Kinderen
alle pijlers
Ruzie.......
zaterdag 13 oktober 2007 om 21:06
We hebben 2 zoons in de leeftijd van 4 en 7.
Ook komen vaak vriendjes over de vloer.
Als er ruzie ontstaat bemoei ik me er niet mee en laat ze het zelf oplossen. Soms word er dan weleens een klap uitgedeeld en vaak is het dan daarmee afgedaan. Ik zeg dan wel dat er in ons huis niet geslagen word.
Als het een echt handgemeen dreigt te worden grijp ik wel in.
Vaak zie ik dat moeders zich erg bemoeien en onderhandelen in deze ruzies.
Wat is jullie mening hier in?
Ook komen vaak vriendjes over de vloer.
Als er ruzie ontstaat bemoei ik me er niet mee en laat ze het zelf oplossen. Soms word er dan weleens een klap uitgedeeld en vaak is het dan daarmee afgedaan. Ik zeg dan wel dat er in ons huis niet geslagen word.
Als het een echt handgemeen dreigt te worden grijp ik wel in.
Vaak zie ik dat moeders zich erg bemoeien en onderhandelen in deze ruzies.
Wat is jullie mening hier in?
zaterdag 13 oktober 2007 om 21:09
Mijn mening is dat een kind van 4 nog veel te klein is om zelf een ruzie op te lossen. En een kind van 7 eigenlijk ook. Sturing is leerzamer dan achteraf te zeggen dat slaan niet mag. Handelingsalternatieven zijn op die leeftijd namelijk nog niet eigen gemaakt. en bovendien reageert een jong kind nog regelmatig vanuit zijn/haar driften.
zaterdag 13 oktober 2007 om 21:15
Gelukkig werkt het bij mij kinderen wel goed en ik vind ze zeker niet te klein om zelf dingen op te lossen.
Natuurlijk is sturing soms op zijn plaats maar als er een ruzie ontstaat over een speeltje mogen ze dat toch zeker zelf oplossen en en of ander compromis sluiten.
Ze leren in ieder geval goed onderhandelen.
Natuurlijk is sturing soms op zijn plaats maar als er een ruzie ontstaat over een speeltje mogen ze dat toch zeker zelf oplossen en en of ander compromis sluiten.
Ze leren in ieder geval goed onderhandelen.
zaterdag 13 oktober 2007 om 21:35
Ja, hij is fysiek minderwaardig dan zijn broer van 7 maar is wel al mondiger dan zijn broer.(voordeel van een tweede geloof ik)
Nou is het niet zo dat ze de hele dag ruzie hebben, juist niet gelukkig.
Waar het mij om gaat is, dat ik vind dat sommige moeders zich te snel met kleine ruzietjes bemoeien.
Ik was laatst in de speeltuin en toen kregen 2 kinderen ruzie wie er op de schommel mocht. Ik stond er bij en keek ernaar.
Nog geen 20 sec. later staan er 2 moeder voor de kinderen te onderhandelen.
Tja ik vind dat ze er best zelf uit kunnen komen.
Op deze fiets bedoel ik.
Nou is het niet zo dat ze de hele dag ruzie hebben, juist niet gelukkig.
Waar het mij om gaat is, dat ik vind dat sommige moeders zich te snel met kleine ruzietjes bemoeien.
Ik was laatst in de speeltuin en toen kregen 2 kinderen ruzie wie er op de schommel mocht. Ik stond er bij en keek ernaar.
Nog geen 20 sec. later staan er 2 moeder voor de kinderen te onderhandelen.
Tja ik vind dat ze er best zelf uit kunnen komen.
Op deze fiets bedoel ik.
zaterdag 13 oktober 2007 om 21:54
Ik vind ook dat kinderen het eerst zelf moeten proberen op te lossen (ook die van 4), zolang het niet uit de hand dreigt te lopen kunnen kinderen heel veel zelf! Als een kind van 7 een 4 jarige plaagt zou ik ook eerst de reactie van de 4 jarige afwachten voordat ik in zou grijpen.
Vind ook dat ouders (vooral moeders) vaak te snel ingrijpen! Maar dat vind ik in de speeltuin ook bij klimmen e.d.
Laat kinderen toch hun grenzen verkennen!
Vind ook dat ouders (vooral moeders) vaak te snel ingrijpen! Maar dat vind ik in de speeltuin ook bij klimmen e.d.
Laat kinderen toch hun grenzen verkennen!
zaterdag 13 oktober 2007 om 22:31
Als mijn kleuter bovenop het rek van de schommel is geklommen kijk ik maar even een andere kant uit. Ons standpunt is dat als hij er zelf in geklommen is, hij er óók weer zelf uit kan.
Aan de andere kant laten we hem nog niet alleen op straat, simpelweg omdat we geen zicht op de straat hebben en onze tuin meer dan "groot genoeg" is. We zien wel andere (jongere) kinderen over de rijbaan sjezen met hun driewieler, maar dat gaat ons écht veel te ver. Gebeurt niet, klaar. Zo vaak als ik al heb gezien dat een auto uit een zijstraat (= aanrij-route) plat op de rem moest..........
Ruzie met vriendjes bemoei ik me zo min mogelijk mee, ik trek ze hooguit uit elkaar en ik ga er zéker niet inhoudelijk op in, dat kan 's avonds bij het tandenpoetsen/voorlezen nog wel. En dan blijkt het verhaal altijd anders te zijn dan wat jijzelf er in gedachten van hebt gemaakt.
Aan de andere kant laten we hem nog niet alleen op straat, simpelweg omdat we geen zicht op de straat hebben en onze tuin meer dan "groot genoeg" is. We zien wel andere (jongere) kinderen over de rijbaan sjezen met hun driewieler, maar dat gaat ons écht veel te ver. Gebeurt niet, klaar. Zo vaak als ik al heb gezien dat een auto uit een zijstraat (= aanrij-route) plat op de rem moest..........
Ruzie met vriendjes bemoei ik me zo min mogelijk mee, ik trek ze hooguit uit elkaar en ik ga er zéker niet inhoudelijk op in, dat kan 's avonds bij het tandenpoetsen/voorlezen nog wel. En dan blijkt het verhaal altijd anders te zijn dan wat jijzelf er in gedachten van hebt gemaakt.
zondag 14 oktober 2007 om 07:35
[quote]
Als mijn kleuter bovenop het rek van de schommel is geklommen kijk ik maar even een andere kant uit. Ons standpunt is dat als hij er zelf in geklommen is, hij er óók weer zelf uit kan.
Dat is misschien wel zo maar ze kunnen behoorlijk naar terecht komen! Ik heb te vaak gezien wat hoofdletsel kan veroorzaken dan kan ik er toch echt niet relaxed bij gaan staan afwachten in de hoop dat het vanzelf goed komt!
Verder denk ik dat ik zo'n moeder ben die teveel ingrijpt. Ik denk als ik jullie stukjes lees dat het inderdaad goed is om wat meer af te wachten. Ik merk dat ik het soms ook wel onder sociale druk doe. Mijn buurvrouw let erg op de buitenspelende kinderen en heeft mijn zoontje al regelmatig een veeg uit de pan gegeven en mij het gevoel gegeven dat ik niet genoeg oplet.
:Als mijn kleuter bovenop het rek van de schommel is geklommen kijk ik maar even een andere kant uit. Ons standpunt is dat als hij er zelf in geklommen is, hij er óók weer zelf uit kan.
Dat is misschien wel zo maar ze kunnen behoorlijk naar terecht komen! Ik heb te vaak gezien wat hoofdletsel kan veroorzaken dan kan ik er toch echt niet relaxed bij gaan staan afwachten in de hoop dat het vanzelf goed komt!
Verder denk ik dat ik zo'n moeder ben die teveel ingrijpt. Ik denk als ik jullie stukjes lees dat het inderdaad goed is om wat meer af te wachten. Ik merk dat ik het soms ook wel onder sociale druk doe. Mijn buurvrouw let erg op de buitenspelende kinderen en heeft mijn zoontje al regelmatig een veeg uit de pan gegeven en mij het gevoel gegeven dat ik niet genoeg oplet.