijna 5 wil na schooltijd altijd met vriendjes spelen :couple: Als de school uit is begint het regelen, eerst zijn beste vriendjes vragen en vervolgens alle andere kinderen uit zijn klas. Om mij vervolgens ook nog even gedag te komen zeggen. Eigenlijk begint het 'sochtends al, het is bijna het eerste wat hij zegt als hij wakker wordt: mag.... bij me komen spelen?

Als het een keer slecht uitkomt of ik vind dat hij zelf wat rust nodig heeft, is het een drama: huilen en/of driftig worden! X-@ We hebben hier nu een afspraak over, als je gaat huilen/driftig wordt dan de rest van de week geen vriendjes. Dit gaat aardig goed (je moet hem er wel steeds aan herinneren; denk aan onze afspraak!). Nu vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat en wat bij jullie de afspraken zijn mbt met vriendjes spelen? Herkent iemand dit? Op het schoolplein zie ik wel een paar kinderen die dit hebben, maar mijn zoontje heeft het wel heel erg...
En waar ben je dan bang voor?

Ik heb geen kinderen, maar op mij komt het een beetje over alsof je het jammer vind dat je zoontje kennelijk liever met vriendjes speelt dan dat ie bij jou is. Pas er voor op dat je je eigen verlangens om tijd met je kindje door te brengen niet op hem projecteert.
Mss wil hij meer duidelijkeid. Als je iedere dag te veel vind ( zou ik wil vinden :) ) zou ik bijv 2 dagen afspreken waarop hij mag spelen bij vriendjes of vriendjes bij hem. En de overige 3 dagen niet. ( ik noem maar wat he, mss wil jij juist dat hij 4 dagen elders speelt en 1 dag niet :) )

Als je dat volhoud wordt het vanzelf duidelijk voor hem en weet hij op welke dagen hij wel met vriendjes kan afspreken en welke dagen niet.

Het werkte iig hier prima.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Krengiserweer schreef op 01 oktober 2007 @ 13:48:

En waar ben je dan bang voor?

Ik heb geen kinderen, maar op mij komt het een beetje over alsof je het jammer vind dat je zoontje kennelijk liever met vriendjes speelt dan dat ie bij jou is. Pas er voor op dat je je eigen verlangens om tijd met je kindje door te brengen niet op hem projecteert.

Nee hoor, dat heeft er niets mee te maken, hij speelt ook graag met mij. Ik breng genoeg tijd met hem door...Ik vind het juist belangrijk dat hij ook alleen speelt en niet afhankelijk is of hij zich wel of niet verveelt of er een vriendje bij hem speelt. Ik vind het hartstikke goed dat hij zo sociaal is en begrijp het ook dat het natuurlijk veel leuker is om met een vriendje te spelen dan alleen of met zijn moeder en babybroertje.

Het gaat mij om zijn reactie op het niet mogen spelen.
borodini schreef op 01 oktober 2007 @ 13:54:

Mss wil hij meer duidelijkeid. Als je iedere dag te veel vind ( zou ik wil vinden :) ) zou ik bijv 2 dagen afspreken waarop hij mag spelen bij vriendjes of vriendjes bij hem. En de overige 3 dagen niet. ( ik noem maar wat he, mss wil jij juist dat hij 4 dagen elders speelt en 1 dag niet :) )

Als je dat volhoud wordt het vanzelf duidelijk voor hem en weet hij op welke dagen hij wel met vriendjes kan afspreken en welke dagen niet.

Het werkte iig hier prima.
Duidelijkheid helpt idd bij hem erg goed, ik vind het alleen zo opvallend dat de meerderheid van zijn vriendjes het niet heeft. Hij speelt 1 keer per week vast bij een vriendje en heeft 2 keer een activiteit 's middags, daarnaast vind ik 2 keer bij iemand of iemand bij hem eigenlijk wel genoeg.
Zijn er weinig kindjes in de straat om mee buiten te spelen dan ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Er zijn idd weinig kinderen van zijn leeftijd in de straat om mee te spelen (of veel ouder of veel jonger), hij heeft wel een aantal vriendjes in de straat, maar dat zij allemaal "weekendkindjes". Hij gaat ook wel naar het grasveld vlak bij ons huis om daar alleen te fietsen of te voetballen met de kinderen die daar zijn, maar jongens van 8 die spelen niet zo graag met een jongetje van 4, vind het zelf ook niet zo prettig, want ze hebben hem al een paar keer overgehaald om dingen te doen die hij niet mag.
Nou , in dat geval zou ik liever een vriendje " regelen " zodat hij toch lekker buiten kan spelen na een dag binnen zitten . Als het redelijk over en weer gaat met andere moeders is het eigenlijk alleen maar ideaal . En het is inderdaad het handigst om het 's morgens te regelen zodat je niet voor jan doedel naar school gaat . Misschien kun je af en toe eens een kindje tussen de middag mee naar huis nemen ipv na school ? ( Eten , spelletje , terug naar school )

Heel gemeen ; als ik zelf een drukke week op komst had vroeg ik week ervoor heel veel vriendjes mee zodat ik in die drukke week eens niet op en neer moest :)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik denk dat je zoontje behoefte heeft aan duidelijkheid. Hij vind speelafspraken blijkbaar erg leuk, en verheugt zich er al de hele dag op. Als het dan na schooltijd ineens niet door blijkt te gaan, is dat natuurlijk een flinke teleurstelling. Ik heb er een gewoonte van gemaakt de kinderen 's ochtends te vertellen of ze die dag uit of thuis kunnen spelen. Als ik het nog niet zeker weet, zeg ik dat ook. Kunnen ze daar vast rekening mee houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven