Onregelmatige menstruatie

30-09-2007 14:51 18 berichten
Beste dames,

Ik open dit topic n.a.v. mijn (onze) zwangerschapswens. Ik ben eind december 2006 gestopt met de pil na deze 7 jaar gebruikt te hebben en ben daarna gelijk ongesteld geworden. Van januari tot juli ben ik zeer regelmatig ongesteld geweest; een cyclus van 28 dagen waar je de klok bij wijze van gelijk op kon zetten.

Begin juli bleef ineens mijn menstruatie uit. Na 2 weken gewacht te hebben met de huisarts gebeld, die aanraadde om af te wachten. Na nog eens twee weken uitblijven van menstruatie weer gebeld met de huisarts, die voorstelde bij het ziekenhuis een zwangerschapstest te laten doen. Die bleek negatief. De huisarts zei hierop wederom gewoon maar af te wachten. Uiteindelijk werd ik eind augustus ongesteld (week 34). Het is nu (bijna) week 40 en ik ben echter weer niet ongesteld geworden (en niet zwanger).

Ik weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen en wat ik ervan moet denken. Ik hoor van veel mensen dat de menstruatie na langdurig pilgebruik onregelmatig kan zijn, maar ze hebben geen concrete voorbeelden en ik weet niet of dit uberhaupt zo is? Voordat ik met de pil begon menstrueerde ik zeer regelmatig.

Bij de huisarts krijg ik niet veel response en die wil duidelijk telkens maar weer afwachten. Er bestaat kennelijk een middel waarmee je de menstruatie weer op gang kunt brengen, maar dat gaat zeker alleen via de huisarts?

Al met al word ik er verdrietig van en haal ik me allerlei doomscenario's voor de ogen: dat ik onvruchtbaar ben, dat ik al in de overgang ben, noem maar op. En ondertussen worden er collega's en vriendinnen om mij heen zwanger bij de vleet. Mijn man is 10 jaar ouder dan ik, dus dat speelt voor mij ook best mee. Ik wil niet dat hij al tegen de 50 loopt als hij vader wordt.

Kortom, wie kan hier een zinnig woord over zeggen? Moet ik afwachten? Moet ik de huisarts bellen voor dat middel? Wie heeft er zelf een onregelmatige menstruatie en kan iets over haar ervaringen vertellen? Moet ik me wel of geen zorgen maken? Zijn er andere dingen die ik kan doen?

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend voor je dat je dit hebt. Ik heb hier zelf ook mee te maken gehad, maar werd door mijn huisarts wel direct doorgestuurd.

Ik was zeer regelmatig ongesteld, en bleek uiteindelijk pcos (krijg uit mezelf zeer weinig eisprongen) te hebben. Daar krijg ik nu medicijnen voor.

Ik weet natuurlijk niet wat bij jou de oorzaak is, maar ik zou gewoon even langs gaan. Volgens mijn huisarts en de artsen in het ziekenhuis is het niet 'normaal' om een heel onregelmatige cyclus te hebben en weken achter elkaar niet ongesteld te worden. Ook het ontpillen van het lichaam en daardoor een onregelmatige cyclus hebben bestaat niet volgens hun. Dus gewoon even langsgaan. Succes!
Hey Branwen,

Bij mij was het hetzelfde verhaal als bij mariesophie, ik ben vorig jaar augustus gestopt met de pil, maar was alleen vanaf het begin al niet regelmatig ongesteld, ik ben uiteindelijk wél snel door de huisarts doorverwezen, en bij de gyn bleek dat ik PCOS had. Als ik jou was zou ik wel aandringen voor een verwijzing, en anders zelf een afspraak maken bij de gyn. Het is altijd beter om het maar in ieder geval te weten, anders zit je voortdurend erom in de stress, en daar reageert je cyclus misschien ook wel op! Ik ben blij dat ik het nu weet, uiteraard wat minder blij dat ik het heb, maar weet 't liever nu, dan kan ik me er tenminste op instellen en sneller wat 'hulp' zoeken!

Sterkte, hoop dat je snel duidelijkheid hebt!
Hoi Mariesophie en Rian,

Dank jullie voor je reactie.

Ik heb even gegoogled op PCOS maar dat klinkt best wel heftig. Hoe lang ben jij er al mee bezig, Mariesophie? En hoe oud ben jij? Ik neem aan dat Rian 24 is?

Ik vind het nu al soms moeilijk om er niet teveel mee bezig te zijn, maar hoe gaan jullie ermee om?

Ik had vorige week een collega die vertelde dat ze zwanger was, nota bene van een tweeling en gelijk bij de eerste poging. Alhoewel ik gelukkig nog geen jaren bezig ben en normaliter erg nuchter ben vond ik dat best wel een moeilijk moment.

Ik ga weer contact opnemen met de huisarts. Rian, ik begrijp uit je verhaal dat, mocht mijn huisarts moeilijk blijven doen, je de gynaecoloog ook zelf kunt benaderen? Wordt het dan wel vergoed?

Nogmaals, bedankt voor jullie reacties. Het is fijn om hierin niet alleen te zijn.
~~~[quote]Branwen76 schreef op 30 september 2007 @ 20:38:

Hoi Mariesophie en Rian,

Ik heb even gegoogled op PCOS maar dat klinkt best wel heftig. Hoe lang ben jij er al mee bezig, Mariesophie? En hoe oud ben jij?

Ik ben 33. Wij zitten nu sinds begin februari in de medische molen. Ik ben al eerder zwanger geweest (ben te vroeg bevallen en mijn kindje is overleden) en toen was ik bijna gelijk zwanger. Maar nu lukt het dus niet meer.

Ik vind het nu al soms moeilijk om er niet teveel mee bezig te zijn, maar hoe gaan jullie ermee om?

Er niet te veel mee bezig zijn, afleiding zoeken. En niet te veel op dit forum hangen. Ik schrijf zelf mee in een topic, maar het is best naar om al die happy topictitels te lezen, terwijl je zelf ook zo graag wilt.

Ik had vorige week een collega die vertelde dat ze zwanger was, nota bene van een tweeling en gelijk bij de eerste poging. Alhoewel ik gelukkig nog geen jaren bezig ben en normaliter erg nuchter ben vond ik dat best wel een moeilijk moment.

Dat is ook moeilijk als je zelf zo graag wilt. Ik vind dat ook niet fijn hoor, maar kan er wel steeds beter mee omgaan.

quote]
Branwen76 schreef op 30 september 2007 @ 20:38:

Hoi Mariesophie en Rian,

Dank jullie voor je reactie.

Ik heb even gegoogled op PCOS maar dat klinkt best wel heftig. Hoe lang ben jij er al mee bezig, Mariesophie? En hoe oud ben jij? Ik neem aan dat Rian 24 is? Ik ben inderdaad bijna 24 (nog maandje), het is inderdaad best wel heftig, maar omdat we nog niet "bezig" zijn houd ik voor mezelf nog beetje de boot af, daarnaast is het ook gewoon zo dat er een heleboel kan tegenwoordig, ik denk graag positief, dus geloof er ook in dat het vast en zeker (met misschien wat medische hulp) gaat lukken!

Ik vind het nu al soms moeilijk om er niet teveel mee bezig te zijn, maar hoe gaan jullie ermee om? Inderdaad niet teveel op 't forum rondhangen, jezelf niet gek maken elke keer als je íets over tijd bent, gewoon afleiding zoeken. Ikzelf verdiep me gewoon meer in m'n werk, en leuke dingen doen. Maar ja, misschien wordt het anders als ik al een jaar lang niet zwanger kan raken, tijd zal 't leren!

Ik ga weer contact opnemen met de huisarts. Rian, ik begrijp uit je verhaal dat, mocht mijn huisarts moeilijk blijven doen, je de gynaecoloog ook zelf kunt benaderen? Wordt het dan wel vergoed?Bij mij ging dat een beetje vreemd, was bij huisarts geweest omdat ik al 2 maanden niet ongesteld was geworden, en dit al een jaar lang zo ging (erg wisselend, van 20 dagen tot 2 maanden), en die gaf aan dat ik sowieso niet zwanger was (bloedtesten gedaan), maar als we ooit voor het echie wilden, ik toch beter ff langs gyn kon gaan. Ik wist toen niet echt wat ik wilde, en heb 't er met vriendlief over gehad. Toch besloten dat ik dan liever nu wilde weten als er wat was, en dus heb ik gewoon zelf de gyn gebeld, en een afspraak gemaakt. Heb de klachten toen uitgelegd, en ook gemeld wie m'n huisarts was (en wat 'ie had verteld), ik heb er niets van gehoord, dus ik neem aan dat de kosten gewoon zijn vergoed (lijkt me toch stug als ze daar na 4 maanden nog mee aankomen!)

Nogmaals, bedankt voor jullie reacties. Het is fijn om hierin niet alleen te zijn.
Altijd welkom! Hou je topic in de gaten!
Hoi Branwen,

Ik heb een beetje een vergelijkbare situatie met jou gehad. Ben in september 2005 gestopt met de pil en daarna bijna een jaar zéér regelmatig ongesteld geweest. Toen begon ik te "kwakkelen", werd eerst om de 2 1/2 week ongesteld en soms sloeg ik een maand over. Heb van de huisarts een kuurtje gehad, primolut vlgs mij, duurde een paar maanden maar m'n cyclus is tot nu toe keurig (alleen nog steeds niet zwanger...............)

De doktoren raadden je meestal aan om te temperaturen, dus mss is dat alvast een optie om te doen? Hoewel...........bij mij leek het nergens op die curve.............

Sterkte ermee!
Mariesophie,

Knap dat je er (goed) mee om kunt gaan, zeker als je al een kindje verloren hebt. Hoeveel weken was je toen zwanger?

Rian,

Ja het is zeker belangrijk om positief te blijven denken. Toen we pas begonnen was ik er eigenlijk nog veel meer mee bezig; echt helemaal op de kalender precies bijhouden, precieze datum van seks bepalen, meteen testen als ik al een halve dag over tijd was... Ik zag dat dat teveel van het goede was en heb dat laten varen, en dat geeft ook wel een stukje rust.

Peggysue,

Dank je voor de tip. Ik ga in ieder geval aan de huisarts een dergelijk middel vragen. Kan dat temperaturen gewoon met een thermometer voor in je oor, of hoe gaat dat in zijn werk?
He Branwen,

Frusterend is het als het niet lukt hé? En ik vond het onzekere er ook zo irritant aan, je hebt geen menstruatie;dus misschien wel zwanger..of dan na de zoveelste test.. onee toch niet..

Ik denk dat het heel moeilijk is als je een regelmatige cyclus hebt en niet zwanger bent, maar dan kan je wel verder na je menstruatie. Op naar de volgende eisprong, en meestal komt die kans dus al na 14 dagen.

Bij een onregelmatige cyclus dus niet. Bij mij dus ook niet, ik ben toen na 6 maanden naar de huisarts gegaan, (bij mij zat er soms wel 70dagen tussen). Ik werd meteen doorgestuurd naar de gyn, want de huisarts vertelde mij dat er normaal een jaar werd afgewacht, maar dat wij als ik geen eisprong zou hebben, tot sintjuttemis zou moeten wachten. Wij hadden niet zoals bv een ander stel 12 kansen in een jaar maar bv maar 3.

En als je dan door de gyn. geholpen kan worden..

Bij de gyn. bleek inderdaad dat ik weinig eisprongen had, dus aan de medicatie (de eerste twee maanden sloeg het niet aan, dus steeds een verhoging gehad) en de derde maand; zwanger!

Heb nu een heerlijke dochter van 9 maanden, en zoals de gyn. al vertelde, soms komt er door een hormonale verandering na de bevalling, het wel weer goed op gang. Ik moest er wel 8 maanden op wachten maar nu lijkt het er toch op dat er weer regelmaat in komt!

Ik hoop dat je huisarts je serieus wilt nemen, zou ook de leeftijd van je man benoemen, weet trouwens niet of de huisarts je primolut kan voorschrijven. Ik zou om een doorverwijzing vragen, met een echo kunnen ze meteen zien hoe en wat en kan je dan evt. meteen aan de medicijnen beginnen.

Succes, en ik hoop voor jullie dat er snel een kleine in je buik mag groeien!
Branwen76 schreef op 01 oktober 2007 @ 20:08:

Mariesophie,

Knap dat je er (goed) mee om kunt gaan, zeker als je al een kindje verloren hebt. Hoeveel weken was je toen zwanger?

Ik was 25 weken zwanger en mocht het eerste half jaar niet zwanger worden i.vm. mijn operatie/keizersnede (niet dat ons hoofd er naar stond hoor). En toen werd ik wel iedere maand ongesteld. En sinds ik weer zwanger mag worden is het mis. Ik dacht eerst dat het door de stress kwam, maar niet dus, ik heb echt PCOS.

Soms kan ik er goed mee omgaan, zoals nu, maar dat kan volgende week weer anders zijn hoor. Ik zit er soms ook helemaal doorheen en kan dan alleen maar janken en me ellendig voelen als ik zwangere vrouwen en baby's zie. Daarom moet je het echt proberen van je af te zetten, maar natuurlijk wel langs de huisarts gaan, want als er iets is, is het wel zo fijn als je dat zo snel mogelijk weet.

En wat iemand anders ook al schreef, begin alvast met temperaturen. Iedere ochtend voordat je opstaat je temp. opmeten met een 'gewone' thermometer en niet met zo'n ding voor in je oor.

Mette Mare schreef op 02 oktober 2007 @ 08:52:

He Branwen,

Frusterend is het als het niet lukt hé? En ik vond het onzekere er ook zo irritant aan, je hebt geen menstruatie;dus misschien wel zwanger..of dan na de zoveelste test.. onee toch niet..

Ja inderdaad frusterend en vooral teleurstellend... In het begin jaste ik er een heleboel testen doorheen (goedkopere online verkrijgbare - ze zijn al duur genoeg), maar dat doe ik nu niet meer. Ik heb mezelf halt toe geroepen :-]

Ik denk dat het heel moeilijk is als je een regelmatige cyclus hebt en niet zwanger bent, maar dan kan je wel verder na je menstruatie. Op naar de volgende eisprong, en meestal komt die kans dus al na 14 dagen.

Bij een onregelmatige cyclus dus niet. Bij mij dus ook niet, ik ben toen na 6 maanden naar de huisarts gegaan, (bij mij zat er soms wel 70 dagen tussen). Ik werd meteen doorgestuurd naar de gyn, want de huisarts vertelde mij dat er normaal een jaar werd afgewacht, maar dat wij als ik geen eisprong zou hebben, tot sintjuttemis zou moeten wachten. Wij hadden niet zoals bv een ander stel 12 kansen in een jaar maar bv maar 3.

En als je dan door de gyn. geholpen kan worden..

Had jij altijd al een onregelmatige menstruatie gehad?

Bij de gyn. bleek inderdaad dat ik weinig eisprongen had, dus aan de medicatie (de eerste twee maanden sloeg het niet aan, dus steeds een verhoging gehad) en de derde maand; zwanger!

Dat is dan best nog wel snel dan!

Heb nu een heerlijke dochter van 9 maanden, en zoals de gyn. al vertelde, soms komt er door een hormonale verandering na de bevalling, het wel weer goed op gang. Ik moest er wel 8 maanden op wachten maar nu lijkt het er toch op dat er weer regelmaat in komt!

Leuk, een dochter. Dus voor jullie in ieder geval een goed einde

:-]

Ik hoop dat je huisarts je serieus wilt nemen, zou ook de leeftijd van je man benoemen, weet trouwens niet of de huisarts je primolut kan voorschrijven. Ik zou om een doorverwijzing vragen, met een echo kunnen ze meteen zien hoe en wat en kan je dan evt. meteen aan de medicijnen beginnen.

Ja ik ga ook de huisarts bellen. Ik weet alleen nog niet wanneer

:-$ Ik hoop dat de menstruatie alsnog komt en dan weer regelmatig blijft komen, maar realistisch gezien weet ik dat ik gewoon moet bellen. Ik zie er alleen tegenop.

Succes, en ik hoop voor jullie dat er snel een kleine in je buik mag groeien!
Dank je!
Mariesophie, toch vind ik het knap zoals je beschrijft hoe je ermee om gaat. Een vriendin van mij heeft na ongeveer 26 a 27 weken zwangerschap haar kindje verloren (zwangerschapsvergiftiging), en dat was voor een buitenstaander al heftig, laatstaan voor de ouders zelf.

Ik ga met temperaturen beginnen. Er schijnen ergens online wel van die excel-sheets te zijn die je ervoor kunt gebruiken, dus daar ga ik even op googelen.

Groetjes!
Ik herken je verhaal, in zoverre dat ik vanaf het begin na het stoppen met de pil al onregelmatig ongesteld was. En dan met name hele lange cyclussen. Ik ben daarvoor naar mijn huisarts gegaan en hij heeft eerst mijn bloed onderzocht op (als ik het goed herinner) suiker en schildklier. Dat was ok en toen adviseerde hij Menodoron (van Weleda). Dat zijn homeopatische druppels voor een regelmatige cyclus. Als dat niet zou werken na 2 maanden mocht ik weer terug komen. Maar bij mij heeft dat heel goed geholpen, de cyclussen werden meteen veel korter en ik was daarna ook snel zwanger. Een ander meisje van het forum (schreef ik mee op een soort gelijk topic als dit) had er ook veel baat bij (snel zwanger).

Omdat mijn cylcussen zo onregelmatig waren heb ik wel ovulatie testen gebruikt om te weten wanneer mijn eisprong was, anders kan je heel lang bezig zijn voordat het lukt.
Hoi Kabouter,

Van homepathische middelen heb ik eigenlijk geen hoge pet op, aangezien er geen daadwerkelijke geneesmiddelen inzitten. Het ligt min of meer aan het mogelijke placebo effect of ze helpen of niet. Maar toch bedankt voor de tip.

Maar ik heb eigenlijk goed nieuws, want ik ben ongesteld geworden. Nog nooit zo blij geweest om ongesteld te zijn :-] Het was nu een cyclus van 5,5 weken. Daarvoor van ongeveer 8 weken (en daarvoor gewoon alle maanden netjes 28 dagen), dus ik hoop eigenlijk dat het nu weer normaal op gang aan het komen is. Ik was van plan om morgen de huisarts te bellen, maar daar wacht ik nu even mee. Mocht de volgende menstruatie toch weer lang wegblijven dan ga ik bellen.
Ik ben dat andere meisje waar Kabouter het over heeft!

Ik had na het stoppen met de pil ook hele onregelmatige cyclussen, vreselijk...... Zo irritant dat je niet kunt " timen" en dat het zo lang duurde allemaal.

Ik heb met veel moeite een doorverwijzing gekregen naar de gyn. Ik ben daar onderzocht en bleek dat ik " gewoon" een onregelmatige cyclus had. Hij zei letterlijk: ja, ach, niet alle vrouwen hebben een cyclus van 28 dagen. En ik werd weer naar huis gestuurd. Ik ben Menodoron gaan slikken en placebo-effect of niet, het was een feit dat mijn cyclus ineens veel korter was (35 dagen een record voor mij) en de keer daarna was het RAAK! Ik ben nu 4 weken geleden bevallen van een gezonde zoon!

Wat je zou kunnen doen is een cyclus lang je temperatuur meten. Dan kun je zien of je een eisprong kunt terugvinden in de templijst. Oh ja, en ik heb ook ovulatietesten gebruikt, want 3 weken lang elke dag sex, sja, is wel erg veel he :-)

En ik zie hierboven verhalen over PCO ed staan. Het zou kunnen natuurlijk, maar het kan dus ook zijn dat je de pech hebt dat je nog moet ontpillen of dat je cyclus gewoon wat langer/onregelmatiger is. Het hoeft dus absoluut niets ernstigs te zijn!

groetjes, Kessie
Branwen76 schreef op 03 oktober 2007 @ 20:37:

Mariesophie, toch vind ik het knap zoals je beschrijft hoe je ermee om gaat. Een vriendin van mij heeft na ongeveer 26 a 27 weken zwangerschap haar kindje verloren (zwangerschapsvergiftiging), en dat was voor een buitenstaander al heftig, laatstaan voor de ouders zelf.

Dank je. Het blijft moeilijk hoor, maar ik heb gelukkig veel afleiding van mijn werk dus dat is wel prettig. Maar de pijn zit er en ik denk niet dat die ooit helemaal verdwijnt. Al zal de komst van een baby denk ik wel de pijn verzachten.

Ik ga met temperaturen beginnen. Er schijnen ergens online wel van die excel-sheets te zijn die je ervoor kunt gebruiken, dus daar ga ik even op googelen.

Ja, dat is wel heel handig om te doen. Krijg je een beetje een beeld van je cyclus. En dan heb je ook gelijk wat om de dokter te laten zien. Succes.

Groetjes!
Hoi Kessie,

Dank je voor je bericht. Hopelijk valt het allemaal mee en is mijn menstruatie gewoon idd wat van slag geweest. De tijd zal het leren!

Mariesophie,

Dank je, jij ook.

Sowieso alle dames hier succes toegewenst!
Mijn cyclus is op de hobbel sinds ik (na anderhalf jaar) ruim een half jaar geleden gestopt ben met de pil, varieert van 29 tot 40 dagen en inmiddels is mijn vorige menstruatie 54 dagen geleden. Met ontpillen heeft het volgens de huisarts niets te maken, dat moet met een paar maanden echt wel over zijn. Zijn advies is ook afwachten. Maar ik zie hier dat middeltje Menodoron staan, dat was ik al eerder ergens tegengekomen, misschien ga ik dat maar eens proberen.

Branwen, het is geen homeopatisch middel (daar geloof ik nl. ook niet in), maar een middeltje met plantenextracten, dus niet homeopatisch verdund.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven